Gå til innhold

Netflix dokuserien "Making a Murderer"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Apropos det med at ingen har observert Avery. Kom nettopp over denne: 

En vitneforklaring som mener de så Steven den kvelden!

"On Halloween night over a decade ago, Sandra Begotka and her husband Dave claim they saw Steven Avery at around 5.15pm at a fuel station around 13 miles away from the Avery Salvage yard, where he is said to have murdered Teresa Halbach and burned her remains.

Sandra exclusively told Female First:

"On October 31, 2005, we were riding our bicycles around Two Rivers, something we did often. I'm not sure of the exact time, but it had just gotten dark. Dusk for that time of year in that area should have been around 5.15pm, central standard time.

"We stopped at a fuel station - Patsy's Hwy 42 Mobil Mart - 816 22nd Street, Two Rivers, Wisconsin. This is where we saw Steven Avery.

"He was driving a nice looking, dark coloured Ford truck. He was wearing a red and white jacket (I would conclude it's the same one he is often seen wearing in the documentary [Making A Murderer]). He appeared to be buying gas for a red five gallon gas jug.

"Dave saw him first and said to me, "Look... it's Steven Avery!" I knew what he looked like because he had been on the news a lot... and I was also already very aware of who he was due to Dave's previous experience in the first crime. There was no mistake it was him. There appeared to be a blonde adult woman with him and she was reasonably attractive. I remember thinking and commenting to Dave that it looked like Steve was doing pretty good. We didn't stick around for long, we continued on with our bicycle ride.

"Dave knew who he was because he had lived in Two Rivers, Manitowoc County his whole life and had seen Steve before he was sent away to prison the first time - he did not know him well but had been out to the Avery Salvage yard many times in a business capacity. Then Dave was involved in the first incident on the beach for which Avery was convicted. After Steve was released, Dave following the news closely regarding his release.

"Soon after the story broke about Teresa Halbach being murdered and Avery being charged Dave and I called the Manitowoc Sheriff's department to report that we saw him. Someone took our info on the phone. Then I also composed a letter stating what we'd seen and sent it to the sheriff's department. We never heard anything further. So the sheriff did not follow up with us.

"That's about it. Dave followed the trial very closely and was upset by how it went. I recall him telling me about the strange way evidence was found. How Manitowoc County was not supposed to be involved but were actually very involved. We drove by Avery's Salvage business right after all this broke... there were hundreds of state police cars there. The place was crawling with cops and investigators... and none of them found any of the evidence. It was all discovered later. Too much does not add up."

If Steven was indeed spotted at around 5.15pm, this coincides with his calling Halbach's phone at 4.35pm, and then going on to speak to his girlfriend for about 15 minutes from 5.30pm. At around 6pm, Steven then allegedly called Brendan Dassey to invite him over for the bonfire. It's very possible he was spotted by Sandra and Dave Begotka.

Though the pair say they made a statement to the police, they add that it was never followed up. Could this now be deemed new evidence and enough to bring Steven a new trial?

Sandra's husband Dave has a YouTube channel where he talks about his experience relating to the situation. Strangely, Dave was also a witness to the first crime Avery was wrongly convicted for. His interactions from that day onward continue to confuse him. Check out what he has to say below"

Read more: http://www.femalefirst.co.uk/tv/woman-says-saw-steven-avery-night-teresa-halbach-disappeared-908613.html#ixzz3wPP15C9X

---

Hva synest dere om den forklaringen? Merk dere at han ble observert i Ford og ikke en Toyota. Men om dette er sant, hvem er denne blonden kvinnen han er med og hvorfor har hun isåfall ikke vitnet om at hun er sammen med Steven den kvelden? Hørtes temlig sprøtt ut, da forloveden hans Jody jo satt i fengsel. Det gjør til at jeg synest denne historien er litt merkelig, i tillegg til at Steven selv ikke har gitt noen forklaring på det. Sa han ikke at han satt hjemme?  Det burde isåfall være et tredje vitne i en som var på jobb på bensinstasjonen? Kanskje dette paret rett og slett har sett feil?

