Gå til innhold

Urettferdig i forhold til eldre søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men TS, du og din søster må kanskje spørre dere selv; er dere villige til å gå inn i en potensiell stor familiekrangel med deres eldre søsken bare for å være så heldig å ha en egen leilighet? Er den verdt mer enn søskenforholdet? Bare litt jeg tenker rundt.



Anonymous poster hash: 6a146...53e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to yngre søsken. Foreldrene mine var tidlig ute med meg og ventet lenge med de to neste. Blir litt samme greia her bare at det er jeg som gikk i arveklær osv. De har fått alt nytt og dyrt. Legger man sammen har min søsken kommet bedre ut økonomisk enn meg. Men... foreldrene mine stiller opp etter behov og evne til den som måtte trenge det. Nå er det nok de yngre som får mest. Men de hjalp meg så godt de kunne også. Nå er det ikke snakk om hundrevis av Tusen her, men om det skjer så unner jeg mine søsken det. Så lenge man er glad i ungene sine så holder det. De kan jo ikke dele ut i bøtter og spann selv om de akkurat nå kan klare å hjelpe en. Sånn vil jeg nok tenke ovenfor egne barn også. Jeg betalte lappen selv, min bror fikk masse hjelp. Så bra at han slipper å stå med det alene nå som det er enda litt dyrere ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du og din søster må kanskje spørre dere selv; er dere villige til å gå inn i en potensiell stor familiekrangel med deres eldre søsken bare for å være så heldig å ha en egen leilighet? Er den verdt mer enn søskenforholdet? Bare litt jeg tenker rundt.

Anonymous poster hash: 6a146...53e

Tja... Jeg vet ikke... Jeg bare syntes det er så vanvittig smålig. Min eldste søster har fått arve både bunad og smykker av bestemor, siden det ble bestemt før vi var født. Skulle jeg begynne å lage et helvete om det nå? Fordi de burde ha tenkt at de kanskje skulle få flere døtre??? Altså dette blir så banalt da, så jeg har vansker med å se hennes side...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis TS får låne 500 000, må selvsagt de andre søsknene få samme summen med de samme betingelsene. Så gjenstår det å se om foreldrene har råd til å låne bort et par millioner ;)

Og SÆRLIG mtp at ts har fått alt gratis i hele oppveksten. Dyre klær o.l, fikk de eldste kompensasjon for det da? Hvis ikke er det vel egentlig en sum som må utbetales til de eldste.

Anonymous poster hash: 4aba8...3fd

Nå har du nok misforstått meg, evt. sitert feil bruker:)

Men jeg tror jeg skjønner tolkningen din av svaret mitt! var det delen om at de behandler likt etter evne? dårlig plassering av komma fra min side, beklager det.

Det jeg mente var at foreldrene (forhåpentligvis) har behandlet barna likt etter evne. Dvs. at en like stor prosentdel av lønna/formuen til foreldrene har tilfalt barna likt gjennom livet (på de gjeldende tidspunkt). At %-delen som utgjorde eks. 5000kroner i 1996 har vokst betraktelig mtp. foreldrenes bedre råd i 2014.

Omformulert kan man si at hadde foreldrene hatt mulighet til å bidra med lån til barna i 1996 hadde de gjort det, men pga deres situasjon så ble det til at de bidro med det de kunne (oppussing, og sikkert de midler de kunne avse på tidspunktet). At foreldrene "måtte spise nudler i 2 uker" i 1996 pga. økonomisk hjelp de gav barna sine da, som at foreldrene "må spise nudler i 2 uker" pga. hjelpen de gir barna nå i 2014.

Og som jeg sa senere i tidligere i svar, så skjønner jeg 1.kullet veldig godt dersom dette lånet går på bekostning av et evt. lån de selv kunne trenge av foreldrene på nåværende tidspunkt. For da blir det jo feil.

