Gå til innhold

Hvorfor feirer ateister jul?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Et løfte fra hvem? bebisen lover jo ingenting, derfor man har konfirmasjon. Den religiøse forelderen kan love ting.

Bebisen kan føle deg som et overgrep i ettertid. Jeg gjorde det. Problemet er heller ikke religiøse foreldre, men ikkereligiøse som presses til å døpe barna sine. For en troende er det selvsagt ingenting hyklersk med seremonien. 

Ville du følt det problematisk med en seremoni der man som troende hadde måttet offentlig fornekte sin tro? Slikt ble jo tidvis praktisert i gamle østblokkland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Samme med moderne dåp. Er det kriken ateister har noe i mot?

Mange vestlige ateister har en del i mot de tre abrahamittiske religionene siden det er de tre de har mest erfaring med og siden disse tre tradisjonelt har vært svært imperialistiske

Anonymkode: 1e8ff...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jol og jonsok er to sider av samme sak, solen snur, derfor feirer vi. At mennesker som tror på fabler innbitt har prøvd å kapre høytiden får være opp til dem, men feiringen har altså ingenting med fødselen til denne eventyrfiguren å gjøre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR DET FØRSTE: å feire jul trenger ikke å ha noe som helst å gjøre med å være religiøs, ordet "religiøs" var ikke noe som ble brukt under vikingtida, da brukte man begrepet "seid", som har med skikk og bruk å gjøre, ordet religion dukket ikke opp før kristendommen kom. Og jul for meg er nettopp det, en kulturell feiring som ikke har noen spesifikke religiøse aspekter. Det handler om tradisjon og skikk, vi feirer at vi går mot lysere tider. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du kan ikke både benekte at gud(er) eksisterer og ikke vite om de eksisterer. Det sier seg jo selv

Klart jeg kan. Akkurat på samme måte som at jeg ikke tror at det er en usynlig husnisse på loftet uten at jeg strengt tatt kan si det helt sikkert.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Okapi skrev:

Bebisen kan føle deg som et overgrep i ettertid. Jeg gjorde det. Problemet er heller ikke religiøse foreldre, men ikkereligiøse som presses til å døpe barna sine. For en troende er det selvsagt ingenting hyklersk med seremonien. 

Ville du følt det problematisk med en seremoni der man som troende hadde måttet offentlig fornekte sin tro? Slikt ble jo tidvis praktisert i gamle østblokkland.

Hvordan er en kostymefest der man får en skvett vann på seg et overgrep? En bebis kan ikke benekte eller bekrefte noe. Dersom foreldrene vil ta med bebisen på en bokbrenning, en dåp eller en ateistisk eller satanistisk sammenkomst er dette selvsagt helt greit. Bebisen må jo være med foreldrene.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart jeg kan. Akkurat på samme måte som at jeg ikke tror at det er en usynlig husnisse på loftet uten at jeg strengt tatt kan si det helt sikkert.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

Å definere seg som en som ikke tror på noe er fjottete. Å ta standpunkt slik som ateister gjør er smålig og unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Å definere seg som en som ikke tror på noe er fjottete. Å ta standpunkt slik som ateister gjør er smålig og unødvendig. 

Cool story bro. Er religiøse også smålige siden de har tatt et standpunkt, bare et annet et?

Anonymkode: 1e8ff...f2b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Jeg tenker at man fint som ateist kan feire jul, men det blir så dumt å late som at det ikke nå er en kristen tradisjon i Norge(selv om det tidligere var en annen religiøs tradisjon enn kristen). På samme måte ser jeg ikke på det som problematisk eller hyklersk for en ateist eller agnostiker å gå i kirka på julaften fordi det er tradisjon eller gifte seg i kirka eller døpe sitt barn der.

Som kristen er det i alle fall viktig for meg å være inkluderende, og aller aller mest i jula! Så jeg tar i mot alle med åpne armer som vil feire jul selv om de ikke er kristne. Jula handler jo om nestekjærlighet, så det blir for dumt å si til ateister at de ikke skal feire jul eller gå i kirka hvis de ikke er kristne! 

Min samboer er agnostiker (eller, sånn halvveis kristen, men legger ikke så mye oppi det og vet ikke om han tror på Gud eller ikke) og elsker jul og synger kristne julesanger og alt mulig :) Synes bare det er hyggelig og fint. Jeg vil jo så gjerne også at han skal ha et bra inntrykk av Kristendommen i forhold til de erfaringene han har gjort seg i sin oppvekst. Betyr ikke at jeg presser han til å tro på noen måte. Jeg ber til Gud om å hjelpe han til å tro siden han gjerne vil tro selv, og det virker faktisk som at det hjelper :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Vi var religiøse i Norge før vi ble kristne, hva er poenget?


