Gå til innhold

Illy venter på bolla


Illy

Anbefalte innlegg

Den 23.7.2016 at 13.09, Marimba skrev:

Jeg har tenkt samme tanke, men samtidig prøver jeg å overbevise meg selv om at slik er det absolutt alt for tidlig å tenke, også tenker jeg på de som virkelig har slitt, men så jammen har det sitti på IVF allikevel, og det gir jo også litt håp. Hvor mye koster en sånn privat 3-forsøkspakke? 

Jeg har også tenkt litt tanken på privat, men så tenker jeg også: dersom man er ganske uheldig og det ikke klaffer på de to første forsøkene. Hvordan vil da presset rundt en bli på forsøk nr. 3? Når man har betalt så mye penger, også sitter man der og føler at "nå er det siste forsøk, nå MÅ det klaffe". Nei, jeg vet ikke jeg.. tror jeg må sette meg en del mer inn i disse greiene før jeg avgjør noe som helst. 

Du har rett i det altså, det er for tidlig å tenke slik. Jeg har oppdaget at jeg vet om flere som har fått hjelp ved IVF, faktisk. Det er bare ikke noe de har fortalt om før, sånn under samtalen rundt middagsbordet. Det er veldig dyrt, det koster rundt 60 tusen. Medisiner kommer i tillegg, men disse kan man få refundert en god del av.

Det er svimlende priser. For vår del, ser vi for oss at det blir styr med å gjøre det offentlig, f.eks. i form av at samboeren er på jobb i England eller noe akkurat den datoen vi blir innkalt, og så må vi vente et halvt år på neste sjanse. Samboeren tenker vel at det får bli de tre forsøkene, ellers går det ikke (med mindre legen sier at vi har hatt skikkelig uflaks, og at det kommer til å gå). Jeg tenker at vi fortsatt har de tre offentlige forsøkene til senere dersom vi prøver privat i høst. Vi var på utredning privat, og det virket veldig ok der. De var også velvillige når det gjaldt en eventuell henvisning videre til offentlig sykehus, så det kjentes ikke som de bare var ute etter å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo veldig bra ut. :) vedder en flaske endelig ammefri-vin på at du får barn i 2017 du også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Havrekjeksen skrev:

Det høres jo veldig bra ut. :) vedder en flaske endelig ammefri-vin på at du får barn i 2017 du også! 

Åh, så bra at du tør vedde ei hel flaske for meg! Du har peiling på alt av prøvegreier, så når du tar en sånn sjanse, tror jeg også at det kan gå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Illy. En klem til deg - jeg syns det er veldig fint av deg å dele tankene dine rundt IVF her. (Og dere andre også selvsagt.) Det kan jo se ut som at det går den veien for oss også. Jeg har bare ikke ville tenke så mye konkret rundt det enda. Men det er en merkelig trøst i å vite at man er flere som går igjennom lignende prosesser og tanker. Mot folk som jeg snakker med dette om i "virkeligheten" er jeg nemlig veldig kortfattet og framstår sikkert som at jeg tar veldig lett på det. Og selv om jeg ikke alltid skriver så veldig utdypende her på KG heller, sitter jeg ofte her og nikker og smiler eller får en klump i halsen fordi flere av dere her klarer å sette ord på tanker og følelser som jeg ikke klarer. 

Men - jeg har virkelig troen på at det snart er deres tur, Illy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Illy! Jeg var og snoket på profilen din siden du besøkte dagboka mi, og så at du hadde en du også :) Jeg vil gjerne følge med deg, spesielt siden vi vel kommer til å gå gjennom mye av det samme i høst.

Jeg har ikke lest gjennom hele dagboka di (enda... prøver å være litt mer effektiv på jobb enn tidligere i uka), men skal nok komme meg gjennom med tid og stunder!

Vet du omtrent når dere skal begynne med forsøk?

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.7.2016 at 11.57, Snotra skrev:

Hei igjen, Illy. En klem til deg - jeg syns det er veldig fint av deg å dele tankene dine rundt IVF her. (Og dere andre også selvsagt.) Det kan jo se ut som at det går den veien for oss også. Jeg har bare ikke ville tenke så mye konkret rundt det enda. Men det er en merkelig trøst i å vite at man er flere som går igjennom lignende prosesser og tanker. Mot folk som jeg snakker med dette om i "virkeligheten" er jeg nemlig veldig kortfattet og framstår sikkert som at jeg tar veldig lett på det. Og selv om jeg ikke alltid skriver så veldig utdypende her på KG heller, sitter jeg ofte her og nikker og smiler eller får en klump i halsen fordi flere av dere her klarer å sette ord på tanker og følelser som jeg ikke klarer. 

