Gå til innhold

Svigerfar vil fortelle barnet at himmelen ikke finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er agnostiker selv, nettopp derfor fordi jeg ikke kan slaa i bordet med 100% bevis paa at det ene eller andre er "rett" aa tro paa. Jeg synes ikke maaten bestefar vil gjoere det paa er den rette, i alle fall ikke til en fireaaring. Men aa ha en samtale der dere forklarer at mennesker har forskjellige livssyn og at ikke alle tror at himmelen finnes, tror jeg er bare bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, saltvann skrev:

Så mange her som ikke kan respektere at noen har kristen tro!

Jeg respekterer mennesker, ikke alt det de sier. Dine fantasihistorier om flyende ånder i skyene og slemme troll under bakken er for meg helt latterlige. Men du er sikkert grei nok uten din tro. For det synes jeg synd på deg.

Anonymkode: 8bbf4...101

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Wednesday, January 13, 2016 at 12.33, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen, og det samme er min mann. Hans mor var også kristen, men hun døde dessverre da min mann var liten. 

For kort tid siden døde også min mor. Jeg har en 4 år gammel datter. Vi går på søndagsskole, vi leser i barnebøker med bibelhistorier (og selvsagt også andre bøker), vi synger nattasanger som f.eks "Kjære Gud jeg har det godt". 

Da min mor døde fortalte jeg datteren min om himmelen, og at begge bestemødrene hennes nå har dratt dit. 

Her om dagen hadde vi middagsselskap hos oss. Da det var leggetid hadde svigerfar ikke dratt enda, han pleier å bli værende en stund. Jeg la fireåringen som vanlig. Vi snakket litt om dagen vår, sang nattasang, og så gjorde hun som hun ofte gjør, ramser opp alle hun er glad i. "Tirill og Ole og Jonas i barnehagen, mamma og pappa og tante Siri, Onkel Hans, morfar og farfar, og mormor og farmor i himmelen", sa hun. Jeg oppfatter det som at barnet finner stor trøst i at mormor er i himmelen (det gjør jeg også). 

Svigerfar viste seg å ha smuglyttet ute i gangen. Da vi kom inn i stua tok han opp at han syns det er idiotisk å fortelle barnet slike "eventyr" om Gud og himmelen. "Jeg kommer til å si det som det er, at når man er død er man borte, og at himmelen ikke finnes", sa han. 

Jeg sa at det er min datter, og jeg forteller henne det jeg ønsker, og at det jeg forteller henne ikke er noe han har noe med å blande seg inn i. Han mener derimot at det er hans "rett" å fortelle barnet det han mener er riktig, og mener at vi hjernevasker barnet med "eventyrene" våre. 

Jeg sa at hvis han virkelig tenker å fortelle henne dette får han ikke være alene med henne. Når hun blir voksen får hun bestemme selv hva hun mener er riktig, men nå er hun fire år og har nettopp mistet bestemor. Det passer seg ikke å fortelle henne det han mener syns jeg, det vil forvirre henne, og jeg syns det er unødvendig å ta fra henne trøsten i at mormor er i himmelen. 

Svigerfar svarer bare at han ikke finner seg i å bli utestengt, og at han "forteller henne akkurat hva han vil". 

Hva gjør jeg?  Å argumentere med ham er som å stange hodet i en vegg. Jeg vil ikke at barnet skal miste kontakt med bestefaren, han er ellers en god bestefar. Men jeg trenger at han respekterer vår tro, og hva vi velger å fortelle vårt barn, det jeg sier når ikke frem. 

Anonymkode: f68ce...b23

Har selv hatt barn på samme  alder da besteforeldre  døde. Det gikk helt fint å akseptere at bestemor er død, og da kommer hun ikke tilbake igjen. Trengte ikke noen himmel for å forklare det altså... 

Du må være klar over at det som så søt og uskyldig kalles barnetro kan være skadelig på sikt. Er ikke uten grunn at bare folk med barnetro ellers PTS eller eksnarkomane blir "frelst" - eller konverterer til andre religioner eller sekter. Husk du legger veien åpen  for påvirkning fra religiøse autoriteter,  som ikke alltid har godt I sinne. Lær jenta di å tenke sjøl! Og nøkkelordet er TENKE...