Edit: Kanskje det bare er en dame som er desperat etter å tjene penger og dermed selger en falsk historie. 

Endret av lillsunshine
Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Jeg reagerte sterkt på denne etterforskeren MIchael O'Kelly, som jobbet for Len Kachinsky. Hans metoder ovenfor Brenda Dassy, lirke ut en tilståelse. Det at de gjorde alt for å få han til å innrømme mord, voldtekt osv uten at det finnes noen bevis, når de egentlig skulle forsvare han. Gutten ble jo felt etter en manipulert tilståelse, en skandale.

Denne mailen fra etterforsker O´Kelly til Len Kachinsky, sier jo alt om et lite samfunn med sladder og fordømming, som ville bli kvitt familien Avery for godt. Om dette var omdømmet de hadde, så er det jo bare trist.

: "I am learning the Avery family history and about each member of the Avery family. These are criminals. There are members engaged in sexual activities with nieces, nephews, cousins, in-laws. Customers or their relatives unwittingly become victims of their sexual fantasies. This is truly where the devil resides in comfort."I just keep thinking about that blue ribbon. I'm sorry. "I can find no good in any member. These people are pure evil. A friend of mine suggested, 'This is a one-branch family tree. Cut this tree down. We need to end the gene pool here.'"

Read more at: http://transcripts.foreverdreaming.org/viewtopic.php?f=524&t=24364

Endret av morhjertegod
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Så akkurat ferdig denne, elsker true crime! Skal begynne med den Paradise ettellerannet som ble nevnt her i helgen :) jeg tror Steven er uskyldig. Hele den rettssaken der var jo en farse. De bevisene som ble trukket frem var overhode ikke nok etter min mening. Ja, det er noen bevis som peker mot han, og noen som peker mot han. Samlet sett synes jeg ikke bevisene viser at han utover en hver rimelig tvil gjorde det han ble dømt for. Jeg synes og broren til hun som ble drept virket litt mistenksom. Kjente jeg ble provosert når han sto og sa til media at "jeg hadde håpet at han (Steven og Brendan egentlig også) ikke skulle lyve, men hva kan man forvente". Altså, DU vet ikke hva sannheten er du heller. Det virket som om han broren var ekstremt opptatt av å skylde på de to. De politimennene som avhørte Brendan provoserte meg og. De basically ga han all informasjonen han skulle "innrømme". De drev ekstremt dårlig politiarbeid. Det er også påfallende at de ikke finner NOEN tegn til blod osv der drap, voldtekt og mishandling liksom skulle ha foregått. Det gir rett og slett ikke mening. Jeg likte også den teorien med broren og faren. Det eneste er hvordan de skulle ha klart å plante nøkkelen på et område de ikke hadde adgang til? Utrolig spennende serie hvertfall, håper det kommer flere sånne i fremtiden.

Anonymkode: e2a7d...e78

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva Len's etterforsker, han som avhører nevøen i episode 4, driver med? Blir så provosert! 

Anonymkode: 55fc2...66c

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så akkurat ferdig denne, elsker true crime! Skal begynne med den Paradise ettellerannet som ble nevnt her i helgen :) jeg tror Steven er uskyldig. Hele den rettssaken der var jo en farse. De bevisene som ble trukket frem var overhode ikke nok etter min mening. Ja, det er noen bevis som peker mot han, og noen som peker mot han. Samlet sett synes jeg ikke bevisene viser at han utover en hver rimelig tvil gjorde det han ble dømt for. Jeg synes og broren til hun som ble drept virket litt mistenksom. Kjente jeg ble provosert når han sto og sa til media at "jeg hadde håpet at han (Steven og Brendan egentlig også) ikke skulle lyve, men hva kan man forvente". Altså, DU vet ikke hva sannheten er du heller. Det virket som om han broren var ekstremt opptatt av å skylde på de to. De politimennene som avhørte Brendan provoserte meg og. De basically ga han all informasjonen han skulle "innrømme". De drev ekstremt dårlig politiarbeid. Det er også påfallende at de ikke finner NOEN tegn til blod osv der drap, voldtekt og mishandling liksom skulle ha foregått. Det gir rett og slett ikke mening. Jeg likte også den teorien med broren og faren. Det eneste er hvordan de skulle ha klart å plante nøkkelen på et område de ikke hadde adgang til? Utrolig spennende serie hvertfall, håper det kommer flere sånne i fremtiden.

