Gjest Lilleulv Skrevet 2. august 2004 #1282 Skrevet 2. august 2004 Hei Arkana! Nå har jeg begynt å fatte interesse for folks dagbøker. Spes de jeg har fått litt kontakt med/sett mye til her inne. Din er den 3. jeg leser jeg fikk utrolig inspirasjon til å bake nå!!! Jeg har faktisk begynt å interessere meg litt for matlaging!! Så jeg skal bruke kokeboka di en del fremover. hvor har du fått så mye peil på dette da?
Bokalven Skrevet 2. august 2004 #1283 Skrevet 2. august 2004 Innom fra Malta for aa si hei! Ekkelt tastatur og ekkel M$ Internet Exploder...
Gjest Lilleulv Skrevet 4. august 2004 #1284 Skrevet 4. august 2004 Skulle vært innholdsfortegnelse her!! *rotet seg helt vekk i 86 sider med oppskrifter*
Cilla Skrevet 5. august 2004 #1286 Skrevet 5. august 2004 Har du en egen oversikt hjemme hva slags oppskrift som ligger hvor? Jeg ser at når noen spør etter en oppskrift sier du "se i side 3 i dagboken min"
Arkana Skrevet 6. august 2004 Forfatter #1289 Skrevet 6. august 2004 Har du en egen oversikt hjemme hva slags oppskrift som ligger hvor? Jeg ser at når noen spør etter en oppskrift sier du "se i side 3 i dagboken min" Jepp, fant ut at jeg måtte lage en liten oversikt så jeg slipper å gjenta meg selv når folk spør etter oppskrifter.
Arkana Skrevet 6. august 2004 Forfatter #1290 Skrevet 6. august 2004 (endret) Da var vi endelig tilbake etter noen fantastiske dager i London. :-D Varmen og fuktigheten var bortimot uutholdelig, jeg følte meg klam av svette stort sett hele dagen. Men, det gikk bra da. Hotellet var vi veldig fornøyd med. I resepsjonen stod det at pris på dobbeltrom var £130 per natt og vi fikk det altså for bare £36. Det var svømmebasseng i kjelleren som vi ikke brukte, frokosten var kjempegod og det var veldig veldig godt med en takvifte på soverommet. De hadde i tillegg et rom bak resepsjonen til lagring av bagasje om man hadde behov for det, veldig praktisk for oss som ikke skulle reise før på kvelden. Vi kom altså på søndagen, vi orket ikke gjøre så veldig mye da. Siden hotellet lå rett ved Kensington Gardens gikk vi gjennom den og Hyde Park og satte oss under et tre og slappet av litt og pratet. Så dro vi til Covent Garden og spiste middag før vi tok kvelden. Tre netter med lite søvn gjorde at vi ville legge oss litt tidlig. Mandag dro vi først til London Eye, så Madame Tussaud og Planetariet. På kvelden så vi The Mousetrap (jeg er jo kjempe-Agatha Christie-fan, det var veldig bra!). Tirsdag handlet vi masse og droppet alt på hotellet før vi dro til Little Venice og tok en koselig båt til London Zoo hvor vi tilbrakte noen fine timer. Vi hadde etterpå avtalt å treffe igjen en av mine venner fra studietiden i England. Det begynte plutselig å tordne og regne noe aldeles grusomt så enkelte T-banelinjer gikk ikke og de resterende var forsinket. Vi kom 20 minutter for sent, og da var han ennå ikke kommet. Men til slutt fant vi hverandre og gikk og spiste middag før vi dro videre til en bar. Pga forsinkelsene torte han ikke være for treg med å komme seg til toget, så vi avsluttet kvelden litt tidligere enn ventet. Onsdag satte vi oss på en av sightseeingbussene. Jeg hadde tatt dem 3 ganger før, men samboeren min hadde aldri gjort det så han ville gjerne prøve. Vi tok omtrent hele den lengste ruten (og ble solbrent ) før vi hoppet av og gikk på London Dungeon. Det var så varmt og fælt og jeg kjente migrenen komme smygende. Vi gikk og spiste etterpå, men da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte noe så vi dro til hotellet rett etterpå og ble der resten av kvelden. Torsdagen tok vi turen til Alton Towers! Det var en fantastisk flott park og samboeren