Men - jeg har virkelig troen på at det snart er deres tur, Illy! :)

Tusen takk for klemmen :klem:Jeg syns også det er en trøst i å ikke være alene. Jeg unner virkelig ikke andre å slite med prøvinga, men siden det nå fins mange som gjør det, er det godt å høre fra og dele tanker med noen av dem. Tror nok det virker som jeg tar lett på dette for folk rundt meg også, i hvert fall for de som ikke vet at vi prøver aktivt (de hinter gjerne til om det kommer barn snart, siden vi har kjøpt hus). Jeg har nevnt det for noen kolleger etter hvert, siden en eventuell baby vil føre til at jeg bytter jobb. Vi samarbeider tett, og i en del tøffe situasjoner på min jobb, så vi er antagelig mer åpne med hverandre enn en er på mange andre arbeidsplasser. Det er godt at noen vet om det :) Men samtidig er jeg privat anlagt, så en anonym dagbok er helt perfekt!

Jeg tror det er deres tur snart også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, miore skrev:

Hei Illy! Jeg var og snoket på profilen din siden du besøkte dagboka mi, og så at du hadde en du også :) Jeg vil gjerne følge med deg, spesielt siden vi vel kommer til å gå gjennom mye av det samme i høst.

Jeg har ikke lest gjennom hele dagboka di (enda... prøver å være litt mer effektiv på jobb enn tidligere i uka), men skal nok komme meg gjennom med tid og stunder!

Vet du omtrent når dere skal begynne med forsøk?

Hei! Hyggelig med dagbokbesøk! Den har blitt lengre enn jeg håpet, så å lese hele tror jeg ikke jeg hadde hatt tålmodighet til selv en gang nå! Det er veldig fint med noen i en lignende situasjon, altså :) Og så er det så godt at du har vært igjennom det en gang og det gikk fint.

Vi har vært til utredning hos en privat klinikk (det står i siste del av dagboka, så om du startet på begynnelsen, har du ikke kommet dit enda). Der fikk vi beskjed om å prøve fram til september, og så ta kontakt om det ikke hadde skjedd noe. Problemet ser ut til å være dårlig sædkvalitet. Men det kan godt tenkes at det er noe mer også, utredningen var ikke så grundig i første omgang. Det ser ikke ut som det skjer noe, så da blir det å ta kontakt i september. Jeg forstod det på legen som at de ville prøve IVF med en gang, fordi alt så ut til å være i orden med hormoner og eggløsning hos meg. Da går det kanskje ganske raskt fra vi tar kontakt, jeg vet ikke helt hvordan ventetider er i det private. Det blir skummelt og spennende! :)

Gleder meg til å følge med på ditt forsøk nå, og håper det er full klaff på første igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er jeg i midten av mars :fnise:

På privatklinikken min er det så og si ingen ventetid, i alle fall :) Heldigvis! Hos oss har de ikke funnet noe problem, tilsynelatende er både jeg og mannen friske og fertile. Vi klarer bare ikke å lage noen barn sammen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte forresten jeg skulle kommentere disse nylige innleggene dine:

Den 19.7.2016 at 11.54, Illy skrev:

Vi har snakket mer om IVF, og det blir nok slik til høsten. Privat, fordi det er lettere å tilpasse etter arbeidstider. Jeg regner med at jeg må igjennom noe mer utredning først. Vi vet jo tross alt ikke om egglederne er åpne en gang, det er ikke noe en ser på ultralyd. 

Den 23.7.2016 at 11.49, Illy skrev:

På legen vi var hos, forstod jeg det nesten som han mente vi bare skulle starte rett på IVF i høst hvis det ikke hadde skjedd noe innen da. Det er jo litt rart, for selv om alt så fint ut hos meg på ultralyd og blodprøver, er det jo ikke alt de kan oppdage slik. Kanskje det de kan finne ved nærmere undersøkelser er sånt man måtte hatt IVF-hjelp for uansett? Det blir godt å starte opp med hjelp, og føle at det kan skje noe :) Samtidig er jeg livredd for at det ikke skal gå på den måten heller!

Jeg "hoppet" også over sjekk av egglederne. Grunnen til det er ganske enkel: Resultatet er at enten er de tette, eller så er de ikke tette.

Er de tette, må dere uansett til med ivf for at du skal bli gravid. I så fall har du "sløst bort" tiden med venting på undersøkelse av egglederne.

Er de ikke tette, vet man fremdeles ikke om det er noe "galt" med deg, eller i så fall hva. I så fall kan du egentlig fremdeles si at du har "sløst bort" tiden med venting på lap eller kontrastvæske for å sjekke egglederne, for du står på en måte på nøyaktig samme sted som du gjorde før undersøkelsen - du blir ikke gravid, og du vet ikke helt hvorfor.

