Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Hvordan er det gått med deg? :)

Så det ble en tøff fødsel. Mini ville ikke ut så til slutt måtte vi ta ham med vakuum. Jeg har aldri skreket så høyt i mitt liv!

Men i sekundet mini var ute så var det selvsagt glemt. Han ble født klokka 05.10 den 25. juli, var 3160 gram og 51 cm 💙 Lang og tynn. Han var perfekt og satt på puppen med én gang

Endret av MotherOfDragons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi det hørtes ut som en ordentlig tøff opplevelse for dere MotherOfDragons! 

 

Godt å høre at legene er positive nå da og at dere får lov til å dra hjem om ikke så lenge. 

 

Og gratulerer så mye som nybakt mamma! 

 

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden det har vært noe liv her inne nå :-)

 

Her er det 6 dager igjen til termin og jeg begynner å bli utålmodig som bare det! Drar frem lista som ble laget i februar:

 

sol. - B1 - Termin 2 juli -  :babyjente:

 

HulderTussa99 - B2 - Termin 2 juli - Kjønn?

 

Hege899 - B? - Termin 5 juli - Kjønn?

 

miore - B1 - termin 10 juli - :babyjente:

 

curiousity - B? - Termin 10 juli - :babyjente: (?)

 

Mokkon83 - B? - Termin 14 juli - Kjønn?

 

PositivPessimist - B1 - Termin 14 juli - :babygutt:

 

Jenny92 - B1 - Termin 22 juli -   :babygutt:

 

Runforit - B1 - Termin 28 juli -  :babygutt:

 

lovehearts - B? - Termin i starten av august - Kjønn?

 

litleMeg - B1 - Termin 6 august - Kjønn?

 

lorelei6 - B1 - Termin 6 august - :babyjente:

 

j86 - B1 - Termin 14 august - :babygutt:

 

helobaby - B1 - Termin 14 august - :babyjente:

 

Beccy87 - B1 - Termin 22 august - :babygutt:

 

*lilly* - Termin 31 august - Kjønn?

 

Tulla123 - B? - termin? - Kjønn?

 

Malin91 - B? - termin? - Kjønn?

Endret av j86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det har vært noe liv her inne nå :-)

 

Her er det 6 dager igjen til termin og jeg begynner å bli utålmodig som bare det! Drar frem lista som ble laget i februar:

 

sol. - B1 - Termin 2 juli -  :babyjente:

 

HulderTussa99 - B2 - Termin 2 juli - Kjønn?

 

Hege899 - B? - Termin 5 juli - Kjønn?

 

miore - B1 - termin 10 juli - :babyjente:

 

curiousity - B? - Termin 10 juli - :babyjente: (?)

 

Mokkon83 - B? - Termin 14 juli - Kjønn?

 

PositivPessimist - B1 - Termin 14 juli - :babygutt:

 

Jenny92 - B1 - Termin 22 juli -   :babygutt:

 

Runforit - B1 - Termin 28 juli -  :babygutt:

 

lovehearts - B? - Termin i starten av august - Kjønn?

 

litleMeg - B1 - Termin 6 august - Kjønn?

 

lorelei6 - B1 - Termin 6 august - :babyjente:

 

j86 - B1 - Termin 14 august - :babygutt:

 

helobaby - B1 - Termin 14 august - :babyjente:

 

Beccy87 - B1 - Termin 26 august - Kjønn?

 

*lilly* - Termin 31 august - Kjønn?

 

Tulla123 - B? - termin? - Kjønn?

 

Malin91 - B? - termin? - Kjønn?

 

Lite liv her inne ja, hvordan går det med dere som ha født allerede, noen som vil dele fødehistorier med oss som fortsatt ikke aner hva vi har i vente? :P 

 

 

Oppdatert termin er foresten 22 august og det er en liten gutt vi venter i spenning på å møte.  :strix:

 

Alt er klart her nå bortsett fra barnerommet (men det haster vi ikke noe særlig med da lille blir å sove på vårt soverom de første par mnd uansett). 

