Gå til innhold

Søndagsåpne butikker


debattanten

Søndagsåpne butikker  

141 stemmer

  1. 1. Hva mener du om søndagsåpne butikker?

    • Søndagsåpne butikker bør være forbudt, som i dag
      78
    • Søndagsåpne butikker burde legaliseres så folk kan velge selv
      63


Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Synes forøvrig at spørsmålene i hovedinnlegget er stilt på en svært ledende og dårlig metodisk måte. Spørsmål bør alltid søke nøytralitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greia er jo at ikke butikkene vil det selv, men om det åpnes for dette, vil antagelig kjøpesentre m.m. velge å holde åpent. Da må de mindre butikkene også holde åpent for å opprettholde konkurranse.

 

Jeg er selv imot søndagsåpne butikker.

 

Ikke bare for å opprettholde konkurranse, bestemmer kjøpesenterledelsen seg at senteret skal holde åpent, så må alle butikkene i senteret også være åpne. Om så det nesten ikke er noen kunder der. Jeg har i hvert fall aldri erfart eller lest noe sted at enkeltbutikkene har mulighet til å praktisere noen form for individuell åpningstid innenfor senterets tider med dagens åpningstider så jeg ser ikke hvordan dette skulle bli annerledes hvis man utvider til å inkludere også søndager. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

 

Ikke bare for å opprettholde konkurranse, bestemmer kjøpesenterledelsen seg at senteret skal holde åpent, så må alle butikkene i senteret også være åpne. Om så det nesten ikke er noen kunder der. Jeg har i hvert fall aldri erfart eller lest noe sted at enkeltbutikkene har mulighet til å praktisere noen form for individuell åpningstid innenfor senterets tider med dagens åpningstider så jeg ser ikke hvordan dette skulle bli annerledes hvis man utvider til å inkludere også søndager. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

Ja, nå mente jeg de mindre butikkene i nærområdet også, men viktig ang det du sier om andre butikker på kjøpesenteret. 

Ser for meg at dette vil gi oss enda mindre valgfrihet på sikt fordi det er de store kjedene som vil vinne på dette. Og i alle fall ikke den lille bygda jeg bor i, som ligger ti minutter fra en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå mente jeg de mindre butikkene i nærområdet også, men viktig ang det du sier om andre butikker på kjøpesenteret. 

Ser for meg at dette vil gi oss enda mindre valgfrihet på sikt fordi det er de store kjedene som vil vinne på dette. Og i alle fall ikke den lille bygda jeg bor i, som ligger ti minutter fra en by.

 

Jepp, tror de store kjedene og evt. kjøpesentrene vil få en stor fordel. Selv i Oslo der jeg bor, det er jo noen større og mindre sentre her som kanskje vil ta noe av kundemassen fra brustadbuene. Selv om det kanskje ikke er så dramatisk her, så vil det kunne være desto kjipere får de mindre fagbutikkene på f. eks. kjøpesentre. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med Søndagsåpne butikker vil være normen om 10-15 år, så da kan man jo like greit starte med det nå, å få det unnagjort.



Anonymous poster hash: 8fc65...0f8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å la være å shoppe èn dag i uka. Jeg liker at butikkene er stengt på søndager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for ^^

Folk handler uansett, når det er søndagsåpne butikker i jula, så handler jo folk på søndagene og priser seg lykkelig over at butikken er åpen på søndagen.

Jeg kjente iallefall en bedre flyt på butikken, når det var søndagsåpent.

Ifølge statistikken vår så tapte vi ingenting på å ha det åpent i desember, det gikk opp i opp uansett, søndagen ble som en vanlig hverdag (uten alkoholsalg).

Uansett om butikken er åpen på søndager og du jobber i butikk, så mister du jo ikke fridagene dine, du får det bare på andre dager og mye mulig at du jobber en søndag på og en av...

Det burde absolutt blitt lovlig, la butikken bestemme selv om de vil være åpen eller ei :)

Men blir en åpen, så følger nok de andre med også.

 

Du kan ikke sammenligne en søndag i desember med søndager resten i året!

