Gå til innhold

Ortoreksi - den nye folkesykdommen


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig enig med deg. Jeg synes det er trist hvor lite kritiske folk er til ting som presenteres gjennom media. Det er viktig å tenke på at mediene er sensasjonsbasert og dermed fokuserer på på å publisere nye meninger og forskningsresultater som bare støttes av et fåtall, fremfor (tidligere) etablerte sannheter som at potet og fisk er sunt. Glemmer man dette er det fort gjort å få et feilaktig bilde av hva som er sunt og ikke.

Jeg tror også mange blander usunt med kaloririkt, mens "the missing link" i realiteteten er livsstil. Potet er ikke usunt, men kan være fetende pga livsstilen mange lever i dag med mye stillesitting og lite aktivitet. Det er dermed livsstilen som er problemet, og ikke de enkelte matvarene. Dette forklarer også grunnen til at folk i gamledager kunne spise så mye potet de bare ville uten å legge på seg, ettersom de var mye mer i bevegelse enn vi er i dag.

Jeg tror det er viktig å tenke enkelt fremfor å la seg forvirre av all den (til tider motstridende) informasjonen som eksisterer der ute når det gjelder matvarer og kosthold. Hvis det ikke er meningen at mennesker skal spise ting som vokser i naturen (poteter, gulrøtter, korn osv), hva er det da meningen at vi skal leve av?

Det er også morsomt at dagens 100+ åringer i svært liten grad ser ut til å ha fulgt dietter som kan sammenlignes med lavkarbo osv., men at sammenhengen mellom kosthold og levealder i stor grad er uklar. I stedet viser forskning en klar link mellom grad av aktivitet og levealder, og et forskningsprosjekt på 100-åringer i USA fant bl.a. at et høyere inntak av alkohol (feks. ett glass vin om dagen) ga positivt utslag på levealder. Det var også få av 100 åringene som rapporterte å ha et spesielt sunt kosthold eller som var opptatt av kosthold i det store og det hele. I stedet virker det som det er livsnyterne som blir eldst.

Jeg tror nøkkelen til god helse og et langt og lykkelig liv handler om å ha en aktiv og sosial hverdag og et avslappet forhold til mat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av disse som ikke kan spise ditt og ikke kan spise datt.. Jeg har fått en diagnose - av en lege, men diagnosen er dessverre IBS. IBS er jo bare irritabel tarm; ikke noe fast mønster i hva pasienter tåler/ikke tåler, ingen behandling som fungerer for alle, bla bla bla..

Det som fungerer for meg er å holde meg unna det jeg reagerer på. Hva jeg reagerer på finner jeg ut når jeg spiser det. Så langt har jeg fjernet brød og de fleste kornprodukter, ris, det meste av pasta/potet, mye sukker, frukt. Spiser brød, men kun hjemmelaget eller proteinbrød, det tåler jeg. Jeg spiser jo mer eller mindre lavkarbo, men det er jo fordi jeg er tvunget til det - om jeg ikke vi gå rundt med konstante magesmerter og oppblåsthet. La meg nå få spise i fred.

Ibs er jo en sykdom, som nyere forskning mener kommer av en "genfeil".

Jeg har også Ibs oppå cøliaki og laktose intoleransen.

Ibs diagnose får man jo oftest av legen. Jeg gjorde i hvertfall det.

Tanten til mamma tåler ikke stivelse f.eks.

Hun har kraftig leddgikt, og er av de som får cellegift og veøsig sterke medisiner.

Hun satt i perioder i rullestol,hadde trappeheis og de måtte bygge ut badet for at hun skulle komme frem.

Så møtte hun en lege som er ekspert på det med kosthold og mat.

Han mente hun kunme ha godt av å kutte ut stivelse, og at det var verdt ett forsøk.

I dag går hun trappen selv, bruker ikke rullestolen lenger og går 4timers turer med mannen sin.

Hun prøvde å teste ut å spise poteter en dag de var ute å spiste, og dagen etterpåkom hun seg ikke ut av sengen selv.

Så tydelig at det ikke er bra for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Blir gær'n av alle disse hva er sunt/usunt. Er det sunt med varm lunsj, er det sunt med havregrøt, går jeg ned i vekt om jeg trener 10 ganger i uka.

Ortoreksi eller ei: Synes det er mye forvridde syn på hva som er en sunn livsstil og det er skremmende hvor sykelig opptatt mennesker er av "den perfekte" kroppen fremfor å tenke på hva som faktisk er sunt og helsemessig bra for kroppen på sikt.

