Gå til innhold

Sjefen sendte meg hjem fra julebordet fordi jeg ikke aksepterte å bli tafset på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kveld var det julebord på jobben.  Vi er en liten bedrift med under 10 ansatte som jobber tett sammen og jevnt over trives vi i hverandres selskap. Vi pleier å be med to-tre representanter for firmaer vi jobber tett sammen med på julebordet og årets julebord var ikke et unntak.  

Vi møttes på en restaurant klokka 19 og etter å ha spist (og drukket) oss gjennom fem retter gikk turen videre til et utested.  Da var allerede en av "gjestene" ganske full, en ikke fullere enn at han kom inn på utestedet.  Han ble sittende ved siden av meg og etter å ha fått i seg et par drinker ble han ekstremt innpåsliten og begynte å tafse på meg.  Jeg ble irritert og ba ham om å slutte. Først en gang på en hyggelig måte. Da ga han seg et par minutter før det var på'n igjen.  Andre gangen sa jeg mye klarere fra at jeg ikke syntes det var greit (han er dobbelt så gammel som meg og vi er begge i forhold, jeg har samboer og han er familiefar) og fjernet fysisk hånda hans fra BH'n min.

Reaksjonen til (den fulle) sjefen min var at jeg fikk beskjed om å slutte å være så prippen og sur. Om jeg skulle ha den holdningen kunne jeg dra hjem og la de som var innstilt på å ha det gøy hygge seg videre uten at jeg la en demper på stemningen.  Jeg gikk umiddelbart og tok en taxi hjem. Kjenner jeg er skikkelig forbanna nå og føler meg veldig urettferdig behandlet. Nå gruer jeg meg til å dra på jobb i morgen siden dette ble så kleint.

Anonymkode: c410e...75e

DU trenger da ikke hverken grue deg eller skamme deg!  Ikke din skyld at det ble ubehagelig. Var jo denne "gjesten" som gikk milevis over streken, og sjefen din som dreit på leggen så inderlig at møkklukta aldri blir borte.

 Nei, du...hold ryggen rak og sett blikket rett i deres og se hvem som viker. (Om de husker det, da).  

Lykke til. ☺

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for alle svar og tilbakemeldinger. :)

Pussig nok har ikke sjefen dukket opp i dag... Det hadde visst blitt veldig sent og veldig fuktig i går og flere av kollegaene mine kom veldig sent i dag.  Et par av dem har gitt uttrykk for at de ikke synes sjefens oppførsel i går var grei og at det var den klåfingra "gjesten" og ikke meg som burde vært sendt hjem.  

Sjefen er uheldigvis "øverste leder". Han eier omtrent halve bedriften jeg er ansatt i og vi er ikke en del av en kjede/større konsern, så det er ingen over ham jeg kan gå til.  Vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette.

TS

Anonymkode: c410e...75e

Jeg synes du skal be om en samtale med ham på tomannshånd.

Fortell ham at du er overrasket og ganske skuffet over oppførselen hans på julebordet.

- det vil sannsynligvis være det enste du trenger å si før unnskyldningen kommer.

Dersom det ikke kommer en unnskyldning så kan det være tid for å rolig nevne at man ikke bygger et godt rykte for sin bedrift (hverken hos leverandører eller kunder) ved å gi leverandører og kunder inntrykk av at bedriftens kvinnelige ansatte fungerer som gaver til de beste kunder/leverandører.

Ikke gråt. Ikke bli sint. Vær iskaldt rolig med et snev av skuffelse i stemmen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tid for å rolig nevne at man ikke bygger et godt rykte for sin bedrift (hverken hos leverandører eller kunder) ved å gi leverandører og kunder inntrykk av at bedriftens kvinnelige ansatte fungerer som gaver til de beste kunder/leverandører. Ikke gråt. Ikke bli sint. Vær iskaldt rolig med et snev av skuffelse i stemmen.

Du foreslår mao. å true sjef/eier. Tar en den tonen, da må en være forberedt å måtte slutte, og det med meget kortfattet attest. Jeg hadde ikke våget å rå andre til så drastisk et skritt uten å kjenne de lokale forholdene bedre. Gjør en noe slikt, må en være helt sikker på å vinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får mange moralske råd og uråd.

