Gå til innhold

Ortoreksi - den nye folkesykdommen


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Enig med trådstarter!!! Er veldig lei av at venner tar opp samtaler som starter med "I det du spiser der er det xxx antall kalorier. Er du klar over hvor mye... " osv. SLUTT!



Anonymous poster hash: 1f712...4f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Supermat er et trendy uttrykk. De matvarene du ramser opp er fantastiske matvarer som er potente og viktige i et sunt kosthold. Så spis det, og ikke pulver og dyre motevarianter.

Det er jo begrensa hvor mye vitaminer og mineraler man tar til seg også, i tillegg til at for høyt inntak kan være farlig, så da er det ingen grunn til å kjøpe dyre alger eller hvetegress, når man kan spise billig kål (spesielt den typen som de engelske kaller "kale") og spinat. Jeg tror de to plantene er de mest næringsrike vi har.

Enig med trådstarter!!! Er veldig lei av at venner tar opp samtaler som starter med "I det du spiser der er det xxx antall kalorier. Er du klar over hvor mye... " osv. SLUTT!

Anonymous poster hash: 1f712...4f7

Det er så missforstått. Kalorier er utrolig bra! Jeg teller kalorier selv, siden jeg trener mye kampsport, og må passe på at kroppen har nok næring til å leges raskt, og da er det veldig greit å vite at 2 rugbrødskiver med jarlsberg, nesten er 1000 kalorier, når jeg kommer hjem på kvelden og har lyst til å legge meg uten å måtte lage mye mat.

Jeg trenger mellom 3 og 4 tusen kalorier per dag (om jeg ikke trener, og bare sitter på rumpa en dag, er det bare 2000 jeg trenger) så da er det på ingen måter usunt med den maten som er veldig proppa med energi.

Endret av Yme
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Det er jo begrensa hvor mye vitaminer og mineraler man tar til seg også, i tillegg til at for høyt inntak kan være farlig, så da er det ingen grunn til å kjøpe dyre alger eller hvetegress, når man kan spise billig kål (spesielt den typen som de engelske kaller "kale") og spinat. Jeg tror de to plantene er de mest næringsrike vi har.

Det er så missforstått. Kalorier er utrolig bra! Jeg teller kalorier selv, siden jeg trener mye kampsport, og må passe på at kroppen har nok næring til å leges raskt, og da er det veldig greit å vite at 2 rugbrødskiver med jarlsberg, nesten er 1000 kalorier, når jeg kommer hjem på kvelden og har lyst til å legge meg uten å måtte lage mye mat.

Jeg trenger mellom 3 og 4 tusen kalorier per dag (om jeg ikke trener, og bare sitter på rumpa en dag, er det bare 2000 jeg trenger) så da er det på ingen måter usunt med den maten som er veldig proppa med energi.

Grønnkål, det er vel den du mener. Kale.

Svært rik på kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C. Og i tillegg er den en kilde til kalsium - 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Grønnkål, det er vel den du mener. Kale.

Svært rik på kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C. Og i tillegg er den en kilde til kalsium - 100 gram grønnkål inneholder faktisk mer kalsium enn 1 dl melk.

Og jeg teller ikke kalorier, men er opptatt av MAT, og ikke kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for svar og innspill. Jeg har ikke norsk som morsmål, så jeg kan av og til uttrykke meg litt knotete.

Jeg konkluderer ikke med hodet og ræva ut av det jeg har sett på TV. Jeg er forsker, men profilerer meg i liten grad som det er på KG. Forsker, med medisin som base.

Magesmerter og mageproblemer uten diagnoser kan være vanskelig å finne diagnose. Nå blir du sikkert enda mer provosert, men det kan tenkes at dette i tilfeller kan skyldes en psyko/somatisk lidelse.

Selvsagt kan magesmerter skyldes psykosomatiske lidelser. Jeg er også fullt klar over at det er noe som heter placebo effekt eller falsk positiv: man tror man er blitt bedre fordi man har gjort en bestemt ting. Det forutsetter imidlertid at man vet at man har spist X og tror det har en effekt når en i virkeligheten ikke vet hvorfor en ble dårlig og i ettertid ser det klare mønsteret når man får vite om f.eks laktoseutfordringer.

Dette er fir øvrig ikke noe jeg leste om i et blad i fjor, det er noe jeg har slitt med i over 20 (laktose) og 35 år (hvetemel). Jeg kuttet melk helt etter noen voldsomme reaksjoner og ante ingenting om hva i melken som var problemet før for få år siden.

Uten å vite om hverandre viser det seg at et av mine nære familiemedlemmer også er laktoseintolerant.