min fikk prøvd Oblivion som skal være en av verdens beste berg-og-dal-baner. Det er den med et loddrett stup , so needless to say, jeg satt bare å så på. Bussturen tilbake til Derby gikk greit, og så satt vi på toget tilbake til London, men noe hadde visst skjedd på linjen så toget ble nesten 2 timer forsinket og ble tatt ut av drift og vi måtte gå av i Leicester og vente på neste tog til London. Megakjipt, det ble altså 9 timers reise for 6 timer i parken (vel verdt det, men likevel.,...). Vi var så sultne og trette så vi gikk på den eneste restauranten vi fant som var åpen så sent og det var en koselig gresk restaurant rett ved siden av hotellet. Maten var derimot ikke god..... Og så var det fredag da. Vi lot bagasjen stå igjen på hotellet og etter å ha brukt dagen på enda mer shopping dro vi endelig hjem, og her er vi. I morgen skal vi hente lille pusen igjen, gleder meg til å se henne. Nå er jeg ganske trøtt, så jeg skal vel straks hoppe i senga tenker jeg, vi skal tidlig opp i morgen. Kjempetrivelig med alle hilsener mens vi var borte! Endret 29. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 7. august 2004 Forfatter #1291 Skrevet 7. august 2004 (endret) Så var vi oppe igjen allerede. Skal snart kjøre sambo til jobb og jeg skal hente lille pusen. Jobben har ringt og ringt hele tiden vi var bortreist, det er ting som ikke fungerer og de måtte spørre ham om hjelp. De ville også ha ham på jobb i dag for å se og han skulle få god kompensasjon. Jeg synes derimot det er frekt å plage folk som er på ferie, terskelen bør være veldig høy før man gjør det, det bør nærmest stå om livet. Han er tilbake på jobb om en uke, kunden dør ikke om ikke alt er i orden til da. Og han jobbet jo nærmest doble dager de siste to ukene før ferien, for å prøve å få alt i havn, så de kan ikke si han ikke har gjort sitt ytterste for at alt skal gå i boks. Det er litt rart å være tilbake. Når man er på ferie er det som å være i en annen verden. Man tenker annerledes og alt som foregår hjemme er som blåst bort. Vi har vært veldig veldig generøs med pengene, noe som ofte forekommer på ferie. Man får en annen (mye lavere ) terskel for hva man synes man kan bruke penger på. Det ble mye tull, men også mye bra. Det vi kjøpte mest av var bøker, det ble en del souvenirer også, fra de forskjellige attraksjonene vi dro på (London Eye, London Dungeon +++, og spesielt Alton Towers da). Det er deilig å slippe unna fuktigheten da. Temperaturen var litt høyere i London også, men fuktigheten er verst. Og det ligger omtrent konstant en slags tåke over byen (sånn er det vel i hele England etter min erfaring) som nesten stenger varmen inne, ikke helt heldig. T-banene er rene døden, ingen air condition og tettpakket med folk. Fuktigheten gjorde også håret mitt frizzy og ekkelt, det var herlig å få vasket det nå i morges, så er det som vanlig igjen. Endret 29. august 2005 av Arkana
Arkana Skrevet 7. august 2004 Forfatter #1292 Skrevet 7. august 2004 Nå er pusen vel hjemme igjen. Hun var så glad for å se meg, så herlig når hun så meg og begynte å mjaue og tydelig var glad. Hun sutret hele bilturen hjem, og så fikk hun masse kos og litt mat og nå har hun lagt seg for å sove i lekehuset sitt. Jeg har handlet masse og skal straks vaske klær.
iingvild Skrevet 7. august 2004 #1293 Skrevet 7. august 2004 Koslig at pusen hadde savna deg litt da, da er det jo ennå deiligere å komme hjem! Gleder meg til det blir ny katt i huset her jeg, håper på neste sommer! Kos deg med vasking av tøy, hehe.....
Gjest 1111 Skrevet 7. august 2004 #1294 Skrevet 7. august 2004 Velkommen tilbake fra england nå er jeg hjemme også. ha en fin dag!