At du ønsker å påvirke henne med kun din tro I de tidlige leveårene gir jo ikke grobunn for noe annet enn at hun skal tro det samme som deg. Kan du ikke  tro uten å involvere henne  så mye? Hvis Gud finnes og er god, tror du ikke han vil frelse henne uansett?

Anonymkode: 4ada9...093

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig synes jeg det er dumt at en unge i så ung alder ikke får et "valg" om hva hun skal tro.. Personlig mener jeg at man ikke skal si til et barn at "sån er det" i så ung alder. Barn stoler på foreldrene sine og tar deres ord. Jeg sier ikke at det ikke er ok at man lærer barn om religion, men man burde lære barna at det finnes forskjellige meninger  og spørre barnet selv om hva de tenker om dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg synes at man skal la være og fortelle barna noe som helst om Gud, himmelen og alt dette her, Så kan man la barna avgjøre selv når de er gamle nok om hva de vil tro på. Eller ikke tro på.

Jeg synes ikke barn skal bli fortalt at Gud finnes eller ikke finnes. Når barnet er gammelt nok til å avgjøre selv så kan det ta stilling til om de vil tro på Gud eller ikke tro på Gud.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekterer mennesker, ikke alt det de sier. Dine fantasihistorier om flyende ånder i skyene og slemme troll under bakken er for meg helt latterlige. Men du er sikkert grei nok uten din tro. For det synes jeg synd på deg.

Anonymkode: 8bbf4...101

Er jo ikke meg du skal angripe. Jeg har ikke nevnt om jeg tror eller ikke tror. Dette handler om TS. Om hun velger å tro på Gud så er det naturlig at dette blir en del av livet til hennes barn. så får datteren selv finne ut for eks ved konformasjonen om hun vil gjøre det kristelig ikke ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa døde da jeg var fem, og vi hadde masse kontakt med en prest i den vanskelige tiden etter. Hun fortalte at pappa hadde steget opp til himmelen, og at vi ville se han igjen en dag når vi også dør. Vi fikk også en bok om døden, og hvordan Gud tok i mot de døde. Vi leste boken mange ganger, og det var en fin tanke at pappa hadde kommet opp til Gud, og hadde det bra i himmelen. Det hjalp under sorgprosessen når jeg, mamma og mine søsken hadde det vanskelig.

Nå er jeg voksen, og tror ikke på Gud, himmelen eller noe sånt mer. Men som barn var det trygt å tro på livet i himmelen etter døden. Jeg trodde også på julenissen, tannfeen og påskeharen som var veldig stas da jeg var liten. Jeg syns ikke svigerfar kan ture frem og bestemme dette. Hadde noen fortalt meg at pappa ikke kom til Gud da jeg var fem hadde jeg nok blitt enda mer ødelagt enn jeg allerede var.

Anonymkode: 08600...536

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hatt barn på samme  alder da besteforeldre  døde. Det gikk helt fint å akseptere at bestemor er død, og da kommer hun ikke tilbake igjen. Trengte ikke noen himmel for å forklare det altså... 

Du må være klar over at det som så søt og uskyldig kalles barnetro kan være skadelig på sikt. Er ikke uten grunn at bare folk med barnetro ellers PTS eller eksnarkomane blir "frelst" - eller konverterer til andre religioner eller sekter. Husk du legger veien åpen  for påvirkning fra religiøse autoriteter,  som ikke alltid har godt I sinne. Lær jenta di å tenke sjøl! Og nøkkelordet er TENKE...

At du ønsker å påvirke henne med kun din tro I de tidlige leveårene gir jo ikke grobunn for noe annet enn at hun skal tro det samme som deg. Kan du ikke  tro uten å involvere henne  så mye? Hvis Gud finnes og er god, tror du ikke han vil frelse henne uansett?

