Gå til innhold

Blinklys i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

ELLER mot GJøvik i Sinsenkrysset.(Venstre)

2 felt inn. 2 felt gjennom. 2 felt ut.

Hvilken kant av byen kommer du fra da? Jeg er ikke så kjent der lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok kjøretimer tidligere i år, og da sa kjørelæreren min at reglene har endret seg.

Så jeg lærte at man skal blinke seg ut av rundkjøringen, og kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis...

Sinsenkrysset har 2 felt hele veien rundt. Men kommer du fra Storo, og kjører i ytre feltet skal du enten rett fram eller mot Gjøvik. Fortsetter du tilbake mot Sinsen så krasjer du garantert med h*n som kommer i venstrefeltet og skal mot Gjøvik.

Han krysser vel feltet når han skal ut? Da har han jo vikeplikt.

Anonymous poster hash: ab1ef...470

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tar lappen nå, lærer på kjøreskolen at de skal blinke både inn og ut av rundkjøringer.

Skal du over halvveis rundt, skal du blinke til venstre først.

Anonymous poster hash: b3d71...acb

Jeg holder på å ta lappen nå og jeg har lært at jeg skal blinke ut av rundkjøringen uansett, men at om jeg skal hele veien rundt så kan jeg blinke til venstre med engang for å få flyt i rundkjøringen og så blinke ut igjen der jeg skal ut.

Anonymous poster hash: c8c12...d16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg skal til høyre, legger jeg meg til høyre i kjørefeltet før jeg ankommer rundkjøringen, og blinker til høyre, kjører deretter ut første avkjørsel i rundkjøringen.

Når jeg skal rett frem, legger jeg meg til høyre, men blinker ikke i det jeg skal inn i rundkjøringen. Jeg blinker kun til høyre etter å ha passert siste avkjørsel før jeg skal ut, og kjører ut til høyre på den avkjørselen hvor jeg skal ut.

Skal jeg til venstre, legger jeg meg til venstre i kjørefeltet før jeg ankommer rundkjøringen og blinker samtidig til venstre. Ligger til venstre inn mot midten av rundkjøringen. Når jeg har passert avkjørselen før der jeg skal ut, blinker jeg til høyre og legger meg til høyre i rundkjøringen. Kjører så ut av rundkjøringen i den avkjørselen hvor jeg skal av.

Det er hva jeg har lært.

Blinker man til venstre inn i rundkjøringen betyr det at man skal nesten helt rundt i rundkjøringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger meg til høyre i rundkjøringen. Kjører så ut av rundkjøringen i den avkjørselen hvor jeg skal av.

Beklager om jeg misforstår...

Er du en av disse JÆVLENE som bytter felt i det du kjører ut av rundkjøringen?

Type: 2 felter inn, 2 felter rundt, 2 felter ut.

Du begynner i venstre felt, og kjører rundt rundkjøringen i venstre felt.

Når du skal kjøre ut kjører du over i høyre felt...

Dette irriterer meg så faens grenseløst, om du skal fortsette i høyre felt ut, ja da ligger du i høyre felt inn! (Kommer selvfølgelig ann på rundkjøringen.

Spesielt her opplever jeg dette:

http://kart.gulesider.no/m/Hu3zL

Her er det mange som ligger i ene feltet, og kjører ut av rundkjøringen i det andre... Ofte når det ligger noen ved siden av/rett bak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg misforstår...

Er du en av disse JÆVLENE som bytter felt i det du kjører ut av rundkjøringen?

Type: 2 felter inn, 2 felter rundt, 2 felter ut.

Du begynner i venstre felt, og kjører rundt rundkjøringen i venstre felt.

Når du skal kjøre ut kjører du over i høyre felt...

Dette irriterer meg så faens grenseløst, om du skal fortsette i høyre felt ut, ja da ligger du i høyre felt inn! (Kommer selvfølgelig ann på rundkjøringen.

Spesielt her opplever jeg dette:

http://kart.gulesider.no/m/Hu3zL

Her er det mange som ligger i ene feltet, og kjører ut av rundkjøringen i det andre... Ofte når det ligger noen ved siden av/rett bak..

Hmm, i de rundkjøringen som er her omkring, så er det bare et felt inn og et felt ut. Jeg finner det enklest å illustrere hva jeg mener med en tegning. Jeg kjører omtrent slik:

Rosa strek skal til høyre.

Lilla strek skal rett fram.

Blå strek skal til venstre.

x er punkter hvor jeg begynner å blinke til høyre, y er punkter hvor jeg begynne å blinke til venstre (kun blå strek).

Slik jeg har skjønt det, så skal man ligge til venstre om man skal til venstre i krysset (som rundkjøringen er), og da må man jo svinge til høyre på et eller annet tidspunkt når man skal ut..

post-86529-0-89987800-1422186701_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt det, så skal man ligge til venstre om man skal til venstre i krysset (som rundkjøringen er), og da må man jo svinge til høyre på et eller annet tidspunkt når man skal ut..

