Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2015


Gjest Siyha

Anbefalte innlegg

Jeg har vært litt fraværende i det siste. Mest fordi alt har stått på hodet med flytting inn i nytt hus. I tillegg har vi ikke hatt Internett på plass før i dag.

Er dere flinke til å slappe av? Jeg føler at jeg kanskje ikke er det. Spesielt ikke de siste par ukene. Da har det vært mye kaos med pakking, flytting, husvask, maling av rom etc.

I går var jeg skikkelig svimmel og ør hele dagen, og lurer på om det er en slags ettervirkning av alt kaoset.

Men det er ikke så lett å ta det med ro bestandig, når det også er ganske lett å "glemme" at man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært litt fraværende i det siste. Mest fordi alt har stått på hodet med flytting inn i nytt hus. I tillegg har vi ikke hatt Internett på plass før i dag.

Er dere flinke til å slappe av? Jeg føler at jeg kanskje ikke er det. Spesielt ikke de siste par ukene. Da har det vært mye kaos med pakking, flytting, husvask, maling av rom etc.

I går var jeg skikkelig svimmel og ør hele dagen, og lurer på om det er en slags ettervirkning av alt kaoset.

Men det er ikke så lett å ta det med ro bestandig, når det også er ganske lett å "glemme" at man er gravid.

Jeg har endelig kommet dithen at jeg har fått tilbake energien, og føler at jeg ikke trenger å slappe av så mye. Er nå i uke 17.

Det er utrolig deilig å komme hjem fra jobb og ha overskudd til å rydde og vaske litt. :fnise:

Men jeg tar det fortsatt roligere på jobb (har en fysisk jobb med lite stillesitting) enn jeg gjorde før jeg ble gravid, rett og slett fordi ting plutselig er mye tyngre enn før (har vel noe med de litt for mange ekstra kiloene jeg har lagt på meg :sjenert: )

Og ja, kjenner meg igjen i at det er ganske lett å glemme at man er gravid innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv styrer jeg dagene mine selv. Jobben kunne ikke tilrettelegge for meg å min gravide rygg. Men heldigvis så har jeg kyrene og de andre dyra å Holde på med. Prøver å trene hver dag, godt å holde seg igang. Men ursj ikke enkelt nå som jeg ble forkjølet. Utrolig mer slitsomt å være det som gravid. men pussigt at jeg får korsrygg problemer når jeg er gravid, ikke bekkenløsning heldigvis. Har i det siste fått forverring. Klarer ikke å sitte å ligge godt lenger. Så det er veldig slitsomt, blir dårlig med søvn innemellom. Flere som har det slik?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på å slappe av føler jeg at jeg har blitt MYE flinkere enn jeg var før, har ikke dårlig samvittighet for å tilbringe hele dagen på sofaen etter arbeidstid for å ta livet helt med ro. Mannen er også superflink til å stå for middag og passe på at leiligheten er i orden, så skal absolutt ikke stå på det.

Kjenner likevel at jobben krever litt i overkant mye, og jeg har siden jeg ble gravid fått migrene omtrent annenhver uke. Merker et mønster som er at når det går mot helg, så kommer gjerne hodepinen på fredag / lørdag. Veldig irriterende, og jeg blir helt utslitt etterpå. Skal ha kort uke neste uke, så er det påskeferie. I uka etter det er jeg i uke 23 og tror at jeg må høre om muligheten for å få en gradert sykemelding. Tror og håper at mindre jobbing vil gi meg mindre migrene, men det gjenstår jo å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er IKKE flink til å slappe av, nei... Her har det også vært veldig mye i det siste, både på jobb og skole. I tillegg til at vi driver å flytter/pusser opp. Merker det mot slutten av arbeidsuka, da sier det ofte pang. Glemmer jo at jeg er gravid når jeg driver å styrer på og stresser, og merker ikke det før det er for sent. Stakkars mannen, går veldig ut over han humørmessig... Føler hele meg er en bunt med negativ energi for tida!

