Gå til innhold

Svindel med hund


*Firefly*

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har svindel med hund på Internett økt. Stadig flere kan fortelle om tapte penger og store skuffelser. Nå er det kommet en side på Facebook om dyresvindel:

http://www.facebook.com/pages/Nettsvindel-med-kj%C3%A6ledyr/196555623701466?sk=app_2373072738

Dette er svært nyttig info. Noen av lenkene er på engelsk. Dagens motto: gjør som svindlerne, bruk Google Translate!

De som har tenåringer i huset bør informere spesielt. Dette er god bagasje for ungdommene å ta med senere i livet!

Forbrukerombudet har viet mars måned til Internett-svindel. Sjekk www.forbrukerombudet.no

Med hilsen *Firefly* (hun som gnistrer når det er som mørkest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser det er mange som har lest innlegget, men det hadde vært hyggelig med en kommentar? Andre sine erfaringer? Er dette så godt kjent at innlegget bare er et eneste stort gjesp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør vi med tenåringer i huset være spesielt på vakt? Ingen skaffer seg jo dyr uten at foreldre er enige?

Skjønte ikke helt linken din. Ja, jeg skjønner at det er mye lureri om hunder på nett. Særlig miniatyrhunder. Folk bør jo skjønne at når prisen er mye lavere enn hva som er normalt så bør det ringle noen bjeller. I tillegg så vet man om lureri på finn.no.

Ikke har jeg dyr og jeg har fått med meg mye.

Ikke har jeg bil og der ser jeg en del.

Er du bevistløs som kjøper så får du bare ta smellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe nytt, dette.. Har sett mye rart av både hunde- og hesteannonser! Noen annonser/selgere er jo så obvious svindel at man rett og slett er litt dum hvis man går på, mens andre kan virke veldig realistiske. Bare å være på vakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør vi med tenåringer i huset være spesielt på vakt? Ingen skaffer seg jo dyr uten at foreldre er enige?

Skjønte ikke helt linken din. Ja, jeg skjønner at det er mye lureri om hunder på nett. Særlig miniatyrhunder. Folk bør jo skjønne at når prisen er mye lavere enn hva som er normalt så bør det ringle noen bjeller. I tillegg så vet man om lureri på finn.no.

Ikke har jeg dyr og jeg har fått med meg mye.

Ikke har jeg bil og der ser jeg en del.

Er du bevistløs som kjøper så får du bare ta smellen.

Kanskje tenåringer blir feil ord. Unge kvinner er nok bedre.

Disse småhundene er en jentegreie. Jeg er sikker på at flere menn enn kvinner blir svindlet når de kjøper bil eller elektronikk.

Folk skjønner ikke at de blir lurt før det er for sent. Det finnes ekte hunder til omplassering og. Finn.no er ikke den nettsiden med mest lureri, de prøver å fjerne dritten. Ta en titt på www.olx.no så skjønner du hva jeg snakker om.

Nei, en bevisstløs kjøper skal ikke ta smellen. Hun skal læres opp til å gjennomskue svindelen, til å fortelle på skole og arbeidsplass hvor nær hun var, men at hun fikk stoppet i tide da hun så svarene på mailen sin.

Bare god info kan forebygge dette. Derfor er Facebook-siden så bra.

Sorry for linken til Facebook. her er den:

http://www.facebook.com/pages/Informasjon-om-nettsvindel-med-kj%C3%A6ledyr/196555623701466?sk=wall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den www.oxl.no siden fløt jo over av svindel, elendig krevet annonser på dårlig norsk, og samme annonsen, på samme hunden, på masse forskjellige steder? Herrefred, forbanna svindlerdrittsekker.. Men man ser jo at dette er fake, hvis ikke så .. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper virkelig folk hunder på finn.no? Jeg trodde det var en selvfølge at man tar kontakt med den nasjonale raseklubben når man skal ha hund, enten valp eller omplassert, slik at man har litt mer kontroll?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper virkelig folk hunder på finn.no? Jeg trodde det var en selvfølge at man tar kontakt med den nasjonale raseklubben når man skal ha hund, enten valp eller omplassert, slik at man har litt mer kontroll?