Er brød usunt? Nei. Det er ikke noe usunt å spise et par brødskiver hver dag. Er sjokolade usunt? Nei, ikke om en spiser det en gang i blandt så lenge en fremdeles får i seg rett og nok næringsrik mat ellers i uka. Er sukker farlig? Nei, så lenge man bruker det med fornuft en gang i bland.

Men om man lever på brødskiver med sjokoladepålegg og drikker sukkerte hver dag så er det selvsagt ikke optimalt for kroppen og en kan få mangelsykdommer.

Er salat sunt? Ja, det er bra med grønt i kosten. Er grønnsaker sunt? Ja, det er masse gode vitaminer man får gjennom grønnsaker.

Men om man lever på salat og grønnsaker så kreperer en temmelig fort da det ikke gir nok næring til å klare å opprettholde livsfunksjoner.

Point being: Alt med måte og litt av alt er nøkkelen til en sunn kropp og ikke minst psyke. Man har selvsagt forskjellige livsstil og forskjellige kropper som faktisk fungerer mer optimalt med forskjellige typer kosthold. Noen fungerer bra på lavkalori, noen på lavkarbo, noe på Paleo, noen som vegetarianer.

Det er noe en må finne ut ved å prøve seg frem. Jeg fungerer optimalt på lavkarbo. Jeg kan jogge hver dag, har masse overskudd og energi, trenger ikke mer enn 6-7 timer søvn i døgnet og har et stabilt blodsukker som gjør at jeg ikke er sulten mellom måltider og jeg har endelig fått en stabil mage.

Jeg spiser av og til litt havregrøt og frukt i små mengder(for mye gjør magen urolig og det er eneste grunnen til at jeg ikke spiser det mer, det er knallgodt :P ) Sukker, ris, pasta, brød, potet etc holder jeg meg unna nettopp fordi jeg får urolig mage og blir sliten og uopplagt og magen blir kjempeurolig).

Det betyr ikke at jeg bannlyser og skriker ut til alle at ingen må spise det. Bare fordi det ikke funker på meg så er ikke jeg et allvitende orakel om hva som funker for hele verden. Da jeg var yngre så hadde jeg lærmage og tålte alt. Da spiste jeg både brød, pasta, ris og sukker og jeg var fremdeles slank og hadde energi og overskudd.

Så lenge en har et balansert kosthold og en fungerer optimalt hvem er det som kan påstå at det ene eller andre er bedre for akkurat deg?

Endret av Runforit
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt poenget ditt, Citronella, og jeg er til dels enig med deg.

Vi bryr oss mye mer nå enn før om matvarer, næringsinnhold og kalorier. Det er bra å være bevisst på hva man putter i munnen, og det er fint å være interessert i kosthold og ernæring, men det kan fort bikke over i en sykelig besettelse. Når man blir stresset fordi man ikke vet hva maten man får servert inneholder, for tenk om det er margarin eller litt for mye karbohydrater der, er det på tide å roe ned litt.

Men, jeg er ikke helt enig med deg når det gjelder intoleranser og matvarer

For det første, fastleger har ofte ikke kunnskap eller verktøy nok for å kunne oppdage hvilke matvarer en person reagerer på, eller hvorfor.

Jeg selv reagerer på noen matvarer, men jeg har ingen diagnose fra fastlegen som går spesifikt på dette. Noen vil kanskje le av meg og stemple meg som en av disse som er blitt påvirket av media og innbiller seg at de ikke tåler melk og gluten. Jeg har jo ikke cøliaki, eller melkeallergi. Likevel har jeg «diagnostisert meg selv» og på egenhånd plukket vekk matvarer fra dietten min.

Jeg forstår at det gjør det litt vanskeligere å invitere meg på middag. Men når jeg selv erfarer, gang på gang, at jeg har det så utrolig mye bedre i magen når jeg holder meg unna disse matvarene, kan noen virkelig klandre meg? Hva ville dere som er uenige med meg gjort, om dere var i min situasjon? Det som kan skje er at jeg i verste fall må gå krokrygget hjem med smerter og hevelser øverst i magen for å legge meg på siden i en sofa eller seng inntil det blir bedre. Prøver jeg å rette opp ryggen føles det som om noe hovent og kraftig betent skal sprekke inni der. Ikke kult.

