Gå til innhold

Niqab, hijab, toppløs - Hvem skal bestemme?


Bag

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS har vel et par studiepoeng i sosialantropologi og tror hun har kommet på noe veldig glupt.

Anonymkode: cee08...16f

Ts er mann. Uforståelig at du ikke har fått med deg det, av flere grunner.

Anonymkode: 5e574...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at jeg bare sier hva jeg mener.

Jeg kan utdype hvorfor jeg mener at Niqab bør forbys. Muhammed har ikke uttalt seg om å dekke ansiktet. Derfor kan man ikke forklare det med at det kommer direkte fra profeten.

Sitat

"You who believe.... When you ask his wives for something, do so from behind a barrier: that is purer for your hearts and theirs. It is not right for you to offend Allah's messenger, just as you should never marry his wives after him: that would be grievous in Allah's eyes." (Qur'an 33:53-54)

Her snakker han til mennene som besøker profeten. Ingen steder er det forklart med klesdrakt for kvinner. Selv om konservative imamer tolker dette slik. Sammenlign med at at Paulus kommer med råd som ikke har noe relevans til hva Jesus har sagt.

Det er også egne lover for profetens hustruer. Det som er sagt i verset over kan ikke automatisk gjelde for alle kvinner.

Sitat

"Oh wives of the prophet, you are not like any other women." (33:32)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Ja, nå skjønner jeg ikke hvordan det er relevant at kleskodene har endret seg. Mener du at man av prinsipp skal kle seg annerledes enn de fastboende, altså stille opp i lendeklede når de fastboende bruker uniform?

Merkelig prinsipp. Nei, jeg mener ikke det.

Vestlige kvinner som drar til Afrika for å arbeide er vel leger, hjelpearbeidere, misjonærer og lignende. Vis meg en sykepleier (uansett kjønn og opprinnelse) i bushen i lendeklede. http://www.msfaccess.org/the-access-campaign

Turister har jeg allerede sagt skal følge reiseoperatørens kleskoder.

 

 

Er det så vanskelig å forstå? Selvfølgelig skal man ikke kle seg annerledes an lokalbefolkningen hvis det passer en best. Problemet er når det er et avvik og man enten vil dekke seg til vesentlig mer eller mindre enn lokalbefolkningen.

Jeg lurer på hvilket prinsipp man skal følge når det gjelder klær og man kommer til et fremmed land. Det virker som at man i vesten mener at vår kultur er overlegen alle andres. Når andre kommer til oss så forventer vi at de skal følge våre regler. Men samtidig følger ikke vi gjestlandets regler når vi besøker andre. Hvorfor mener vi i vesten at vi har mer rett enn alle andre?

Endret av Bag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har ts feilet totalt og er og totalt kunskapsløs mht hvordan dette fungerer i praksis ute i verden.  Dermed blir hi et skudd i blinde, og for dumt. 

Anonymkode: 0ac2f...221

Da kan jo du opplyse meg om hvordan det fungerer da? Er ikke praksis at vestlig kultur mener den har suverenitet overalt?

Hvis noen kommer til oss og er vesentlig mer tildekket enn oss så vil vi forby det (Niqab) mens hvis vi er vesentlig mer tildekket enn en stamme vi besøker i jungelen så vil vi beholde klærne på. Hvis noen kommer til oss og er vesentlig mindre påkledd enn oss så vil vi nekte de det. Samtidig mener vi at det er greit at vi har på oss vesentlig mindre klær enn innbyggerne når vi besøker  konservative muslimske land.

Jeg er ikke spesielt opptatt av om man skal ha på seg mer eller mindre klær. Jeg er opptatt av hvorfor vi mener at våre regler er bedre enn andres regler og at vi ikke følger generelle prinsipper. Hvorfor gjør vi ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det du sier er helt riktig.

Jeg var på ferie i Dubai for et par år siden og skulle møte ei venninne som jobber der, jeg var alene de to første dagene og jeg kjente ikke forholdene, hun kom først etter noen dager. Jeg skulle ut på tur alene noe som ble helt krasj med min singlet. Første gangen ble jeg stanset på vei inn i et supermarked. Så fikk jeg kjeft av ei kvinnelig politi dame på vei hjem som antrert forklarte meg hvordan man skulle gå kledd. Så skiftet jeg til jeans og fikk kjøpt en slags hvit tunika jeg brukte på resten av turen.

Jeg har ikke vært Saudi-Arabia, men etter det jeg har hørt er det likte også der.

 

Se på bildet under, det som står her mener de virkelig.

Ellers så er det mange muslimske land som aksepterer at deres egne kvinner kler seg vestlig og da er det vel også greit at vi gjør det når vi besøker landet?

Fra Kuvait :

http://www.965malls.com/wp-content/uploads/2011/07/university-dress-code-1024x631.jpg

 

Når det gjelder bade tøy eller bikini er det kun akseptert på stranda, men slik er det også i Spania og Italia. Toppløs er ikke lov, men det er det heller ikke i USA, Japan og andre vestlige land.

what-to-wear-in-dubai.jpg

Anonymkode: 0d003...629

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du i mange andre land, kommer du fks ikke inn i kirker uten å dekke skuldre og knær. Da jeg var i et land og besøkte en jødisk kirke måtte mannfolka bruke sånn lite hodeplagg der. (Husker ikke hva det heter)

Flytter du til Storbritannia og sender ungene dine på skole der, er det stor sannsynlighet for at de må gå i uniform. 

