Gå til innhold

Å be venninne om å kjøre meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det koster 90 kroner i forsikring, drivstoff, slitasje og verditap per vei fra min leilighet i Oslo til Ikea på Slependen, hvis man regner med personen jeg skal hente ikke bor mer enn en 2 kilometer omvei fra meg. I tillegg har du bomringen, så du får et regnestykke som:90 + 90 + 30 + 30 == 240

Da har jeg ikke regnet med ekstra fordi man har passasjer eller den økte slitasjen pga tung last. Du skal spise bra mye på Mc'ern for at det skal gå i null. Spesielt kjipt er det i Oslo der du er den eneste med bil, og du vil bli spurt ofte om å kjøre ting. Du trenger selvsagt ikke Taxiløyve for å frakte gods i personbil. 

Det kommer selvsagt an på vennen, men jeg synes det blir feil dersom de uten bil skal snylte på de med bil. Det er ikke billig med bil og Oslofolk skjønner ikke at det koster litt med bilhold. Dersom det var en kompis med bil ville jeg selvsagt gjort det for de kan returnere tjenesten. Det er en håndfull venner jeg ville kjørt gratis, men med mindre jeg selv hadde et ærend der vil jeg ha dekket kostnadene fra noen andre. Det skal bare et par turer til Ikea så kan jeg spise på Delicatessen, jeg kjenner ingen som lager så god mat (blåskjellene er nydelige).

Å regne på det slik du har gjort synes jeg er smålig. 

Man måler ikke vennetjenester i krone og øre. 

Så lenge det går begge veier så hjelper man der man kan og har lyst. 

Anonymkode: a392a...9ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke bil, men ber omtrent aldri om slike tjenester. Jeg vil helst klare meg selv.

Men jeg synes likevel ikke det er frekt å spørre en gang imellom. Skulle jeg ha spurt noen om det måtte det blitt om å hente meg når jeg var ferdig med handlingen. For det er jo etterpå at jeg ville hatt mye å bære på. Jeg ville aldri ha forventet at noen skulle henge etter meg igjennom hele handleturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på forholdet ditt til denne venninna og hvor ærlig hun tør/kan være mot deg. Jeg syntes slike forespørsler er  fryktelige. Det er ikke moro å si nei, men å "sløse" bort en halv dag på å kjøre andre ville vært uaktuelt. Drar dere derimot på en felles IKEAtur, hvor hun har like mye glede av å gå der å handle, blir det anerledes. Jeg ville heller ikke likt å stappet bilen min full av store esker med tanke på slitasje av bilen. Det er lett å få en ripe inne i bilen, når man lasser inn og ut store ting.

 

Enig.

(De uten sertifikat eller bil får seg gjerne en liten oppvekker når de selv går til anskaffelse av det, er min erfaring.)

Anonymkode: 40166...5f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å regne på det slik du har gjort synes jeg er smålig. 

Man måler ikke vennetjenester i krone og øre. 

Så lenge det går begge veier så hjelper man der man kan og har lyst. 

Anonymkode: a392a...9ad

Problemet i Oslo er at en av ti eller en av tjue har bil. Heldigvis har jeg gitt opp å ha bil der, fant ut at den var mer nyttig hjemme. 

Jeg synes det er mer ryddig at man gjør opp for seg med en gang slik at man ikke ender opp med såre følelser fordi noen mener de blir utnyttet. Selvsagt teller jeg ikke kroner og ører, men når noen ber meg om en tjeneste (å kjøre 5 mil så de kan handle) regner jeg med at de betaler kostnaden slik at jeg ikke taper penger på å hjelpe dem. Noe annet er det dersom man bytter på å gjøre noe, feks har jeg venner som kjører meg til flyplassen, og jeg kjører dem. Det er utrolig praktisk og ikke noe vi regner på. 

Billøse personer som ikke er nære venner får betale sin del av kaken, alternativet er jo at de leier bil eller betaler for transport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Venninne med bil" her også. Og jeg har alltid tilbudt meg å kjøre og hente folk, selv også når de har bodd "feil vei" i forhold til meg. Men to venninner dro det alt for langt, og etterhvert ble jeg gratistaxi som stilte opp i tide og utide. For all del, jeg kjører gjerne, men jeg liker ikke å bli utnyttet. Og litt takknemlighet hadde også gjort seg.

Anonymkode: 114cf...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er venninne med bil i Oslo, stiller kun opp for de som stiller opp for meg. Uansett hvordan kjøring det er snakk om, gidder jeg ikke være sjåfør for de man aldri får en eneste tjeneste tilbake av. Selv ikke om jeg hadde fått betalt. 

Pengene er ikke viktige her, da det er relativt sjelden jeg blir spurt, men jeg vil gjerne vite at de stiller opp om jeg trenger noe senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er venninne med bil i Oslo, stiller kun opp for de som stiller opp for meg. Uansett hvordan kjøring det er snakk om, gidder jeg ikke være sjåfør for de man aldri får en eneste tjeneste tilbake av. Selv ikke om jeg hadde fått betalt. 

Pengene er ikke viktige her, da det er relativt sjelden jeg blir spurt, men jeg vil gjerne vite at de stiller opp om jeg trenger noe senere.

trenger hva da?

Anonymkode: 0d223...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Spørs vel om hun må kjøre langt for deg, om dere er nære nok venner, og om du er villig til å betale henne en gang i blant (Må ikke være å gi henne penger, men å spandere en god middag på henne for eksempel)

Tenker personlig at venner burde hjelpe hverandre ut i situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger hva da?