For det andre så vet vi mer om ernæring og kosthold nå enn før, selv om forskere og fagfolk er uenige seg i mellom. Kostholdet rundt omkring i verden varierer også veldig. Dermed er det vel litt tåpelig å blindt tro at akkurat det kostholdet vi nordmenn hadde for en del år siden er det mest fornuftige og optimale kostholdet man kan ha, og at alle de nyere ingrediensene og diettene vi nå hører om bare er tull. Jeg sier ikke at typisk norsk bondemat ikke kan fungere fint for mange, jeg sier bare at vi skal være forsiktige med å opphøyne det til det riktige for absolutt alle.

Kanskje det faktisk er noe i at så mye brød og poteter som mange av oss spiser ikke nødvendigvis er så bra? Og hvis den peruanske quinoaen er et mye sunnere alternativ til ris, hvorfor ikke spise mer quinoa? Må man være en mathippie av den grunn — er det ikke bare sunn fornuft..?

Så nei, jeg er litt delt når det kommer til dette temaet. Jeg er en skeptiker av natur og opptatt av seriøs vitenskap. Jeg er også opptatt av kosthold og ernæring. Jeg tror ikke blindt på alt som serveres som fakta i media, men jeg tror heller ikke blindt på at alle kostholdsråd fra gamledager. Jeg mener det er sunt å ha et avslappet og hyggelig forhold til mat, og at man ikke skal freake ut om man innimellom spiser noe man ikke tror er 100% kjernesunt.

Samtidig skal man lytte til kroppen, og hvis man gjentatte ganger opplever ubehag etter å ha spist visse matvarer kan det være lurt å prøve ut litt på egenhånd for å sjekke om man finner en løsning som fungerer bra for en selv. Det optimale hadde vært om man kunne dratt til legen for å få klare svar der, men det kan man dessverre ikke alltid. Men! Pass på å ikke gå helt bananas med å kutte ut alskens matvarer sånn fordi man kanskjemuligens reagerer bittelitt på det, bare sånn i tilfelle. Da risikerer man å sitte igjen med et unødvendig snevert utvalg av matvarer man kan spise, og dette kan gå utover helsa, forholdet til mat og hverdagen. Et liv hvor man ikke kan spise noe man ikke selv tilbereder fra bunnen er ganske så komplisert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest mye om ernæring, er konklusjonen min at det ikke finnes en "perfekt" matvare. Nøtter er f.eks regnet som sunt, men inneholder en del såkalte "antinæringsstoffer" som kan forhindre opptaket av mineralene i nøtten. Samme greia med spinat og de fleste grønne grønnsaker, samt korn. Mange reagerer også på melkeprodukter, men det betyr ikke nødvendigvis at det er usunt for de som tåler det. Potet/ris er også en bra kilde til karbs for de som trener, og bør heller ikke stemples som usunne matvarer.

Hva som er sunt eller usunt varierer fra person til person. Aktivitetsnivå, intoleranser, målsettinger ifb med trening/form osv legger jo retningslinjer for den enkelte til å finne et kosthold man trives med selv, og da er det helt irrelevant hva andre spiser og mener er "riktig".

Selv spiser jeg moderat lavkarbo pga tidligere mageproblemer og rastløshet som følge av ustabilt blodsukker, og trives godt med det. Jeg tåler melkeprodukter og spiser litt av dette, og inkluderer også mer karbs i forbindelse med trening når det kjennes nødvendig.

Anonymous poster hash: 20a6c...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkluderer med at jeg til dels er enig med TS, selv om jeg føler hun bommer litt på hva ortorteksi faktisk er. Det handler mer om sykelig opptatthet av kroppens utseende og tendensen til å bli nærmest hjernevasket når det gjelder trening og kosthold. Sunnhet spiller ofte ikke så stor rolle for en ortorektiker, det er viktigere hvordan man ser ut og hva man veier. Å leve lavkarbo, glutenfritt eller laktoseredusert faller ikke inn under ortoreksi i seg selv.

Ut over det, er jeg 100% enig i Runforit sitt innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje er det mange som innbiller seg intoleranser og hva det skulle være.

Det er og mulig at dette er et symptom på at vi enten spiser for dårlig, at matkvaliteten eller sammensetningen av kosthold er dårlig, eller at det kommer med for mye sprøytemidler eller andre ugunstige stoffer som etter hvert får en innvirkning på bakteriene i tarmen og de utvikles en mage som ikke fungerer ordentlig.

