Gå til innhold

Blinklys i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor jeg bor er det i slike større rundkjøringen med to felt inn og to felt ut alltid merket i veibanen og/eller skilt hvordan en skal kjøre, og da trumfer merkingen slike "regler" (vet ikke om det i hele tatt er en regel) om at man skal legge seg i venstrefelt om man skal minst til tredje avkjøring.

Så har vi også mindre rundkjøringer som likevel har to felt inn og to felt ut, men ingen merking, og her legger folk seg ikke i høyrefeltet og cruiser hele veien rundt som de gjør i eksempelet i forrige avsnitt.

Slik gjør jeg det hvor det ikke er annen merking:

  • Om jeg skal ut første avkjørsel, plasserer jeg meg i høyre felt og blinker allerede før rundkjøringen.
  • Om jeg skal ut andre avkjørsel ("rett frem" dersom det er en rundkjørsel med fire avkjørsler), plasserer jeg meg også i høyre felt, men begynner ikke å blinke til høyre før jeg er kommet like forbi første avkjørsel.
  • Om jeg skal til venstre plasserer jeg meg i venstre felt, og begynner å blinke til venstre allerede før rundkjøringen. Bytter blinklyset over til høyre etter at jeg er forbi avkjørselen før min egen.

Jeg tror kanskje du har missforstått jeg.

Her skriver jeg om å kjøre over i et annet felt når du har kommet deg ut av rundkjøringen :) ikke plasseringen i selve rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare få ut litt frustrasjon:

Det virker som svært få vet hvordan man skal kjøre i rundkjøringen v/Viking stadion og Jåttå vgs i Stavanger. Den er håpløs. Fatter ikke at det skjer flere ulykker der.

post-367836-0-94034200-1417034948.png

(det er ikke jeg som har satt inn strekene der, var der på bildet jeg fant)

Har du fasiten, AndreasBR?



Anonymous poster hash: 8a42e...f04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg tenkte på iallefall! Vet ikke om det er det Andreas mente, men jeg mente iallfall det :)

Er veldig mange her i byen som gjør sånn.

Ja, det forstår jeg. Da må du jo ta til høyre for å komme deg ut, ellers ville du kjørt deg fast i rundkjøringa til evig tid. :)

Var akkurat det jeg mente. Men den grønne bilen kan komme både derfra og fra samme sted som den blå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fasiten, AndreasBR?

Anonymous poster hash: 8a42e...f04

Selvfølgelig har jeg det.

Oransje bil gjør alt riktig.

Blå bil gjør alt riktig med mindre han kjører på oransje bil.

Gul bil gjør feil i ett av tilfellene. (HOLD TIL HØYRE!!) Venstrefeltet der er for oransje bil som vil den veien. Om gul vil i venstre felt må h*n bytte felt ETTER de har kjørt inn på veien.

Rød bil burde miste lappen. Det er TYDELIG merket at feltet KUN går til høyre.

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du har missforstått jeg.

Her skriver jeg om å kjøre over i et annet felt når du har kommet deg ut av rundkjøringen :) ikke plasseringen i selve rundkjøringen.

Nei nei, den "siste delen" av det jeg skrev var ikke ment til deg, den var mer generell på en litt merkelig måte. :laugh:

Selvfølgelig har jeg det.

Oransje bil gjør alt riktig. Enig

Blå bil gjør alt riktig med mindre han kjører på oransje bil. Enig - en må jo vike.

Gul bil gjør feil i ett av tilfellene. (HOLD TIL HØYRE!!) Venstrefeltet der er for oransje bil som vil den veien. Om gul vil i venstre felt må h*n bytte felt ETTER de har kjørt inn på veien. Nja - oransje biler som vil inn på samme vei som gul bil, skal jo i følge veimerkingen der ligge i høyrefeltet (de kan ikke kjøre inn på B). Men kansi at venstrefeltet er for de bilene som kommer fra feltet hvor den røde bilen på bilde står (C - bare motsatt kjørebanen). De bilene må jo legge seg i venstrefeltet om de skal til venstre. Så er enig i at gul bil gjør feil i det tilfelle hvor den legger seg i venstrefeltet ut av rundkjøringen, men det er ikke pga. at det er "oransje biler" sitt felt - men pga. bilene som kommer fra C-retningen.