Anonymkode: e2a7d...e78

Spennende serie, absolutt. Merket helt i starten at serien så ut til å ha et ganske konsekvent bias til fordel for Avery, så jeg forsøkte så godt det lot seg gjøre å holde en mest mulig kritisk innstilling (har forresten 2 episoder igjen, og har fått med meg kjennelsen). Det som plager meg, og som er åpenbart er at mordet praktisk talt ikke kunne ha foregått der nevøen tilstod, altså inne på soverommet, med dette virket ikke å være spesielt godt vektlagt i prosedyren. I praksis helt umulig pga vanskeligheten av å fjerne spor, samt at sengen ikke bar preg av a ha blitt brukt til å tjore fast noen. Hun kunne ha blitt drept i garasjen, men fravær av blodsprut eller søl er påtagende. (Pakket inn i plast før hun ble skutt?). Det forklarer ikke helt hvordan kulen hadde havnet der den ble funnet. Man burde kanskje også funnet merke etter kulen dersom den var avfyrt i garasjen? Aktoren trakk også frem som bevis på at kvinnen hadde vært inne i huset at det lå en kvittering der sammen med et blad. Det er også en ganske dristig påstand, spesielt siden nøklene ikke hadde blitt funnet samtidig med kvitteringen og bladet.

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet

Oh Mih Gawwd!! Midt i den nå og klarer ikke slutte å se!

Skrevet

Så ferdig siste epiosode nå. Det som er det tristeste med denne serien, er å se hvordan en familie som Avery som har lav status i samfunnet blir så kraftig forhåndsdømt. Ikke bare av myndighetene, men av media og naboer også. Tenker spesielt på første saken nå, voldtekten hvor han satt inne i 18 år for noen han ikke hadde gjort. 

Jeg synes det er merkelig at Bobby Dassey og faren som vi har fått bekreftet løy i rettsalen (busssjåføren bekreftet at tidspunktene ikke stemte) ikke ble undersøkt nærmere? Hvorfor løy de om alibiet sitt? jeg kan ikke tenke meg noen som helst annen grunn enn at de har noe å skjule.

Skrevet
2 minutter siden, miaw skrev:

Så ferdig siste epiosode nå. Det som er det tristeste med denne serien, er å se hvordan en familie som Avery som har lav status i samfunnet blir så kraftig forhåndsdømt. Ikke bare av myndighetene, men av media og naboer også. Tenker spesielt på første saken nå, voldtekten hvor han satt inne i 18 år for noen han ikke hadde gjort. 

Jeg synes det er merkelig at Bobby Dassey og faren som vi har fått bekreftet løy i rettsalen (busssjåføren bekreftet at tidspunktene ikke stemte) ikke ble undersøkt nærmere? Hvorfor løy de om alibiet sitt? jeg kan ikke tenke meg noen som helst annen grunn enn at de har noe å skjule.

Tenk deg om bare en prosent av de 4 millioner menneskene som er fengslet i usa under betinget og ubetinget dom, -  har opplevd  det som Avery har opplevd, - så betyr det 40 000 mennesker bare i usa.

• Liker 5
Skrevet

Synes eksen og ikke minst broren til offeret oppfører seg rart. Faktisk er han stebroren hennes: stebror og fetter siden mora giftet seg med broren til ektemannen sin.

Han startet å snakke om at sørgeprosessen var startet mens de enda lette etter henne. Da eksen og stebroren blir intervjuet i lag oppfører de seg rart; avventer liksom hva den andre sier for å få historiene til å sttemme overens. 

Og d sleske gliset, som om han elsker mediaoppmerksomheta. Og hva var greia med telefonsvareren hennes.... Hmmmm...

