Gå til innhold

Livredd for å kjøre på glatta!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nesten aldri glatt i Karasjok (i fohold til snøføret sørpå). Hva vil du frem til?

Anonymous poster hash: 7cef6...ab5

Aldri glatt? Ikke vært ute på snøen de siste årene du eller? Snø er glatt uansett om det er her, i sibir, eller i karasjok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nope. Vi østlendinger er idioter på vått føre.

Les hva Wild Animal skrev, hun har nok en lagt bedre forståelse av ting en det du har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karasjok er kanskje et dårlig eksempel fordi det oftest er kaldt og stabilt vinterføre.

Har imidlertid inntrykk av at nordlendinger er noe bedre sjåfører enn oss i sør.

Til tross for smale veier og skummelt føre skjer det relativt få ulykker, snakker da om kyststrøka i nord.

DEt største problemet er langt fra ustabil temperatur, men denne helvetes saltingen.

Salting + Østlendinger = Katastrofe HVERT jævla bidige år!

Drit i den jævla saltingen, gi oss ordentlige vinterveier, og se at ting blir myyye bedre.

Bøtelegg de som ligger under fartsgrensen når 80% av bilistene mener man kan ligge i fartsgrensa.

Jeg var i Finland for ca 10-11 mnd siden, det var snø der, det var motorvei der, og det var 100kmh på motorveien. Alle fulgte fartsgrensa, fordi det var forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri glatt? Ikke vært ute på snøen de siste årene du eller? Snø er glatt uansett om det er her, i sibir, eller i karasjok.

Hvor lenge har hatt lappen?

Har du aldri merket hvor mye grep det er, og hvor mye mer forutsigbart underlaget er

når det er ordentlig kaldt. Mye lettere å kjøre på enn nullføret som er sørover, som er

blanding av saltsørpe og noe vått is.

Endret av Tba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så dum, eller spiller du bare dum?

Hvor lenge har hatt lappen?

Har du aldri merket hvor mye grep det er, og hvor mye mer forutsigbart underlaget er

når det er ordentlig kaldt. Mye lettere å kjøre på enn nullføret som er sørover, som er

blanding av saltsørpe og noe vått is.

Fortsatt i 10 år.

Nullføre ja, men det er da virkelig ikke nullføre det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt i 10 år.Nullføre ja, men det er da virkelig ikke nullføre det er snakk om.

Problemet med den sinnsyke saltingen er at alt ned omtrent ned til nesten -10 grader fungerer

som nullføre. Ser vi at vi enige om ordentlige vinterveier mye tryggere enn den f.. saltsørpen

som vi har sørpå om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med den sinnsyke saltingen er at alt ned omtrent ned til nesten -10 grader fungerer

som nullføre. Ser vi at vi enige om ordentlige vinterveier mye tryggere enn den f.. saltsørpen

som vi har sørpå om vinteren.

For å ikke snakke om skaden det påfører miljøet og BILEN MIN!

Om jeg tar en slegge og knuser bilen din, må jeg betale..

Om staten gjør så bilen min ruster i stykker må jeg betale selv... WtF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om skaden det påfører miljøet og BILEN MIN!Om jeg tar en slegge og knuser bilen din, må jeg betale..Om staten gjør så bilen min ruster i stykker må jeg betale selv... WtF?

Saltingen er miljøkriminaltet, og har fint lite å gjøre sikkerhet mesteparten av vinteren.

Det er dessverre noe de gjør fordi hvis det er en fører som ikke har nødvendige

ferdigheter til å kjøre om vinteren har et uhell og veien ikke dynket i salt så

vil det ofte bli slått opp i media at veien ikke var saltet og at det var veldig glatt.

Selv om det er bare er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. Fartsgrensa er f.eks 80. Om du ikke liker det, må du øve mer på å kjøre på et EGNET STED... Midt på E18 f.eks er ikke egnet sted.