Forklar denne du!!

http://kart.gulesider.no/m/QtngR

Her mener jeg at høyre felt skulle vært rett fram i tillegg, men det er det ikke.

Alle som skal rett fram sperrer for de som skal til venstre..

Og jeg mener at man aldr3i skal blinke til venstre i en rundkjøring.

Det er kun lov å kjøre mot klokka i rundkjøringen i Norge.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar denne du!!

http://kart.gulesider.no/m/QtngR

Her mener jeg at høyre felt skulle vært rett fram i tillegg, men det er det ikke.

Alle som skal rett fram sperrer for de som skal til venstre..

Og jeg mener at man aldr3i skal blinke til venstre i en rundkjøring.

Det er kun lov å kjøre mot klokka i rundkjøringen i Norge.

Nå har jeg ikke kjørt i den rundkjøringa som du viser, jeg bor ikke i nærheten av Oslo. Men hvis du ser på tegningen min, så er jeg enig med deg i at om man skal rett fram, så legger man seg til høyre før man kjører inn i rundkjøringa, og holder seg til høyre hele veien. Altså mener jeg også at i den rundkjøringa som du viser bilde av, skulle høyre felt hatt pil rett fram og til høyre.

Jeg begynner å blinke til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringa, for å vise at jeg skal svinge ut av rundkjøringa ved tredje avkjørsel, altså den som er til venstre for meg før jeg kjører inn i rundkjøringa. Før jeg svinger ut den avkjørselen blinker jeg til høyre, for å vise biler som er på vei inn i rundkjøringa at det er her jeg skal ut.

Endret av fullførsetningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å blinke til venstre før jeg kjører inn i rundkjøringa, for å vise at jeg skal svinge ut av rundkjøringa ved tredje avkjørsel, altså den som er til venstre for meg før jeg kjører inn i rundkjøringa. Før jeg svinger ut den avkjørselen blinker jeg til høyre, for å vise biler som er på vei inn i rundkjøringa at det er her jeg skal ut.

Hva hvis rundkjøringen har flere utganger? f.eks en sørøst, en øst, en nordøst, en rett fram, en nordvest, en vest, en sørvest, og en tilbake der man kom fra?

Når skal du blinke til venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar denne du!!

http://kart.gulesider.no/m/QtngR

Her mener jeg at høyre felt skulle vært rett fram i tillegg, men det er det ikke.

Alle som skal rett fram sperrer for de som skal til venstre..

Og jeg mener at man aldr3i skal blinke til venstre i en rundkjøring.

Det er kun lov å kjøre mot klokka i rundkjøringen i Norge.

Du kan kjøre rett frem etter å ha ligget i høyre felt om du ønsker det. Men de som ligger innenfor deg vil antakeligvis ikke vente at du gjør det, så selv om de har vikeplikt er det ikke sikkert at de tenker over det.

Denne blinkemasingen din skjønner jeg ikke. Tror du noen forventer at du faktisk kommer til å svinge mot enveiskjøringa, og kjøre med klokka, om du blinker til venstre i det du kjører inn i den?

Anonymous poster hash: ab1ef...470

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kjøre rett frem etter å ha ligget i høyre felt om du ønsker det. Men de som ligger innenfor deg vil antakeligvis ikke vente at du gjør det, så selv om de har vikeplikt er det ikke sikkert at de tenker over det.

Denne blinkemasingen din skjønner jeg ikke. Tror du noen forventer at du faktisk kommer til å svinge mot enveiskjøringa, og kjøre med klokka, om du blinker til venstre i det du kjører inn i den?

Anonymous poster hash: ab1ef...470

De har ikke vikepikt. Høyrefeltet forsvinner til høyre, kun 1 felt rett fram.

Høyrefeltet har vikeplikt for venstrefeltet om noen i høyre velger å kjøre rett fram.

Kjøre med klokka er eneste grunnen til å blinke til venstre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kjøretimer tidligere i år, og da sa kjørelæreren min at reglene har endret seg.

Så jeg lærte at man skal blinke seg ut av rundkjøringen, og kun det.

Da har nok alle kjørelærere helt ulike meninger.

Min kjørelærer (tok lappen for noen uker siden) sa det er bra å blinke INN i rundkjøringen når du skal ut til venstre eller helt rundt.

Jeg blinker inn og ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg misforstår...

Er du en av disse JÆVLENE som bytter felt i det du kjører ut av rundkjøringen?

Type: 2 felter inn, 2 felter rundt, 2 felter ut.

Du begynner i venstre felt, og kjører rundt rundkjøringen i venstre felt.

Når du skal kjøre ut kjører du over i høyre felt...

Dette irriterer meg så faens grenseløst, om du skal fortsette i høyre felt ut, ja da ligger du i høyre felt inn! (Kommer selvfølgelig ann på rundkjøringen.