Nå er det bare denne uka og neste igjen før jeg får over ei uke påskeferie fra jobb i det minste, så da tenker jeg bare å holde ut. Får heller ta en legetime etter påska å høre om det er mulighet for gradert sykemelding eller noe. Greit nok å bli sykemeldt fra jobb, men skole er det jo verre med. Gjør det bare verre for meg selv på sikt også, om jeg utsetter skolearbeidet til etter baby har kommet, har jo lyst å kose meg med permisjon uten å tenke på denne f*ens masteroppgava ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er nå i uke 21 og formen min har endelig tatt seg opp igjen til pre-gravide meg :)

Er som om jeg har våknet opp fra koma. Overskuddet og energien har virkelig komme tilbake, trenger ikke mer enn 6-7 timer søvn som før, løper hardere og sterkere igjen og glemmer faktisk at jeg er gravid...inntil jeg ser ned og ikke ser føttene mine lengre :P

Jeg har også blitt mye flinkere til å slappe av. Stresser ikke på på jobben og kjenner jeg jeg har fått en ro jeg ikke har hatt før :)

Håper bare at kropp og form holder seg som akkurat nå! Nå er det perfekt. Super form og overskudd, magen er ikke i veien og jeg føler meg lett og fin i kroppen. Men det vil vel skje noe nytt igjen snart vil jeg tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2015 kommer til å bli personlig rekord i normert arbeidstid for min del ;) Pleier vanligvis å jobbe ca 300 timer overtid i året, men i år blir det omtrent ingenting - har hatt ekstremt få arbeidsdager på 8 timer til nå i år, og har reist mye mindre med jobben enn tidligere. Så med tanke på jobb har jeg slappet av mye mer enn før! på privaten er jeg fremdeles litt hyper, nå som kvalmen og zombie-trøttheten fra 1. trimester er long gone :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Påsketider å mini vil si god påske til oss. jeg kjenner svake spark på utsiden av magen nå, flere som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er nå i uke 23 og formen er fremdeles på topp :) Småen spaker HARDT og mye❤️ Kanskje kan bli en løper som mamma? :P

Vi koser oss iallefall i påsken med cafeliv, turer i sola, kino og avslapning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går inn i uke 20 nå, formen er på topp!

Har morkaken foran, men i går lå jeg på sofaen og er ganske sikker på at jeg kjente ordentlige spark for første gang.

Kjempe koselig.

Har også vært på OUL og fått ny termin 22 August, så satt frem 3 dager, og det er en liten gutt der inne. :danse:

Stille og rolig påske her, med litt familiebesøk og kanskje litt for mye godterier. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet meg til 25+4. Har en avslappende påske i nytt hus med litt familiebesøk og venne-aktiviteter.

Den lille er aktiv og gjør seg stadig bemerket. Magen er også rimelig fremtredende, så enkelte klesplagg er bare pakket bort så lenge.

Formen er stort sett bra, men har i det siste vært en del svimmel og ør. Litt susete i hodet liksom. Men det hjelper med litt å spise, vann og hvile.

Holder fortsatt på med trening og sørger for litt bevegelse hver dag, i tillegg til 3-4 treningsøkter i uka. Ganske fornøyd med at jeg klarer å fullføre en spin2-time f.eks.

I går var jeg på trening og merket i grunn for første gang at kroppen kjentes utrolig tung ut. Men det er kanskje ikke å vente når man er i 6. måned og veier en del kilo mer enn til vanlig.

Syns tida går fort og merker at det stresser meg litt at det skal skje om relativt kort tid. Det er skummelt og spennende på samme tid. Tusen tanker som Kværner i hodet. Alt fra foreldrepenger vi må søke om, barnerom som skal males.. Til hvordan det egentlig blir. Det blir rart med en ekstra person i hus. Vi har jo bare vært oss to i nesten 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke begynte det plutselig å piple melk (? væske i hvert fall) ut av puppene mine. Jeg skvatt skikkelig, hehe.

Det føltes plutselig ikke ut som at det var lenge igjen, og jeg kjente på hvor virkelig alt plutselig ble og hvor skummelt det er å skulle få et barn. Samtidig er det fantastisk fint, men noen ganger blir jeg litt nervøs av å tenke på det. Kjenner spark daglig, eller nesten daglig, og det har jeg gjort helt siden uke 18. Er nå litt 21 og litt på vei.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er fryktelig morsomt å klemme ut melk fra puppene :rodme:

edit; skriveleif

Endret av helobaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige uke begynte det plutselig å piple melk (? væske i hvert fall) ut av puppene mine. Jeg skvatt skikkelig, hehe.

Det føltes plutselig ikke ut som at det var lenge igjen, og jeg kjente på hvor virkelig alt plutselig ble og hvor skummelt det er å skulle få et barn. Samtidig er det fantastisk fint, men noen ganger blir jeg litt nervøs av å tenke på det. Kjenner spark daglig, eller nesten daglig, og det har jeg gjort helt siden uke 18. Er nå litt 21 og litt på vei.