Er det en selvfølge for alle? Jeg må innrømme at selv om jeg er en våken og seriøs oppegående person så kunne jeg funnet på å se etter hunder på feks finn.no. Ikke kjøpt med det første, men sett etter. Om alt så bra ut hadde jeg forhørt meg litt på nett om eventuelle kennele og oppdrett, men hadde det vært så ille?

Mitt fagfelt har i alle år vært hest, så hundemarkedet er noe jeg trenger mer kjennskap med. Opplys oss om finn og negative sider med det, du som har kunnskap? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å kjøpe hund gjennom f.eks Finn, men man må jo gjøre som i andre sammenhenger: å besøke hunden før man kjøper den, sørge for ordentlige papirer, sjekke helsehistorien osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse småhundene er en jentegreie. Jeg er sikker på at flere menn enn kvinner blir svindlet når de kjøper bil eller elektronikk.

hehe nei, menn kan nok langt mer om bil enn noen kvinne kan ;)

Det samme gjelder elektronikk. Derfor er det heller omvendt, kvinner lures i langt større grad enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at det er populært med småhunder hos unge kvinner, jeg og sambo har jo en selv, men det er ikke sånn at du trenger å generealisere det fram mot unge kvinner og legge innlegget opp mot dem.

Jeg syns det er et flott initativ av TS og alle andre som ønsker å opplyse om svindel med hunder, fordi det er såpass mye svindel ute å går. Men kjære ts, det er ikke bare miniatyrhunder som det er mye svindel på. Det er også andre godt etterspurte raser i større varianter, gjerne jakthunder som blir brukt i svindel og innavl. Så man bør være obs enten man er ung kvinne eller gammel mann som skal kjøpe seg hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at det er populært med småhunder hos unge kvinner, jeg og sambo har jo en selv, men det er ikke sånn at du trenger å generealisere det fram mot unge kvinner og legge innlegget opp mot dem.

Jeg syns det er et flott initativ av TS og alle andre som ønsker å opplyse om svindel med hunder, fordi det er såpass mye svindel ute å går. Men kjære ts, det er ikke bare miniatyrhunder som det er mye svindel på. Det er også andre godt etterspurte raser i større varianter, gjerne jakthunder som blir brukt i svindel og innavl. Så man bør være obs enten man er ung kvinne eller gammel mann som skal kjøpe seg hund :)

Kjempeenig!!!!! Tenk om vi kunne rapportere om disse annonsene et sted! Jeg tar den med å legge opp innlegget mot unge kvinner, det blir selvsagt feil. Jeg har bare ikke sett så opplagte annonser på de andre rasene. Dersom noen ser åpenbar svindel, kan de godt sende meg en melding.

Det som ble skrevet om å ta kontakt med oppdretter og dra hjem til dem og hente valpen er kjempeviktig. Det er mange grader av ulovligheter, og i svindelsaker finnes det i alle fall ingen hund som lider vondt. I forbindelse med smugling har vi alvorlige problem med dyremishandling. Oppfordringen må bli: bruk gjerne nettet til å finne en hund, men vær kritiske til billige rasehunder, forhør deg nøye omkring oppdretter, dra hjem og hent hunden hos oppdretter og godta det ikke dersom han/hun sier at valpen skal bringes hjem til deg som en ekstra service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse småhundene er en jentegreie. Jeg er sikker på at flere menn enn kvinner blir svindlet når de kjøper bil eller elektronikk.