Spesielt her opplever jeg dette:

http://kart.gulesider.no/m/Hu3zL

Her er det mange som ligger i ene feltet, og kjører ut av rundkjøringen i det andre... Ofte når det ligger noen ved siden av/rett bak..

Jeg er helt enig med deg, og det er veldig uforsvarlig.

Du kan ikke bare plutselig bestemme deg for å bytte fil i det du skal ut rundkjøringen. Det kan jo være livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm, i de rundkjøringen som er her omkring, så er det bare et felt inn og et felt ut. Jeg finner det enklest å illustrere hva jeg mener med en tegning. Jeg kjører omtrent slik:

Rosa strek skal til høyre.

Lilla strek skal rett fram.

Blå strek skal til venstre.

x er punkter hvor jeg begynner å blinke til høyre, y er punkter hvor jeg begynne å blinke til venstre (kun blå strek).

Slik jeg har skjønt det, så skal man ligge til venstre om man skal til venstre i krysset (som rundkjøringen er), og da må man jo svinge til høyre på et eller annet tidspunkt når man skal ut..

Jeg tror det han mener er at dersom det er 2 felt i selve rundkjøringen og 2 felt ut av rundtkjøringen og du allerede ligger i venstre (hvis du feks skal ut til venstre) og idet du kjører ut av rundkjøringen bytter du fil, dvs legger deg over i høyre filen ut og ikke venstre, som man skal.

Endret av EmilyR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det han mener er at dersom det er 2 felt i selve rundkjøringen og 2 felt ut av rundtkjøringen og du allerede ligger i venstre (hvis du feks skal ut til venstre) og idet du kjører ut av rundkjøringen bytter du fil, dvs legger deg over i høyre filen ut og ikke venstre, som man skal.

Ok, da tror jeg at jeg skjønner. Og da kan jeg være med på det. For dere tenker på en rundkjøring som dette (se link): http://www.diskusjon.no/uploads/monthly_12_2012/post-3851-0-56085300-1355215698.gif

Da kan ikke blå bil, som ligger i venstre felt, legge seg over i høyre felt, for det ville skapt problemer for grønn bil, den er jeg med på.

Men her ute på bygda hvor jeg bor, er det ikke noe som heter venstre og høyre felt på vei ut av rundkjøringa. Det er kun et felt, og alle må da ut av rundkjøringa i det ene feltet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da tror jeg at jeg skjønner. Og da kan jeg være med på det. For dere tenker på en rundkjøring som dette (se link): http://www.diskusjon.no/uploads/monthly_12_2012/post-3851-0-56085300-1355215698.gif

Da kan ikke blå bil, som ligger i venstre felt, legge seg over i høyre felt, for det ville skapt problemer for grønn bil, den er jeg med på.

Men her ute på bygda hvor jeg bor, er det ikke noe som heter venstre og høyre felt på vei ut av rundkjøringa. Det er kun et felt, og alle må da ut av rundkjøringa i det ene feltet... ;)

Ja, er det jeg tenkte på iallefall! Vet ikke om det er det Andreas mente, men jeg mente iallfall det :)

Er veldig mange her i byen som gjør sånn.

Ja, det forstår jeg. Da må du jo ta til høyre for å komme deg ut, ellers ville du kjørt deg fast i rundkjøringa til evig tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg tenkte på iallefall! Vet ikke om det er det Andreas mente, men jeg mente iallfall det :)

Er veldig mange her i byen som gjør sånn.

Ja, det forstår jeg. Da må du jo ta til høyre for å komme deg ut, ellers ville du kjørt deg fast i rundkjøringa til evig tid. :)

Hvor jeg bor er det i slike større rundkjøringen med to felt inn og to felt ut alltid merket i veibanen og/eller skilt hvordan en skal kjøre, og da trumfer merkingen slike "regler" (vet ikke om det i hele tatt er en regel) om at man skal legge seg i venstrefelt om man skal minst til tredje avkjøring.

Så har vi også mindre rundkjøringer som likevel har to felt inn og to felt ut, men ingen merking, og her legger folk seg ikke i høyrefeltet og cruiser hele veien rundt som de gjør i eksempelet i forrige avsnitt.

Slik gjør jeg det hvor det ikke er annen merking:

  1. Om jeg skal ut første avkjørsel, plasserer jeg meg i høyre felt og blinker allerede før rundkjøringen.
  2. Om jeg skal ut andre avkjørsel ("rett frem" dersom det er en rundkjørsel med fire avkjørsler), plasserer jeg meg også i høyre felt, men begynner ikke å blinke til høyre før jeg er kommet like forbi første avkjørsel.
  3. Om jeg skal til venstre plasserer jeg meg i venstre felt, og begynner å blinke til venstre allerede før rundkjøringen. Bytter blinklyset over til høyre etter at jeg er forbi avkjørselen før min egen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...