Men for meg virker det som om det utelukkende er en prinsippsak for søskene. At vi fikk ikke når vi trengte det pga. foreldrenes økonomiske situasjon på tidspunktet, så hvorfor skal ts og søsteren plutselig få det enklere bare fordi foreldrene nå har bedre økonomi?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ikke helt kan uttale meg i og med at jeg er enebarn, men jeg syns det er feil å se på foreldre som et rent middel her i livet. De hjelper etter evne, og for 15 år siden var ikke den evnen penger.

Anonymous poster hash: 6a146...53e

De kan da yte etter evne til alle sine barn uavhengig av alder på barna? Rent prinsippmessig altså, siden denne tråden tydeligvis handler om kjipe søsken og ikke kjipe foreldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det 1) er snakk om et LÅN, 2) man ser på boligmarkedet idag vs 1993... Selvfølgelig, om dine søsken ønsker å låne en lignende sum av far eller mor bør de ha mulighet til det, men du FÅR jo ikke pengene. Som noen andre har nevnt så har jo faktisk de eldre søsknene fått markant mye mer tid sammen med dine foreldre, det er det store onde med å være yngst: foreldrene dine dør når du fortsatt kanskje ikke er så gammel. Da tenker jeg ikke på 'valuta', men foreldre hjelper sine barn på forskjellige måter - om det er i form av fysisk arbeid, økonomisk hjelp, følelsesmessig støtte, eller noe annet. Synes det er dårlig av dine søsken å ikke la dine foreldre hjelpe deg. Han eller hun bør reflektere over all den støtte og hjelp hun har fått ila årene, og vite in the end får vedkommende ha foreldre 15 år lenger enn du får. Det kan man ikke sette en prislapp på.

Anonymous poster hash: 6661e...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, de tre eldste ønsker ikke penger, det er prinsippet de er uenige i.

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Hva er det de vil da? At dere ikke skal få? For det er i så fall idiotisk. Hadde det vært arv skulle dere delt, men lån må være greit.

Selv er jeg eldst, og mitt yngre søsken har fått mange fordeler ved bedre økonomi, men det plager meg ikke, siden de alltid har gjort det de kan for meg. De har også sponset ved behov, for å kompensere noe, men da for rene gaver, ikke lån.

Anonymous poster hash: 7da12...d62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet? At man hjelper barna om man kan?! Selv om mine foreldre ikke kunne gi meg alt mine yngre søsken har fått, har de helt sikkert ofret mer for å gi meg det de har gitt. Sånn tipper jeg det blir i denne situasjonen også TS. Helt naturlig for de fleste som har vært unge, med dårlig råd og begrenset muligheter, og fått barn. Når man er eldre har ofte flere ting kommet på plass. Ikke noe å være sur for det. Synes faktisk det er litt trist at det føles sånn for noen.

Endret av Alkymist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Kanskje jeg ikke helt kan uttale meg i og med at jeg er enebarn, men jeg syns det er feil å se på foreldre som et rent middel her i livet. De hjelper etter evne, og for 15 år siden var ikke den evnen penger.

Anonymous poster hash: 6a146...53e

Det spiller ingen rolle - søsken skal behandles likt.

Dersom dette er et lån og de ikke kan gi samme lån til alle barna så skal det skrives ned og trekkes fra arven når den tid kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle - søsken skal behandles likt.

Dersom dette er et lån og de ikke kan gi samme lån til alle barna så skal det skrives ned og trekkes fra arven når den tid kommer.

Skal lån trekkes av arven? Ville det i såfall ikke være mer naturlig å gi forskudd på arv? Hadde jeg lånt penger til egenkapital på bolig av mamma og pappa, ville vi jo tatt utgangspunkt i at det ble tilbakebetalt innen de dør. Ulykker kan skje ja, men for alle andre enn TS snakker vi hypotetisk når vi deler vår mening her. Jeg tenker i allefall ikke at jeg vil ha utestående lån til foreldrene mine når de dør av alderdom. Men kanskje bare jeg som tenker sånn og reagerte på den? Uansett er det forskjell på å låne bort og å få. Reaksjonene burde kommet om noen av søsknene plutselig skulle fått 200000 og de andre ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke økonomisk hjelp per dags dato. De har alle kjøpt og pusset opp eneboliger de skal bo i til de 'må' flytte i leilighet. Det er heller ikke argumentet deres...