Kanskje man gjør eller spiser noe som gir disse konsekvensene. Eller det kan være noe annet, kanskje for lite kontakt med bakterier som barn.

Jeg tror egentlig at det kommer til å bli påvist en sammenheng mellom en viss måte å leve elelr spise på med matintoleranser, IBS og den slags.



Anonymous poster hash: afcfc...67f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er det mange som innbiller seg intoleranser og hva det skulle være. Det er og mulig at dette er et symptom på at vi enten spiser for dårlig, at matkvaliteten eller sammensetningen av kosthold er dårlig, eller at det kommer med for mye sprøytemidler eller andre ugunstige stoffer som etter hvert får en innvirkning på bakteriene i tarmen og de utvikles en mage som ikke fungerer ordentlig. Kanskje man gjør eller spiser noe som gir disse konsekvensene. Eller det kan være noe annet, kanskje for lite kontakt med bakterier som barn. Jeg tror egentlig at det kommer til å bli påvist en sammenheng mellom en viss måte å leve elelr spise på med matintoleranser, IBS og den slags. Anonymous poster hash: afcfc...67f

Jeg tror også at diverse sprøytemidler og kunstige stoffer ikke er bra for mage og tarm.

Men nå viser det seg faktisk at IBS mest sannsynlig skyldes en genfeil som rundt 20% av befolkningen har.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Irritabel-tarm-De-kan-ha-lost-gaten-2674864.html

Jeg fikk i sommer vite at til og med min oldemor slet med mage og tarm problemer. Det samme gjorde mormor, og mamma gjør det også.

Så at det for min del er arvelig er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du kritiserer primært media, men også enkeltpersoner for å gå ut med en absolutt fasit i henhold til kosthold, - og deretter gjør du det samme selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spirula

Jeg er enig i at det er et veldig stort fokus på sunt kosthold for tiden, men jeg ser ikke helt sammenhengen med ortoreksi.

Det er jo ikke slik at alle som slanker seg har anoreksi, alle som kaster opp har bulimi, og alle som er opptatt av kosthold og helse har ortoreksi.

Diagnosene kommer først når ting blir overdrevet, og fanatismen tar overhånd.

De fleste lavkarbere jeg kjenner spiser litt brød, poteter eller godis av og til, men de gjør det ikke hver dag.

De fleste som har valgt å spise glutenfritt uten diagnose inntar også gluten av og til, ofte uten å tenke over det, for eksempel gjennom drikke (ofte øl).

Det samme gjelder for dem som har valgt å ha et laktosefritt kosthold. De kan gjerne unne seg en fløteis en varm sommerdag.

Min erfaring er at selv om mange er veldig opptatte av kosthold, og fremstår som fanatiske i praten, er de færreste fanatiske i praksis.

Og de som er fanatisk i praksis har gjerne en annen grunn enn "sunnhet", vanligvis at de er sensitive mot et eller annet. Med sensitiv mener jeg allergisk eller intolerant.

Selv kjenner jeg kun to jeg vil karakterisere som ortoretikere og ingen av dem snakker om dietter og intoleranser. De har et så overdrevent fokus på sunnhet at det blir sykelig.

Endret av Spirula
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er disse diettene egentlig? I min omgangskrets pleier man å spise det man får og virker heller ikke som om man teller kaloriene når man spiser med venner.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at mange ønsker å kutte ut enkelte matvaregrupper i hytt og vær fordi de oppfatter disse som "fetende". Da er det gjerne melk, brød og poteter det "går ut over". Melk, brød og poteter inneholder såvisst kalorier, men man skal heller ikke kutte helt ned på kaloriinntaket når man slanker seg. (Tror det henger igjen fra gamle dager en forestilling om lavest mulig kaloriinntak under slanking. Kunne kanskje funke i en verden uten kiosker og McDonalds på hjert gatehjørne... nå trenger vi andre stategier.) Selv spiser jeg lite brød fra før, rett og slett fordi det ikke er praktisk i en enpersonshusholdning, og nå mens jeg går ned i vekt/passer vekten, har jeg oppdaget hvor mye annet jeg liker bedre. Men melk og poteter nyter jeg så ofte jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Man kan vel ha ortoreksi/spiseforstyrrelse selv om man ikke "praktiserer" det. Det jeg mener er at man kan på en måte ha det i hodet, uten å gjøre noe med det. Jeg selv har en "stemme" som sier at jeg ikke bør spise usunt, og som gir meg ekstremt dårlig samvittighet til enhver tid, med mindre jeg spiser salat eller grønnsaker. Dette går jo utover livskvalitet.