I det offentlige pleier de å kreve lap og/eller kontrastvæske før man sendes videre til prøverør, men privatklinikken vår mente det ikke var noe vits i av årsaken jeg nevner over. Jeg kjøpte den forklaringen :) 

Hadde du hatt PCO(S) hadde de sannsynligvis sett tegn til det på UL og blodprøver. Hadde du hatt endometriose hadde du vært i tidenes smertehelvete hver gang du har mens, og i så fall hadde nok det gitt dem incentiver til å foreslå lap.

Hadde du hatt problemer med eggreservene, eggkvalitet eller tidlig overgangsalder, hadde de også sett det på blodprøvene.

Med andre ord synes jeg egentlig det de sa var fornuftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, miore skrev:

Tenkte forresten jeg skulle kommentere disse nylige innleggene dine:

Jeg "hoppet" også over sjekk av egglederne. Grunnen til det er ganske enkel: Resultatet er at enten er de tette, eller så er de ikke tette.

Er de tette, må dere uansett til med ivf for at du skal bli gravid. I så fall har du "sløst bort" tiden med venting på undersøkelse av egglederne.

Er de ikke tette, vet man fremdeles ikke om det er noe "galt" med deg, eller i så fall hva. I så fall kan du egentlig fremdeles si at du har "sløst bort" tiden med venting på lap eller kontrastvæske for å sjekke egglederne, for du står på en måte på nøyaktig samme sted som du gjorde før undersøkelsen - du blir ikke gravid, og du vet ikke helt hvorfor.

I det offentlige pleier de å kreve lap og/eller kontrastvæske før man sendes videre til prøverør, men privatklinikken vår mente det ikke var noe vits i av årsaken jeg nevner over. Jeg kjøpte den forklaringen :) 

Hadde du hatt PCO(S) hadde de sannsynligvis sett tegn til det på UL og blodprøver. Hadde du hatt endometriose hadde du vært i tidenes smertehelvete hver gang du har mens, og i så fall hadde nok det gitt dem incentiver til å foreslå lap.

Hadde du hatt problemer med eggreservene, eggkvalitet eller tidlig overgangsalder, hadde de også sett det på blodprøvene.

Med andre ord synes jeg egentlig det de sa var fornuftig!

Aha, her var det mye gode forklaringer! :) Jeg har en liten frykt for endometriose som smyger seg fram innimellom (eller, på dager hvor jeg er litt ekstra negativ, og i tillegg dum nok til å google det) Det hender jeg har noen fæle menssmerter, men slettes ikke hver gang, og så har jeg eggløsningssmerter. Men dette fortalte jeg til legen.

Jeg håper egentlig at vi også får begynne rett på. Og særlig når det finnes flere gode argumenter for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har begynt å forberede meg mentalt på å få hjelp, har jeg ikke tenkt å la denne prøveperioden gå uten å gjøre det jeg kan. Det fører til litt ekstra spenning. Jeg har kjøpt inn pre-seed, og har trua på det. Men så kommer alt an på om vi rekker det. Siden forrige el var litt forsinket, er sjansen til stede. Egentlig skulle jobbene våre ødelegge alt denne runden, men kanskje vi rekker hjem likevel!

Så for første gang er jeg nervøs for positiv test. Jeg har en digital clearblue med smilefjes, som jeg har kjøpt i desperasjon tidligere, og nok tester igjen til den. Så hver ettermiddag nå sitter jeg og venter mens den blinker og kalkulerer og frykter smilefjeset. Jeg håper det kommer først søndag kveld eller mandag morgen. Målet er jo å spice opp den nært forestående ferien med en positiv test og alkoholfri feiring. Og blir det ikke sånn, skal jeg i hvert fall ha en flaske ordentlig dyr kvaltitesvin! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Illy
Dobbelpost fordi internett datt ut og så plutselig var tilbake.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ingen positiv el-test. Dette kan gå! Denne måneden har jeg droppet hostesaft, glemt evening primrose oil og vært dårlig til å huske å drikke nok vann. Og hva skjer? Joda, da oppfører kroppen seg som den skal rundt el, og produserer ordentlig "el-slim" (ikke et delikat begrep, men men...) . Det har jeg ikke hatt i hele år. Flere dager før el også, tydeligvis. Jeg har hatt det før, for lenge siden, men da varte det bare en eller kanskje to dager. Egentlig har jeg i mitt stille sinn tenkt at manglende eller feil utflod (æsj, utflod, kan det ikke hete cervical fluid på norsk og?) kanskje er grunnen til at det ikke skjer noe.