Det er ikke bare småhunder det drives svindel med. Min eksmann ble tipsa av en i Beagleringen om at hans høyt premierte hannhund lå til salgs på finn til en latterlig lav pris. Regnummer og alt sto der, men bildet var av en annen hund... Saken er selvfølgelig anmeldt. Var en utlending som liksom skulle flytte til hjemlandet, og ikke kunne ta med bikkja... Og jaktchampioner er vel ikke vanligvis det som frister unge kvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rag doll kattungen for adopsjon med blå øyne

de er ute for adopsjon,

Vi har mannlige og kvinnelige.

de er godt trent for adopsjon,

:skratte:

Jeg har nesten sluttet å synes synd på folk som blir svindlet via slike annonser, de bør virkelig ha klart å få med seg noe av alt det som blir skrevet i aviser og på annonseringsstedene. Er man så uopplyst (ikke satt seg inn i noe som helst rundt hundekjøp) tror jeg det er like greit man ikke får seg noen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Jeg har nesten sluttet å synes synd på folk som blir svindlet via slike annonser, de bør virkelig ha klart å få med seg noe av alt det som blir skrevet i aviser og på annonseringsstedene. Er man så uopplyst (ikke satt seg inn i noe som helst rundt hundekjøp) tror jeg det er like greit man ikke får seg noen hund.

Juhu! Jeg som har ønsket meg en Ragdoll, og her kan jeg få en helt gratis, tror jeg tar en kvinnelig, siden jeg bare har hukatter fra før;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare småhunder det drives svindel med. Min eksmann ble tipsa av en i Beagleringen om at hans høyt premierte hannhund lå til salgs på finn til en latterlig lav pris. Regnummer og alt sto der, men bildet var av en annen hund... Saken er selvfølgelig anmeldt. Var en utlending som liksom skulle flytte til hjemlandet, og ikke kunne ta med bikkja... Og jaktchampioner er vel ikke vanligvis det som frister unge kvinner...

Den der er interesseant. Når var dette? Jeg prøver å finne mønster i svindelen, og dette var nytt for meg. Jeg har hatt mistanke om at svindlerne driver klipp-og-lim, der en eldre annonsen blir kombinert med et annet bilde. Da blir det umulig å se at dette er svindel, fordi språket er korrekt og prisen er lav, men ikke usansynlig. Da blir det viktig å sjekke om tlf nummer stemmer med stedet der dyret bor, og om det er oppgitt et navn som stememr med tlf nummer. Jeg er ganske godt kjent i Tvedestrand, og en billig hund skulle selges. Fullt navn og adresse + tlf nummer. Ingen med det navnet i katalogen, tlf ikke registrert og det finnes ingen gate i Tvedestrand med det navnet. Eneste mulighet: kontakt på mail. Det viste seg å være svindel.

Finn.no er et seriøst nettsted. De tar ut annonsene når svindel er bevist. Som dette eksempelet viser, er det imidlertid viktig å være kritisk når man mottar svar. Her er et svar jeg fikk i dag. Dette er første kontakt:

Hei og takk for interessen i hesten min. Egentlig jeg vil gjerne

Start med å gi deg litt bakgrunnsinformasjon om ham ...

Høyde ....................... 16,1 + Hands,

Vallak ....................... Tessa (svart)

Vekt .......................... 1250 PDS

Helse Status .............. Vet sjekket

Alder ...........................9 år

Disiplin ....................... Hestesport

Temperament ............ stille, villig, hardt arbeidende og sensitive

Tessa har et spesielt utseende, som ikke kan beskrives: søt og veldig kjælen. han har en god konformasjon av kroppen, langt hode med korte ører på en crested halsen med et luksuriøst manke. Kroppen er sterk og muskuløs med halen tykk og bena fjær.

