Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012


*Joyce*

Anbefalte innlegg

Lillemann sovner i vår seng og så flytter vi han over til sin egen seng. Så hender det han sover natta gjennom i sin egen seng, men oftest kommer han over til oss i 4-5-tida. Vi har fjerna den ene veggen, men det er fortsatt en liten kant der som fungerer litt som sengehest.

Apropos dotrening så bæsja lillemann ute i Guds frie natur i går, og han sa ifra til meg først! Var ute og ruslet på svaberget, lillemann naken, og så sa han plutselig "bæsje på fjellet". Jeg spurte om han måtte bæsje og om han ville ha på bleie, men han sa nei. Så dytta han meg noen meter unna og gikk tilbake til plassen sin og satt seg ned og bæsja. Veldig stolt etterpå!! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøken Fryd har ligget i juniorseng i et par måneder allerede og selvv om hun fremdeles kan finne på å stå opp og komme ut i stua om kvelden, så fungerer det veldig fint. Om morgenen står hun opp på egenhånd og kommer tuslende inn til oss med bamsen/kosekluten/smokk/pute/teppe/all of the above. Vi skiftet til juniorseng når hun klarte å klatre over sprinklene en gang (selv om hun ikke prøvde flere ganger).

Vi har begynt litt med potte-/dotrening, men har ingen konkret plan om at hun skal være tørr de nærmeste månedene. Vi har potta fremme hele tiden, og flytter den gjerne med oss på stua. Frøken Fryd har en periode vært veldig flink til å si ifra når hun må bæsje, og da springer hun bort til potta og trekker av seg bleia før hun sitter i ro i omtrent 5 sekunder og så reiser hun seg uten at noe har kommet. Og så svinser hun rundt et halvt minutt eller mer (alt etter hvor nøden hun er) og setter seg på potta igjen. Dette kan gjenta seg et par ganger, men vi prøver å ikke presse henne til noe og lar henne gjøre det i eget tempo. Men jeg har ihvertfall blitt nokså god på å lese tegnene på at hun må på potta. Allikevel har hun gjemt seg unna et par ganger, så vi har ikke noe teppe under stuebordet lenger, foråsidetsånn :ler: Tissingen er det litt vanskeligere med for det virker som det kommer litt brått på henne. Og som med sovingen blir det litt kluss med rutinene når hun er på besøk hos besteforeldrene sine, slik at hun må "kjøres inn" igjen når hun har sovet borte en natt eller to. (Når slutter de å være så skjøre på kortvarig ødelagte rutiner??)

Frøken Fryd bruker smokk når hun sover og jeg kjenner at jeg er lysten på å få henne til å slutte med den snart fordi hun kan mase en del om den når hun blir sint/lei seg/trøtt/i bilen... Og det blir vel ikke særlig populært å slutte, men hun har jo både bamse og koseklut som kan brueks som trøst, tenker jeg. Eller burde vi vente til senvinteren/våren når hun er nærmere tre år og har litt mer forståelse for det, kanskje? Hvordan er smokkebruken hos dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, stueteppe-uhell der altså :ler:

Vi begrenser smokken kun til soving. Sånn er det i barnehagen også. Han er ganske inneforstått med det men hender det er litt masing her også. Vi pleier å se an litt. Hvis han er fryktelig sliten og trenger 5 minutter på fanget så kan han få smokken noen ganger. Har ikke tenkt på å slutte enda men en gang må vi jo. Tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir dessverre mer og og mer glad i tutten sin... den har jo vært til soving (og litt i bilen), men hun fryder seg om hun kommer over en, og putter den resolutt inn i munnen. skikkelig hyling om vi tar den vekk osv. Dårlig utvikling med andre ord. Men vi prøver å være litt strikte med det, tror vi må skjerpe mer enda og bare ta den fra henne tidlig om morgenen (hun har litt vanskelig for å gi slipp.. vil helst fyke rundt i pysj/med tutt/ lese bøker så lenge hun kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder også på med dotrening, men det er litt opp og ned hvor interessert hun er. Vil ofte sitte på potta/doen, men spretter opp igjen så fort at hun knapt har tid til å gjøre noe. Hun har fått det til en del ganger også, da, det har nok en del med timing å gjøre. Jeg prøver å finne "dotegnene" hennes, altså se når hun nærmer seg å måtte tisse eller bæsje. Vi har jo holdt på med dette siden hun var baby, holdt over do ved bleieskift fra ganske tidlig av. Men hun er like sta som søsteren var, og er ikke interessert i å slutte med bleie enda. Våkner om morgenen og forteller hvilken bleie hun vil ha på (tøy fortsatt). :ler: Vi snakker nok med barnehagen om det når de ansatte er skikkelig tilbake etter ferien, og spør om de kan sette henne på do når de litt eldre barna går. Det hadde mye å si med Turnerose, at hun så at andre barn også måtte gjøre dette her. ;) Hun sluttet forøvrig med bleier et par mnd før hun fylte 3.