Rød bil burde miste lappen. Det er TYDELIG merket at feltet KUN går til høyre. Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, den "siste delen" av det jeg skrev var ikke ment til deg, den var mer generell på en litt merkelig måte. :laugh:

Venstrefelt inn i venstrefelt. høyrefelt inn i høyrefelt.

Så ja, Oransje kan vel strengt tatt også ta til høyre, da markeringen på høyre felt viser at det er KUN til høyre. (Altså er det ledig i venstre felt som går til høyre)

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har ikke vikepikt. Høyrefeltet forsvinner til høyre, kun 1 felt rett fram.

Høyrefeltet har vikeplikt for venstrefeltet om noen i høyre velger å kjøre rett fram.

Kjøre med klokka er eneste grunnen til å blinke til venstre der.

Det er ingen påbudt kjøreretning for det feltet der. Eller mener du at feltet fysisk slutter?

Du har ikke lov til å kjøre mot kjøreretningen, så nei, å blinke til venstre i en rundkjøring er ikke feil. Du kan sammenligne det med når sesor på førerprøven ber deg svinge neste til venstre når neste til venstre er innkjøring forbudt/enveiskjørt.

Anonymous poster hash: ab1ef...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er TYDELIG merket at feltet KUN går til høyre.

Det er ikke påbudt med den merkingen vi ser på det bildet.

Anonymous poster hash: ab1ef...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påbudt med den merkingen vi ser på det bildet.

Anonymous poster hash: ab1ef...470

Få deg briller a... Er en SVÆR hvit pil mot høyre på bakken.

Tror du bør holde deg unna trafikken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påbudt med den merkingen vi ser på det bildet.

Anonymous poster hash: ab1ef...470

Jo, det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bruker du blinklys i rundkjøring?

Anonymous poster hash: 99b22...aaf

Det kommer an på rundkjøringen.

Store rundkjøringer med flere felt, f.eks. to felt, så blinker jeg kun ut og plasserer meg naturligvis i riktig felt i forkant og i selve rundkjøringen da det viser hvor jeg har planlagt å kjøre.

Men i mindre rundkjøringer (på størrelse med kumlokk og uten flere felt) så blinker jeg til venstre om jeg skal delvis rundt f.eks. og så blinker meg ut etterpå. Det er for å indikere at jeg ikke skal til høyre eller rett fram. Gjøres ikke det er det fare for at andre tror at en skal rett fram eller til høyre.

Anonymous poster hash: bec04...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøres ikke det er det fare for at andre tror at en skal rett fram eller til høyre.

Anonymous poster hash: bec04...87d

Beklager, men det der er bullshit.

Det er en selvfølge at man skal fortsette rundt så lenge man ikke blinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Jeg blir så jævlig forbanna på folk som ikke gidder å blinke i rundkjøring. I det minste kan de jo blinke seg ut? Alt hadde gått så mye fortere hvis de kunne signalisere at de skal ut slik at andre biler vet de kan kjøre inn.

KAN DERE LÆRE DERE TRAFIKKREGLENE

Okei, måtte bare få det ut.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så jævlig forbanna på folk som ikke gidder å blinke i rundkjøring. I det minste kan de jo blinke seg ut? Alt hadde gått så mye fortere hvis de kunne signalisere at de skal ut slik at andre biler vet de kan kjøre inn.

KAN DERE LÆRE DERE TRAFIKKREGLENE

Okei, måtte bare få det ut.

:)

Det finnes ingen regler som sier at man skal blinke i rundkjøring..

Derimot finnes det en regel som sier at man skal gi tegn ved en vesentlig retningsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bullshit!

Enkelte steder må man vise tegn når man skal inn i rundkjørigen (mot venstre) da motgående trafikk og også de bak som oftes antar at man skal rett fram. Skal man til høyre blinker man dit.

