Gå til innhold

Hvorfor feirer ateister jul?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Den 12/23/2015 at 16.19, Tabris skrev:

Hvis du ikke synes det er vanskelig å skille religion og kultur så anbefaler jeg deg å publisere dine definisjoner og argumenter i et vitenskaplig tidskrift, da dette er noe historikere, religionsvitere og sosiologer tydeligvis har misforstått. 

Kultur påvirker religion og religion påvirker kultur. Det er blant annet derfor vi har så utrolig mange varianter av de ulike religionene - alt fra erkekonservativ islam i Saudi-Arabia til afrikansk islam ispedt stammereligion, magi og sjamanisme. Det er derfor vi har disse diskusjonene om jul - fordi julen i dag er en salig blanding av religion (både gammelhedensk og kristen) og kultur. Og den endres hele tiden - vi feirer jul annerledes i dag enn vi gjorde for 100 år siden. Kanskje også bare 50 år siden.

Det er også derfor vi har religioner som blir påvirket av hverandre. Religioner utvikles i sammenheng med den kultur den hører til - og omvendt. Kulturen endres og formes av religion. 

Så vidt jeg kan se, finnes det forskere både på kultur og religion, noe som hadde vært umulig hvis ikke det var en generell forskningsenighet om skillelinjen. Uten en kjent og utvetyding skillelinje vil alt vært humanoria.

At kultur og religion påvirker hverandre er velkjent og udiskutabel, men det betyr ikke at det gjør det vanskelig å skille.

Det er like fundamentalt idiotisk som om jeg skulle hevde at det var uklart hvorfor en ball falt ned, siden det ikke bare skjer en gravitasjonspåvirkning fra jorda til ballen, men også mellom ballen og jorda og mellom ballen og meg som holdt den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Druid skrev:

Så vidt jeg kan se, finnes det forskere både på kultur og religion, noe som hadde vært umulig hvis ikke det var en generell forskningsenighet om skillelinjen. Uten en kjent og utvetyding skillelinje vil alt vært humanoria.

At kultur og religion påvirker hverandre er velkjent og udiskutabel, men det betyr ikke at det gjør det vanskelig å skille.

Det er like fundamentalt idiotisk som om jeg skulle hevde at det var uklart hvorfor en ball falt ned, siden det ikke bare skjer en gravitasjonspåvirkning fra jorda til ballen, men også mellom ballen og jorda og mellom ballen og meg som holdt den. 

 

Flott - da venter jeg å se din klarifikasjon og argumentasjon i religionsvitenskapelige tidsskrifter snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Tabris skrev:

Flott - da venter jeg å se din klarifikasjon og argumentasjon i religionsvitenskapelige tidsskrifter snart. :)

Vel, hvis det finnes ett religionsvitenskapelig tidsskrift er mitt synspunkt allerede klarifisert til nivået av mitt argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig og uenig i at kultur og religion ikke kan skilles. Fra et kulturvitenskapelig synspunkt så er det fullt mulig å skille religion fra kultur. Det er selvfølgelig siutasjoner, eksempelvis hvor tradisjoner og religiøse elementer er så innvevd i hverandre at det er vanskelig å skille dem, og i en viss grad umulig. Men om man kan spore det langt nok tilbake er det ikke umulig, noe som er mulig for de fleste religionene i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎23‎.‎12‎.‎2015 at 12.30, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt morsomt at enkelte ateister forsvarer sin julefeiring ved å henvise til en annen religion (åsatru). De tror ikke på noe, men forsvarer å feire en kristen-inspirert høytid fordi den også sammer fra en åsatru-høytid. 

Anonymkode: 1af41...e99

Jeg synes det er litt moromt at enkelte kristne forsvarer sin julefeiring med å bare flytte fødselsdatoen til helten sin over til datoen for en høytid alle kulturer i områder med vesentlig årstidsendring til alle tider har feiret, solsnu....hedningene blotet selvfølgelig til sine guder ved denne høytiden(la det oppå akkurat som de kristne), men den eksisterte pga solsnu, ikke feiring av noen av åsagudenes bursdag:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎23‎.‎12‎.‎2015 at 14.08, Tabris skrev:

Juleblot var definitvt en religiøs feiring. 