Karakter

Hengiven på alle måter med en ikke-komplisert karakter.

intelligente og tenkende kule er de ord som beskriver ham best

Bevægelse

Veldig bra framover går bevegelse med fin kneet action, arbeider gjennom hele kroppen. Har traver som er lette å sitte i, og en jevn galopp

Ekstra's

Nydelig hest som vil gjøre en perfekt familie hest med potensial for

dressur og viser egenskaper

Potensielle

Tessa har vært trent som ridning og kjøring hest, som brukes til trafikk, hunder

, Barn og andre husholdningsartikler dyr, dressur konkurranse, glede ridning og kjøring. kan gjøre det bra i dressur konkurransen på grunn av hans bevegelse, utseende, kraft og kroppsbeherskelse. også fortsatt populær som en vogn hest på grunn av sin styrke

Min viktigste grunnen til å gi Tessa ut er at jeg bare led av en bilulykke som har påvirket min ryggrad og jeg er blitt rådet av legen min ikke å kjøre lenger. så jeg er ser for det kjærlig og omsorgsfull familie som vil adoptere ham og ødelegge ham med mye kjærlighet og omsorg.

Behage jeg vil gjerne stille deg noen få spørsmål er å få dine

erfaring med hest å holde

Er du gift?

Hvor mange barn har du?

Har du en stabil?

Hva synes du om hester?

Har du noen gang eid en hest før?

Hva er din nøyaktige posisjon?

Vennligst komme tilbake til meg med svar på spørsmålene ovenfor

så jeg kan videresende deg noen av hans bilder.

Karolina Mutter

Link til annonsen: http://hest.rubrikk.no/annonser.Trent_Frisisk_Hest.39890992.aspx

Slik ser en typisk svindel ut. Denne kom på et nettsted som heter www.hest.no Jeg har prøvd å stoppe annonsen, men klarer ikke komme i kontakt med nettstedet.

Enig med dem som sier at vi må være oppmerksomme. Selv om en annonse ser OK ut, må kjøper bruke hodet. Snakk med selger og hent valpen. Vi har sett svindel av denne typen der dyret bare skulle sendes fra Sverige eller England.

Kom gjerne med flere eksempler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den der er interesseant. Når var dette? Jeg prøver å finne mønster i svindelen, og dette var nytt for meg. Jeg har hatt mistanke om at svindlerne driver klipp-og-lim, der en eldre annonsen blir kombinert med et annet bilde. Da blir det umulig å se at dette er svindel, fordi språket er korrekt og prisen er lav, men ikke usansynlig. Da blir det viktig å sjekke om tlf nummer stemmer med stedet der dyret bor, og om det er oppgitt et navn som stememr med tlf nummer. Jeg er ganske godt kjent i Tvedestrand, og en billig hund skulle selges. Fullt navn og adresse + tlf nummer. Ingen med det navnet i katalogen, tlf ikke registrert og det finnes ingen gate i Tvedestrand med det navnet. Eneste mulighet: kontakt på mail. Det viste seg å være svindel.

Finn.no er et seriøst nettsted. De tar ut annonsene når svindel er bevist. Som dette eksempelet viser, er det imidlertid viktig å være kritisk når man mottar svar. Her er et svar jeg fikk i dag. Dette er første kontakt:

Hei og takk for interessen i hesten min. Egentlig jeg vil gjerne

Start med å gi deg litt bakgrunnsinformasjon om ham ...

Høyde ....................... 16,1 + Hands,

Vallak ....................... Tessa (svart)

Vekt .......................... 1250 PDS

Helse Status .............. Vet sjekket

Alder ...........................9 år

Disiplin ....................... Hestesport

Temperament ............ stille, villig, hardt arbeidende og sensitive

Tessa har et spesielt utseende, som ikke kan beskrives: søt og veldig kjælen. han har en god konformasjon av kroppen, langt hode med korte ører på en crested halsen med et luksuriøst manke. Kroppen er sterk og muskuløs med halen tykk og bena fjær.