Selvfølgelig skal du slippe forbi, du bryter jo veitrafikkloven ved å forhindre øvrig trafikk om du ligger i 70 i 80'n..

I veitrafikkloven står det også at du skal avpasse farten etter forholdene. Det er ikke slik at om fartsgrensen er 80 så MÅ du kjøre i 80. Det står også at man i minst mulig grad skal hindre eller forstyrre annen trafikk men å kjøre 10 under på speilglatt føre er da virkelig innafor.

På strekningen jeg kjører til jobb hver dag er det en del av veien som går igjennom tettbygd strøk med 40 grense en haug med gangfelt, busstopp, svingete og ufattelig lite oversiktlig. Gleder meg IKKE til vinteren og det er mye takket være trafikkbøller som presser og ligger helt opp i rævva på bilen min her. Man MÅ senke farten når man ikke har sjans til å se hva som kan komme eller når føret er dårlig. Ser daglig ørten vikepliktsbrudd fordi folk tror fartsgrenser er fartspåbud. Man skal selvfølgelig prioritere å komme opp i fart der forholdene tilsier det. Og jeg er helt enig i at man skal slippe forbi om man skaper kø.

Anonymous poster hash: 4ae4e...5b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller bryte loven enn at du kjører utfor.. Jaja.. Noen tenker slik også.

Loven sier også at du skal kjøre forsvarlig og varsomt slik at det ikke oppstår fare eller skade. Så jeg også kjører heller litt under fartsgrensen enn å plutselig ende i rumpa på en bil eller havne i grøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salting meg her og salting mer der. Ta med vanlig temperatursvingninger i ligningen. Tørr snø på stålis, ja da er det bare på kjøre i åtti og over det, for all del. Det er jo fullstendig forrykt.

Faen ikke rart at statistikken er som den er. Og dette forumet gir svaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør med god avstand til bilen foran. (spesielt på glatta)
pass på at abs fungerer.
pass på at du har gode dekk.
og selv om du har firehjulstrekker så ikke stol blindt på det. når det først slipper så bør du ha litt peil på hva du driver med, (har mistet kontroll og ligget sidelengs med LC100 i godt over 100 km på glatta på landevei og retta opp igjenn uten problemer men kun fordi jeg har leika meg mye. det anbefales ikke, pumpa går godt etterpå)


beste tipset finn en åpen parkeringsplass og øv deg. aldri kjør for og tøffe deg/vise deg fram. Kjør for at du syntes det er gøy og gjør det der det er trygt.

"-Men sladder du litt for "å bli kjent med bilen" og innafor det UP-sjef Runar Karlsen kaller ordnede former, og at det ikke er til fare eller sjenanse for noen, så anbefales det at du av og til drar i brekket og sladder litt."

har kranglet med onkel på det der siden jeg fikk lappen og har aldri blitt tatt for noe men ta hensyn, åpen plass og kjør sakte hvis folk ser på og pass på at det ikke er folk/biler i nærheten. Bruk hue rett og slett..

"
- Det er ikke noe eget regelverk som legger hindringer for å sladde bevisst. En kan for eksempel finne en litt øde parkeringsplass der man har god plass, slik at det ikke er noen fare, sier UP-sjefen.

Han mener at det selvsagt ikke er greit over alt og at man skal ta hensyn til boligområder og lignende.

- Finner man et egnet sted utenfor allfarvei, kjører forsvarlig, ikke bryter fartsgrensen og ikke utsetter andre for risiko, så kan man øve seg, slår han fast overfor nettstedet."

pass på hvem som eier plassen du øver deg på. der kan du bli anmeldt.

når jeg tok lappen mente jeg det var alt for vanskelig. kjørte opp på CE og mener i dag at billappen er alt for lett.
ikke la deg presse og kommer en bil veldig nærme så slipp den heller forbi. du vil ikke ha den i ræva.

God tur. Øvelse gjør mester.
Rallybygda.