De religiøse har selvfølgelig alltid æret sine guder ved feiringer så de blotet til Odin under solsnu akkurat som de kristne I dag feirer sin jesus under solsnu. de fleste av oss hyller vel USA kommersialismen I sin drygeste form som Coca cola julenissen mest ved solsnu I dag enten vi er kristne eller ateister :)

 

Endret av pautina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎23‎.‎12‎.‎2015 at 14.15, Kim skrev:

Jeg må si at jeg blir smått oppgitt av sånne banale spørsmål.

Jeg har mer lyst til å snu spørsmålet tilbake til deg. Hvorfor feirer kristne jul? Det er en hedensk tradisjon og hvis det er snakk om Jesus sin fødsel, så er det slik at den ikke var 24/25 desember, det er ikke engang sikkert at Jesus er en historisk person, men at han bare var en fantasi i noen apokalyptiske jøders hode.

Hadde en stund litt trua på Jesus som historisk person, men de har blandet ham så med Horus og andre tidligere guder at jeg finner det mindre og mindre sannsynlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎27‎.‎12‎.‎2015 at 20.32, Anim92 skrev:

En dåp er en samvittighetspakt med Gud. Man avlegger det "gamle mennesket" og ikler seg det nye. Med andre ord er det helt bak mål med barnedåp, pga 1. de er for små til å velge, 2. de har ikke noe "gammelt menneske" å legge fra seg, fordi de er nyfødte, uskyldige og helt rene. 

Barnedåp er blæ.

 

Bortsett fra det så er det latterlig med de som påpeker at jul var vikingtradisjon - når den vikingtradisjonen var å avlegge blot for datidens guder. Altså! Trodde ateister var mot RELIGION ikke KRISTENDOM.

Hmm ikke alle atesister er I mot religion eller kristenom, vi bare tror ikke på det :) Tror forøvrig heller ikke på julenissen, men har ingenting I mot ham :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pautina skrev:

Hmm ikke alle atesister er I mot religion eller kristenom, vi bare tror ikke på det :) Tror forøvrig heller ikke på julenissen, men har ingenting I mot ham :)

Altså imot/tror. Beklager, jeg mikset kanskje med uttrykkene. Du skjønner likevel poenget..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.12.2015 at 11.03, ambivalentReaction skrev:

Ateister hater barndåp, hvorfor det? De har ingenting i mot jul eller påske. Skjønner de ikke at det er tradisjon?

Vi får pakker og god mat og familiekos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten ikke jeg har noen kristne elementer i min julefeiring. La meg nevne i stikkords form: 
risengrynsgrøt, mandel, grantre m/glitter og stas og lys, skyte inn jula, skåling i øl, lesing av julehefter, ribbe, akevitt, julenisse (kanskje), gaveutdeling. Senere i jula lutefisk og pinnekjøtt, lefse og gomme, julebukker (kanskje). Har jeg glemt noe? Jo, kirkeklokkene kl 17 er uunngåelige, men de er utholdelige; litt koselige, faktisk. Julesanger hadde vi for lenge siden, men de var religiøse og er forkastet. Juleevangelium og kirkebesøk har vi aldri hatt i vår familie. 
Finnes noen rester av kristendommen i vår feiring som vi har oversett, setter vi pris på å bli rettet på!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2016 at 1.58, Vox_populi skrev:

Jeg tror nesten ikke jeg har noen kristne elementer i min julefeiring. La meg nevne i stikkords form: 
risengrynsgrøt, mandel, grantre m/glitter og stas og lys, skyte inn jula, skåling i øl, lesing av julehefter, ribbe, akevitt, julenisse (kanskje), gaveutdeling. Senere i jula lutefisk og pinnekjøtt, lefse og gomme, julebukker (kanskje). Har jeg glemt noe? Jo, kirkeklokkene kl 17 er uunngåelige, men de er utholdelige; litt koselige, faktisk. Julesanger hadde vi for lenge siden, men de var religiøse og er forkastet. Juleevangelium og kirkebesøk har vi aldri hatt i vår familie. 
Finnes noen rester av kristendommen i vår feiring som vi har oversett, setter vi pris på å bli rettet på!

Julenissen. St Nicolaus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...