Vi samsover fremdeles, ligger sammen med henne til hun sovner (det tar som regel ca 15 min i hverdagen, gled litt ut i ferien, men på vei tilbake til normalen nå), og så sover hun alene til vi kommer og legger oss. Om morgenen står hun opp hvis hun våkner før oss, og går inn på rommet sitt for å leke (eller Turneroses - men da våkner vi så fort Turnerose oppdager det, for det er IKKE pop hos storesøster! :lol:) Nå har vi fått på plass seng og rom til henne i sommer, så jeg tror kanskje at vi prøver å flytte henne inn dit snart. Sprinkelsenga har vi aldri montert til henne... Voksenseng med sengehest på rommet hennes (Brimnes dagseng fra Ikea), så vi kommer nok fremdeles til å ligge/sitte hos henne til hun sover. Gjorde det med Turnerose også, bortsett fra at hun hadde juniorseng som ikke var den mest behagelige å ligge i for voksne. ;)

Snorkfrøken er lite interessert i smokk, hun vil kun av og til ha den på vei hjem fra barnehagen hvis jeg bærer henne på ryggen. Andre steder har hun hele veien blitt rasende hvis vi har tilbudt den. Jeg tror ikke hun engang vil merke det om tilbudet forsvinner. Turnerose, derimot, var smokkebarn deluxe, og selv om hun ikke fikk ha den på dagtid (annet enn ved sykdom) fra hun var halvannet, så ble vi ikke skikkelig kvitt den før hun var blitt 4... :eeeh: Vi gjorde utallige forsøk, men det resulterte uten unntak i at hun ikke sov. Typ sovnet kl 23 og våknet fem ganger i løpet av natta... Hun savner fortsatt smokken sin, og snakker om den jevnlig. Til alt hell likte hun en annen smokk enn det Snorkfrøken gjør, så hun har ikke knabbet der. ;) Hvis vi får flere og det blir et smokkebarn, kommer jeg nok til å kutte smokken tidlig, sånn at det ikke drar ut sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen har aldri villet ha smokk. Slitsomt i babytiden, helt greit nå :fnise: Han har istedenfor et koseteppe og en favorittbamse han tvinner rundt fingrene. Og ørti andre som må være med i senga... godt vi har gått over til juniorseng!

Enn så lenge blir vi til han sovner. Har vært litt mye frem og tilbake nå i ferien, så vi tar heller den kampen når vi er tilbake til rutiner. Om morgenen tasser han inn til oss eller leser litt i senga si (!!). Altså, henter seg en bok å bla i... varer vanligvis ikke lenge :ler:

Barnehagestart var og er fremdeles vanskelig. Han tar det tungt og det er mye grining. Tar visst tid før han roer seg også. Ikke veldig godt å tenke på...

Ellers begynner vi å ane en veldig fantasifull gutt. Vi får stadig servert diverse matretter eller pakker, og både monstre, krokodiller og dinosaurer er ute etter ham. Når vi sier at det ikke er noe å være redd for, sier han at han bare tøyser. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår gutt har smokken når han sovner, men mister den kjapt i løpet av natta og sover videre. Ligger på eget rom i sprinkelseng. Legger smokken i et fast skap når han våkner. Men han prøver stadig å dra ut tiden, og vi tar den når det er naturlig nå. F.eks har han den frem til frokost etter at han har våknet. Har tenkt at han skal få sove med den lenge enda, vi har slitt nok med søvnen til å ville ta den kampen, og smokk om natta plager ingen.

Lillebror bruker ikke smokk, veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at det både er veldig greit, men også litt utfordrende med en liten gutt som nå kommuniserer mye tydeligere. Han har en veldig klar oppfatning av hvordan ting skal være innimellom, nemlig.

Her om dagen fikk jeg passet påskrevet: "Nei, mamma, Småen sa NEI!" :ler:

Men selv om det er fint at han forteller hva som plager ham, er det litt sårt å høre ham fortelle om problemer vi ikke kan gjøre noe med. Han snakker blant annet om at han vil tilbake til den gamle avdelingen i barnehagen, eller at han rett og slett heller vil være hjemme med oss. Helt krise er det likevel ikke, når jeg henter ham vil han jo ikke hjem! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at det både er veldig greit, men også litt utfordrende med en liten gutt som nå kommuniserer mye tydeligere. Han har en veldig klar oppfatning av hvordan ting skal være innimellom, nemlig.

