Gå til innhold

Å be venninne om å kjøre meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke bil, men har ei venninne som har. Er det frekt av meg å innimellom spørre henne om å kjøre meg til IKEA feks.? Når jeg har tunge ting å bære på.

Anonymkode: 1545e...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bomring både på Alnabru og til Bærum, da bør du betale noen hundrelapper. Statens sats er 4.05 per kilometer + bomringer. Dette dekker slitasje, forsikring og drivstoff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor ofte. Og så må du respektere hvis hun sier det ikke passer en gang. 

Jeg har alltid vært "venninnen med bil" og jeg aldri hatt noe i mot å hjelpe en venninne innimellom, men jeg kjenner at hvis det hadde vært stadige forespørsler så hadde jeg blitt mye mindre hjelpsom. Om noen spør meg om hjelp til sånt et par ganger i året og det ikke er snakk om milevis med kjøring så er det bare hyggelig å kunne bistå, men hadde det vært et par ganger i måneden så hadde det begynt å føles som en plikt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bomring både på Alnabru og til Bærum, da bør du betale noen hundrelapper. Statens sats er 4.05 per kilometer + bomringer. Dette dekker slitasje, forsikring og drivstoff. 

Bor ikke i Oslo.

Anonymkode: 1545e...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spanderer middag og det ikke er så ofte. Det er alltid noen som skal ha skyss til noe på Alnabru, og det er ikke bare det at man må kjøre, men man må laste inn i bilen og bære inn i leiligheten også.. Når man da bare får et hadet, så føler man seg litt brukt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid vært venninnen med bil, og syns det er helt greit å blir spurt av og til. Men når du skal hente noen hjemme, kjøre til Ikea, vandre rundt i timesvis, handle, spise, pakke, kjøre folk hjelm og hjelpe til med å bære inn, så kan det fort bli mye. Ofte går en hel ettermiddag, evt hele lørdag formiddag. Da syns jeg det er greit om den som vil bli kjørt spanderer måltidet evt kjøper is og pølse i kiosken for å vise at de setter pris på hjelpen. Jeg bor i Bergen, og her vil det også være bompenger hver vei + bensin for å komme seg til Ikea. Det blir fort penger av det, spesielt hvis vi "bare" må innom Stoff og Stil, Plantasjen, Coop Obs bygg osv på veien. 

Anonymkode: eafc2...26e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De leverer på  døra, bare å dra dit og bestille så kjører de hjem til deg. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor ofte du legger i "innimellom". 1-2 ganger i året hadde nok gått greit for min del, men noe mer enn det hadde jeg nok ikke giddet. Syns også det hadde vært greit om du spanderte middag på meg som en liten takk. 

Anonymkode: efa2f...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bil, men har ei venninne som har. Er det frekt av meg å innimellom spørre henne om å kjøre meg til IKEA feks.?

Bil til IKEA er unødvendig, for de transporterer varene hjem til deg, men det  fins andre ærend. Selvsagt insisterer du på å betale, 4 kr/km pluss evt. bomutgifter og parkering, avrundet oppover. For selve tida hennes tilbyr du ikke betaling, derimot en middag e.lign, alt etter tidspunkt og varighet. Noen bilister vil si at dette blir alt for mye, men ikke hør på dem, de liker bare ikke å bli minnet på hvor mye det egentlig koster å ha bil.-

Endret av Vox_populi
-
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på forholdet ditt til denne venninna og hvor ærlig hun tør/kan være mot deg. Jeg syntes slike forespørsler er  fryktelige. Det er ikke moro å si nei, men å "sløse" bort en halv dag på å kjøre andre ville vært uaktuelt. Drar dere derimot på en felles IKEAtur, hvor hun har like mye glede av å gå der å handle, blir det anerledes. Jeg ville heller ikke likt å stappet bilen min full av store esker med tanke på slitasje av bilen. Det er lett å få en ripe inne i bilen, når man lasser inn og ut store ting.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid vært "venninne med bil" og jeg hadde gjerne kjørt deg DERSOM tid og sted hadde passet for meg. Jeg hadde satt ufattelig stor pris på å slippe å spørre etter bensinpenger og hadde blirr veldig glad om du f.eks hadde spandert en kaffe på meg. Hadde jeg uansett skullet på IKEA selv og vi dro sammen så hadde jeg satt pris på om du spanderte f.eks middag (ikke bensinpenger) men det er nå meg :P

Det skader uansett ikke å spørre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Det kommer helt an på hvor ofte det dreier seg om. Jeg mener også at det har med deres forhold å gjøre - treffes dere ofte utenom disse kjøreturene. Hvis ikke så kan hun jo føle seg utnyttet.