Og sånn for ordens skyld: det er ingen som har holdt en melkekartong over brystet mitt og påstått at de ser energien min forsvinne og jeg er også skeptisk til de som får en diagnose av en brevstudie utdannet naturnedisiner der de er allergisk mot alt.

Men i følge deg bør jeg nok slutte å tulle og spise både hvetemel og melk og la være å kjenne etter på den vonde magen min. Jeg lurer på om det da er meningen at jeg skal heve trygd fremfor å gå i lønnet arbeid grunnet at jeg skal nektes å utelukke produkter fra kosten som gjør meg dårlig. Har du noe godt forslag?

Jeg lurer på om jeg skal si til den som nettopp fikk vite at det de trodde var kreft og som viser seg å være gluteinintoleranse nok må være innbilning likevel og at vedkommende må slutte å syte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg inn i intoleranseproblematikken, for den vet jeg for lite om.

Dog et generelt hjertesukk. Tre av mine kolleger har "sett lyset" de har samlet sikkert gått ned 2000 kg på et år. De er alltid sure, skal alltid fortelle alle andre hva de burde gjøre, fra kommentering av lunsj til påprakking av treningsprogrammer. De sitter med en halv kopp havregryn til lunsj, og surver og fryser og klager over at de "aldri" kan drikke vin, spise det de har lyst på eller kan "unne" seg noe. De er alltid støle og har treningsverk, og er vi ute og spiser med jobben så tar det dem minimum et kvarter å forklare seritøren hva de skal ha, og når de får maten er det pirking, og skraping og ordning og surmuling.

Skulle jeg ønske at jeg selv hadde gått masse ned i vekt? Ja, selvsagt skulle jeg det innimellom. Men jeg har valgt min vei. Jeg har valgt en livsstil og et kosthold hvor "unne" ikke er del av vokabularet. Men hvor jeg spiser den maten som gjør meg godt, mye i tråd med det Citrusen beskriver i HI. Jeg trener jevnt og er sunn og sterk, og de siste årene har jeg gått ned tre / fire klesstørrelser, uten at fokuset mitt har vært der.

Fokuset mitt har vært på å ha et godt liv, å være glad i meg selv, være glad i mat (Det tok lengst tid, mat og skyldfølelse har gått hånd i hånd hos meg, lenge) kunne springe opp en trapp uten å dø, kunne spise det som serveres i middagsbesøk, uten å gå hjem og bli dårlig. Det kjennes fantastisk, men jeg roper det ikke fra hustakene, og kritiserer alle som har valgt annerledes enn meg.

Jeg forstår at alle må finne sin vei, og for noen så er det sikkert slik som kollegene mine har valgt. Eller følge en eller annen trendy diett.

Men hånda på hjertet, så tror jeg at de regelene som fungerer best er følgende:

Vær glad i deg selv, og vær glad
Beveg deg mer enn du spiser
Rene matvarer
Mye grønnsaker
Lite hvetemel og sukker

Endret av KateW
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid

Forresten. Jeg er godt voksen. For 10 år siden var det hyggelig å invitere til middagsselskaper! Nå er det ikke det... Men om vi nå inviterer, så er det mange mail om hva som ikke bør serveres, og at de da evnt kan ta med egen mat.

Det er ikke stas i det hele tatt. :grine:

Hvilke pripne venner er det du egentlig har ? Alle vet at det er lov å unne seg noe godt av og til - det har med livskvalitet og sunnhet å gjøre. Dette høres sykt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke pripne venner er det du egentlig har ? Alle vet at det er lov å unne seg noe godt av og til - det har med livskvalitet og sunnhet å gjøre. Dette høres sykt ut.

Hvorfor skal man UNNE seg noe? Det gjør jo mat til en premie, eller noe som egentlig er galt.... (sorry, min lille kjepphest :wink: )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hysteriet rundt mat og kropp har tatt helt av. Når du nevner ortoreksi må det nevnes at det ikke kan sammenlignes med "hysteri", da det er enspiseforstyrrelse. Hvis man lider av en spiseforstyrrelse er man sykelig opptatt av mat og kropp. Ved ortoreksi sykelig opptatt av å spise sunt og trene. Tankene tar helt overhånd og reduserer livskvaliteten, da dette blir det eneste man klarer å tenke på. Tankene styrer hverdagen og man får et sykelig kontrollbehov.

