Gå til innhold

Stebarn i dobbelsengen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi har begge en datter fra tidligere forhold. Min er nå tenåring, hans er fem år. Når hun er hos oss vil samboer at hun skal sove i sengen vår mellom oss, fordi det er det hun er vant til når hun besøker ham. Jeg har sagt ifra at det er ukomfortabelt å sove sammen med henne, mye på grunn av at hverken jeg eller samboer liker å ligge tett inntil noen når vi skal sove.  

Hva er normalt egentlig? Hva ville du som leser dette gjort?

Selv har jeg aldri bedt min tidligere samboer om å flytte ut av soverommet fordi datteren min skulle sove der. Jeg har heller lagt meg på hennes rom når hun har hatt behov for litt ekstra nærhet. 

Endret av Sivna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle dager!! Ta en prat med far. Her må han respektere dine meninger også. En 5 åring burde lære seg å sove i egen seng, på eget rom. Med litt tilvenning går nok det kjempebra. Helt på trynet at far prioriterer barnet sitt i sengen fremfor samboer. Kan være like glad i barnet uten å ha det ved siden av seg hele natta. Uhørt. Du burde IKKE finne deg i å sove på gjesterom i ditt eget hus.

Anonymkode: b5b39...0a4

• Liker 12
Skrevet

Jeg er også ukomfortabel med stebarn i samme seng som meg. Jente6 og gutt11. Jeg sa ifra at det var meg eller de. De får lov å komme inn å si fra om det er noe og evt ligge litt på armen til far men de får ikke sove inne hos oss. Da drar jeg hjem til meg selv,  far respekterer dette. Det ble noen krangler i starten mellom meg og far pga dette men han godtok det etter hvert. Barna vil veldig gjerne sove inntil meg men det er uaktuelt. Far prøver å "glemme" dette noen ganger men det er helt uaktuelt. De kan ligge å kose på armen hans om morgenen men min side er strengt forbudt. Da drar jeg hjem og lager et helvette når barna har dratt til mor. Jeg er glad i barna men jeg sover ikke med de. Gutt11 sniker noen ganger inn for å ligge mellom oss, da bærer far ham tilbake ellers stikker jeg hjem. Jeg virker nok som en forferdelig stemor, men far må velge hvem han vil dele seng med. Barna sover bestandig i egne senger på egne rom så de har ingen behov for å ligge inne hos oss selv om de noen ganger ønsker det.

Om barna sier at de liker å ligge under dyna med stemor/stefar blir det veldig feil. Barn skravler til alle, folk kan misforstå. Og jeg er ikke komfortabel med andres barn som skal ligge inntil, kose på armen ryggen osv. Totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 0b483...ea8

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er litt sært av dere som ikke takler om et barn vil sove sammen/kose litt med pappaen eller mammaen sin I sengen en gang I blant, med (mindre det er snakk om store og selvstendige barn selfølgelig ) Treffer man en mann/kvinne med barn fra tidligere forhold, får man barna med på "kjøpet" å demonstrativt gå hjem /legge seg på et annet rom fordi stebarnet vil kose/sove sammen forelderen sin virker for meg helt hårreisende og barnslig.. Min samboer har ingenting I mot om min sønn på 7år kryper opp I vår seng får litt kos, noe jeg setter enormt pris på. Han vil ha hele pakken både meg og sønnen min☺

Anonymkode: e4171...38a

• Liker 29
Skrevet (endret)
Den 26.12.2015 at 3.11, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt sært av dere som ikke takler om et barn vil sove sammen/kose litt med pappaen eller mammaen sin I sengen en gang I blant, med (mindre det er snakk om store og selvstendige barn selfølgelig ) Treffer man en mann/kvinne med barn fra tidligere forhold, får man barna med på "kjøpet" å demonstrativt gå hjem /legge seg på et annet rom fordi stebarnet vil kose/sove sammen forelderen sin virker for meg helt hårreisende og barnslig.. Min samboer har ingenting I mot om min sønn på 7år kryper opp I vår seng får litt kos, noe jeg setter enormt pris på. Han vil ha hele pakken både meg og sønnen min☺

Jeg har ikke noe imot at jenta kommer opp i sengen vår om morgenen, eller om hun har mareritt.

Endret av Sivna
  • Liker 10
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn må også respektere at noen voksne vil ha privatliv. Gjensidig respekt er viktig.

Anonymkode: 0b483...ea8

• Liker 9
Skrevet

Du skriver at du sover på gjesterommet der din stedatter også har alle lekene sine. Vil det da si at stedatter ikke har eget soverom hos dere? Enn hva med din datter, har hun eget rom?

Hvis hun ikke har eget soverom til dere så er det kanskje på tide å gjøre gjesterommet om til hennes rom, der hun får innrede/velge farger/møbler utifra alder og interesser, sånn at hun i allefall har sitt eget rom hos faren sin. 

