Gå til innhold

Svigerfar vil fortelle barnet at himmelen ikke finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, prt90 skrev:

Har du tenkt på hvor skadelig eventyrhistoriene dine kan være for barnet ditt? 

Vis barn får problemer med å høre at de som de har vært glade i befinner seg et sted der alt er bra og godt, så tror jeg ikke det er eventyrhistoriene som er det største problemet. Tror det blir som med julenissen, de fleste barn som finner ut av det selv, har ikke tatt skade av å ikke bli fortalt sannheten om julenissen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han sier at bibelen er eventyr og at barna skal skånes fra dette. Da mener han vel at man ikke skal lese noe som helst eventyr som inneholder troll og alver til barn heller

Anonymkode: 2b5bd...faa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din svigerfar bestemmer ikke om ditt barn skal oppdras i kristen tro eller ikke. Jeg selv er ikke oppvokst i etter over kristent hjem, men er oppvokst med at vi er kristent og at Gud og Jesus finnes. Når jeg ble eldre så tok jeg selv valget om å bli frelst. Og for meg som har vært mye syk og mistet broren min er det godt å ha troen min, og jeg vet at en dag skal jeg møte lille broren min i himmelen. 

Synes det er fint at du oppdrar barnet ditt i den kristne tro :)

Anonymkode: c0ce8...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at bibelen er eventyr og at barna skal skånes fra dette. Da mener han vel at man ikke skal lese noe som helst eventyr som inneholder troll og alver til barn heller

Anonymkode: 2b5bd...faa

Det er vel ikke det diskusjonen her handler om, men når man leser eventyr om troll til barn så avslutter man ikke med:

"Og dette er helt sant, så du må passe deg for troll når du er ute i skogen neste gang, for husk, de kan lukte kristenmannsblod og spiser deg"

Ikke en helt riktig sammenligning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når barnet begynner på skolen?

Anonymkode: 81fa9...de9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du når barnet begynner på skolen?

Anonymkode: 81fa9...de9

Hva mener du? Jeg har aldri sagt at jeg ikke skal fortelle barnet at forskjellige mennesker tror forskjellige ting. 

Jeg mener imidlertid at rett etter mormorens dødsfall, når barnet finner trøst i at mormor er i himmelen, ikke er riktig tidspunkt. 

Det vil i alle fall ikke føre til noe godt at svigerfar forteller bastant at "mormor er borte for alltid, himmelen finnes ikke og Gud er bare en eventyrfigur". 

TS

Anonymkode: f68ce...b23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville snakket med henne om at folk tror på forskjellige ting. Det er sånt de må lære uansett. Ser ikke problemet. Syns det er verre å lure unger til å tro på julenissen, det er liksom garantert at på et eller annet tidspunkt får ungen vite at alle har løyet, til og med de personene som har sagt at det å lyve er galt. Maks forvirring.

 

Anonymkode: ddebd...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ingenting med å si at himmelen ikke finnes og at alt er bare oppspinn, men han kan godt si at han selv ikke tror det, fordi folk tror forskjellige ting. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Badebuksa skrev:

Men indoktrinering av ateistisk idioti er ok? Du var dum ;)

Ateistisk idioti? Ateisme er ingen religion, krever ingen tro og ingen historier. Det eksisterer helt på egen hånd.

Anonymkode: b2e5b...391

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet bør naturligvis ikke indoktrineres med én ubegrunnet tro og lære at "sånn er det". Om ikke dere har tatt ansvar for å fortelle barnet at det finnes flere forskjellige livssyn og trossamfunn, og at det rent vitenskapelig ikke finnes noen himmel, og at hun selv står fritt til å finne ut hva hun tror og mener, så må svigerfar gjerne ta jobben. Men han må naturligvis si det på en ordentlig måte, og ikke omtale hennes tankesett som idioti.

Anonymkode: 7503b...41e

Enig- tenker at dersom han forteller det så får du fortelle datteren din at ja, noen tror at himmelen ikke finnes- og noen, som dere tror den finnes....

Anonymkode: b65ff...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kristen, og det samme er min mann. Hans mor var også kristen, men hun døde dessverre da min mann var liten. 

For kort tid siden døde også min mor. Jeg har en 4 år gammel datter. Vi går på søndagsskole, vi leser i barnebøker med bibelhistorier (og selvsagt også andre bøker), vi synger nattasanger som f.eks "Kjære Gud jeg har det godt". 

Da min mor døde fortalte jeg datteren min om himmelen, og at begge bestemødrene hennes nå har dratt dit. 

Her om dagen hadde vi middagsselskap hos oss. Da det var leggetid hadde svigerfar ikke dratt enda, han pleier å bli værende en stund. Jeg la fireåringen som vanlig. Vi snakket litt om dagen vår, sang nattasang, og så gjorde hun som hun ofte gjør, ramser opp alle hun er glad i. "Tirill og Ole og Jonas i barnehagen, mamma og pappa og tante Siri, Onkel Hans, morfar og farfar, og mormor og farmor i himmelen", sa hun. Jeg oppfatter det som at barnet finner stor trøst i at mormor er i himmelen (det gjør jeg også). 

Svigerfar viste seg å ha smuglyttet ute i gangen. Da vi kom inn i stua tok han opp at han syns det er idiotisk å fortelle barnet slike "eventyr" om Gud og himmelen. "Jeg kommer til å si det som det er, at når man er død er man borte, og at himmelen ikke finnes", sa han. 

Jeg sa at det er min datter, og jeg forteller henne det jeg ønsker, og at det jeg forteller henne ikke er noe han har noe med å blande seg inn i. Han mener derimot at det er hans "rett" å fortelle barnet det han mener er riktig, og mener at vi hjernevasker barnet med "eventyrene" våre. 