St Nicholas er en kristen helgen. Jeg spør om den ateistiske religionen nå, er ikke interessert i å diskutere kristen praktisering av religion.

At nordmenn, i denne kalde, mørke tiden på året, trenger en feiring uansett om de tror på Jesus, Odin eller ingenting.

De fleste kristne i Norge er protestanter. At man feirer både st. Nicholaus (eller en hybrid mellom ham og fjøsnissen, laget av Coca Cola) og st. Lucia henger ikke helt på greip.

At du topper det med paradokset "den ateistiske religionen" gjør deg bare enda mer useriøs.

 

Anonymkode: 3e299...79f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Å definere seg som en som ikke tror på noe er fjottete. Å ta standpunkt slik som ateister gjør er smålig og unødvendig. 

Hva er ditt forhold til Vishnu, TS? Er du ganske sikker på at han ikke finnes og lever livet ditt deretter?

 

Anonymkode: 3e299...79f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ditt forhold til Vishnu, TS? Er du ganske sikker på at han ikke finnes og lever livet ditt deretter?

 

Anonymkode: 3e299...79f

Nei, jeg er ikke sikker på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke hvorfor atister feirer jul. Spørsmålet er heller hvorfor feirer kristne jul når det ikke har noe med religion å gjøre? 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Ateister hater barndåp, hvorfor det? De har ingenting i mot jul eller påske. Skjønner de ikke at det er tradisjon?

Hvorfor feirer jeg jul? JEG ELSKER RIBBE :hjerter_rundt:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, daemonia skrev:

Spørsmålet er ikke hvorfor atister feirer jul. Spørsmålet er heller hvorfor feirer kristne jul når det ikke har noe med religion å gjøre? 

 

Oi, sovjetretorikk for å forsvare ateisme, den var ny...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan er en kostymefest der man får en skvett vann på seg et overgrep? En bebis kan ikke benekte eller bekrefte noe. Dersom foreldrene vil ta med bebisen på en bokbrenning, en dåp eller en ateistisk eller satanistisk sammenkomst er dette selvsagt helt greit. Bebisen må jo være med foreldrene.

Å definere seg som en som ikke tror på noe er fjottete. Å ta standpunkt slik som ateister gjør er smålig og unødvendig. 

Man kan si det samme om de som er religiøse. 

 

Hvorfor er det så vanskelig å la ungen bestemme selv hva h*n vil tro på når h*n blir gammel nok?

 

Jeg feirer jul fordi jeg synes det er koslig, fordi jeg liker både å få gaver og gi bort gaver (mest gi bort da) og fordi jeg anser det ikke som en religiøs feiring. Julaften for meg er mer tradisjon enn religiøs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Brimi skrev:

Man kan si det samme om de som er religiøse. 

 

Hvorfor er det så vanskelig å la ungen bestemme selv hva h*n vil tro på når h*n blir gammel nok?

 

Jeg feirer jul fordi jeg synes det er koslig, fordi jeg liker både å få gaver og gi bort gaver (mest gi bort da) og fordi jeg anser det ikke som en religiøs feiring. Julaften for meg er mer tradisjon enn religiøs.

Man lar jo ungen bestemme selv uansett, dåp har ingenting med det å gjøre. 

Hvorfor synes du ikke dåp er hyggelig? Dåp er jo selvsagt også mer tradisjon enn religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvordan er en kostymefest der man får en skvett vann på seg et overgrep? En bebis kan ikke benekte eller bekrefte noe. Dersom foreldrene vil ta med bebisen på en bokbrenning, en dåp eller en ateistisk eller satanistisk sammenkomst er dette selvsagt helt greit. Bebisen må jo være med foreldrene.

Det handler om intensjon, ikke staffasje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nei, jeg er ikke sikker på noe.

Så du lever livet ditt basert på at Vishnu, Allah, Odin, Zevs og Jahve kan finnes? Spiser hverken storfe, svin eller kjøtt blandet med melk? Høres slitsomt ut.

Anonymkode: 3e299...79f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Okapi skrev:

Det handler om intensjon, ikke staffasje.

Intensjonen er å velsigne barnet og sørge for at det får et trygt liv, ja, jeg ser hvordan du har problemer med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...