Ta heller en telefon eller send en mail til Likestillings- og diskrimineringsombudet. De gir deg mer faglige råd. Her er linken: 

http://www.ldo.no/

Anonymkode: b2f54...034

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du foreslår mao. å true sjef/eier. Tar en den tonen, da må en være forberedt å måtte slutte, og det med meget kortfattet attest. Jeg hadde ikke våget å rå andre til så drastisk et skritt uten å kjenne de lokale forholdene bedre. Gjør en noe slikt, må en være helt sikker på å vinne.

Hvor fant du trusselen hen?

Siden TS er ansatt så er det ikke urimelig at hun kjenner forholdene ganske bra, og dersom du klarer å finne en trussel i å ta opp hendelsen i en rolig og saklig tone så overrasker du meg stort.

Hvorledes ville dere tatt opp en slik hendelse der du jobber dersom det oppfattes som en trussel dersom en ansatt tar opp en opplevd ubehagelig situasjon med sin sjef?

 

Tillegg: Dette handler overhodet ikke om 'å vinne' eller 'å tape'. Det handler for arbeidsgiver og ansatt om å kunne ta opp og rolig evaluere uheldige hendelser. Så enkelt.

Det burde bekymre folk dersom de jobber på steder hvor det er umulig å ta opp og diskutere hendelser som kan ha stor påvirkning på bedriftens virke - fordi det oppfattes som en diskusjon som skal 'vinnes'.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor fant du trusselen hen?

"tid for å rolig nevne at man ikke bygger et godt rykte for sin bedrift (hverken hos leverandører eller kunder) ved å gi leverandører og kunder inntrykk av at bedriftens kvinnelige ansatte fungerer som gaver til de beste kunder/leverandører"
Jeg oppfatter dette slik at den ansatte truer med å offentliggjøre episoden vinklet slik at bedriften får dårlig rykte hos leverandører og kunder. Med mindre den ansatte sprer dette, vil jo bedriftens rykte forbli uplettet. Derfor er dette en trussel. 
Det er ikke en trussel å ta opp en ubehagelig situasjon i og for seg, trusselen består i "ellers så..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reaksjonen til (den fulle) sjefen min var at jeg fikk beskjed om å slutte å være så prippen og sur. Om jeg skulle ha den holdningen kunne jeg dra hjem og la de som var innstilt på å ha det gøy hygge seg videre uten at jeg la en demper på stemningen.  Jeg gikk umiddelbart og tok en taxi hjem. Kjenner jeg er skikkelig forbanna nå og føler meg veldig urettferdig behandlet. Nå gruer jeg meg til å dra på jobb i morgen siden dette ble så kleint.

Anonymkode: c410e...75e

Du gjorde helt rett, og sjefen din gjorde helt feil. Jeg skjønner at du gruer deg til jobb i morgen, men her er det ikke du, men sjefen din som har all grunn til å grue seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Slikt er veldig vanskelig å håndtere når det ikke finnes HR/ verneombud eller andre kontrollfunksjoner som kan hjelpe. Og når det er øverste sjef så blir det en kamp du antagelig ikke vil vinne. Dessverre. 

Du kan ta opp kampen, men sjansen for at han finner en måte å si deg opp på er stor. Hvordan er han til vanlig? 

Min anbefaling er uansett at du skriver ned alt du husker fra hendelsen, inkludert dato og tidspunkt. Og sørg for at dokumentet er datert. Hvis noe skjer fremover så har du et bedre utgangspunkt for en sak enn hvis du skal prøve å huske detaljer om et halvt år. 

Hvis du vil ta en liten kamp om dette kan du evt sende en ryddig og tydelig Mail til sjefen hvor du viser til det som skjedde og sier at du fremover velger å ikke delta på arrangementer med jobben siden du som ansatt ikke ønsker å oppleve flere tilfeller av seksuell trakassering. Men vent med det til han har fått en mulighet til å legge seg flat. 