Jeg tror de ( ene søsteren min spesielt) generelt er litt misunnelige på oss og 'vår barndom', men det er jo ikke min feil...?

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

Nei, det er ikke DIN feil, men her må foreldrene gå inn for lik fordeling. Dere har hatt goder i oppveksten og senere som de voksne barna ikke har fått. Nå er også dere voksne, og det er på tide med lik fordeling av goder fra foreldre.

Om dine søsken klarte seg alene den gangen det var 13% rente på boliglån uten hjelp fra foreldre, så føles det nok urettferdig at dere som er yngre skal få mer hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ønsker ikke/trenger ikke å låne penger. Det er prinsippet...

Anonymous poster hash: 0d27c...f98

De trengte det kanskje den gang, og fikk det ikke. Nå ser de at dere får. Det skaper konflikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to yngre søsken. Foreldrene mine var tidlig ute med meg og ventet lenge med de to neste. Blir litt samme greia her bare at det er jeg som gikk i arveklær osv. De har fått alt nytt og dyrt. Legger man sammen har min søsken kommet bedre ut økonomisk enn meg. Men... foreldrene mine stiller opp etter behov og evne til den som måtte trenge det. Nå er det nok de yngre som får mest. Men de hjalp meg så godt de kunne også. Nå er det ikke snakk om hundrevis av Tusen her, men om det skjer så unner jeg mine søsken det. Så lenge man er glad i ungene sine så holder det. De kan jo ikke dele ut i bøtter og spann selv om de akkurat nå kan klare å hjelpe en. Sånn vil jeg nok tenke ovenfor egne barn også. Jeg betalte lappen selv, min bror fikk masse hjelp. Så bra at han slipper å stå med det alene nå som det er enda litt dyrere ☺

Mulig du er såpass rundhåndet, men det er ikke jeg. Jeg kan ikke gi den ene av mine 300 000 og ikke den andre. Skal jeg forvente at den andre slår seg til ro med at det ble gitt såpass mye til en men ikke til den andre?

Det holder ikke at man sier at man er like glad i alle når man favoriserer en med så mye, når den andre ikke får noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du er såpass rundhåndet, men det er ikke jeg. Jeg kan ikke gi den ene av mine 300 000 og ikke den andre. Skal jeg forvente at den andre slår seg til ro med at det ble gitt såpass mye til en men ikke til den andre?

Det holder ikke at man sier at man er like glad i alle når man favoriserer en med så mye, når den andre ikke får noe.

Nei men i dette tilfellet handler det vel om lån? Eller har jeg misforstått? Det handler jo ikke om å gi bort masse penger, men at yngre søsken kan få låne selv om de eldre søsknene ikke fikk. Jeg ville heller ikke gitt så masse penger til én i gave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Skal lån trekkes av arven? Ville det i såfall ikke være mer naturlig å gi forskudd på arv? Hadde jeg lånt penger til egenkapital på bolig av mamma og pappa, ville vi jo tatt utgangspunkt i at det ble tilbakebetalt innen de dør. Ulykker kan skje ja, men for alle andre enn TS snakker vi hypotetisk når vi deler vår mening her. Jeg tenker i allefall ikke at jeg vil ha utestående lån til foreldrene mine når de dør av alderdom. Men kanskje bare jeg som tenker sånn og reagerte på den? Uansett er det forskjell på å låne bort og å få. Reaksjonene burde kommet om noen av søsknene plutselig skulle fått 200000 og de andre ingenting.