Anonymous poster hash: ad52c...bb7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å la være å shoppe èn dag i uka. Jeg liker at butikkene er stengt på søndager. 

 

Helt ok, men det er ganske forkastelig om du vil påtvinge andre mennesker dette valget basert på hva du selv liker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, men det er ganske forkastelig om du vil påtvinge andre mennesker dette valget basert på hva du selv liker. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Jeg sa bare at jeg liker at butikkene er stengt på søndager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener? Jeg sa bare at jeg liker at butikkene er stengt på søndager.

 

Jepp, det var da et veldig kort innlegg. Basert på de 2 spørsmålene av avstemningen så gikk jeg bare ut i fra at du var enn slik en. Beklager om det ikke stemte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, men det er ganske forkastelig om du vil påtvinge andre mennesker dette valget basert på hva du selv liker. 

 

Det forkastelige er å forstyrre søndagsfreden. Det er viktig at søndagene forblir hviledagen. Åpningstider for brustadbuer og andre tilbud bør snarest reverseres og det er viktig at disse åpningstidene håndheves med hard hånd. Første advarsel mot syndere av dette bør innebære noen tusen i bot. Andre advarsel bøter i hundretusenkronersklassen. Ved "strike three" bør eieren arresteres og alle eiendelene i butikken beslaglegges, legges i en haug utenfor og brennes mens eieren blir tvunget til å så på, for deretter å varetektsfengsles uten kausjon til saken kommer opp i retten. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det forkastelige er å forstyrre søndagsfreden. Det er viktig at søndagene forblir hviledagen. Åpningstider for brustadbuer og andre tilbud bør snarest reverseres og det er viktig at disse åpningstidene håndheves med hard hånd. Første advarsel mot syndere av dette bør innebære noen tusen i bot. Andre advarsel bøter i hundretusenkronersklassen. Ved "strike three" bør eieren arresteres og alle eiendelene i butikken beslaglegges, legges i en haug utenfor og brennes mens eieren blir tvunget til å så på, for deretter å varetektsfengsles uten kausjon til saken kommer opp i retten. 

Anonymous poster hash: 3b903...6e8

 

 

Ja, det er omtrent mentaliteten blant mange mennesker, skremmende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot søndagsåpne butikker. Butikkene er åpen 6 dager i uken, der jeg jobber er vi åpen fra 7-23 i hverdagene og 9-21 på lørdagene. Hvis ikke folk klarer å planlegge og handle på disse dagene er det faktisk noe alvorlig i veien, beklager uttrykket, men kjenner jeg blir litt frustrert av hele opplegget. Butikkene er såpass lenge åpen at du kan handle om morningen, midt på dagen, eller seint på kvelden om du ønsker det. Hvis du glemmer noe, så er det ingen problem å komme innom igjen fordi butikken er så lenge åpen. 

 

Mennesker har blitt alt for opptatt av materialisme. Det er ikke nødvendig å ha søndagsåpne butikker. Det går an å handle slik at man har mat til søndagen også. Vi har bensinstasjoner tilfelle man skulle trenge melk eller brød, men butikken er faktisk bare stengt i EN dag. Det er jo elleville tilstander hvis butikkene skal være stengt i flere dager, feks. ved pinse, påske etc. Skulle tro det var verdens undergang, og folk handler som de er gal. 

 

Nei, blir oppgitt av hele opplegget. Søndagsåpne butikker er noe tull. Folk må lære seg å planlegge og ikke være så avhengig av materialisme. Jeg har en dag der jeg kan sette meg ned og faktisk ta livet med ro, og det er søndagen. Hvis det hadde vært søndagsåpne butikker hadde alle dager vært like, det hadde gått i ett, og jeg tror rett og slett jeg hadde blitt gal. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk bør velge selv om de vil holde åpent på søndager. Staten bør ikke blande seg i dette. Det er ingen som MÅ holde søndagsåpent. Det er eget valg. Vil man ikke, så trenger man ikke det. Det er et dårlig argument at hvis naboen holder åpent, så må du også holde åpent. Det er ikke sant for et annet motargument som brukes er at man ikke tjener noe på søndager og ingen kommer til å kjøpe noe - så hvorfor holde åpent da? 