Vil uansett anbefale at dere får på plass verneombud. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler overhodet ikke om 'å vinne' eller 'å tape'. Det handler for arbeidsgiver og ansatt om å kunne ta opp og rolig evaluere uheldige hendelser.

Du verden! Dette virker på meg utrolig naivt. Var partene på en arbeidsplass alltid så rasjonelle, var det ingen sak. I den virkelige verden forekommer kamp nærmest på liv og død om langt mindre saker enn dette. Derfor er kjennskap til de involverte personene og hvordan de kan tenkes å reagere, umåtelig viktig. Takler de dårlig å gå på et tap/innrømme en feil, og blir hevngjerrige, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden! Dette virker på meg utrolig naivt. Var partene på en arbeidsplass alltid så rasjonelle, var det ingen sak. I den virkelige verden forekommer kamp nærmest på liv og død om langt mindre saker enn dette. Derfor er kjennskap til de involverte personene og hvordan de kan tenkes å reagere, umåtelig viktig. Takler de dårlig å gå på et tap/innrømme en feil, og blir hevngjerrige, for eksempel?

Et annet ord for det du definerer som 'naivitet' kalles 'profesjonalitet'.

Og i å være profesjonell ligger evnen til å ta uheldige hendelser internt, ikke det du beskriver med å 'fly på bygda og skite i eget reir', - sistnevnte tror jeg du henter fra å lese hva jeg sier med briller som er tilvendt et miljø hvor slike tanker er mer fremtredende enn et miljø hvor slike uheldige hendelser ts opp innenfor bedriftens egen 4 vegger.

Ene-eide firmaer som evner å overleve er de som er profesjonelle i sitt liv og virke, så hvorfor skal ikke TS som den ansatte være den profesjonelle her?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall inn til møte på tomannshånd og ta med deg verneombud eller en i bedriften du stoler på. Å ha med deg et dokument med hendelsesforløpet (som noen skrev om over her) er lurt, slik at du ikke glemmer noe. Ikke tramp inn på kontoret hans i morgen uforbredt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt dette forbigå i stillhet og ikke laget et helvete ut av det. Det er jo alltid en sånn på julebord, Sjefen din høres ut som en tosk men jeg skal love at han angrer og kommer helt sikkert til å si unnskyld etter at fylleangsten har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss

Dette er ikke greit i det hele tatt,du gjorde det helt riktige

Syns det er helt uakseptabelt av en sjef og si noe sånt og kolega som oppfører seg på den måten

Du kan gå med hode hevet i morgen å vite at du gjorde det som var helt riktig.Er det noe oppi hode på de to andre så får du en saftig unnskyldning som du har krav på.

Det er trist å høre at dette skjedde deg og håper det ordner seg

Varme klemmer fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet ord for det du definerer som 'naivitet' kalles 'profesjonalitet'.

Og i å være profesjonell ligger evnen til å ta uheldige hendelser internt, ikke det du beskriver med å 'fly på bygda og skite i eget reir', - sistnevnte tror jeg du henter fra å lese hva jeg sier med briller som er tilvendt et miljø hvor slike tanker er mer fremtredende enn et miljø hvor slike uheldige hendelser ts opp innenfor bedriftens egen 4 vegger.

Du misforstår. Profesjonalitet er det hvis partene er eller oppfører seg slik du beskriver.
Naiv er den som tror at alle parter nødvendigvis utviser slik profesjonalitet. Den som har stukket nesa utafor døra vet at så ikke er tilfelle, mange er smålige og hevngjerrige og finner tilfredsstillelse i å herse med andre.
At sånne mennesker fins, gjør en klokt i å ta med i beregningen, og ikke naivt tro at alle andre er engler.

Jeg har ikke skrevet om å "fly på bygda og skite i eget reir", det er blank løgn fra din side. Dermed faller de merkelige fantasiene dine i de neste to linjene ynkelig til jorden, og verdiges ikke kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han eier halve bedriften så er han ikke unntatt norsk lov.

Jeg synes du skal skrive en mail til ham, med kopi til verneombud, og der du nøytralt beskriver det som skjedde. 