Anonymkode: 3c7ce...dd8

• Liker 11
Skrevet

Jeg klarer heller ikke sove med stebarn, men det er fordi han ligger så urolig. Han legger seg ikke mellom oss, bare på fars side, men det ender alltid med at han har halve sengen for seg selv og jeg og far deler på den andre halvdelen. Da sier det seg selv at det blir trangt.

Anonymkode: 9fcdc...9da

• Liker 3
Skrevet

Har ikke faren bare barna i helgen da? Da burde steforelderen skjønne at barna bør ha førsteprioritet, og la de få den oppmerksomheten de trenger. De er bare barn, og den tiden kommer aldri tilbake. Plutselig vil de ikke sove sammen med foreldrene lengre. Helt utrolig at noen kan finne det perverst at barn sover i samme seng som forelde/steforeldre, det sier utrolig mye om holdningene deres.

Anonymkode: d3f21...9e1

• Liker 6
Skrevet

Dette får man tåle!!!

Den nærkontakten barnet søker, skal han ikke bli avvist på!

Da får du ta gjestesenga med et smil..Ellers så får du bo alene!

"Respekt" har Ingenting med saken å gjøre her!! Ingenting!

• Liker 10
Skrevet

Dette måtte du vite før du flyttet inn. Hvorfor diskuterte dere ikke det på forhånd? 

• Liker 7
Skrevet

Så lenge barnet sover med pappaen sin, så bør den som skal stå opp med barnet, sove på gjesterommet. Jeg vet ikke hva slags opplegg dere har på det, men jeg mener annenhver dag er en fin ordning. Stebarn eller ikke. 

Skrevet

Her hadde det heller ikke vært aktuelt. Har vært et par ganger guttungen har kommet og ville sovet med faren (dårlig vær etc) men med 1,20 seng så er det ikke plass. Vi ligger dessuten nakne så jeg er ikke interessert i å ha unger i senga mi. De får fint ligge i sin egen seng ja!

Anonymkode: 07a23...b29

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det heller ikke vært aktuelt. Har vært et par ganger guttungen har kommet og ville sovet med faren (dårlig vær etc) men med 1,20 seng så er det ikke plass. Vi ligger dessuten nakne så jeg er ikke interessert i å ha unger i senga mi. De får fint ligge i sin egen seng ja!

Anonymkode: 07a23...b29

Egoist. Barn trenger nærkontakt.

• Liker 3
Skrevet

Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor stemødre får dårlig omtale.

Den ene anonyme etter den andre som avviser barnet til fordel for seg selv.

• Liker 13
Skrevet

Jeg skjønner deg hvis deres felles seng er barnets faste soveplass, det hadde ikke jeg likt heller og jeg fikk aldri lov til det som barn selv. At barnet/barna kommer på morgenen eller når de har mareritt for eksempel må være helt greit. Men alltid? Aldri i livet om jeg det hadde godtatt, hverken av egne barn eller stebarn.

• Liker 12
Skrevet

Jeg forstår begge sider jeg. Det er uaktuelt at hver gang (ste)barn er hos mor/far skal ligge i sengen. Noen ganger går helt fint, som i at barnet trenger ekstra kos eller nærhet en liten periode, mareritt, dårlig vær og slikt. Blir det slik ofte er det blitt til en uvane. De voksne trenger også sengen for seg selv noen ganger. Det jeg reagerer på i denne tråden er rett og slett holdningen og skrivemåten til stemødrene. For å si det slik. DET ER TOTALT UAKSEPTABELT!! 

Anonymkode: 50c7b...4bd

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 26.12.2015 at 9.55, AnonymBruker skrev:

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at noen kan finne det perverst at barn sover i samme seng som forelde/steforeldre, det sier utrolig mye om holdningene deres.

Anonymkode: d3f21...9e1

Perverst? Jeg har samsovet lange perioder med min egen datter. Men aldri i dobbelsengen der min samboer også sov, vi sov på hennes rom. Synes det er koselig, og mener man bør gjøre det i perioder når barnet har behov for det. 

21 timer siden, smilo skrev:

20 timer siden, MapleSirup skrev:

Denne tråden er et godt eksempel på hvorfor stemødre får dårlig omtale.

Den ene anonyme etter den andre som avviser barnet til fordel for seg selv.

Da har jeg nok avvist min egen datter også, i og med at hun aldri sov i dobbelsengen med meg og min tidligere samboer. Jeg sov på hennes rom når hun hadde behov for det...

Endret av Sivna
  • Liker 3
Skrevet

Her har aldri våre barn (ingen stebarn)  fått komme opp i sengen om natten. Da hadde jeg ikke fått noe søvn.

Anonymkode: af5a0...feb

• Liker 4
Gjest Klaveret
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at stemor ikke ønsker stebarnet skal sove i senga si.

Samtidig synes jeg det er trist om det er slik det ER for stebarn - at de "aldri" får sove i sengen med sin mor eller far pga en steforelder. I verste fall har begge foreldrene nye partnere som ikke vil ha stebarnet i senga. Barn som bor sammen med begge foreldrene sover jo innimellom hos foreldrene. Og det er kos, trygt og varmt og godt. 

Endret av Klaveret
skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...