Så har jeg en stemme som sier at jeg må ha den maten for å leve, og får meg til å spise uansett, mot hodet sin vilje. Hadde hodet bestemt ville jeg vært underernært av å leve på veganer-diett bestående av frukt og grønt

Anonymous poster hash: cd820...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supermat er overpriset og det er påvist at vi kan utvinne like mengder sunne (og sunnere) pulver ut av en vanlig norsk hodekål enn av dette spirulina og hvetegress som selges.

Noen tanker?

Kål er supermat.

Supermat, er mat som har veldig høy tetthet av mikronæring. Egg, kål, brokkoli, blomkål, kjøtt, makrell... Supermat er ikke tull, men man trenger ikke kjøpe de dyre variantene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes trådstarter har konkludert i hodet og rævva ut fra å ha sett et program på TV.

Det at du latterliggjør glutein- og laktoseINTOLERANSER viser at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Med intoleranser er det slik at man kan ha svært varierende grad av dette som gjør at det kan være svært vanskelig å teste. Det blir for enkelt å si "kom med,uttalelse fra lege ekspert så skal jeg tro deg", men for all del, kjære deg, det skal du få.

Det er ingen som vet hva det er i hvetemelet jeg reagerer på. Jeg kan spise noe, uten problemer. Når jeg en viss mengde får jeg løs mage og hemoroider som varer i dagesvis. Siden jeg har et familiemedlem som døde av kreft som spredte seg fra tarmen har jeg ikke lyst til å late som dette er noe som bare foregår oppe i mitt hode og fortsette å spise hvete, havre og mais som jeg vet jeg reagerer på.

Melk gir meg mageknip og løs mage. Ikke sånn "oi, litt vondt i magen ja" men sånn "stå fremoverbøyd og krøket sammen av smerte" vondt. Før jeg var klar over at det var melken jeg ble dårlig spiste jeg selvfølgelig mye større mengder så da var dette ledsaget av sprutoppkast og skikkelig "rennaræv" også.

Men det er nok bare innbilning.

Så hva sier legene? Jo, INTOLERANSER er nærmest umulig å påvise fordi de som regel har er toleranse nivå. Det vil si at man må gå på provoserende diett så lenge at man i praksis er sengeliggende og hva er vitsen? Bare for at doktoren skal si: jepp, du er nok laktoseintolerant du. Hvilken nyhet, dette vet jeg jo alt siden jeg vle bedre da jeg kuttet melk fra kosten og gikk over til å spise rugbrød som hovedregel. Og gjett hva: tre forskjellige leger samt en kostholdsveileder sier det samme: dersom man blir bedre av å kutte det man er intolerant mot fra kostholdet så stemmer det at man er intolerant. Det mest interessante er at etter at den laktosefrie melken kom på markedet kan jeg igjen drikke melk.

(La oss ta et eksempel på hva jeg har reagert på tidligee slik at det går an å forstå at dette ikke er et "motepåfunn" fra meg: jeg spiste gresk salat - denne består av olivenolje, tomat, agurk, oliven, rødløk og fetaost. Siden jeg ikke tåler hvetemel spises dette alltid uten brødet som serveres til. Sø hvorfor ble jeg dårlig av denne typen salat og ikke av de enkelte ingrediensene? Tror du jeg hadde en aha opplevelse da jeg hørte at geite og saueost er de produktene som inneholder mest laktose?)

Alle kilder forteller det samme: det er vanskelig å påvise intoleranser, det er da bedre å eliminere det fra kostholdet og merker man bedring så vet man at man har en intoleranse.

Ved allergiske reaksjoner får man tildels kraftige reaksjoner som kan være akutt livstruende - intoleransene har "mildere" reaksjoner - men i tilfellet gluteinintolersnse følger ofte trøtthet og konsentrasjonsvvansker med.

Så trådstarter: du får ingen applaus fra meg for innlegget ditt da du blander sammen lort og kanel på en særdeles uheldig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Kål er supermat.

Supermat, er mat som har veldig høy tetthet av mikronæring. Egg, kål, brokkoli, blomkål, kjøtt, makrell... Supermat er ikke tull, men man trenger ikke kjøpe de dyre variantene.