Og vi kan med fordel få ordnet litt mer klær, men vil vente å se hvilken størrelse han er før vi handler inn mer. 

Skal vi dømme etter mors sukkerinntak i svangerskapet blir det nok en kraftig gutt, her har vi for øyeblikket cravings på coco pops og pistasjeis (igjen)....  :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med oss går det veldig bra. Er fortsatt innlagt og blir nok på sykehuset en stund fremover. Jenta vår ble operert åtte dager gammel og i dag fikk hun mat for første gang. Det går altså sakte men sikkert fremover :) Vi koser oss veldig, selv om jeg kunne ønske omstendighetene var litt annerledes.

Uten å ha født normalt, kan jeg i hvert fall si at jeg på ingen måte anbefaler keisersnitt så lenge man ikke må. Selve operasjonen var veldig grei, men tror aldri før jeg har hatt det så vondt som jeg hadde det etter at spinalbedøvelsen og morfinet sluttet å virke.. Absolutt alt gjorde vondt og det er først nå kroppen har begynt å komme til seg selv igjen. Og jeg som trodde jeg hadde høy smerteterskel.. :P

Jeg drakk veldig mye brus da jeg gikk gravid, og var sikker på at hun kom til å være et skikkelig sukkerbarn. Men jenta var ikke 3 kg engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går alt fint! Jenten vår er allerede 6 uker. Tiden går altfor fort!

Dere som ikke har født enda har veldig mye fint å se fram til!

Mini Har begynt å smile og følger mye mer med enn tidligere. Samtidig har hun begynt å ikke sove fullt så mye som tidligere, så dagene er litt mer krevende enn før.

Jeg har jo allerede delt fødselshistorien min. Nå når jeg har fått den på avstand vil jeg absolutt si at det var en fin opplevelse (det heftigste jeg har gjort!). Gruer meg ikke til en eventuell neste gang.

Har vært på 6 ukers kontroll hos legen og fått bekreftet at alt ser fint ut der nede. Har til og med hatt sex. Litt rart og litt vondt (føltes nesten som om jeg var jomfru igjen...), men det gikk greit og det tar nok ikke mange gangene før det blir som før igjen. Kjentes bare litt trangt nå.

Uansett er ikke sex det første jeg tenker på om dagen. Fokus er mest på å få sovet så mye som mulig når babyen sover. Selv om hun sover relativt greit om natten og spiser kjapt fra seg før hun sovner igjen, er det noe med det at søvnen blir så oppstykket. Smått deprimerende at det kan være flere år (i verste fall) til enste natt med sammenhengende god søvn. 🙈

Hvordan er det med dere som snart skal føde? Det er bare å spørre her om dere lurer på noe. Jeg skal prøve å bli flinkere til å sjekke innom. Dere har jo fordelen av å være sist ute, så dere kan høre med oss "erfarne" (yeah right..) om dere har spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tenk nå begynner snart termindatoene å rulle inn! Og så kan det jo være at noen (flere!) får før satt termindato. Jeg håper det går greit med alle - jeg må jo innrømme at jeg misunner dere å enda være gravide, selv om jeg vil tro det er den tøffeste perioden som gjenstår for de fleste. Ellers så må jeg jo innrømme at det er utrolig deilig å ligge her med baby på brystet 💕

Lillebror har nå lagt på seg ett kilo på fire uker og har da snart fordoblet vekten sin!! Han er jo fremdeles liten (2.5 kg), men har fått bollekinn og dobbelthake og ser nå mer ut som en normal baby (det var veldig tynt og skralt i begynnelsen..!!)