Anonymkode: 4ada9...093

Virkelig? Da synes jeg at vi burde kutte ut med skole fordi der finnes det lærere som forteller om masse kunnskap om ditt og datt, og det kan også bli sett på som en form for hjernevasking. Da er det heller bedre å ikke ha noe skoleopplegg og så lar vi barn TENKE SJØLV, nemlig da vil jo alt bli win-win! Så kan vi lære dem alfabetet, og sette en hylle med forskjellige bøker foran dem så kan barn velge sjølv hva slags lærdom de vil ha. For evolusjon kan også være skadelig for barn, det kan godt hende at det skaper ille konsekvenser for dem seinere i ettertid.

Med tanke på at småbarn må tenke sjølv fra veldig tidlig alder så burde dette gjelde alle barn, enten de er kristne eller ateistiske. Fortell barn ingenting men la de finne ut av alt sjølv. La de finne ut sjølv om de skal gå over veien når det er grønt eller rødt lys, før eller siden vil de finne ut av hva som er riktig uansett så trenger ikke å si dem noenting, ellers blir jo det hjernevasking.

Endret av Sunflower-Delight
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er en fornuftig idè siden den ikke finnes. Jeg er ingen tilhenger av vranglære.

Når det er sagt så bør han respektere at dere, som faktisk er foreldrene, å la dere gi barnet disse vrangforestillingene. Eneste som skjer er at barnet blir mindre intelligent. Hvorfor? Det vil slutte å strebe etter logiske forklaringer i naturen, og ta til takke med slike fantasi-aktige forklaringer. 

Endret av Fysikeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/13/2016 at 12.40, Ms. Daisy skrev:

TS: Du må bare si til svigerfar at dere har en tro. Det er respektløst av ham. Greit at han ikke tror, men nå er dere troende og da bør han faktisk respektere det.

Det er respektløst å tvinge troen på et uskyldig bar, og dessuten lyve for barnet og villede det om hva som skjer når man dør. Forkastelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
7 timer siden, jabx skrev:

Det er respektløst å tvinge troen på et uskyldig bar, og dessuten lyve for barnet og villede det om hva som skjer når man dør. Forkastelig.

Tvinge troen liksom please.  Det er akkurat som å tvinge sin overbevisning om at GUD ikke eksisterer på barn andre og det? Get real! Som moren sier her barnet kan få ta sine avgjørelser videre når hun blir gammel nok. Det handler om å gi et fundament og foreldrene tror selv.

Seriøst her sitter mange og klager på religiøse som "tvinger" sine overbevisninger på andre, men dere gjør det pinadø selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke dere som mener at svigerfaren har rett. Hva skader det en 4-åring å tro på himmelen, eller tannfeen, julenissen og påskeharen for den saks skyld? Jeg er selv atteist og har en 4-åring, og selv jeg ville ikke fortalt mitt eget barn bastant at himmelen ikke finnes hvis han hadde hørt om det fra noen andre.

Hvis han hadde spurt så ville jeg sagt at noen tror det og noen tror ikke, men spør han ikke så venter jeg med det til han blir eldre. Det har INGEN hast. Jeg hadde barnetro selv og ble på ingen måte hjernevasket av det.

Anonymkode: cd48f...e56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ms. Daisy skrev:

Tvinge troen liksom please.  Det er akkurat som å tvinge sin overbevisning om at GUD ikke eksisterer på barn andre og det? Get real! Som moren sier her barnet kan få ta sine avgjørelser videre når hun blir gammel nok. Det handler om å gi et fundament og foreldrene tror selv.

Seriøst her sitter mange og klager på religiøse som "tvinger" sine overbevisninger på andre, men dere gjør det pinadø selv også.

Dattera er jo født ateist, som vi alle er. Ingen kunne ha tvinget henne til å bli noe hun allerede var.

Anonymkode: ba85e...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13 January 2016 at 12.38, AnonymBruker skrev:

Jeg synes indoktrinering av religiøs overtro burde vært forbudt. Stakkars barn.