På overflaten kan det se ut som at spiseforstyrrelsen bare handler og mat, vekt, kalorier osv, men det er bestandig flere underliggende og mer alvorlige årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Hvorfor skal man UNNE seg noe? Det gjør jo mat til en premie, eller noe som egentlig er galt.... (sorry, min lille kjepphest :wink: )

Jeg er helt enig med at mat ikke trenger være en premie, men å gjøre mat til en premie skjer i tankene dine. . Det behøver ikke være slik for oss andre. Har du et anstrengt forhold til mat ? Hvorfor skal du unne deg en fin jakke ? - du kan fint gå på fretex å handle noe billig på gjenbruk som varmer deg like mye.

Mat har egentlig en funksjon - å gi næring til kroppen og holde kroppens prosesser i gang. I vår tid derimot handler mat mye om nytelse, livskvalitet, smak, tid (skal gå raskt) osv

Poenget mitt er at det ikke er farlig eller usunt på noen som helst måte å spise noe litt annerledes enn det man vanligvis spiser - uansett om det skulle inneholde sukker, fett eller noe som ikke er helt optimalt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo brødet forlengst parkert som selveste synden. Og supermat og lav-karbo er det eneste saliggjørende.

Noen tanker?

Visste du at brødet vi spiser i dag inneholder 50 ganger så mye gluten (hvetestivelse) som for 30 år siden? Gluten er det lett å utvikle intoleranse for, og resultatet er symptomer som minner om ADHD, fedme, bipolare humørsvigninger og andre nevrologiske problemer. Vi har til og med fått noe som heter "super-gluten" som tilsettes brød og alle mulige andre ferdigvarer for å forbedre egenskapene.

Har selv fått et nytt barn etter at jeg kuttet ut gluten fra kostholdet (diagnostisert austime, ADHD). Så dessverre er det en grunn til at så mange føler for å parkere brødet.

Nei, jeg syns ikke det er rart at mange tyr til "dietter" når varene man finner i butikken i 2014 er proppet med e-stoffer, sukker, fett og all mulig usunn fyllmasse vi ikke hadde tidligere. Kudos til de som tar ansvar og spiser bevisst.

Anonymous poster hash: 17f09...659

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med at mat ikke trenger være en premie, men å gjøre mat til en premie skjer i tankene dine. . Det behøver ikke være slik for oss andre. Har du et anstrengt forhold til mat ? Hvorfor skal du unne deg en fin jakke ? - du kan fint gå på fretex å handle noe billig på gjenbruk som varmer deg like mye.

Mat har egentlig en funksjon - å gi næring til kroppen og holde kroppens prosesser i gang. I vår tid derimot handler mat mye om nytelse, livskvalitet, smak, tid (skal gå raskt) osv

Poenget mitt er at det ikke er farlig eller usunt på noen som helst måte å spise noe litt annerledes enn det man vanligvis spiser - uansett om det skulle inneholde sukker, fett eller noe som ikke er helt optimalt for kroppen.

Nei, jeg har ikke et anstrengt forhold til mat. Det er begrepet "unne seg noe" jeg har et anstrengt forhold til. Jeg "unner meg" heller ikke klær. Trenger jeg klær så kjøper jeg klær, om jeg har råd. Hvis ikke bruker jeg det jeg har.

Å benytte et begrep som "unne seg" betyr implisitt at det er en form for skyldfølelse forbundet med handlingen. "Ja, vanligvis ville jeg ikke spist den sjokoladen, men jeg unner meg den fordi...."

Poenget mitt, som jeg muligens sliter med å forklare er at vil du spise en sjokolade, så spis den. Du trenger ikke forklare det med at du følte at du kunne "unne" deg den, kanskje du rett og slett har lyst på den?

Min vektnedgang og overgang til et sunnere liv har ikke handlet om forbud og unning. Fokuset har vært på hvor godt jeg har det og hvor bra det er å få en sunnere og mer velfungerende kropp. Jeg har ikke satt noen forbud for hva jeg spiser / ikke spiser, eller gitt meg fråtselov eller "unne seg dager".

Jeg tror det kan være hemmeligheten for mange. Ved å nekte seg ting, flytter fokuset seg til at det er det eneste man tenker på. Da ender man ofte med jojovekt, slankesprekk og skrekkelig dårlig samvittighet. Og ikke minst et anstrengt forhold til mat.

Jeg brukte samme mekanisme da jeg sluttet å røyke, for mange år siden. Jeg bestemte meg for å røyke mindre, og at jeg kunne røyke når jeg hadde veldig lyst. Da fikk jeg ikke lyst. Da jeg tenkte at jeg aldri skulle røyke mer ever, tenkte jeg på sigaretter 24 timer i døgnet.