Karakter

Hengiven på alle måter med en ikke-komplisert karakter.

intelligente og tenkende kule er de ord som beskriver ham best

Bevægelse

Veldig bra framover går bevegelse med fin kneet action, arbeider gjennom hele kroppen. Har traver som er lette å sitte i, og en jevn galopp

Ekstra's

Nydelig hest som vil gjøre en perfekt familie hest med potensial for

dressur og viser egenskaper

Potensielle

Tessa har vært trent som ridning og kjøring hest, som brukes til trafikk, hunder

, Barn og andre husholdningsartikler dyr, dressur konkurranse, glede ridning og kjøring. kan gjøre det bra i dressur konkurransen på grunn av hans bevegelse, utseende, kraft og kroppsbeherskelse. også fortsatt populær som en vogn hest på grunn av sin styrke

Min viktigste grunnen til å gi Tessa ut er at jeg bare led av en bilulykke som har påvirket min ryggrad og jeg er blitt rådet av legen min ikke å kjøre lenger. så jeg er ser for det kjærlig og omsorgsfull familie som vil adoptere ham og ødelegge ham med mye kjærlighet og omsorg.

Behage jeg vil gjerne stille deg noen få spørsmål er å få dine

erfaring med hest å holde

Er du gift?

Hvor mange barn har du?

Har du en stabil?

Hva synes du om hester?

Har du noen gang eid en hest før?

Hva er din nøyaktige posisjon?

Vennligst komme tilbake til meg med svar på spørsmålene ovenfor

så jeg kan videresende deg noen av hans bilder.

Karolina Mutter

(link fjernet)

Slik ser en typisk svindel ut. Denne kom på et nettsted som heter www.hest.no Jeg har prøvd å stoppe annonsen, men klarer ikke komme i kontakt med nettstedet.

Enig med dem som sier at vi må være oppmerksomme. Selv om en annonse ser OK ut, må kjøper bruke hodet. Snakk med selger og hent valpen. Vi har sett svindel av denne typen der dyret bare skulle sendes fra Sverige eller England.

Kom gjerne med flere eksempler!

Her er jo et klassisk eksempel på elending norskskrivning.Se det i tykk skrift eller understreket.Mye ordfeil og enkelte setninger er bygd opp helt snålt

En burde vel tenke svindel først i dag desverre,da det virker som verden nå er ute etter å svindle til seg mest mulig penger

Har sett eksempler på chi'er som koster normalt rundt 20.000 selges billig pga et eller annet.

Prisen på chi'en er fra 7000 og til ca 10.'

Fleste tilfellene er hunden ikke renraset,uten papirer,uten å følge vanlig vaksinasjons praksis.

Lista er utrolig lang. En må bruke tid og ikke hoppe på første fine annonse

selv er jeg superskeptisk til finn.no og salg av dyr den veien.Selv om i enkelt tilfeller så er annonensen seriøs ment og selger er faktisk glad i sin lille vovve.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er interesseant. Når var dette? Jeg prøver å finne mønster i svindelen, og dette var nytt for meg. Jeg har hatt mistanke om at svindlerne driver klipp-og-lim, der en eldre annonsen blir kombinert med et annet bilde. Da blir det umulig å se at dette er svindel, fordi språket er korrekt og prisen er lav, men ikke usansynlig. Da blir det viktig å sjekke om tlf nummer stemmer med stedet der dyret bor, og om det er oppgitt et navn som stememr med tlf nummer. Jeg er ganske godt kjent i Tvedestrand, og en billig hund skulle selges. Fullt navn og adresse + tlf nummer. Ingen med det navnet i katalogen, tlf ikke registrert og det finnes ingen gate i Tvedestrand med det navnet. Eneste mulighet: kontakt på mail. Det viste seg å være svindel.

Finn.no er et seriøst nettsted. De tar ut annonsene når svindel er bevist. Som dette eksempelet viser, er det imidlertid viktig å være kritisk når man mottar svar. Her er et svar jeg fikk i dag. Dette er første kontakt:

Hei og takk for interessen i hesten min. Egentlig jeg vil gjerne

Start med å gi deg litt bakgrunnsinformasjon om ham ...