Anonymous poster hash: f26ef...25b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier også at du skal kjøre forsvarlig og varsomt slik at det ikke oppstår fare eller skade. Så jeg også kjører heller litt under fartsgrensen enn å plutselig ende i rumpa på en bil eller havne i grøfta.

Det er korrekt, men man skal også unngå å lage kø. Hvis du kjører "forsvarlig" i ditt hode der du plutselig har 10 biler bak deg så lager du et irritasjonsmoment rett og slett og du kan få bot for det. Slipp isåfall folk forbi deg om du er så usikker på kjøringen din at kø er resultatet. Eventuelt bli kjent med din egen bil slik at du kan kjøre litt fortere og samtidig forsvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er korrekt, men man skal også unngå å lage kø. Hvis du kjører "forsvarlig" i ditt hode der du plutselig har 10 biler bak deg så lager du et irritasjonsmoment rett og slett og du kan få bot for det. Slipp isåfall folk forbi deg om du er så usikker på kjøringen din at kø er resultatet. Eventuelt bli kjent med din egen bil slik at du kan kjøre litt fortere og samtidig forsvarlig.

Slipper jo selvsagt folk forbi, mente kun at dersom det er speilblankt så kjører jeg heller litt saktere enn å havne i rumpa på folk eller kjøre ut. Altså ikke ta sjanser å ligge i en såpass høy fart når man nærmer seg et kryss med høyerevikeplikt for eksempel eller ligge i rumpa på en bil, da sakker jeg heller ned farten litt slik at jeg havner litt lenger bak, før jeg legger meg i lik fart (da mest sannsynlig fartsgrensa, om bilen foran ikke er en sinke da). Endret av Aella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper jo selvsagt folk forbi, mente kun at dersom det er speilblankt så kjører jeg heller litt saktere enn å havne i rumpa på folk eller kjøre ut. Altså ikke ta sjanser å ligge i en såpass høy fart når man nærmer seg et kryss med høyerevikeplikt for eksempel eller ligge i rumpa på en bil, da sakker jeg heller ned farten litt slik at jeg havner litt lenger bak, før jeg legger meg i lik fart (da mest sannsynlig fartsgrensa, om bilen foran ikke er en sinke da).

Ja, dette ligger jo i selve regelen om å kjøre forsvarlig. Hver morgen hvor det er nysnø, så gjør jeg alltid en bremsesjekk. Hvordan er dekkene mine? Hvor lang tid bruker jeg på å bremse idag? Er bremsene blitt dårlige over sommeren slik at et hjul bremser mer enn det andre? Hvordan fungerer antiskrens systemet på bilen? ABS?

Altså er man nervøs, så sett seg selv i kontrollerte tester slik at man lærer mer, og dermed også får bedre selvtillit angående sin egen bil og kjøreevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du kjører firehjulstrekker, så betyr ikke det at den er bedre på glatta enn andre biler uten firehjulstrekk. Det betyr som regel bare at du kommer deg bedre frem, og gjerne setter deg fast der hvor få mennesker kan hjelpe deg.

Selv om du har firehjulstrekk, så betyr ikke det at den stopper raskere på glatt føre når du bremser enn andre biler med f.eks. kun forhjulstrekk. Veldig ofte er det større SUV'er som har firehjulstrekk. Det betyr at du faktisk får en lengre bremsestrekning enn mindre biler uten firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er korrekt, men man skal også unngå å lage kø. Hvis du kjører "forsvarlig" i ditt hode der du plutselig har 10 biler bak deg så lager du et irritasjonsmoment rett og slett og du kan få bot for det. Slipp isåfall folk forbi deg om du er så usikker på kjøringen din at kø er resultatet. Eventuelt bli kjent med din egen bil slik at du kan kjøre litt fortere og samtidig forsvarlig.