Ingen nordmenn har vel ikke begynt å krangle på sånt? 

Jeg tenker at folk kan gå i hva de vil på privaten, men om det eksisterer egne regler på skoler, i kirker osv, så får man respektere de.

Anonymkode: 7b134...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nordmenn har vel begynt å krangle på sånt*

Sneik seg med en "ikke" der, gitt :P

Anonymkode: 7b134...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag: 

When in Rome, do as the romans - men det er alltid lov å dekke til kjønnsdeler som rumpe, skritt og pupper med valgfritt tøy. Trenger det å være mer komplisert enn det?

Jeg forventer at folk som flytter til Norge ikke går med hijab og niqab. Hvis de er så konservative, bør de ikke bo i et såpass liberalt samfunn som vårt. Hvis jeg drar til muslimsk land for kortere eller lengre periode, vil jeg kle meg etter deres forventninger, med lengde på plagg og tildekning av hår. Ettersom jeg ikke ønsker å gå i burka daglig, vil jeg aldri bosette meg i Iran. Som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ViljaH skrev:

Mitt forslag: 

When in Rome, do as the romans - men det er alltid lov å dekke til kjønnsdeler som rumpe, skritt og pupper med valgfritt tøy. Trenger det å være mer komplisert enn det?

Jeg forventer at folk som flytter til Norge ikke går med hijab og niqab. Hvis de er så konservative, bør de ikke bo i et såpass liberalt samfunn som vårt. Hvis jeg drar til muslimsk land for kortere eller lengre periode, vil jeg kle meg etter deres forventninger, med lengde på plagg og tildekning av hår. Ettersom jeg ikke ønsker å gå i burka daglig, vil jeg aldri bosette meg i Iran. Som eksempel.

Enig i at å kle seg som verten er best. Men vi i vesten ser ikke ut til å respektere det når vi besøker andre...

Tanken om at egne regler for hva som er mest intimt er ikke så dumt. Men nå er man ikke helt enige om hva som er kjønnsdeler. Du nevner pupper og jeg antar at du da mener damepupper. I de fleste menneskelige kulturer har ikke damepupper blitt oppfattet som en kjønnsdel og det har ikke vært noe krav om å dekke de til. I noen kulturer oppfattes hodehår, mage o.s.v. som en del av de intime/private kroppsdeler. Hva som er "kjønnsdel" er dermed ikke helt entydig. Det blir dermed litt inkonsekvent når man vil nekte kvinner å dekke til håret her samtidig som man ikke vil være toppløs i kulturer hvor det er vanlig. Realiteten er at de fleste kulturer har vært åpne både for toppløshet og å vise håret. Antallet kulturer som har vært restriktive har omtrent vært det samme  når det gjelder å dekke til hår og bryster. De kommer dermed forholdsvis likt ut.

Kvinner som er vant med Niqab føler seg nok omtrent like nakne med vestlige klær som det vestlige kvinner ville føle om de måtte være helt nakne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. desember 2015 at 7.18, Bag skrev:

Er vestlig kultur overlegen alle andre?

Spørsmålet om vestlig kultur er overlegen alle andre synes jeg ikke er voldsomt interessant. Kultur er et så enormt omfattende og diffust begrep at jeg ikke synes et slikt spørsmål gir all verdens mening å diskutere. Skulle jeg svare noe måtte det være at noen ideer er bedre enn andre. En kultur (i den grad det er mulig å avgrense kulturer) består egentlig av en haug med ideer. Hva man heller burde diskutere er hvilke ideer som er overlegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Klossmajor skrev:

Spørsmålet om vestlig kultur er overlegen alle andre synes jeg ikke er voldsomt interessant. Kultur er et så enormt omfattende og diffust begrep at jeg ikke synes et slikt spørsmål gir all verdens mening å diskutere. Skulle jeg svare noe måtte det være at noen ideer er bedre enn andre. En kultur (i den grad det er mulig å avgrense kulturer) består egentlig av en haug med ideer. Hva man heller burde diskutere er hvilke ideer som er overlegne.

Men hvorfor vil vi at andre skal tilpasse seg våre regler når de besøker oss når vi ikke er like flinke til å tilpasse oss andre når vi besøker de?

Anonymkode: 6651c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor vil vi at andre skal tilpasse seg våre regler når de besøker oss når vi ikke er like flinke til å tilpasse oss andre når vi besøker de?

Anonymkode: 6651c...993

Her opplever jeg at du generaliserer litt i overkant. Skulle jeg ha motforestillinger med å tilpasse meg skikk og bruk i et fremmed land, avstår jeg fra å dra dit. F.eks finner jeg normer og regler i Saudi-Arabia og Emiratene såpass lite tiltalende at det frister meg lite å besøke de stedene, uansett hvor innbydende klimaet og all luksusen måtte være. Nordmenn som ikke vil innpasse lokale regler på besøk i et fremmed land, må de for min del bare sende tilbake hit på første fly. Jeg tviler på at jeg er alene blant oss nordboere om å tenke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...