Høyde ....................... 16,1 + Hands,

Vallak ....................... Tessa (svart)

Vekt .......................... 1250 PDS

Helse Status .............. Vet sjekket

Alder ...........................9 år

Disiplin ....................... Hestesport

Temperament ............ stille, villig, hardt arbeidende og sensitive

Tessa har et spesielt utseende, som ikke kan beskrives: søt og veldig kjælen. han har en god konformasjon av kroppen, langt hode med korte ører på en crested halsen med et luksuriøst manke. Kroppen er sterk og muskuløs med halen tykk og bena fjær.

Karakter

Hengiven på alle måter med en ikke-komplisert karakter.

intelligente og tenkende kule er de ord som beskriver ham best

Bevægelse

Veldig bra framover går bevegelse med fin kneet action, arbeider gjennom hele kroppen. Har traver som er lette å sitte i, og en jevn galopp

Ekstra's

Nydelig hest som vil gjøre en perfekt familie hest med potensial for

dressur og viser egenskaper

Potensielle

Tessa har vært trent som ridning og kjøring hest, som brukes til trafikk, hunder

, Barn og andre husholdningsartikler dyr, dressur konkurranse, glede ridning og kjøring. kan gjøre det bra i dressur konkurransen på grunn av hans bevegelse, utseende, kraft og kroppsbeherskelse. også fortsatt populær som en vogn hest på grunn av sin styrke

Min viktigste grunnen til å gi Tessa ut er at jeg bare led av en bilulykke som har påvirket min ryggrad og jeg er blitt rådet av legen min ikke å kjøre lenger. så jeg er ser for det kjærlig og omsorgsfull familie som vil adoptere ham og ødelegge ham med mye kjærlighet og omsorg.

Behage jeg vil gjerne stille deg noen få spørsmål er å få dine

erfaring med hest å holde

Er du gift?

Hvor mange barn har du?

Har du en stabil?

Hva synes du om hester?

Har du noen gang eid en hest før?

Hva er din nøyaktige posisjon?

Vennligst komme tilbake til meg med svar på spørsmålene ovenfor

så jeg kan videresende deg noen av hans bilder.

Karolina Mutter

Link til annonsen: http://hest.rubrikk.no/annonser.Trent_Frisisk_Hest.39890992.aspx

Slik ser en typisk svindel ut. Denne kom på et nettsted som heter www.hest.no Jeg har prøvd å stoppe annonsen, men klarer ikke komme i kontakt med nettstedet.

Enig med dem som sier at vi må være oppmerksomme. Selv om en annonse ser OK ut, må kjøper bruke hodet. Snakk med selger og hent valpen. Vi har sett svindel av denne typen der dyret bare skulle sendes fra Sverige eller England.

Kom gjerne med flere eksempler!

Dette var et svar fra noen som hverken har peiling på hest eller norskskriving..

Uansett, kommer ikke på annonsen, siden laster ikke inn. Kanskje den endelig er slettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer inn jeg

men googlet den email adressen oppgitt i annonsen :skratte: de har vært veldig aktive i å forsøke å "selge" denne "hesten"

http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=193581

(er ikke sikker på om det er lov å oppgi disse sidene,så mod'n får fjerne om nødvendig)

De har ute samme annonsen i Norge, Sverige og Danmark. Det svenske nummeret er heller ikke i bruk.

Nå har jeg lagt inn svar. Regner med at hesten er i Sverige, i og med at yahoo.se er svensk. Skal foreslå at vi henter den selv. Vi bor offisielt i Bergen. Sist jeg prøvde meg på en annonse var hesten i Romania. Den var grei å komme seg ut av: Romania har en smittsom hestesykdom og all import er forbudt ifølge Mattilsynet.

Noen her som vet hvordan en slik annonse kan slettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...