Jeg sa at hvis han virkelig tenker å fortelle henne dette får han ikke være alene med henne. Når hun blir voksen får hun bestemme selv hva hun mener er riktig, men nå er hun fire år og har nettopp mistet bestemor. Det passer seg ikke å fortelle henne det han mener syns jeg, det vil forvirre henne, og jeg syns det er unødvendig å ta fra henne trøsten i at mormor er i himmelen. 

Svigerfar svarer bare at han ikke finner seg i å bli utestengt, og at han "forteller henne akkurat hva han vil". 

Hva gjør jeg?  Å argumentere med ham er som å stange hodet i en vegg. Jeg vil ikke at barnet skal miste kontakt med bestefaren, han er ellers en god bestefar. Men jeg trenger at han respekterer vår tro, og hva vi velger å fortelle vårt barn, men det jeg sier når ikke frem. 

Anonymkode: f68ce...b23

Svigerfaren din vet ingenting. Han mener,og det blir noe annet. Det som er lurt er å fortelle barn er at mennesker tror på forskjellige ting,men at dere tror på Gud(og himmelen). Da er hun forberdet på andres meninger. Uansett har da vitterlig svigerfaren din rett til å overkjøre dere på den måten han gjør. Det bør han respektere.

INGEN rett til å overkjøre,skulle det jo stå da.

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder å fortelle "Sannheten" - himmel/ikke himmel er vel et av spørsmålene vi aldri kan få et 100% sikkert svar på.  Noen definisjoner av "himmel" kanskje, men de fleste mennesker har så diffus forståelse av "himmel" at det er umulig å teste.

Teit av svigerfar å skulle fremstille det sånn.

Men når det gjelder rett til å oppdra barn etter sin egen tro.  Rent praktisk forventer du vel ikke å holde barnet unna andre synspunkter til det blir voksent.  Og det er vel moralsk (det virker kontrollerende/maktsykt) og utviklingspsykologisk (hun blir uselvstendig, mister evnen til kritisk tenkning) betenkelig å forsøke.  Hvis du stoler på ditt eget livssyn, at det er det korrekte, vil du vel ha et godt håp at hun vil gravitere dit hvis du legger det frem så godt du kan.  Uten å sensurere verden rundt.

Jeg, tilfeldig person på nettet, synes at korrekt håndtering fra alles side er:  svigerfar får lov å komme med sin egen mening hvis datteren din tar opp temaet med ham (han skal ihvertfall slippe å jatte), begge sider bør da være ærlige om at ingen vet helt sikkert.  Hun er kanskje gammel nok til å skjønne litt av det med tro, at man kan 'vite' ting i hjertet/med intuisjonen.  (Kanskje, antakelig, stoler hun mer på din og evt. sin egen intuisjon, enn svigerfars.)

Ok, da sier vi det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare fortelle henne at bestemor er på ferie i Syden og aldri kommer tilbake da? 

Anonymkode: 81fa9...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt til denne mannen at JEG som mor har en stor tiltro til at mitt barn som voksen selv, uten påvirkning av oss, kan tenke seg til hva hun ønsker å tro på. NÅ er det en trøst for barnet at bestemor er i himmelen, og den har du ikke rett til å ta fra henne uansett hvor mye du synes det er fantasi.

Jeg hadde samme greia her, bare at vi aldri fortalte at bestefar var i himmelen... Det klarte barnet helt selv å fortelle til alle rundt seg! Hadde noen i familien som ville irettesette barnet vårt og da sa jeg bare ifra om at hvis det er en trøst så driter jeg langt faen i hva trøsten går ut på! Barnetro ødelegger man ikke uansett hva den måtte være.

Anonymkode: d3369...5ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Si at dette kan han snakke om med barnet på en ordentlig måte når hun blir eldre, men at det er dere som oppdrar henne og nå er hun så liten at dere ser ikke at noe godt kommer ut av at han skal si noe om dette nå.

Om han ikke respekterer det, så er det kanskje fordi han selv har problemer med tap av sin kone og å bearbeide dette og derfor reagerer så kraftig på å høre at hun lever videre i himmelen? (siden begge bestemødre er døde er vel hans kone dø?).

Anonymkode: e8eee...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si at dette kan han snakke om med barnet på en ordentlig måte når hun blir eldre, men at det er dere som oppdrar henne og nå er hun så liten at dere ser ikke at noe godt kommer ut av at han skal si noe om dette nå.

Om han ikke respekterer det, så er det kanskje fordi han selv har problemer med tap av sin kone og å bearbeide dette og derfor reagerer så kraftig på å høre at hun lever videre i himmelen? (siden begge bestemødre er døde er vel hans kone dø?).

Anonymkode: e8eee...e2c

Hans kone er den andre bestemoren som er død ja. Hu  døde for 20 år siden. Han snakker svært lite om henne, men vi har fortalt datteren vår en del om henne. 

TS

Anonymkode: f68ce...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange her som ikke kan respektere at noen har kristen tro!
Selv om det finnes mange ekstremister, så er jo det bare en liten andel av alle religiøse mennesker. 

Til TS.. så kan det være lurt å sette seg ned med datteren din og fortelle henne at det er ikke alle som tror på himmelen og at farfar er en av de. men at hun selv velger.. om du drar på biblioteket så finnes det sikkert bøker som handler om dette :)
Du vet selv om dette er noe du kan ta opp med datteren din nå eller om du burde vente en stund. Ellers kan du ta det opp med søndagsskolen, om de kan ta opp temaet der? (om det er lurt da:P)

Men fælt at farfar ikke kan respektere at dere er religiøse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at barn på et eller annet tidspunkt skal få forståelse for at det er flere livssyn der ute og at de må velge en. Men altså jenta er FIRE ÅR. De skal ha skuldre til å bære det også.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...