Anonymkode: 0d223...1f3

Hjelp til noe (feks flytting), selskap, noen å snakke med osv. Altså sånt man gjør for venner. Krever ikke mye tilbake, krever bare at de gjør meg tjenester på lik linje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Hjelp til noe (feks flytting), selskap, noen å snakke med osv. Altså sånt man gjør for venner. Krever ikke mye tilbake, krever bare at de gjør meg tjenester på lik linje. 

Det er sånn jeg tenker at vennskap skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hundrelapper for en tur til ikea? 

Anonymkode: a416a...954

Nå er jeg sjelden enig i det AmbivalentReaction skriver, men han har faktisk ett poeng, det er ikke gratis å kjøre rundt på folk. Min siste tur der jeg "bare" skulle kjøre noen en "kjapp tur", endte opp med 3 bompasseringer, 8 mil kjørt og 5,5 timer brukt. Sånn bortsett fra at jeg ikke fikk gjort noe som helst annet mellom jobb og sengetid enn å kjøre, så kostet det meg langt over 200 kr i utgifter. Jeg mener at vennetjeneste er en gjensidig greie, noen ganger kjøre jeg, andre ganger hjelper noen meg, men langt fra alle ser det sånn. Erfaringsmessig vet ikke folk uten bil hvor dyrt det er å kjøre, jeg tror ikke det er noe de tenker over heller. Sjelden jeg får hjelp også, bil er en stor nok utgift om ikke det skal være en gratisressurs for hele vennekretsen. 

Anonymkode: eafc2...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekkt, men det er viktig at du ikke tar det for gitt heller. Ville heller invitert veninnen med på handleturen da det hadde blitt mer naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt overrasket jeg, over at det er så vanskelig å gjøre andre en tjeneste. Jeg er "venninnen med bil", får i blant spørsmål om hjelp, og da stiller jeg opp når jeg kan. Krever ikke noe tilbake "per gang", men så er det aldri vanskelig å spørre om hjelp til noe andre veien heller. Trodde vel det var slik med de fleste vennskap. Det er såklart noe annet om det er folk som ikke bidrar tilbake, men er man gode venner, så burde ikke det være noen issue tenker jeg. Mulig jeg bare er heldig, for dette har faktisk aldri vært noe problem verken med venner eller familie.

Anonymkode: 5d6ca...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble en gang spurt om å kjøre til Ikea Slependen i stedet for Alnabru fordi da kunne noen spare 30 kr på et tilbud fra ikea family. At jeg fikk to ekstra bompasseringer var ikke så nøye, bare den som satt på sparte noen kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å regne på det slik du har gjort synes jeg er smålig. 

Man måler ikke vennetjenester i krone og øre. 

Så lenge det går begge veier så hjelper man der man kan og har lyst. 

Anonymkode: a392a...9ad

Hvorfor er det smålig å regne på direkte utgifter man har i forbindelse med en slik vennetjeneste? Som vennetjeneste er jeg mer enn villig til å gi av min tid og arbeidskraft, ved å hjelpe å bære, montere møbler eller hjelpe til med å flytte og male nyinnkjøpt leilighet. Dette koster meg ingenting, bortsett fra tid og eventuelt drivstoff hjem til vedkommende (og dersom dette er noe som tar en hel dag eller helg er jeg kanskje heldig og får en øl eller noe å tygge på etterpå) Å egenhendig ta en regning på flere hundre kroner for bensin, forsikring og eventuelle bompenger er ikke noe jeg ser på som en "vennetjeneste", det er en direkte utgift. For ikke å nevne risikoen for skade på bilen (jeg tredde en gang bilen oppå en kant ved utkjørselen fra et kjøpesenter og ødela hele lista under bilen da jeg skulle hente ei venninne som hadde vært på shopping. Det kostet flere tusen å reparere, og ja, det var min feil, men dersom jeg ikke hadde sagt ja til å hente venninnen denne dagen hadde jo ikke dette skjedd. Risikoen er min, og den kan koste dyrt. En annen gang hadde jeg hentet ei venninne på Ikea, og hun sa jeg kunne kjøre inn i bygården selv om det sto innkjøring forbudt. Hun sa det var lov å sette bilen der dersom man skulle flytte eller bære møbler, for dette hadde hun fått beskjed om av styret. "Ja vel", tenkte jeg, og gjorde som hun sa. Gjett hvem som måtte betale boten?) 

Anonymkode: 43476...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 19 Dec 2015 at 10.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bil, men har ei venninne som har. Er det frekt av meg å innimellom spørre henne om å kjøre meg til IKEA feks.? Når jeg har tunge ting å bære på.

Anonymkode: 1545e...cd5

 

Med engang en venninne begynner å føle seg brukt, eller tatt for gitt, så risikerer du å miste vennskapet.

Anonymkode: b0b3b...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Saturday, December 19, 2015 at 10.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bil, men har ei venninne som har. Er det frekt av meg å innimellom spørre henne om å kjøre meg til IKEA feks.? Når jeg har tunge ting å bære på.

Anonymkode: 1545e...cd5

Syns ikke dette så helt greit ut når du skriver "innimellom".Ser ut som om du spekulerer i dette og vil ha privatsjåfør med bil.Hadde dette handlet om en gang,så ok.Så nei,jeg syns ikke det er greit.Du kan heller fortelle at du har tenkt deg dit eller et annet sted,og se om hun vil være med eller tilbyr seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...