Gå til innhold

Høyhus i Oslo - trenger vi det?


Gjest GreenSky

Høyhus i Oslo  

  1. 1. Høyhus i Oslo

    • ja
      9
    • nei
      6


Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Personlig synes jeg oslo er en fin by. Særlig bydeler med eldre bygårder (eks Majorstua). Synes disse byggene er mye penere å se på enn høyhus.

Viktig at nybygg er tilpasset eksisterende bebyggelse. Dette gjelder spesielt høyhus. Eneste fordelen med høyhus er at man får utnyttet tomtene bedre.

"Grønne lunger" bør prioriteres selv om tomteprisene er høye. Kunne gjerne vært mange flere parker i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er FOR høyhus! Synes Oslo skyline ser temmelig stusselig ut med Plaza og Postgirobygget.

Jeg mener at skyline er oppskrytt... Det er helt greit at byene i USA har skyline og at de kan gjenkjennes vha. høye utpregede bygninger, men der er også arkitekturen helt annerledes enn i de nordiske byene!

Ta bare Stockholm som eksempel! En vakker by! Og ingen utpregede høyhus som definerer skylinen! :hjerter2:

Jeg tror det er viktigere å bygge ut kollektivtrafikken, både trikker, t-baner og busser slik at man kan komme seg raskere og mer effektivt fra sted til sted! Så slipper alle å bo i sentrum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Hadde Amerikabesøk i sommar. H*n sa at Oslo var heilt nydeleg, som andre små europeiske byar (h*n har vore på loffen i Europa i 6 mnd), og at det var synd med Postgirobygget og Oslo Plaza som ødela skylinen... Eg tykkjer nok at høgblokker bør unngåast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk og bedrifter hadde hatt vett på å bo/legge virksomheten sin andre steder enn i Oslo hadde ikke plassmangel vært noe problem. Svært mange av bedriftene i Oslo kunne like godt etablert seg et annet sted, om ikke langt unna så i hvertfall i nabofylkene, og da ville arbeiderne måtte fulgt etter uten at de nødvendigvis hadde måttet flytte langt. Det er tross alt bare noen få mil fra Oslo til Vestfold, Østfold, Hedmark og Buskerud. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare noen få mil - så da kan vel folk bo der også? MÅ alle bo I Oslo? Tydeligvis - og helt unødvendig etter min mening.

*Tusenfryd flytter snart ut av byen og får kortere reisevei tio jobb I byen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laban ikke innl

Jeg tror det er viktigere å bygge ut kollektivtrafikken, både trikker, t-baner og busser slik at man kan komme seg raskere og mer effektivt fra sted til sted! Så slipper alle å bo i sentrum! :)

Det handler ikke om å slippe, det handler om å ville - ihvertfall for meg. Er ikke interessert i å måtte ta kollektivt eller bil for å komme meg på cafè, og jeg liker å ha kiosken på hjørnet av bygget jeg bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

at mange trekker til hovedstaden i sitt land er vel ikke akkurat merkelig? Det SKJER mer i oslo, og jeg oppvokst i en av disse "nære" stedene dere mener man like godt kan bo i. Det er LANGT fra det samme å bo i en by i f.eks vestfold som det det er å bo i oslo!! Og jeg har bodd mange flere steder både nært og fjernt fra oslo.

dere som er født og oppvokst her må faktisk innse at det er norges hovedstad dere bor i, folk VIL trekke hit. :wink: uansett hva dere mener om nærtliggende plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det handler ikke om å slippe, det handler om å ville - ihvertfall for meg. Er ikke interessert i å måtte ta kollektivt eller bil for å komme meg på cafè, og jeg liker å ha kiosken på hjørnet av bygget jeg bor i.

nemlig, slik er det for meg også. dersom jeg flytter ut, så er det fordi jeg ikke har råd til å bo i oslo når jeg evt kjøper, det har ingenting med at det er utenfor jeg heller vil bo. Hadde det vært opp til meg, og jeg hadde hatt råd, så hadde jeg mer en gjerne blitt her på sagene jeg!! storkoser meg, med turområder og gangavstand til jobben og byen og busser i ett sett. Og masse MULIGHETER!! det er jo det som gjør at jeg vil bli her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha høyhus i sentrum, fordi det blir så veldig mørkt om vinteren. Vi har lite nok lys i Norge som det er... Men utenfor sentrum, i Groruddalen, på Røa - whatever - så må det gjerne bygges høyhus for min del. Det er mange vakre hus i Oslo sentrum slik det er i dag, og jeg skulle ønske vi kunne bevare dem, og at sentrum kunne utnyttes bedre (tenker på Kvadraturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke viktig at vi får bedre plass og utnyttet boarealet bedre? Er det så nøye åssen det ser ut?

Jeg synes NY Sky line er pen jeg......

men kanskje en ulempe at solen aldri når ned til gateplan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utenfor sentrum' date=' i Groruddalen, på Røa - whatever - så må det gjerne bygges høyhus for min del. [/quote']

For din del ja, men hva med oss som bor i Groruddalen (og på Røa og whatever)? :tunge1: Her er det mer enn nok av stygge høyblokker, og jeg tviler sterkt på om enda flere "skyskrapere" kommer til å hjelpe på Groruddalens noe frynsete rykte. Hadde det vært opp til meg hadde de verste blokkene blitt revet ned i morgen og erstattet med noen som var litt penere og mindre dominerende... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg er veldig veldig imot høyhus, og jeg blir utrolig melankolsk når jeg ser gamle filmklipp eller bilder fra Oslo! Synes det var så pent før det kom opp masse stygge bygg! :cry:

Jeg vil flytte FRA Oslo! Jeg har studert her, og det har vært bra! Nå skal jeg jobbe, og foreløpig er det her jobbene er, men så fort jeg får muligheten så er det ut i naturen for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på grunn av "Groruddalens frynsete rykte" at jeg skrev Røa også... :wink: Men poenget mitt var at jeg har ikke noe i mot høyhus i seg selv, men jeg har noe i mot at sentrum blir fylt opp av høyhus. Noen enkeltstående høyblokker til utenom sentrum gjør lite fra eller til, både i Groruddalen og andre steder. De kan faktisk være pene også! Men et høyhuspreget sentrum en novemberdag - det blir mørkt og trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Med tanke på sola og lyset synes jeg ikke det bør være høyhus i en by som ligger såpass langt nord som Oslo gjør. Ikke er det spesielt pent å se på heller.

Nå har forøvrig byen blitt nokså ødelagt siste årene uansett. Tenker spesielt på Enerhaugen, kvarteret rundt Gunerius, Gamlebyen, Kampen og Vålerenga.

Hvorfor ødelegger de så mye på østkanten, mens om man ser på funkisområdet i området Ris, Vinderen etc så blir det bevart? Har det noe med hva slags folk som bor på de forskjellige stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...