Vil poengtere at vi er ulike i våre tankemønster, vaner og hvordan vi bryter dem. Men jeg er fortsatt rimelig sikker på at å legge belønning, forbud og premiering inn som motivasjonsfaktorer, fort kan bli ris til egen bak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at brødet vi spiser i dag inneholder 50 ganger så mye gluten (hvetestivelse) som for 30 år siden? Gluten er det lett å utvikle intoleranse for, og resultatet er symptomer som minner om ADHD, fedme, bipolare humørsvigninger og andre nevrologiske problemer. Vi har til og med fått noe som heter "super-gluten" som tilsettes brød og alle mulige andre ferdigvarer for å forbedre egenskapene.

Har selv fått et nytt barn etter at jeg kuttet ut gluten fra kostholdet (diagnostisert austime, ADHD). Så dessverre er det en grunn til at så mange føler for å parkere brødet.

Nei, jeg syns ikke det er rart at mange tyr til "dietter" når varene man finner i butikken i 2014 er proppet med e-stoffer, sukker, fett og all mulig usunn fyllmasse vi ikke hadde tidligere. Kudos til de som tar ansvar og spiser bevisst.

Anonymous poster hash: 17f09...659

Vet du hva e-stoffer er? Det kan være C-vitaminer og andre vitaminer, antioksidanter, viktige salter, eddik, enzymer, salter og mange andre viktige stoffer

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva e-stoffer er? Det kan være C-vitaminer og andre vitaminer, antioksidanter, viktige salter, eddik, enzymer, salter og mange andre viktige stoffer

Eller fullstendig unødvendige tilsetninger.

TILSETNINGSSTOFFER OG HYPERAKTIVITET

Mattilsynet anbefaler foreldre som har barn med hyperaktiv adferd om å begrense barnas inntak av matvarer med følgende fargestoffer:

  • Tartrazin (E102)
  • Paraoransje (E110)
  • Azorubin (E122)
  • Nykockin (E124)
  • Allurarød (E129)
  • Konserveringsmiddelet Natriumbenzoat (E211)

Anonymous poster hash: 17f09...659

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fullstendig unødvendige tilsetninger.

TILSETNINGSSTOFFER OG HYPERAKTIVITET

Mattilsynet anbefaler foreldre som har barn med hyperaktiv adferd om å begrense barnas inntak av matvarer med følgende fargestoffer:

  • Tartrazin (E102)
  • Paraoransje (E110)
  • Azorubin (E122)
  • Nykockin (E124)
  • Allurarød (E129)
  • Konserveringsmiddelet Natriumbenzoat (E211)

Anonymous poster hash: 17f09...659

Jada, kan være begge deler, men alle e-stoffer skal ikke svartmales ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK!

Anbefaler kapittelet om ernæringsfysiologer i boka "Kvakksalverne" av dr.(!) Ben Goldacre. Det er helt sykt at de har fått nesten-lege-status når de færreste av dem har noen form for utdannelse i medisin.

Og det er trist at vi har mistet det kulturelle og sosiale aspektet ved mat. Mormors kjøttboller? Nei, der er det poteter. Pappas hjemmelagde pizza? Nei, gluten er jo livsfarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler at denne linken passer inn her (10 Fad Diets, Debunked).

TAKK!

Anbefaler kapittelet om ernæringsfysiologer i boka "Kvakksalverne" av dr.(!) Ben Goldacre. Det er helt sykt at de har fått nesten-lege-status når de færreste av dem har noen form for utdannelse i medisin.

Og det er trist at vi har mistet det kulturelle og sosiale aspektet ved mat. Mormors kjøttboller? Nei, der er det poteter. Pappas hjemmelagde pizza? Nei, gluten er jo livsfarlig!

En veldig,veldig god bok. Anbefales varmt! (Den handler ikke bare om rare dietter, men også om mye annet som alternativindustrien, antivaksine-propaganda mm)

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

I tillegg har jeg begynt å drikke grønnsakene min i form av juice som jeg lager selv.

Nei, jeg har ikke hvetegress og andre pulver oppi. ;)

Jeg for min del får i meg ganske så mye mer frukt og grønt på denne måten, og jeg merker også stor forskjell på kroppen. Anbefales!



Anonymous poster hash: c4a43...0ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte margarin som no-no i parantes. Og smør og raps- og olivenolje er ypperlige kilder til fett! Om du skal steke ved høy temperatur, anbefaler jeg raps, da den tåler varmebehandling bedre enn olivenolje. Olivenolje kan helles over måltidet tilslutt, eller brukes i dressinger. Velg da en litt dyrere og bedre olje med mere markant smak. En god saus til både fisk og kjøtt, er f.eks å kjøre en god olivenolje i blender sammen med urter, spinat, litt sitron. Sunt, estetisk og godt!

Takk :blomst:

Anonymous poster hash: cd6f7...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...