 

La folk velge selv. Punktum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk bør velge selv om de vil holde åpent på søndager. Staten bør ikke blande seg i dette. Det er ingen som MÅ holde søndagsåpent. Det er eget valg. Vil man ikke, så trenger man ikke det. Det er et dårlig argument at hvis naboen holder åpent, så må du også holde åpent. Det er ikke sant for et annet motargument som brukes er at man ikke tjener noe på søndager og ingen kommer til å kjøpe noe - så hvorfor holde åpent da? 

 

La folk velge selv. Punktum.

 

Hva med konkurransen da? Det er ikke så lett og bare si at folk må få lov til å velge selv. Hvis en butikk velger å ha åpent, og tjener godt på å ha åpent en ekstra dag, så vil dette merkes hos butikken som ligger ved siden av også, og vil da føle en trang til å ha søndagsåpent også. Til slutt kommer alle butikker til å være søndagsåpne, enten man vil det eller ikke. 

Jeg som både er forbruker og arbeider på en matvare butikk syns det er helt idiotisk at det i hele tatt blir vurdert. Vi klarer oss helt fint selv om butikken er stengt i en dag, det er ingen som har behov for å handle akkurat på en søndag, det går an å planlegge litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med konkurransen da? Det er ikke så lett og bare si at folk må få lov til å velge selv. Hvis en butikk velger å ha åpent, og tjener godt på å ha åpent en ekstra dag, så vil dette merkes hos butikken som ligger ved siden av også, og vil da føle en trang til å ha søndagsåpent også. Til slutt kommer alle butikker til å være søndagsåpne, enten man vil det eller ikke. 

Jeg som både er forbruker og arbeider på en matvare butikk syns det er helt idiotisk at det i hele tatt blir vurdert. Vi klarer oss helt fint selv om butikken er stengt i en dag, det er ingen som har behov for å handle akkurat på en søndag, det går an å planlegge litt. 

 

 

Det er jo det motstandere argumenterer med - at man ikke tjener noe på søndager. Hvis det er sant, da er det ingen vits i å ha det åpent. Jeg regner med at morstandere holder stengt når/hvis det blir vedtatt at man får velge selv. Av rent prinsipielle grunner. 

 

På hvilket grunnlag uttaler du deg på vegne av alle? At ingen har behov for å handle på en søndag? Hva med de som er på jobb resten av uka? Jeg er oppvokst steder hvor søndagsåpne og døgnåpne butikker er normen og tro meg, det er like mange som handler på søndager som resten av uka og ingen klager. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trollkarlen

Jeg synes faktisk alle butikker kan ha døgnåpent i tillegg til søndagsåpent. Hvorfor skal jeg måtte planlegge på forhånd når jeg skal konsumere? Om det er klokka 2 på natta så skal jeg jammen ha muligheten til å dra å handle både mat og klær. Herregud det sier jo seg selv. Synes ikke dette burde gjelde kun butikker heller, men alle bedrifter som yter service eller produkt. Jeg skal kunne gå i banken 3 på natta og ordne lån om jeg vil.

Ja til lovpålagt søndagsåpent inkludert døgnåpent året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være åpent på søndag.

Men da bør det være stengt på feks. mandag.

Eller en av de andre dagene i uken.

Onsdag, feks, kunne være en god dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig bare for, fordi Krf er mot. Alt som terger opp det partiet er en god ting.

 

Så, ja til søndagsåpne butikker!



Anonymous poster hash: 2199d...a74
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er egentlig bare for, fordi Krf er mot. Alt som terger opp det partiet er en god ting.

 

Så, ja til søndagsåpne butikker!

Anonymous poster hash: 2199d...a74

 

Du tror KrF blir voldsomt terget av at du er for at butikken er åpen..?

Jeg tror faktisk ikke at de legger merke til akkurat det, overhode.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...