"Julebordet var hyggelig helt frem til xx begynte å bli mer enn akseptabelt innpåsliten. han syntes tydeligvis det var greit å tafse på meg. Jeg ba ham om å slutte, men han fortsatte likevel. Da han faktisk tok meg på brystene, gav jeg ham klar beskjed om at dette var helt uakseptabelt. 

Jeg hadde strengt tatt forventet at du, som min sjef skulle støtte meg i en slik situasjon. Og trodde virkelig ikke mine egne ører når du gav meg beskjed om å "ikke være så prippen" og når du faktisk sendte meg hjem fordi du tydeligvis mente at JEG var den som oppførte meg uakseptabelt. 

Det var mange vitner til episoden, og om du ikke husker hva som skjedde, er jeg sikker på at du finner andre blant de ansatte som kan bekrefte min versjon. Både av det som skjedde og hva du sa. 

Det er fristende å spørre hvor du synes grensen går for hva dine kvinnelige ansatte skal akseptere fra kunder.
Etter gårsdagen synes det åpenbart at du forventer at vi skal "tåle" at de tar oss på brystene.

Gjelder dette bare utenpå klær, eller forventes det at vi skal tåle at de tar på innsiden av klærne også? Hvor mye lengre er det forventet at vi skal gå? Gjelder dette bare kvinner, eller forventes det at menn på samme måte skal "stille seg til rådighet" for mannlige eller kvinnelige kunder som ønsker å "tafse litt"?

Og så kan du vise til § 4-3 i Arbeidsmiljøloven, der det blant annet står:

"Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_4

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ventet med å lage rabalder til jeg så reaksjonen til sjefen og tafseLars. Siden flere så hendelsen og reagerte på det så vil jeg tro at sjefen må ta lærdom  av det og komme med en beklagelse både til deg og til resten av kollegaene, for de er og sikkert skuffet over sjefen. Neste års julebord bør da sjefen være mer tilbakeholden og heller gripe fatt de som går over grensen.  Det er ikke nødvendig å skape mer tull ut av det hvis sjefen faktisk ordner opp selv på en skikkelig måte. Hvis hans reaksjon uteblir så hadde jeg satt i gang tiltak deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med å lage rabalder til jeg så reaksjonen til sjefen og tafseLars. Siden flere så hendelsen og reagerte på det så vil jeg tro at sjefen må ta lærdom  av det og komme med en beklagelse både til deg og til resten av kollegaene, for de er og sikkert skuffet over sjefen. Neste års julebord bør da sjefen være mer tilbakeholden og heller gripe fatt de som går over grensen.  Det er ikke nødvendig å skape mer tull ut av det hvis sjefen faktisk ordner opp selv på en skikkelig måte. Hvis hans reaksjon uteblir så hadde jeg satt i gang tiltak deretter.

Men da MÅ faktisk sjefen ordne opp på en skikkelig måte. Det som har skjedd her er langt over streken for hva noen skal behøve å finne seg i. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da MÅ faktisk sjefen ordne opp på en skikkelig måte. Det som har skjedd her er langt over streken for hva noen skal behøve å finne seg i. 

Ja absolutt! Kan ikke bare komme å dulte borti og si "sorry ass" jeg mener en skikkelig beklagelse og forsikring om at slik skal ikke skje igjen, og er uakseptabelt på arbeidsplassen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med å lage rabalder til jeg så reaksjonen til sjefen og tafseLars. Siden flere så hendelsen og reagerte på det så vil jeg tro at sjefen må ta lærdom  av det og komme med en beklagelse både til deg og til resten av kollegaene, for de er og sikkert skuffet over sjefen. Neste års julebord bør da sjefen være mer tilbakeholden og heller gripe fatt de som går over grensen.  Det er ikke nødvendig å skape mer tull ut av det hvis sjefen faktisk ordner opp selv på en skikkelig måte. Hvis hans reaksjon uteblir så hadde jeg satt i gang tiltak deretter.

Det burde og skal reageres på uansett mener jeg. Eller så er det jo som man har tillatt dette og tillater sjansen å la det skje igjen.... 

Anonymkode: 4e70c...473

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...