Lånet må skrives opp og det må noteres hvordan tilbakebetalingen skal være. Dersom lånet blir tilbakebetalt så strykes det - hvis ikke så må resten trekkes fra fremtidig arv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men i dette tilfellet handler det vel om lån? Eller har jeg misforstått? Det handler jo ikke om å gi bort masse penger, men at yngre søsken kan få låne selv om de eldre søsknene ikke fikk. Jeg ville heller ikke gitt så masse penger til én i gave.

Og hvem er det som styrer lån og avbetalinger? Jo det er foreldrene om ikke annet er avtalt. Så om de skal låne bort, så må de ihvertfall gjøre de via banker som kan vise til innbetalinger på dette. Få en annen part inn i bildet.

Jeg har selv vært ute for det samme, det er derfor jeg nevner det. Min søster fikk 300 000 kr fra mine foreldre til utdanning i utlandet. Der til og med julegaver og bursdagsgaver til mine barn ble regnet inn i forhold til min søsters (manglende) innbetaling av lån. (Det er 3 år mellom oss søsken.) Dvs at det mine barn fikk i julegave fikk min søster trukket fra i "lånet", ettersom hun ikke hadde barn da. Senere fikk hun jo barn, og jeg har ikke hørt noe etter det. Regner med at de har sluttet å regne hver gave inn på det regnskapet nå, ettersom mine barn er voksne og hennes barn er små.

Jeg orker ikke å lage bråk om det heller. Jeg har bare tatt det til etteretning. Og funnet ut at det er min søster som skal få ta seg av mine foreldre når de blir så gamle at de trenger hjelp. Også fordi hun har fått mye støtte ellers også, f.eks barnepass når hun er på kurs (som hun ofte er på), noe som medfører at foreldrene må reise langt for å være der. Men det forventer hun, og det går ikke uten dem. Og også andre ting i hennes privatliv som har krevd barnepass i mye mer omfang enn vanlig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde regnet et slikt lån som en gave i praksis, så selvfølgelig er det urettferdig. Eller skal du ha betalingsplan og renter?



Anonymous poster hash: 3f05b...f7b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle - søsken skal behandles likt.

Dersom dette er et lån og de ikke kan gi samme lån til alle barna så skal det skrives ned og trekkes fra arven når den tid kommer.

Åjja, så når yngstemann får barn, og mor er for gammel og sliten til å sitte barnepass flere ganger i måneden, skal hun likevel sette seg på bakbeina og KREVE at mor stiller opp, for det gjorde hun for storesøster? Det blir det samme! Du må se på helheten. For 15 år siden hadde de mindre penger, men mer krefter og energi. Nå er det motsatt.

Anonymous poster hash: 6a146...53e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Åjja, så når yngstemann får barn, og mor er for gammel og sliten til å sitte barnepass flere ganger i måneden, skal hun likevel sette seg på bakbeina og KREVE at mor stiller opp, for det gjorde hun for storesøster? Det blir det samme! Du må se på helheten. For 15 år siden hadde de mindre penger, men mer krefter og energi. Nå er det motsatt.

Anonymous poster hash: 6a146...53e

Det er 15 år i forskjell og når foreldrene var svært unge da de startet så klarer de sikkert stille opp som barnevakt fremdeles.

Dessuten har det yngste kullet med barn fått mye mer av ferier og andre goder som de eldste ikke fikk.

Å forskjellsbehandle barna sine er noe av det verste foreldre kan gjøre. Jeg kjenner personlig foreldre som har angret på dødsleiet for sin urettferdighet - da var det litt for sent å gjøre det godt igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det kommer litt an på hvorvidt det faktisk er lån dere får. Det er jo ikke uvanlig at foreldre "låner" barna penger til EK, men aldri krever de pengene inn igjen. Da blir det jo unektelig urettferdig for det eldre kullet. Hvis det derimot faktisk er lån, som faktisk skal betales tilbake, synes jeg de elder er litt vanskelige her.



Anonymous poster hash: 2b259...325
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...