Gå til innhold

Hvilken bok leser du nå?


anetted

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tråden av Victoria Hislop (jeg leser den på norsk siden den var en gave). Sjelden er en så god historie blitt fortalt så dårlig. Personene er som klippet ut av papp. Det er ikke måte på hvor snille, flinke og fordomsfrie de snille, flinke og fordomsfrie er, og hvor slemme, dumme og fordomsfulle de slemme, dumme og fordomsfulle er. De slemme, dumme og fordomsfulle er forresten alltid rike, og de fattige, eller iallfall de mindre velstående, er alltid også mye lykkeligere enn de rike.

Jeg irriterer meg også over at hun strør om seg med helt dagligdagse greske ord som ikke bidrar til fortellingen på noen som helst måte. Hvorfor må hun på død og liv skrive zakharoplasteion når hun mener konditori? (Confectionery shop kunne vel ha passet på engelsk.) Og kafeneion når det funker like bra med kafé? Dessuten avslører den avsluttende n-en i begge ord at hun bruker katharevousa, en språkhybrid som nesten utelukkende ble brukt skriftlig og som ligger langt fra det greske dagligspråket, og jeg er nesten helt sikker på at ingen i Thessaloniki ville brukt disse formene. De forekommer på skilt, men ikke i tale.

Argh! Jeg måtte bare få det ut. Fortellingen er som sagt usedvanlig interessant, men det kommer først og fremst av de historiske begivenhetene, ikke av at hun er en genial dikter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha annet å lese på ved siden av De velvillige ettersom det er en så tung bok, så leser for øyeblikket Enhjørningen av André Bjerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden av Victoria Hislop (jeg leser den på norsk siden den var en gave). Sjelden er en så god historie blitt fortalt så dårlig. Personene er som klippet ut av papp. Det er ikke måte på hvor snille, flinke og fordomsfrie de snille, flinke og fordomsfrie er, og hvor slemme, dumme og fordomsfulle de slemme, dumme og fordomsfulle er. De slemme, dumme og fordomsfulle er forresten alltid rike, og de fattige, eller iallfall de mindre velstående, er alltid også mye lykkeligere enn de rike.

Jeg irriterer meg også over at hun strør om seg med helt dagligdagse greske ord som ikke bidrar til fortellingen på noen som helst måte. Hvorfor må hun på død og liv skrive zakharoplasteion når hun mener konditori? (Confectionery shop kunne vel ha passet på engelsk.) Og kafeneion når det funker like bra med kafé? Dessuten avslører den avsluttende n-en i begge ord at hun bruker katharevousa, en språkhybrid som nesten utelukkende ble brukt skriftlig og som ligger langt fra det greske dagligspråket, og jeg er nesten helt sikker på at ingen i Thessaloniki ville brukt disse formene. De forekommer på skilt, men ikke i tale.

Argh! Jeg måtte bare få det ut. Fortellingen er som sagt usedvanlig interessant, men det kommer først og fremst av de historiske begivenhetene, ikke av at hun er en genial dikter.

Det var bra du sa det .. hadde nemlig tenkt å lese denne neste:-( da blir det inte!

Nettopp ferdig med kabalmysteriet av Jostein Gaardner - utrolig lettlest og samtidig spennende.. Mulig det er en ungdomsroman? :fnise: uansett bedre enn mange av voksenromanene jeg har lest:-) anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warriors, en samling noveller om krigere samlet av George RR Martin. Kjøpte den for å få tak i frtelling nr 3 om Dunk og Egg, "The Mystery Knight". Men det er sikkert mye annet bra der også, Stor bok, selv om det er litt vanskelig å vurdere det på Kindle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var bra du sa det .. hadde nemlig tenkt å lese denne neste:-( da blir det inte!

Nettopp ferdig med kabalmysteriet av Jostein Gaardner - utrolig lettlest og samtidig spennende.. Mulig det er en ungdomsroman? :fnise: uansett bedre enn mange av voksenromanene jeg har lest:-) anbefales!

Kabalmysteriet er en av mine favorittbøker, ungdom som voksen. Er Gaarder fangirl, om det finnes noe sånt. Hadde for eksempel veldig lyst til å bli filosof da jeg gikk på videregående. :ler: Har lest den flere ganger enn jeg kan telle og koser meg like mye hver eneste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabalmysteriet er en av mine favorittbøker, ungdom som voksen. Er Gaarder fangirl, om det finnes noe sånt. Hadde for eksempel veldig lyst til å bli filosof da jeg gikk på videregående. :ler: Har lest den flere ganger enn jeg kan telle og koser meg like mye hver eneste gang.

Jaa, her og! Har ikke lest andre av han, men det blir nok helt klart:-) Har du noen anbefalinger?

Tror kombinasjonen mellom lettlest og samtidig veldig filosofisk tenking er en lur måte å skrive på - om det hadde vært tungt å lese samtidig som jeg måtte tenke rundt alle tankene til forfatter hadde jeg nok ikke hatt tålmodighet til det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, her og! Har ikke lest andre av han, men det blir nok helt klart:-) Har du noen anbefalinger?

Tror kombinasjonen mellom lettlest og samtidig veldig filosofisk tenking er en lur måte å skrive på - om det hadde vært tungt å lese samtidig som jeg måtte tenke rundt alle tankene til forfatter hadde jeg nok ikke hatt tålmodighet til det:P

I Et Speil I En Gåte. Den må du lese! :jepp: Ellers synes jeg Sofies Verden er obligatorisk, men den er ganske tung. Julemysteriet er også veldig koselig, særlig i desember. ;) Får du tak i Bibbi Bokkens Magiske Bibliotek (skrevet sammen med Klaus Hagerup) MÅ du lese den. Den er helt fantastisk! Jeg hadde den på lydbok (kassetter :fnise: ) og hørte den i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå 4-5 år etter alle andre :fnise: kaste meg over Karl Ove Knausgårds Min kamp 1 osv... Wish me luck!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med Barnepiken nå. Synes den er veldig fengende, med gode beskrivelser.

Å, den er fin!

Jeg leser Harlan Coben: Ikke et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nå 4-5 år etter alle andre :fnise: kaste meg over Karl Ove Knausgårds Min kamp 1 osv... Wish me luck!

Jeg er store fan av de bøkene! Har faktisk lest de to ganger.... Men du, det er 6 bøker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er store fan av de bøkene! Har faktisk lest de to ganger.... Men du, det er 6 bøker:)

ja jeg vet det det, det var derfor jeg skrev osv... :P syntes også den virker veldig dra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leste den første for litt siden (eller, hørte den på lydbok), håper på å høre den andre snart! Enig!

For min del tok det litt tid å venne seg til lydbøker, men nå er jeg blitt veldig glad i det også. Farseer er en av mine favoritter :)

Har egentlig hatt skikkelig lite leselyst siden i høst, og dermed vegret meg for velge tykkere bøker. Men nå har jeg fått slappet litt av i ferien, og leselysten er tilbake :danse:

Ah! Elsker The Farseer - og til høsten kommer den første i en ny trilogi om Fitz & The Fool, har allerede forhåndsbestilt på Kindle-n min, her skal ikke et sekund gå til spille! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slukte Skumringstimen av Johan Theorin i påsken og syns den var utrolig bra så forventningene var høye da jeg begynte på bok nummer to - Nattefokk - for et par dager siden, men nå har jeg lest 320 av 400 sider og syns fortsatt ikke at det har skjedd en dritt. Jeg tror jeg har en stor skuffelse å fordøye her før jeg begir meg ut på bok nummer tre og fire..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...