Som andre her sier så kan du faktisk få varene hjemkjørt - da slipper du å bry andre med kjøring i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvor ofte. Jeg synes også det er mye greiere å bli spurt om å hjelpe og kjøre varer hjem enn å bruke hele dagen på Ikea. Det har jeg gjort for venner flere ganger før, og da har de ringt når de var på vei mot kassa. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bomring både på Alnabru og til Bærum, da bør du betale noen hundrelapper. Statens sats er 4.05 per kilometer + bomringer. Dette dekker slitasje, forsikring og drivstoff. 

Noen hundrelapper for en tur til ikea? Nei ærlig talt, hun har da ikke taxiløyve heller! Du høres grådig gjerrig og selvsentrert ut AmbivalentReaction, om du skal ha masse penger for å stille opp for vennene dine.

Ja dette er en HELT NORMAL vennetjeneste, og sånn man kan spørre og gjøre for vennene sine en gang i blandt.
Om det skjer ofte, så er det rimelig å tilby seg å betale bensinpenger og bompenger , men om det er en gang i året så går det som regel opp i opp med andre ting man deler i vennskapet, f.eks at du har laget middag til henne noen ganger. Eller så kan du foreksempel spandere på hun Mc'ern mat på vei hjem fra Ikea.

Anonymkode: a416a...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er frekt så lenge du tilbyr deg å betale eller gjengjelde tjenesten. Og bare presiser at det kun er dersom det passer for henne og hun vil :)

Anonymkode: a392a...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikea tar gjerne halve dagen, så det setter jeg ikke pris på å bli spurt om. Ikea tilbyr hjemkjøring, benytt deg heller av det. Bil koster faktisk (minst) 4,10 pr. kilometer + eventuell bom, så ha i tankene at dette er en utgift for venninnen din før du spør, og kompenser henne tilsvarende. 

Anonymkode: 43476...6ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hundrelapper for en tur til ikea? Nei ærlig talt, hun har da ikke taxiløyve heller! Du høres grådig gjerrig og selvsentrert ut AmbivalentReaction, om du skal ha masse penger for å stille opp for vennene dine.
Ja dette er en HELT NORMAL vennetjeneste, og sånn man kan spørre og gjøre for vennene sine en gang i blandt.
Om det skjer ofte, så er det rimelig å tilby seg å betale bensinpenger og bompenger , men om det er en gang i året så går det som regel opp i opp med andre ting man deler i vennskapet, f.eks at du har laget middag til henne noen ganger. Eller så kan du foreksempel spandere på hun Mc'ern mat på vei hjem fra Ikea.

Anonymkode: a416a...954

Det koster 90 kroner i forsikring, drivstoff, slitasje og verditap per vei fra min leilighet i Oslo til Ikea på Slependen, hvis man regner med personen jeg skal hente ikke bor mer enn en 2 kilometer omvei fra meg. I tillegg har du bomringen, så du får et regnestykke som:
90 + 90 + 30 + 30 == 240

Da har jeg ikke regnet med ekstra fordi man har passasjer eller den økte slitasjen pga tung last. Du skal spise bra mye på Mc'ern for at det skal gå i null. Spesielt kjipt er det i Oslo der du er den eneste med bil, og du vil bli spurt ofte om å kjøre ting. Du trenger selvsagt ikke Taxiløyve for å frakte gods i personbil. 

Det kommer selvsagt an på vennen, men jeg synes det blir feil dersom de uten bil skal snylte på de med bil. Det er ikke billig med bil og Oslofolk skjønner ikke at det koster litt med bilhold. Dersom det var en kompis med bil ville jeg selvsagt gjort det for de kan returnere tjenesten. Det er en håndfull venner jeg ville kjørt gratis, men med mindre jeg selv hadde et ærend der vil jeg ha dekket kostnadene fra noen andre. Det skal bare et par turer til Ikea så kan jeg spise på Delicatessen, jeg kjenner ingen som lager så god mat (blåskjellene er nydelige).

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid vært "venninnen med bil". Og hvis det ikke er for ofte, som sagt før her, så er det greit hvis jeg selv skal ha noe der. Hvis ikke, så sier jeg nei på en grei måte.   Å bruke en hel dag på ikea når man ikke skal ha noe selv der, blir for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ikke er frekt dersom dere er gode venner som gjør ting for hverandre gjengjeldene ofte. Men jeg har et par venninner som alltid bare har tatt for seg, fått middag hjemme hos meg, filmkveld med snop, jeg har kjørt hit og dit, uten å noen gang få en middag eller splitte kostnadene for filmkvelden ect og ihvertfall ikkenoe takk, så akkurat de jentene hadde jeg nok ikke gjort det med, for jeg er lei av å bli "utnyttet" fordi jeg er snill, kanskje dumsnill. Men det er stopp hos denne jenta også. Men hadde det vært ei som vi regelmessig gjør ting for hverandre fordi vi er glade i hverandre, så hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Evt spurt om ikke hun skulle på ikea snart, for da vil du være med? :) 

Anonymkode: 08cec...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...