Gå til innhold

Høyhus i Oslo - trenger vi det?


Gjest GreenSky

Høyhus i Oslo  

  1. 1. Høyhus i Oslo

    • ja
      9
    • nei
      6


Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Ja, ikke hus til å ha høy i, men høye hus. :wink:

Hva mener du? Er det bra? Dårlig?

Vil det virke positivt inn med f.eks tanke på plassamngel og press på boligmarkedet ved å stable i høyden?

Eller blir det visuell forsøpling, ødelegger bymiljøet, utsikt, osv?

Trenger vi høyhus i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

I Oslo er det bygget så mye forskjellig allerede så jeg vet ikke om det vil ha noen særlig negativ virkning med nye høyhus. Men uansett syns jeg at det skal tas hensyn til den øvrige bebyggelse på et sted før man setter opp nye hus.

Blir det tatt hensyn til området forøvrig så kan høyhus være fint, det spørs hvor høye du har tenkt at de skal være da?

Trump Tower hadde vel blitt å ta for mye i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare imot høyhus! Synes det ødelegger bybildet! Og arkitekturen er som regel mislykket! Hadde noen klart å bygge noe som hadde blitt flott så kanskje, men mener uansett at lavere bygg er bedre med tanke på lys til andre bygg i nærheten, brann- og andre typer sikkerhet og generelt estetikk...

Jah.. NEI TIL HØYHUS!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Men er det ikke viktig at vi får bedre plass og utnyttet boarealet bedre? Er det så nøye åssen det ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit. Det er ikke alle som har råd til enebolig og da er det greit at de har et sted å bo, til en rimelig pris, som ikke ligger 50 mil fra Oslo. Hadde ikke gjort noe om disse høyhusene var litt greie å se på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definér høyhus? :-)

Jeg synes blokker opptil ca 10 etasjer er i orden så lenge det tas hensyn til omgivelsene og bygningene er fine å se på. Høyere enn det ser jeg helst at man prøver å unngå.

Og bare litt på siden; jeg synes også det burde være en eller annen grense for hvor tett det går an å bygge eneboliger. Her hvor jeg bor var det en gang i tiden store hager med masse trær, nå har det poppet opp hus overalt, og det kan gjerne være tre hus på det som opprinnelig var samme tomt. Ikke noe fint i det hele tatt. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Definér høyhus? :-)

Høyhus er bygg på over over 42 meter (Dvs omtrent 12 etasjer) og som avviker vesentlig i forhold til bebyggelsen i området rundt. Et bygg på 10 etasjer er derfor ikke (vanligvis) er høyhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FOR høyhus! Synes Oslo skyline ser temmelig stusselig ut med Plaza og Postgirobygget. Men byggingen bør være begrenset, slik at høyhusene ikke blir for ruvende i forhold til bebyggelsen rundt, og dessuten bør bygget være pent å se på.

Dessuten er det veldig flott med utsikt, og jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i f.eks 15. etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å ødelegge Oslo - bygg utenfor i stedenfor - det er ingen menneskerett å bo i Oslo, som enkelte latere til å tro. (ikke rettet mot noen spesielle her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er ingen pen by, og mye av skylden for det, har alle disse blokkene, høyhusene og jevnt over nitriste bygningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Oslo er ingen pen by' date=' og mye av skylden for det, har alle disse blokkene, høyhusene og jevnt over nitriste bygningene.[/quote']

Blokker og høyhus trenger da ikke være nitriste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Men hvis de så er triste da? Må ikke estetikken vike til fordel for praktiske behov som plassmangel? Stygge byer finnes det nok av her i verden, og jeg synes faktisk ikke Oslo er noen stygg by, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns Oslo trenger høyhus, men det kan godt være begrenset til et gitt område (slik som rundt Sentrastasjonen der det alt er et par høye hus).

MEN samtidig bør gamle byområder med opprinnelige bygårder også bevares - slik at det er allsidighet i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høyhus er bygg på over over 42 meter (Dvs omtrent 12 etasjer) og som avviker vesentlig i forhold til bebyggelsen i området rundt. Et bygg på 10 etasjer er derfor ikke (vanligvis) er høyhus.

er det da ikke høyhys å regne dersom di bygges i bebyggelse der det allerede finnes "blokker" på 10 etg? da avviker de jo ikke vesentlig? :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

er det da ikke høyhys å regne dersom di bygges i bebyggelse der det allerede finnes "blokker" på 10 etg? da avviker de jo ikke vesentlig? :tunge1:

Det spørs hva du definerer som området rundt, det. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...