At du Andreas ser ut å tro at alt er svart/hvit får så være. Jeg gjør som 90 % av de andre kjørende i nevnte kumlokk-rundkjøringene og gir tydelig tegn på hvor jeg har tenkt meg. Jeg ønsker ikke å få en bil i sida hver gang jeg skal svinge til venstre.

Det er ikke alle steder i dette landet at man har flotte flerfeltsveier og store rundkjøringer hvor man enkelt plasserer seg i riktig felt og blinker seg ut.

Anonymous poster hash: bec04...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bullshit!

Enkelte steder må man vise tegn når man skal inn i rundkjørigen (mot venstre) da motgående trafikk og også de bak som oftes antar at man skal rett fram. Skal man til høyre blinker man dit.

At du Andreas ser ut å tro at alt er svart/hvit får så være. Jeg gjør som 90 % av de andre kjørende i nevnte kumlokk-rundkjøringene og gir tydelig tegn på hvor jeg har tenkt meg. Jeg ønsker ikke å få en bil i sida hver gang jeg skal svinge til venstre.

Det er ikke alle steder i dette landet at man har flotte flerfeltsveier og store rundkjøringer hvor man enkelt plasserer seg i riktig felt og blinker seg ut.

Anonymous poster hash: bec04...87d

jeg GIR tydlig tegn på hvor jeg har tenkt meg! Det er alle dere som gir utydelig tegn som er uduglige..

Blinker som at de skal helt rundt, og så ikke kjører helt rundt...

Ikke blink == Skal videre rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, å blinke til venstre gir to tegn: man skal enten til venstre eller rundt. Skal man til venstre blinker man seg selvsagt ut.

Forøvrig anbefales det flere steder at man blinker til venstre om man skal til venstre i rundkjøringen, rett og slett for å gi et sikkert tegn til de andre trafikantene. Og det blir poengtert at det er spesielt viktig i små rundkjøringer uten flere felt.

Folk er ikke tankelesere, selv om det naturligvis hadde vært det enkleste.

Ellers er mange folk fryktelig sløve med blinklyset. Skulle tro det var ekstrautstyr i millionklassen.

Anonymous poster hash: bec04...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å blinke til venstre gir to tegn: man skal enten til venstre eller rundt. Skal man til venstre blinker man seg selvsagt ut.

Forøvrig anbefales det flere steder at man blinker til venstre om man skal til venstre i rundkjøringen, rett og slett for å gi et sikkert tegn til de andre trafikantene. Og det blir poengtert at det er spesielt viktig i små rundkjøringer uten flere felt.

Folk er ikke tankelesere, selv om det naturligvis hadde vært det enkleste.

Ellers er mange folk fryktelig sløve med blinklyset. Skulle tro det var ekstrautstyr i millionklassen.

Anonymous poster hash: bec04...87d

Man blinker selvfølgelig ut uansett! Dette går hus forbi for mange, skulle faenmeg tatt fra dem lappen i en uke...

Det er et par ting som irriterrer meg noe grenseløst utover dette, og det er biler som faen ikke klarer holde til høyre. Kommer til et kryss så koser de på midtstripa istedet for å kose på kantlinjen slik de skal..

Hold for f*** til høyre slik at motorsykler kommer forbi på venstre side! (Litt avhengig av design på krysset)

Vel, det er kanskje slik for deg.. Folk virker til å blinke til venstre uansett hvor de skal, så ikke rart man blir forvirra.. Blink til høyre i GOD tid så løser man mange problemer!! Er så jævlig mange som ikke blinker nedi her når de skal fra grenseveien inn på haslevangen.. %##&%¤&/¤%

Tankelesere? Jo, det er ganske enkelt! Ingen blink = videre rundt. Høyreblink = Skal ut ved førstkommende utkjørsel.

Jepp, du har rett der, det er ekstrautstyr for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget Andreas, er at noen ganger må man blinke til venstre, og det til tross for at du mener at det ikke trengs. Men man skulle tro at det er bedre å gi tegn, et tydelig tegn, enn å måtte stole på at uoppmerksomme medtrafikanter skal kunne følge med. Så lenge man samtidig er nøye på å blinke ut da.

Jeg får sitere Statens Vegvesen: Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer



Anonymous poster hash: bec04...87d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...