Han trenger ikke lenger pustehjelp og har begynt å amme, så jeg begynner å se lys i tunellen mtp hjemreise. Jeg har nå bodd på sykehuset i seks uker, så det begynner å ta på. Og jeg har forresten ikke søkt om foreldrepenger enda - må nok få ut fingeren her ja!!!😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tiden går utrolig fort. Har tenkt mange ganger å skrive, men det finnes mindre rom for det, samt at tankene er opptatt. Ein forstår dein ammetåken. Hehe

Guten her er snart seks uker, mora har landet mer nå å roet seg litt ned. Amming skifter vi i å ta så seriøst, knerten kom til verden tre uker før tiden. Så verken mor eller barn var forberedt på det. Vertfall ikke fysisk. Så her går det i pumping av morsmelk samt mme så han blir god å mett. Ammer litt på morgenkvisten avh humøret hans. Han ble tatt inn på barneavdelingen første døgnet å fikk full servering der, så han sleit med sugingen, å vertfall at det ikke kommer store mengder melk. Så morgenen er best, da er det nok servering etter natta. Gidder ikke å pumpe om natta nei, da er det fort opp å varme flasken åssa mat å rett i seng igjen. Ellers så er han veldig syvsover, men er veldig aktiv når han er våken. Løfter seg opp på albuene å ser omkring.

Jeg hadde som sagt keisersnitt. Kan ikke si at jeg hadde godt i tiden før keisersnittet, men tiden etterpå var bare flott. Men det jeg opplevde ifjor er det ikke mange som gjør heller da. Heldigvis. Opp å gikk samme kveld, lite smerter, bare sprek. Anbefales å kom seg opp så fort som mulig, værre dess lenger inaktiv ein er. Var vertfall mye bedre fysisk å psykisk ein etter keisersnitt Ifjor. Men anbefaler at dere som venter enda å lese om hastekeisersnitt. Det er lurt fordi plutselig er dere mitt oppi det, å dere får ikke mye informasjon da. Vertfall om ein har smerter på sykehuset må ein ikke være redd for å be om smertelindrende, vi opplever ting så forskjellig vi mennesker.

Ellers så går det fint her. Pjusken rundt med den skjønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går bra med dere alle som har født hittil, og at det er så fin fremgang for dere som har hatt en tøff start på tilværelsen! :) 

 

 

Dere som ammer: 

Hva sover dere i om natten? 

 

Jeg tenker på komfort og lekkasje.. 

Er det ammebher det går i eller singlet eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen lakk jeg noe helt vilt og sov med enten ammeBH eller ammesinglet. Måtte i tillegg ha håndkle i sengen. Likevel var alt vått...

Jeg er ikke noen BH-person til vanlig så synes det var ubehagelig å sove med både BH og singlet - uansett størrelse strammet det et sted. Da den verste lekkingen hadde gitt seg etter noen uker kjøpte jeg en sømløs BH/ topp i en størrelse større enn vanlig. Minnet om en sportstopp bare at den var helt tynn i stoffet. Da ble nettene med en mye bedre.

Denne uken er første uken jeg har sovet uten BH. Lekker minimalt nå, og har et flanellhåndkle liggende i sengen som jeg har i tilfelle det andre brystet lekker litt under amming.

Anbefaler forresten sånne flanellhåndkler på det varmeste (fikk anbefalt selv av en jordmor på barsel)! Kjøpes på sparkjøp og koster ca 100kr for en 5 pakk - vi har 30 stk nå, noe som sparer oss for så hyppig vasking. Vi bruker de til alt! Beskytte stellematte, seng og vogn. Tørke baby når hun har badet, legge på magen min under amming tilfelle det lekker (noe det alltid gjør..) + andre ting. Veldig greit og tar mye mindre plass i vaskemaskinen pluss at de er mykere enn vanlige frotehåndkler.

Jøsses så mye klesvask det blir med baby forresten. Vasker stort sett hver dag pga bleieuhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nærmer tulla seg syv uker gammel nå! Hun har kolikk, så det er slitsomt - men vi har det veldig koselig i de periodene der hun er blid. Humøret hennes varierer veldig fra dag til dag; noen dager er det skriking fra morgen til kveld (til natt), mens hun andre dager er smørblid hele eller deler av dagen. Herlig å se de store smilene hennes, selv om hun smiler mest til pappaen og ikke så mye til matfatet ;) Ammingen går heldigvis fint, og jeg har melk i overflod.