Anonymkode: 8bbf4...101

Jeg gikk kristen bhg, trodde på Gud og Jesus som barn, himmel og alt det der. Men troen gled liksom bort etterhvert som jeg ble eldre, og har ikke døpt eget barn. Men det var stor trøst som liten å tenke på at morfar og hunden var i himmelen og tok ikke skade av det.

Synes slike utsagn om indoktrinering vitner om veldig "norsk" stutum-holdning (snever, uopplyst) til religion og til barn. Vi forteller barn sannheten når de kan forstå det. Men inntil da kan de godt få noen forenklede bilder og eventyr fordel saks skyld. Himmelen er ikke verre enn tannfe eller julenissen. Du er kanskje typen som skal vise Dagsrevyen til 4-åringen også? 

TS, hva sier mannen din? Og hva sier svigerfar om respekt for andres tro? Og hva sier han om julenisser, tryllekunstnere og om barns behov for trøst og eventyr? 

Hvis han ikke holder seg på matten får du si til barnet ditt at svigerfar er veldig snill, men at han ikke forstår at de som er borte er i himmelen. 

Anonymkode: d98b9...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. januar 2016 at 12.38, AnonymBruker skrev:

Jeg synes indoktrinering av religiøs overtro burde vært forbudt. Stakkars barn.

Anonymkode: 8bbf4...101

Selvom du er religiøs må du også respektere de som er det, som de respekterer deg! Ta deg sammen!

Anonymkode: 8dff1...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. januar 2016 at 13.08, AnonymBruker skrev:

Hva med å fortelle om helvete også i samme slengen, så barnet får hele "sannheten" ...

Anonymkode: 7875e...663

Det lærer de på barneskolen.

Anonymkode: 8dff1...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Ms. Daisy skrev:

Tvinge troen liksom please.  Det er akkurat som å tvinge sin overbevisning om at GUD ikke eksisterer på barn andre og det? Get real! Som moren sier her barnet kan få ta sine avgjørelser videre når hun blir gammel nok. Det handler om å gi et fundament og foreldrene tror selv.

Seriøst her sitter mange og klager på religiøse som "tvinger" sine overbevisninger på andre, men dere gjør det pinadø selv også.

Å fortelle fakta og sannhet er ikke å "tvinge" noe på noen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ms. Daisy skrev:

Tvinge troen liksom please.  Det er akkurat som å tvinge sin overbevisning om at GUD ikke eksisterer på barn andre og det? Get real! Som moren sier her barnet kan få ta sine avgjørelser videre når hun blir gammel nok. Det handler om å gi et fundament og foreldrene tror selv.

Seriøst her sitter mange og klager på religiøse som "tvinger" sine overbevisninger på andre, men dere gjør det pinadø selv også.

Jo, det er en form for tvang. 

Å oppdra et barn religiøst for så siden fortelle det at det kan velge selv, det blir skivebom for mange barn. Det er jo det de har vokst opp med og som de vet foreldrene tror på. 

Barn bør oppdraes helt nøytralt for å kunne ta et REELT valg senere i livet. De kan søke kunnskap selv enten i religiøs eller ateistisk retning. 

Jeg er selv ateist men kommer ikke til å si til barnet at kristendommen eller islam er tullball. Jeg kommer heller ikke til å si at vi kommer til himmelen når vi dør. 

Anonymkode: e3d71...d92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn trenger eventyr og fantasi (snakker ikke om tro). De møter virkeligheten tidsnok. Jeg er enig med deg TS. Svigerfar bør slutte med sånn prat til barnet ditt. 4-åringen har ikke noen mulighet til å forstå og det bør han vite. Man kan lure på hva som er motivet for å gjøre noe sånt bortsett fra at han ikke tror selv. Sett en grense for han TS. Det er respektløst å holde på sånn i ditt hjem til ditt barn.

Jeg er ikke troende selv, men andre må gjerne tro så lenge troen ikke går utover andre og begrenser deres liv. Hva jeg mener om blant annet Normisjon, Norsk Luthersk Misjonssamband og Levende Folkekirke egner seg ikke på trykk.

Anonymkode: 1a71b...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...