Men jeg må innrømme at jeg synes det er fryktelig morsomt å klemme ut melk fra puppene :rodme:

edit; skriveleif

Lekker du mye og hver dag?

Eller var det bare den ene gangen?

Det hørtes litt slitsomt ut at det skal starte så tidlig (er 21 uker på vei selv nå), og håper for min del at det gjerne drøyer et par mnd til! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet meg til 25+4. Har en avslappende påske i nytt hus med litt familiebesøk og venne-aktiviteter.

Den lille er aktiv og gjør seg stadig bemerket. Magen er også rimelig fremtredende, så enkelte klesplagg er bare pakket bort så lenge.

Formen er stort sett bra, men har i det siste vært en del svimmel og ør. Litt susete i hodet liksom. Men det hjelper med litt å spise, vann og hvile.

Holder fortsatt på med trening og sørger for litt bevegelse hver dag, i tillegg til 3-4 treningsøkter i uka. Ganske fornøyd med at jeg klarer å fullføre en spin2-time f.eks.

I går var jeg på trening og merket i grunn for første gang at kroppen kjentes utrolig tung ut. Men det er kanskje ikke å vente når man er i 6. måned og veier en del kilo mer enn til vanlig.

Syns tida går fort og merker at det stresser meg litt at det skal skje om relativt kort tid. Det er skummelt og spennende på samme tid. Tusen tanker som Kværner i hodet. Alt fra foreldrepenger vi må søke om, barnerom som skal males.. Til hvordan det egentlig blir. Det blir rart med en ekstra person i hus. Vi har jo bare vært oss to i nesten 7 år.

Du er kjempe flink som trener så mye da!

Treningen her har dabbet veldig av siden starten av svangerskapet og kvalmen som fulgte med da.

Men jeg har en veldig aktiv jobb og får heldigvis beveget meg mye der, hadde nok kjent mer på det om jeg hadde sittet på kontor hele dagen.

Vurderer å prøve gravid yoga, tanken har vært der lenge, men har bare ikke fått startet opp. Er det noen av dere som har erfaringer med det?

Kjenner også på det at det er litt skummelt å tenke på hva som er i vente. Hverdagen kommer til å bli helt snudd på hodet, ingen vei tilbake nå! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker du mye og hver dag?

Eller var det bare den ene gangen?

Det hørtes litt slitsomt ut at det skal starte så tidlig (er 21 uker på vei selv nå), og håper for min del at det gjerne drøyer et par mnd til! :fnise:

Det lekker ikke så mye, men det kommer alltid ut når jeg klemmer på puppene, og jeg må innrømme at jeg synes det er ganske morsomt... hehe. Synes sikkert ikke det er like morsomt når det begynner å lekke på ordentlig.

Vurderer forresten gravidyoga jeg også, eller bare vanlig yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kain ein bli gal av... Holder atter igjen på med disse skjemaene som NAV og arbeidsgiver skal ha.... Ein skulle tror at ein må være rakettforsker for å kunne dette systemet.. sitter med kalender å regner uke, ja når har ein ferie neste år tro.? Tidlig sein? Når ska far ha pappatiden siden... Huff over ett år frem i tid å planlegge. Det er så skummelt å tenke på.. Det er så mye som kan skje... jaja har no vertfall regnet meg fra at jeg tidligst vil være i jobb igjen i slutten av mai neste år....! Vel dette va dagens utblåsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NAV kain ein bli gal av... Holder atter igjen på med disse skjemaene som NAV og arbeidsgiver skal ha.... Ein skulle tror at ein må være rakettforsker for å kunne dette systemet.. sitter med kalender å regner uke, ja når har ein ferie neste år tro.? Tidlig sein? Når ska far ha pappatiden siden... Huff over ett år frem i tid å planlegge. Det er så skummelt å tenke på.. Det er så mye som kan skje... jaja har no vertfall regnet meg fra at jeg tidligst vil være i jobb igjen i slutten av mai neste år....! Vel dette va dagens utblåsning

Uff, skal ikke være lett med NAV nei! Du er tidlig ute? :-) Det er vel lov å ombestemme seg ganske tett på, så vi får prøve å tenke på det som ikke så veldig endelig som det ser ut fra skjemaene. Mange som anbefaler denne her NAV chatten, så jeg tenkte ivertfall å benytte meg av den når jeg skal i gang med søkinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff har hørt mye stygt om NAV prosessen ja!