Tror ikke Avery er skyldig: at han hadde håndjern har vel ingenting å si, hadde hun vært lenka til senga og drept der, hadde det vært blod og DNA. Og at han ringte og ville ha henne til å ta bildene gjør han heller ikke til morder: mulig han syntes hun var pen og var betatt sv henne, trenger ikke være morder for det! Så disse bevisene som ikke kom fram gjorde ikke meg mer overbesvisst om at han hadde noe med saken å gjøre.

Forøvrig synes jeg nesten han fortjener livstid for det han gjorde med pusekatta! Dust!😢

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av om Steven og Brendan er skyldige eller ikke, har både etterforskningen og rettssaken så store mangler, feilvurderinger og hårreisende metoder at begge burde får anket dommen og tildelt en helt uavhengig dommer/rettsinstans. Avery fikk jo nøyaktig samme forhåndsdømmende dommer da han søkte om å anke saken! Noe er alvorlig galt med rettsystemet i delstaten.

Brendan er jo mest sannsynlig uskyldig. Han er jo borderline psykisk utviklingshemmet, og måten de avhørte ham på (uten advokat til stede!) var jo helt hinsides! Han ble psykisk manipulert til å avgi "tilståelsen". Helt fryktelig. Stakkars moren hans.

Selv om dokumentaren ikke er udelt nøytral i måten de legger fram saken på, er det jo visse ting som skurrer såpass mye at noe konspiratorisk må ha skjedd her.

Beviset som jeg skulle hørt mer om er det røret med Averys blod i, der noen har åpnet forseglingen og trukket blod ut via en sprøytespiss. Altså, hva skjedde der?

Stakkars hele Avery-familien. Lav sosio-økonomisk status bidrar jo til at alle ser ned på dem i utgangspunktet. Det er jo et poeng at Steven faktisk var kriminell før han ble uskyldig dømt i 1985 også.

Vanskelig sak. Håper den er nærmere oppklaring nå som den har fått så mye fokus i media.

Fantastiske forsvarsadvokater forresten. Imponert over dem.

Anonymkode: 38005...0ec

• Liker 3
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Skrevet

Fantastisk serie, mest provoserende behandlingen av nevøen til Steven, og måten de avhører folk på grensen til psykisk utviklingshemning

• Liker 2
Skrevet

Vurderer å begynne å se serien, men har lest overskrifter rundt omkring om at den tar fra deg nattesøvnen. Er dette fordi det er så spennende og frustrende å se på, eller er det fordi den tar opp grusomme detaljer? Jeg kan fint håndtere spenning og frustrasjon, men jeg så mye på FBI: Criminal Pursuit før og endte opp med ekstremt mye mareritt om sakene de tok opp at jeg måtte slutte å se på det (episodene gikk ut på å presentere ekte saker hvor sakene ble gjenspilt av skuespillere og FBI folkene, de pårørende og andre innvollvert snakket om saken). Jeg syns slike serier er utrolig spennende, men jeg syns ikke det er verdt å ha mareritt hver natt og bli skvetten når jeg er alene hjemme om kveldene eller når jeg går ute etter det har blitt mørkt. Kan jeg fortsatt se Making a murderer tror dere? 

Anonymkode: a04c9...3a7

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å begynne å se serien, men har lest overskrifter rundt omkring om at den tar fra deg nattesøvnen. Er dette fordi det er så spennende og frustrende å se på, eller er det fordi den tar opp grusomme detaljer? Jeg kan fint håndtere spenning og frustrasjon, men jeg så mye på FBI: Criminal Pursuit før og endte opp med ekstremt mye mareritt om sakene de tok opp at jeg måtte slutte å se på det (episodene gikk ut på å presentere ekte saker hvor sakene ble gjenspilt av skuespillere og FBI folkene, de pårørende og andre innvollvert snakket om saken). Jeg syns slike serier er utrolig spennende, men jeg syns ikke det er verdt å ha mareritt hver natt og bli skvetten når jeg er alene hjemme om kveldene eller når jeg går ute etter det har blitt mørkt. Kan jeg fortsatt se Making a murderer tror dere? 