 

Sol: Hvor har du kjøpt de toppene du sover i? Jeg HATER å sove med klær, og er sykt lei av å sove med bh. Skulle gjerne hatt et mer behagelig alternativ. Jeg lekker fremdeles såpassl at jeg må sove i ett eller annet, hvis ikke våkner jeg i en pøl. Utdrivningsrefleksen er veldig ivrig her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært hos frisøren. Var spent på hvordan det skulle gå, men det gikk veldig greit. Hun var veldig rolig og sovnet til slutt i vognen sin. Flink jente! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

 

Nå blir det en runde på sparkjøp til helgen. :)

 

 

I dag har vi vært rett så effektive her hjemme og endelig fått omgjort det som var mannens kontor til barnerom.  :rodmer:

 

Sengen er skrudd opp men etter en lengre krangel med det beskyttelsesstoffet (?) som skulle festes rundt sprinklene måtte jeg bare legge fra meg alt og gå derifra for å unngå tidenes gråtefest. 

Perfeksjonist+sliten+sulten+hormoner er ikke en god kombo!  :opplyser:

 

Håper å komme sterkere tilbake i morgen  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Ser at jeg står i fare for å bli Sparkjøp-damen her inne nå. 🙈

Men, flanellhåndkler og gasskluter (og den BH-toppen) er veldig greit å kjøpe der.

Nå har jeg nettopp sett dokumentar på NRK nett-tv om babyens 2 første år. Anbefales!

Så koselig med barnerommet, Beccy (og føler med frustrasjonen). Jeg er glad for at jeg ordnet det før baby ble født, selv om hun ikke sover der enda. Var så kjekt å ha noe å pusle med før hun kom.

Nå er det leggetid her. Vi flyttet inn i et ekstremt barnevennlig nabolag et par måneder før fødsel og kjæresten min og jeg snakket om hvor tidlig alle naboene la seg - var jo mørkt klokken ti alle steder.

Nå skjønner jeg hvorfor.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da håper jeg du ikke blir skuffet, miore! ;)

Beccy: Jeg har kjøpt en sommerdyne og en vinterdyne. Har kun brukt sommerdynen hittil og den bruker vi både i vuggen, sengen og vognen. Bruker som regel bare et ullteppe i vognen, men har det vært Veldig kaldt eller vi har tatt en kveldstur har vi brukt dynen der også. Tenker å kjøpe en dunpose litt utpå høsten til å ha i vognen når det blir kaldere.

Noen her som kjøpt det allerede?

Endret av sol.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg du ikke blir skuffet, miore! ;)

Beccy: Jeg har kjøpt en sommerdyne og en vinterdyne. Har kun brukt sommerdynen hittil og den bruker vi både i vuggen, sengen og vognen. Bruker som regel bare et ullteppe i vognen, men har det vært Veldig kaldt eller vi har tatt en kveldstur har vi brukt dynen der også. Tenker å kjøpe en dunpose litt utpå høsten til å ha i vognen når det blir kaldere.

Noen her som kjøpt det allerede?

 

Da satser jeg på det holder med en dyne. :)

 

Har kjøpt voksi pose 'city' som vi kan ha i vognen når det blir kaldere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på det holder med en dyne. :)

 

Har kjøpt voksi pose 'city' som vi kan ha i vognen når det blir kaldere.

Jeg har sengdyne, litt større i sengen. Åssa har jeg egne dyner i vogn og vugge. Men så har jeg fått av besteforeldre og arvet da. Men må si det er veldig praktiskt. Ellers har jeg babynest i senga. Anbefales. Ligger godt i senga, og ein kan variere den første tiden med å ligge litt på siden med støtte på sidene. Greit å variere liggestilling med tanke på lungeutvikling og at hodet ikke skal bli flatt pga favoritt liggestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...