Her om dagen fikk jeg passet påskrevet: "Nei, mamma, Småen sa NEI!" :ler:

Men selv om det er fint at han forteller hva som plager ham, er det litt sårt å høre ham fortelle om problemer vi ikke kan gjøre noe med. Han snakker blant annet om at han vil tilbake til den gamle avdelingen i barnehagen, eller at han rett og slett heller vil være hjemme med oss. Helt krise er det likevel ikke, når jeg henter ham vil han jo ikke hjem! :fnise:

Det er snodig, det der, når man plutselig får ta del i deres verden på en helt annen måte. Husker det godt fra Turnerose, og kjenner på det samme nå med Snorkfrøken. Men fint også. Veldig gøy å bli stadig bedre kjent med dem og hva som rører seg inni hodene deres. :hjerte:

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snodig, det der, når man plutselig får ta del i deres verden på en helt annen måte. Husker det godt fra Turnerose, og kjenner på det samme nå med Snorkfrøken. Men fint også. Veldig gøy å bli stadig bedre kjent med dem og hva som rører seg inni hodene deres. :hjerte:

Absolutt! Det er nesten det morsomste hittil, syns jeg.

I går kom det fra baksetet: "Jeg elsker mamma!" :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en skjønning du har, Schaden :rodmer:

Er deres barn redd for ting?? L er helt tullete om dagen. Plutselig kan han komme løpende fra sandkassa og rope. "Løven kommer å tar deg"!! (Han sier deg når han mener seg selv :P )

Han snakker også om Bjørnen. Den skal også visstnok ta han. Og pusen under senga :ler: Huff, jeg må le litt. Samtidig er det slitsomt at han driver sånn. Og vi er ikke hysteriske eller redde for ting, så han kan liksom ikke ha blitt skremt av oss.. Men de har jo livlig fantasi i denne alderen da. Og han ser jo litt tegnefilmer og sånn på tv så det blir kanskje litt krimskramserier oppi det lille hodet hans? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de plukker opp litt i barnehagen, jeg. Småen er jo likedan, bare med krokodiller, monstre og krokodiller. De har et par ikea - krokodiller i barnehagen og alle barna leker med den og leker krokodiller.

Men Småen sa i hvert fall her om dagen at han bare tøyset. Du kunne jo spurt L, Ara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han her tuller ikke. Han er oppriktig redd. Men nå har jeg vist han Albert Åberg-filmen der han ikke vil sove, og i går så måtte vi begge ta en titt under senga før han kunne krabbe oppi, og jammen sovnet han uten hyl også :fnise:

Har kuttet ned en time på sovingen i barnehagen så tror kanskje det har litt effekt på god søvn også. Håper det.

Noen av deres barn som reagerer på insektbitt? L får kjempebyller av myggen. Han fikk 3 stikk oppe ved øyenbrynene og dagen etter så var han så hoven at det ene øyet nesten ikke gikk an å åpne :( Stakkars gutt. Han var tydelig plaget for han gråt for ingenting. Er livredd for vepsen når han reagerer sånn, selv om det sikkert ikke har noen sammenheng med mygg og vepsestikk..

Endret av ara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av deres barn som reagerer på insektbitt? L får kjempebyller av myggen. Han fikk 3 stikk oppe ved øyenbrynene og dagen etter så var han så hoven at det ene øyet nesten ikke gikk an å åpne :( Stakkars gutt. Han var tydelig plaget for han gråt for ingenting. Er livredd for vepsen når han reagerer sånn, selv om det sikkert ikke har noen sammenheng med mygg og vepsestikk..

Turnerose er sånn. Hun har fått Zyrtec i dråpeform (reseptbelagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnerose er sånn. Hun har fått Zyrtec i dråpeform (reseptbelagt).

Da skal jeg snakke med legen om det. Nå er jo snart insektsesongen over, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da skal jeg snakke med legen om det. Nå er jo snart insektsesongen over, men...

Det kan jo være greit å ha liggende sånn i tilfelle. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var jeg gravid igjen også :) Nøyaktig samme termin som med storebror, hehe. Vi gleder oss, men har ikke rukket å tenke så mye på det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spiren, Dorey! Så moro med samme termindato... (hehe... får meg alltid til å tenke på at folk har EN fast dag i året der de har det veldig gøy).. Men det var vel kanskje mer tilfeldig enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...