Arkana Skrevet 7. august 2004 Forfatter #1295 Skrevet 7. august 2004 (endret) Kyllingpai I 250 g hvetemel 150 g smør 2 ss vann 750 g stekt kylling i biter 2 hvitløksbåter 3 ss smør 2 ss hvetemel 1 ½ dl hvitvin 2 ½ dl melk 2 dl revet ost 2 ts sennep 1 ss hakket timian salt/pepper Smuldre smør og hvetemel og kna deigen sammen med vann. La hvile i kjøleskap i 30 minutter. Kjevle ut 2/3 i en paiform. Prikk bunnen og stek ved 200 grader i 15 minutter. Brun kylling i panne. Ta opp og fres purre og hvitløk. Tilsett smør. La smelte, tilsett mel og rør. Tilsett vin og melk. La koke opp og så trekke 3-4 minutter. Rør inn resten av ingrediensene. Avkjøl lit og fyll i paien. Dekk med deiglokk og pensle med egg. Stek videre i ca 15 minutter. Kyllingpai II 4 kyllingfileter, delt i to 2 ts malt spisskummen 1 ts malt kanel 1 ts gurkemeie ½ kopp kyllingbuljong 2 purrer, i skiver 560 g hermetiserte artisjokkhjerter i olje, hakkede ½ ts ekstra kanel 200 g smuldret fetaost 2 lettvispede egg ¼ kopp hakket persille ⅓ hakket koriander 12 ark filodeig 80 g smeltet smør Legg kyllingen i ildfast form. Bland krydder og buljong og hell det over kyllingen. Stek ved 200-225 grader i ca 30 minutter. Sil av kraften (men spar på den) og skjær kjøttet i små biter. Fres purren i litt olje til den er lysebrun og myk, ca 10 minutter. Bland kylling, purre, ⅓ kopp av kraften, artisjokker, kanel, ost, egg og urter. Legg 5 ark filodeig lagvis i en paiform, pensle med smør mellom hvert lag. Hell kyllingblandingen i formen og brett inn deigen som henger utenfor. Pensle overflaten med smør. De resterende arkene legges oppå paien, pensle med smør mellom hvert ark og oppå siste ark. Stek ved 200-225 grader i ca 20 minutter. Senk til 180 grader og stek videre 20 minutter. Kyllingpai III 60 g smør 1 finhakket løk 125 g små champignon, delt i to 1,25 dl hakket selleri 0,6 dl hvetemel 3,75 dl hønsebuljong 1,25 dl kremfløte 5 dl stekt kyllingkjøtt i terninger pepper 2 plater butterdeig Fres løken myk i smøret. Tilsett champignon og selleri og stek noen minutter. Dryss over mel og rør sammen. Spe med buljong og la koke til sausen tykner. Tilsett fløte og kjøtt, smak til med salt og pepper. Hell i en ildfast form. Kjevle ut butterdeigen og skjær ut en sirkel som passer formen. Bruk deigrester til å skjære ut pynt, blader eller kyllinger som festes til lokket med pisket egg. Pensle hele lokket med egg og stek ved 200 grader i 20-25 minutter. Endret 27. august 2005 av Arkana
Bokalven Skrevet 7. august 2004 #1296 Skrevet 7. august 2004 Velkommen hjem fra London! Jeg elsker London!
Arkana Skrevet 7. august 2004 Forfatter #1297 Skrevet 7. august 2004 Takk takk. Elsker London jeg også. Det er alltid noe å gjøre og noe å se, en fantastisk by. :-)
-Fisken- Skrevet 7. august 2004 #1298 Skrevet 7. august 2004 Kyllingpai er supernam! :D Velkommen tilbake fra London. Har aldri vært der, men gleder meg til å dra dit. Koselig å ha deg tilbake, har savnet deg
Arkana Skrevet 7. august 2004 Forfatter #1299 Skrevet 7. august 2004 (endret) Tror jeg skal i seng snart, det ble bare 6 timers søvn natt til i dag, så jeg trenger det. Sambo må på jobb i morgen. Det er jo forsåvidt bra at de trenger ham veldig, men samtidig er det tross alt ferien vår. og selv om han skal få god kompensasjon kan det ikke forandre det faktum at dette er eneste uken vi kan ha ferie sammen i sommer. Håper han kan la være å jobbe neste uke i det minste, at det holder med helgen. I morgen skal jeg atter på flere visninger med en venninne. 4 leiligheter står for tur, synes det er spennende jeg. Hun ser riktignok på ettromsleiligheter, så det er ikke like spennende eller aktuelt for meg, men det er alltid morsomt å se nye deler av byen og ikke minst se hvordan folk bor. Har vasket to digre maskiner med klær i dag, utrolig hvor mye vi har brukt på bare en uke. Men det var så grusomt varmt at jeg et par dager faktisk skiftet en ekstra gang i løpet av dagen, stort sett før vi skulle ut og spise middag eller noe sånt. Koffertene er pakket ut, skal ta de ned i kjelleren i morgen. Truly var veldig interessert i den lille batteridrevne lekehunden vi kjøpte, så det var stor suksess. Det ble mye souvenirer og ting og tang, kjøpte vel 20-25 bøker også. Vi dro til Leicester Square og gikk oppover gaten mot Tottenham Court Road og gaten var stappet av bokhandlere, bl.a. Foyles som er (har vært i allefall) verdens største bokhandel. Postkort ble det selvsagt, siden jeg samler, men London-postkort har jeg mange av fra før så det ble bare noen få. Måtte selvsagt ha en diger Alton Towers-bamse da. Og sambo kjøpte et nydelig sjakkbrett hvor brikkene er jungeldyr. Litt klær ble det jo også, med butikker vi ikke har i Norge. Ja, pengene fikk ben å gå på, det skal være sikkert og visst. Men, heldigvis ble jeg gledelig overrasket da jeg sjekket kontoen i dag, har ikke gått helt overbord i det minste. Endret 29. august 2005 av Arkana
Bokalven Skrevet 7. august 2004 #1300 Skrevet 7. august 2004 Ettroms er veldig dyrt i forhold til hva man egentlig får, synes jeg...
Anbefalte innlegg