Så nå må jeg jo bare ha trua denne måneden. Hvis vi rekker det! Det er jo typisk at Ovia og kroppen sier at denne helga er jeg ordentlig fruktbar, men at samboeren og jeg ikke er i samme by. Vi er ikke en gang i samme fylke :bond:Så kjære klokkegud, eller eventuelle andre guder, la eggløsningen vente en dag til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt fælt på dette EL-slimet selv. Jeg TROR jeg hadde det før jeg begynte på p-piller for tusen år siden, men er ikke helt sikker - det var ikke akkurat noe jeg brydde meg om den gangen. Men etter at jeg sluttet på p-piller i 2012, har jeg bare fått det én gang - og det var når jeg var midt i forrige prøverørsforsøk med massevis av eggstokkaktivitet. Jeg har ingen fasitsvar her, men jeg har lurt på mye av det samme som deg - om noe av grunnen til min lave fertilitet er mangelen på dette forgjettede slimet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å stå på hodet og krysse beina eller noe. Kanskje det gjør at el bruker litt lengre tid ;) 

Uansett er jeg med på å krysse fingrene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 31.7.2016 at 15.14, miore skrev:

Jeg har lurt fælt på dette EL-slimet selv. Jeg TROR jeg hadde det før jeg begynte på p-piller for tusen år siden, men er ikke helt sikker - det var ikke akkurat noe jeg brydde meg om den gangen. Men etter at jeg sluttet på p-piller i 2012, har jeg bare fått det én gang - og det var når jeg var midt i forrige prøverørsforsøk med massevis av eggstokkaktivitet. Jeg har ingen fasitsvar her, men jeg har lurt på mye av det samme som deg - om noe av grunnen til min lave fertilitet er mangelen på dette forgjettede slimet. 

Jeg syns det står om slimet overalt, som om at alle har det. Og så skal man finne det for å vite når man er mest fruktbar. Så enkelt er det ikke her. Det virker logisk at manglende slim, eller som i mitt tilfelle, feil type utflod i dagene rundt EL, gjør det vanskelig. Det kan jo hende at det er årsaken hos en del som opplever uforklarlig barnløshet, men det er ikke godt å si. Hos oss er svømmerne litt trege og, så de kunne sikkert trengt noe ordentlig EL-slim for å komme seg dit de skal.

 

22 timer siden, Marimba skrev:

Du får prøve å stå på hodet og krysse beina eller noe. Kanskje det gjør at el bruker litt lengre tid ;) 

Uansett er jeg med på å krysse fingrene! 

Jeg krysset beina, og prøvde å stresse litt ekstra. Stress skal kunne forsinke EL, har jeg hørt. Jeg har vel erfart det også, da jeg var ung og mensen ikke kom og jeg var livredd for å være gravid. Og det virket! Fingerkryssingen bidro nok også :)

22 timer siden, Havrekjeksen skrev:

Når er dere i samme fylke igjen? Var det i dag? Hold ut! :)

I går var vi i samme fylke, og i samme hus igjen. Og da ble testen positiv! :) Så nå fikk vi prøvd med pre seed også. Jeg tror EL er i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2016 at 6.17, Snotra skrev:

Hurra for at dere rakk el! Da er du med andre ord i gang med å telle antall dpo? :)

Takk for det! Det var akkurat perfekt timing i siste liten. Jeg er 8 dpo i dag. Eller 9 på en måte, siden EL var norsk tid, og vi er 9 timer bak i USA nå.

Det hjelper å være på ferie, da er det så mye annet å se og tenke på, så en slipper symtomjakten. Akkurat nå er jeg håpefull, som vanlig på denne tida i måneden, men det er bare fordi det er god wifi på hotellet, og jeg logget inn her og kom på det. Ting er akkurat som vanlig. Puppene er ømme, men siden de pleier å bli det, innbiller jeg meg at de ikke blir det om/når jeg blir gravid. 12 ganger uten hell (minus kjemisk i pp1), burde tilsi at oddsene ikke er så veldig gode nå. Men så kan det jo være likevel da :) Dette blir nok siste sjansen før vi ringer legen for å snakke mer om IVF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Illy skrev:

Takk for det! Det var akkurat perfekt timing i siste liten. Jeg er 8 dpo i dag. Eller 9 på en måte, siden EL var norsk tid, og vi er 9 timer bak i USA nå.

Det hjelper å være på ferie, da er det så mye annet å se og tenke på, så en slipper symtomjakten. Akkurat nå er jeg håpefull, som vanlig på denne tida i måneden, men det er bare fordi det er god wifi på hotellet, og jeg logget inn her og kom på det. Ting er akkurat som vanlig. Puppene er ømme, men siden de pleier å bli det, innbiller jeg meg at de ikke blir det om/når jeg blir gravid. 12 ganger uten hell (minus kjemisk i pp1), burde tilsi at oddsene ikke er så veldig gode nå. Men så kan det jo være likevel da :) Dette blir nok siste sjansen før vi ringer legen for å snakke mer om IVF. 

Jeg krysser fingrene for at det ordner seg denne gangen! Kanskje ferietur er trikset som besørger at spiren sitter for dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...