Gå til innhold

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene?


ajarRun

Anbefalte innlegg

For min del betyr det bare at jeg ikke tror på noen gud. Utover det er det ikke noe jeg tenker noe særlig på eller praktiserer.
Men jeg kjenner jo ateister som snakker mye om det og prøver å overbevise andre om at de har rett.

Anonymkode: d6c7c...10a

Å forsøke å overbevise andre kan man gjøre enten man er nyfrelst religøst, engasjert politisk osv. Så det sier ikke noe om noe som helst. 

Man "praktiserer" ikke fravær av gudstro.

Anonymkode: 23439...970

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det et livssyn da? Eller sånn rent bokstavelig blir det vel et gudssyn.

Anonymkode: 80fda...7b9

Et livssyn består av et sett med ideer. Ateisme er kun en ting - at man ikke tror på Gud. Man kan ikke lage et system (livssyn) av en enkeltting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke tro er også en form for tro. Man kan ikke si at man vet at Gud finnes\ikke finnes man kan bare si at man tror Gud finnes\ikke finnes. 

Anonymkode: 70d8d...9f7

Akkurat, så å ikke samle på frimerker er også en form for å samle på frimerker?

Man kan si at man ikke tror at Gud finnes. Det er det ateisme er: Fravær av tro på Gud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er å tro på den kristne gud isteden for islams Allah en form for islam? Det må det jo være hvis det å ikke tro på Gud er en religion eller et livssyn.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at en del tenker at når man ikke tror på en gud så går man rundt og "tror at gud ikke finnes".

Jeg gjør ikke det, og det tror jeg heller ikke at noen andre ateister gjør heller. Jeg tror ikke noe som helst om guder, og forholder meg kun til religioner som noe man må ha kunnskaper om mhp historie og kultur.

Jeg forholder meg til sannheter, vitenskap, kunnskap. Det som er reelt og sant. Å gå rundt å "ikke tro" (eller "fornekte" som en annne her over prøvde seg på) på enhver ting en eller annen måtte finne på å tro på kan jeg ikke gjøre. Den listen ville jo blitt uendelig lang.

Jeg tror ikke på "flyvende spagettimonstre", marsmenn, Jahve, Allha, Thor, Odin, Zeus, ......... listen er uendelig. 

 

Anonymkode: 23439...970

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du føler at du trenger å fortelle verden at du er ateist, da er det en livsstil.  Humanist livsstilen er feks ateistisk, disse idiotene forstår ikke at ateisme ikke betyr noe mer en at du ikke tror på noe gud. 

Så ja, absolutt, Dersom du er en humanist-ateist, da er du medlem av en religion ( selv om de ikke vil innrømme det )

Hvis ikke så er du bare en normal person ikke tror på noe etter døden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du føler at du trenger å fortelle verden at du er ateist, da er det en livsstil.  Humanist livsstilen er feks ateistisk, disse idiotene forstår ikke at ateisme ikke betyr noe mer en at du ikke tror på noe gud. 

Så ja, absolutt, Dersom du er en humanist-ateist, da er du medlem av en religion ( selv om de ikke vil innrømme det )

Nei, nå roter du fælt igjen. Humanister er ikke nødvendigvis ateister.

Humanisme er heller ikke en religion (da det ikke handler om troen på noe overnaturlig), men et livssyn. Humanisme hadde heller ikke vært en religion hvis den hadde vært "ateistisk". Fravær av religion gjør ikke noe til religion.

Hvis du tror alle livssyn er religioner så er du direkte kunnskapsløs. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen av delene. Man bare hever seg over religion og tenker selv.

Anonymkode: 93060...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2015 at 1.31, ambivalentReaction skrev:

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Det er et livssyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er et livssyn

Det er altså ikke et livssyn, som forklart mange ganger nå.

Ateisme handler bare om en ting. Et livssyn må ha et sett av ideer og tanker, og man kan ikke lage et sett av noe som bare består av en eneste ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jabx skrev:

Det er altså ikke et livssyn, som forklart mange ganger nå.

Ateisme handler bare om en ting. Et livssyn må ha et sett av ideer og tanker, og man kan ikke lage et sett av noe som bare består av en eneste ting.

Det er da et sett av tanker og ideer at man tenker at ingen høyere makt finnes. Det er jo et syn man har på verden rundt seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme er like mye religion eller livssyn som det å ikke tro på enhjørninger er.

Anonymkode: e22ed...dc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En religion er det åpenbart ikke, da det involverer en hel masse andre ting. Teisme er heller ikke en religion, og man kan forsåvidt argumentere for at f.eks..buddhister, som definitivt er religiøse, også er ateister.

Et livssyn? Tja, kanskje. Et virkelighetssyn blir vel muligens mer presist. Til syvende og sist dreier det seg bare om ett spørsmål, nemlig "tror du det finnes en eller flere guder?" Hvis svaret på det er nei, er man altså ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene, det er fravær av tro.

Jeg praktiserer ateisme med å ha sex før ekteskapet, ikke styrte fly inn i høyblokker og diskutere hvorfor Gud ikke finnes på nachspiel.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.12.2015 at 20.59, AnonymBruker skrev:

Ateisme er like mye religion eller livssyn som det å ikke tro på enhjørninger er.

Anonymkode: e22ed...dc5

Men likevel skal du og mange andre forkynne ateismen ved å gjøre narr av folk som har en tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De aller fleste er vel ateister? De har bare ikke kvittet seg med den siste guden.

Anonymkode: 42872...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.12.2015 at 19.52, Maleficenta skrev:

Men likevel skal du og mange andre forkynne ateismen ved å gjøre narr av folk som har en tro

En ateist jeg kjenner har dratt det litt lenger, han har startet som healer. Han påstår at han har "guds kraft" og tjener meget gode penger på en teletorg tjeneste. Han har det kjempegøy på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på definisjonen av religion... for det finnes veldig mange ulike definisjoner. Men de fleste forbinder jo religion med troen på en høyere makt/noe spirituelt, så vil tro det mest vanlige vil være å se på det som et livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...