Fryktelig mye å sette seg inn i, så mye at jeg ikke helt har orket å bite over det eplet ennå.

Hvordan tenker dere å fordele da?

100% eller 80%

Mor og far

Her tror jeg vi går for 100% og far ta siste 3 mnd alene.

Men det er bare den første tanken, uten å ha regnet eller telt på noen ting.

Når må det her egentlig gjøres?

Føler jeg har veldig god tid på meg... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører 100 %, far tar 14 uker og jeg tar resten. Terminbekreftelse fra legen må være datert 26. svangerskapsuke eller senere.

Jeg syntes det mest irriterende var det som sto beskrevet i alle avisene for noen dager siden, nemlig at man ikke kan fylle ut på nett - man må laste ned pdf, fylle ut, printe, signere, scanne, og laste opp igjen. Og hvis man har mac, liker ikke NAV sitt system formatet filene blir lagret på, så jeg måtte gjøre det fra jobb-pcen.

Nå har jeg riktig nok ikke fått svar på søknaden enda, og kan dermed virkelig ikke kalle meg noen ekspert, men kan godt beskrive hvordan vi gjorde det :)

Jeg har sendt inn søknad om foreldrepenger og mødrekvote (skjema 14-05.09) og lagt ved terminbekreftelsen. Begge deler lastet opp på nett. Jeg har sendt en melding om foreldrepermisjon til arbeidsgiveren min, som basert på det har sendt inn skjema for inntektsopplysninger (skjema 08-30.01) til NAV.

Når det er ca 8 uker til slutten av "min" del av fellesperioden, må mannen min også sende inn søknad om foreldrepenger (14-05.09) og inntektsopplysninger (08-30.01). Basert på råd fra NAV foreldrepenger sin facebook-side ( https://www.facebook.com/navforeldrepenger/photos/a.252484214773052.62891.232398446781629/785006484854153/) krysset jeg JA på at jeg skulle ha hele fellesperioden, så endrer vi på dette via mannens søknad når det nærmer seg mannens tur (fint at NAV anbefaler å ta snarveier i sitt eget system... men det er nå så).

Siden jeg får litt ekstra mammaperm utover lovbestemmelsene fra jobben min, må mannen også sende søknad om utsatt uttak (skjema 14-16.05, utsatt eller gradert uttak).

Linker til skjemaene finnes i høyremarg unner fanen "skjemaer" på følgende sider:

- søknad om foreldrepenger:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Fedrekvote+%28pappaperm%29%2C+m%C3%B8drekvote+og+fellesperiode.347651.cms

- søknad om gradert eller utsatt uttak:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Fleksibelt+uttak.1036.cms

- skjema om inntektsopplysninger:

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/Relatert+informasjon/Beregning+av+foreldrepenger.346418.cms

PS: Dersom man sender søknaden mer enn 10 uker før stønadsperioden starter - det vil si mer enn 13 uker før termin, ettersom stønadsperioden starter når man går ut i permisjon 3 uker før termin - kan ikke NAV behandle søknaden din. Jeg sendte søknaden da jeg var 27+6, altså rett etter denne fristen. Mulig jeg er veldig tidlig ute, men NAV har ganske lange behandlingstider i noen kommuner - og jeg har ikke lyst til å risikere lang tid uten penger ;) .

Oversikten over estimert behandlingstid finner du her:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt ekstra arbeid med NAV fordi jeg har brukt opp min rett til sykepenger nå. Så nå er jeg "friskmeldt" og har ferie før jeg går ut i tre ukers permisjon fra jobb uten lønn. Var igjennom denne prosessen ifjor også men er fortsatt mye styr synes jeg. Samt jeg begynner å stresse med tanke på at keisersnitt er om elve uker og da begynner fødselspermisjonen om åtte uker :)

Vi skal ha permisjon med 80% dekning. Fordi far kan ikke ha permisjon annet enn midtvinters og om sommeren. Så for å få kabalen til å gå opp frem til høsten blir det jeg som går lengst mulig samt bruker ferien min rett etter, så kan far ta permisjon.

Det står fullgåtte 26 uker. Dvs at det må være attestert i uke 27. Vertfall sa ho på NAV tlf dette til meg

Endret av HulderTussa99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...