Å slippe biler forbi er jo selvsagt også en del av det å kjøre forvarlig. Det vet faktisk de aller fleste bilførere. Men den regelen med å tilpasse står der fremdeles like viktig. Og er det dårlig føre så vil en som regel se at de aller fleste gjøre dette. Men så har en disse "rallyessa" da som skal fram koste hva det koste vil. Og lager farlige situasjoner vesentlig mer enn man ser sinkene gjøre det samme.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slippe biler forbi er jo selvsagt også en del av det å kjøre forvarlig. Det vet faktisk de aller fleste bilførere. Men den regelen med å tilpasse står der fremdeles like viktig. Og er det dårlig føre så vil en som regel se at de aller fleste gjøre dette. Men så har en disse "rallyessa" da som skal fram koste hva det koste vil. Og lager farlige situasjoner vesentlig mer enn man ser sinkene gjøre det samme.

Vell, av erfaring så vet jeg at det ikke er mange som opprettholder den loven med å slippe forbi. Lager man kø rett og slett uten en spesiell grunn så kjører man under evne.

Da foreslår jeg at man tar noen nye kurs i hvordan bilen skal håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunn ikke så skummelt som man ofte tror.

Det som er viktig å være forsiktig med på glatta er å holde god avstand og bruke bremsene med vett. Bremse på girene i nedoverbakker osv istedet for å bruke bremsene er også ganske greit!

En ting som er greit å gjøre for å lære seg å kjenne bilen bedre på glatta er å prøve seg litt frem på f eks en tom parkeringsplass. Hard oppbremsing, gi gass og spinn litt rundt for å se hva som skjer når du gjør dette. :) Da merker man fort hvor lite bevegelser som skal til før bilen mister feste og kan tilpasse kjørestilen din til glatt føre.

Nyere biler har det meste av antispinn og alt mulig dilldall for å hjelpe deg, så lenge du er forsiktig vel og merke. Firehjulstrekk er også en litt falsk sikkerhet, det fungerer bra om du skal opp bakker og du vil nok ikke sette deg fast med det første. Men begynner bilen først å skli så har firehjulstrekken veldig lite å si!

Jeg synes også det er litt ekkelt å kjøre på glatta, spesielt med en bil som har piggfrie vinterdekk og bakhjulstrekk :fnise: Men det går veldig fint så lenge man har tunga i munn og holder seg rolig! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A)

I veitrafikkloven står det også at du skal avpasse farten etter forholdene. Det er ikke slik at om fartsgrensen er 80 så MÅ du kjøre i 80. Det står også at man i minst mulig grad skal hindre eller forstyrre annen trafikk men å kjøre 10 under på speilglatt føre er da virkelig innafor.

B)

På strekningen jeg kjører til jobb hver dag er det en del av veien som går igjennom tettbygd strøk med 40 grense en haug med gangfelt, busstopp, svingete og ufattelig lite oversiktlig. Gleder meg IKKE til vinteren og det er mye takket være trafikkbøller som presser og ligger helt opp i rævva på bilen min her. Man MÅ senke farten når man ikke har sjans til å se hva som kan komme eller når føret er dårlig. Ser daglig ørten vikepliktsbrudd fordi folk tror fartsgrenser er fartspåbud. Man skal selvfølgelig prioritere å komme opp i fart der forholdene tilsier det. Og jeg er helt enig i at man skal slippe forbi om man skaper kø.

Anonymous poster hash: 4ae4e...5b1

A) Jeg har _ALDRI_ påstått noe annet ;) Hvor tar du dette pisset fra? Om 8/10 vurderer føret til å være ok for fartsgrensen, mens du er en liten redd feiging, så skal DU vike for at VI skal kunne kjøre i den hastigheten vi anser forsvarlig etter forholdene.

B)

Man må ikke en eneste ting. Man bør.

40 grenser er et onde fra satans vegvesen. 40-soner burde vært ulovlig utenfor ...

Hvordan sier jeg dette uten at du kan kverrulere på det.. Det burde kun vært tillatt med 40 soner på boligfelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...