Enig. Supermat er et trendy uttrykk. De matvarene du ramser opp er fantastiske matvarer som er potente og viktige i et sunt kosthold. Så spis det, og ikke pulver og dyre motevarianter.

Jeg synes trådstarter har konkludert i hodet og rævva ut fra å ha sett et program på TV.

Det at du latterliggjør glutein- og laktoseINTOLERANSER viser at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Med intoleranser er det slik at man kan ha svært varierende grad av dette som gjør at det kan være svært vanskelig å teste. Det blir for enkelt å si "kom med,uttalelse fra lege ekspert så skal jeg tro deg", men for all del, kjære deg, det skal du få.

Det er ingen som vet hva det er i hvetemelet jeg reagerer på. Jeg kan spise noe, uten problemer. Når jeg en viss mengde får jeg løs mage og hemoroider som varer i dagesvis. Siden jeg har et familiemedlem som døde av kreft som spredte seg fra tarmen har jeg ikke lyst til å late som dette er noe som bare foregår oppe i mitt hode og fortsette å spise hvete, havre og mais som jeg vet jeg reagerer på.

Melk gir meg mageknip og løs mage. Ikke sånn "oi, litt vondt i magen ja" men sånn "stå fremoverbøyd og krøket sammen av smerte" vondt. Før jeg var klar over at det var melken jeg ble dårlig spiste jeg selvfølgelig mye større mengder så da var dette ledsaget av sprutoppkast og skikkelig "rennaræv" også.

Men det er nok bare innbilning.

Så hva sier legene? Jo, INTOLERANSER er nærmest umulig å påvise fordi de som regel har er toleranse nivå. Det vil si at man må gå på provoserende diett så lenge at man i praksis er sengeliggende og hva er vitsen? Bare for at doktoren skal si: jepp, du er nok laktoseintolerant du. Hvilken nyhet, dette vet jeg jo alt siden jeg vle bedre da jeg kuttet melk fra kosten og gikk over til å spise rugbrød som hovedregel. Og gjett hva: tre forskjellige leger samt en kostholdsveileder sier det samme: dersom man blir bedre av å kutte det man er intolerant mot fra kostholdet så stemmer det at man er intolerant. Det mest interessante er at etter at den laktosefrie melken kom på markedet kan jeg igjen drikke melk.

(La oss ta et eksempel på hva jeg har reagert på tidligee slik at det går an å forstå at dette ikke er et "motepåfunn" fra meg: jeg spiste gresk salat - denne består av olivenolje, tomat, agurk, oliven, rødløk og fetaost. Siden jeg ikke tåler hvetemel spises dette alltid uten brødet som serveres til. Sø hvorfor ble jeg dårlig av denne typen salat og ikke av de enkelte ingrediensene? Tror du jeg hadde en aha opplevelse da jeg hørte at geite og saueost er de produktene som inneholder mest laktose?)

Alle kilder forteller det samme: det er vanskelig å påvise intoleranser, det er da bedre å eliminere det fra kostholdet og merker man bedring så vet man at man har en intoleranse.

Ved allergiske reaksjoner får man tildels kraftige reaksjoner som kan være akutt livstruende - intoleransene har "mildere" reaksjoner - men i tilfellet gluteinintolersnse følger ofte trøtthet og konsentrasjonsvvansker med.

Så trådstarter: du får ingen applaus fra meg for innlegget ditt da du blander sammen lort og kanel på en særdeles uheldig måte.

Takk for svar og innspill. Jeg har ikke norsk som morsmål, så jeg kan av og til uttrykke meg litt knotete.

Jeg konkluderer ikke med hodet og ræva ut av det jeg har sett på TV. Jeg er forsker, men profilerer meg i liten grad som det er på KG. Forsker, med medisin som base.

Magesmerter og mageproblemer uten diagnoser kan være vanskelig å finne diagnose. Nå blir du sikkert enda mer provosert, men det kan tenkes at dette i tilfeller kan skyldes en psyko/somatisk lidelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella

Jeg er veldig enig med deg. Jeg synes det er trist hvor lite kritiske folk er til ting som presenteres gjennom media. Det er viktig å tenke på at mediene er sensasjonsbasert og dermed fokuserer på på å publisere nye meninger og forskningsresultater som bare støttes av et fåtall, fremfor (tidligere) etablerte sannheter som at potet og fisk er sunt. Glemmer man dette er det fort gjort å få et feilaktig bilde av hva som er sunt og ikke.