Anonymkode: a04c9...3a7

Den er spennende og frustrerende å se på, tror ikke du får mareritt av denne (med mindre du er ekstremt sart) :)

Jeg begynner å tenke at han faktisk er skyldig, da det er MYE bevis mot ham ute og går - mye mer enn vi får se i dokumentaren. Jeg er dermed imot alle slike signaturkampanjer som krever at han blir frigitt, MEN jeg er 100% for at han skal få en rettferdig rettsak - noe han så absolutt ikke fikk.

Når det gjelder Brendan Dassey er det godt mulig han var medsammensvoren, fordi han er så utrolig enkel å manipulere og setter ikke spørsmålstegn ved det folk ber han si eller gjøre. Om han hjalp til, så er det ikke sikkert han skjønte hva han faktisk var med på.

Begge fortjener nye, rettferdige rettssaker. Jeg får forøvrig helt creeps av broren til Theresa Halbach, det virker som han trives foran reporterne og får veldig mye ut av lidelsene til Avery-familien. Får litt en sosiopat-feeling på ham, og jeg fatter ikke at det ikke blir nevnt noe sted. Eksen til Theresa er også noen jeg ville ha sett nærmere på, samt Bobby Dassey og faren hans.

Steven Avery hadde visstnok også ganske drag på damene (ikke at jeg skjønner hvorfor :P ), kanskje de burde se litt på forsmådde ekser?

• Liker 6
Skrevet
Den 3.1.2016 at 0.37, AnonymBruker skrev:

---

Og greit nok at guttungen, Brendan, kanskje ikke er verdens smarteste - men _ingen_ tilstår et drap med så lange, detaljerte beskrivelser, over et lengre tidsrom, uten at det faktisk ligger noe i det.

---

Anonymkode: 671f7...48d

Hvis du virkelig tror at det er umulig, anbefaler jeg deg å høre VG's podcast-serie 'Uløst' om Birgitte Tengs saken. Anbefaler den forøvrig til andre her inne også, den er veldig godt laget. 

• Liker 3
Skrevet

Her hjemme har vi jo hatt Liland-saken. Etter det fikk vi også Juklerød, som forsåvidt ikke ble dømt til fengsel, "bare" til galehus. I nyere tid har vi hatt Thomas Quick - hvor de fikk veldig detaljerte beskrivelser på mordene. 

Anonymkode: 59185...9c7

• Liker 1
Skrevet

Har såå lyst til å se denne serien, men sa opp netflixen min forrige måned :( kan man se den noen andre plasser?

Skrevet
1 minutt siden, tørkestativ skrev:

Har såå lyst til å se denne serien, men sa opp netflixen min forrige måned :( kan man se den noen andre plasser?

Hvis du leiter litt rundt finner du sikkert alle episodene på youtube :jepp: 

Skrevet

Er på episode sju og er helt målløs! Blir så frustrert at magen vrenger seg innimellom; denne saken er håndtert så feil på så mange måter og burde definitivt bli tatt opp igjen i en annen delstat. 

AB: synes FBI: Criminal pursuit er "verre" enn denne hvis du tenker på rekonstruksjonene og brutaliteten i mange av sakene? 

• Liker 2
Skrevet

Denne serien er så utrolig bra. 

Trodde først at begge var uskyldige, men etter å ha lest litt på nett er jeg ganske usikker. Men et par ting føler jeg mer sikker på:

- Politiet har plantet bevis, og hatt et brennende ønske om å fange Steven, og dermed lukket øynene for andre gjerningsmenn. 

- Teorien om hvordan Teresa har blitt drept stemmer ikke overens med bevisene, så dette tror jeg bare er oppspinn. 

- Jeg vet ikke om Brendan kanskje kan ha sett noe, men jeg tror han er uskyldig i både voldtekt og drap.

- Noen har drept Teresa, men ikke på den måten politiet mener, men morderen kan like gjerne være Steven som noen andre. Jeg er ikke 100 % sikker på at han er uskyldig. 

Anonymkode: 47222...142

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...