Jeg tror også mange blander usunt med kaloririkt, mens "the missing link" i realiteteten er livsstil. Potet er ikke usunt, men kan være fetende pga livsstilen mange lever i dag med mye stillesitting og lite aktivitet. Det er dermed livsstilen som er problemet, og ikke de enkelte matvarene. Dette forklarer også grunnen til at folk i gamledager kunne spise så mye potet de bare ville uten å legge på seg, ettersom de var mye mer i bevegelse enn vi er i dag.

Jeg tror det er viktig å tenke enkelt fremfor å la seg forvirre av all den (til tider motstridende) informasjonen som eksisterer der ute når det gjelder matvarer og kosthold. Hvis det ikke er meningen at mennesker skal spise ting som vokser i naturen (poteter, gulrøtter, korn osv), hva er det da meningen at vi skal leve av?

Det er også morsomt at dagens 100+ åringer i svært liten grad ser ut til å ha fulgt dietter som kan sammenlignes med lavkarbo osv., men at sammenhengen mellom kosthold og levealder i stor grad er uklar. I stedet viser forskning en klar link mellom grad av aktivitet og levealder, og et forskningsprosjekt på 100-åringer i USA fant bl.a. at et høyere inntak av alkohol (feks. ett glass vin om dagen) ga positivt utslag på levealder. Det var også få av 100 åringene som rapporterte å ha et spesielt sunt kosthold eller som var opptatt av kosthold i det store og det hele. I stedet virker det som det er livsnyterne som blir eldst.

Jeg tror nøkkelen til god helse og et langt og lykkelig liv handler om å ha en aktiv og sosial hverdag og et avslappet forhold til mat.

Flott innlegg! Nyansert, og opplysende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortoreksi er overdreven og sykelig opptatthet over å spise sunn mat. Det å hive seg over trenddietter og generelle trender. Og et enormt fokus på egen helse og kropp.

Nå er jo brødet forlengst parkert som selveste synden. Og supermat og lav-karbo er det eneste saliggjørende.

For ikke å snakke om alle intoleranser (allergi nevner jeg ikke, for det er noe annet, og en diagnose) mot gluten og laktose. Beklager, men jeg har problemer med å ta alle dere alvorlige. Kom med en uttalse fra en lege. Og da en lege, gjerne spesialist på mage/tarm, da skal jeg ta dere på alvor. Men ikke kom med "diagnoser" stilt av naturleger, ernæringsfysiologer med brevkurs og andre lugubre aktører som er sugne på å selge inn sin spesialmat og kurer.

Supermat er overpriset og det er påvist at vi kan utvinne like mengder sunne (og sunnere) pulver ut av en vanlig norsk hodekål enn av dette spirulina og hvetegress som selges.

Jeg synes det er trist at mennesker sliter og blir forvirret av kostholdstips, og mest synd er det på tid som er i klørne til kvakksalvere.

Og denne supermatgreia er så latterlig, så jeg ble glad da Folkeopplysning gikk den i sømmene!

Spis sunt. Grønnsaker, rene råvarer av fisk og kjøtt. Grovt brød, og havregrøt. Mye pålegg på brød, f.eks CC , skinke og paprika. Bruk masse grønnsaker, særlig de grønne som broccoli og grønnkål. Bruk SMØR (ikke margarin) raps/olivenolje. Bruk generelt masse grønnsaker. Om du ikke liker frukt, er det ingen krise. Jeg spiser lite frukt, og da i smoothie.

Og til slutt! Vær kritisk!

Noen tanker?

Hvorfor smør?

Hvorfor ikke raps og olivenolje?

Anonymous poster hash: cd6f7...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Hvorfor smør?

Hvorfor ikke raps og olivenolje?

Anonymous poster hash: cd6f7...74d

Jeg satte margarin som no-no i parantes. Og smør og raps- og olivenolje er ypperlige kilder til fett! Om du skal steke ved høy temperatur, anbefaler jeg raps, da den tåler varmebehandling bedre enn olivenolje. Olivenolje kan helles over måltidet tilslutt, eller brukes i dressinger. Velg da en litt dyrere og bedre olje med mere markant smak. En god saus til både fisk og kjøtt, er f.eks å kjøre en god olivenolje i blender sammen med urter, spinat, litt sitron. Sunt, estetisk og godt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...