Gå til innhold

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg føles det ikke som noen av delene, da det absolutt ikke tar noe plass i livet mitt. Bare å komme med hatefulle ytringer, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke i praksis.

Hva skal det bety? I praksis er det slik at hvis man ikke tror på Gud så er man ateist. Hva folk måtte legge i det ut over det er irrelevant, for det er kun dette ateisme er.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det bety? I praksis er det slik at hvis man ikke tror på Gud så er man ateist. Hva folk måtte legge i det ut over det er irrelevant, for det er kun dette ateisme er.

Ateisme betyr vel strengt talt at man er gudsfornekter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Hva skal det bety? I praksis er det slik at hvis man ikke tror på Gud så er man ateist. Hva folk måtte legge i det ut over det er irrelevant, for det er kun dette ateisme er.

nei, det er ikke slik "ateister" praktiserer det. Men det er sant, de aller fleste "ateistene" er egentlig ikke ateister. De vil bare hai pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke slik "ateister" praktiserer det. Men det er sant, de aller fleste "ateistene" er egentlig ikke ateister. De vil bare hai pose og sekk.

Å? Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme betyr vel strengt talt at man er gudsfornekter? 

Man kan ikke fornekte noe man ikke tror på.

Anonymkode: 559b6...fb9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateisme betyr vel strengt talt at man er gudsfornekter? 

Nei, det betyr at man ikke tror på Gud. Manglende tro.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke slik "ateister" praktiserer det. Men det er sant, de aller fleste "ateistene" er egentlig ikke ateister. De vil bare hai pose og sekk.

Hva er det du babler om? Det er ikke noe som heter å "praktisere ateisme".

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ateisme er bare et begrep for oss som verken har en religion eller et livssyn, vi bare forholder oss til virkeligheten og den faktiske verden. Man er ikke "organisert" som ateist, man lar bare være å tro på eventyr og fantasier. Man "praktiserer" altså ingen verdens ting, derfor blir det rart å skulle plassere oss i en gruppe på lik linje med kristne eller muslimer for eksempel. 

Anonymkode: 3d823...d50

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ateisme er bare et begrep for oss som verken har en religion eller et livssyn, vi bare forholder oss til virkeligheten og den faktiske verden. Man er ikke "organisert" som ateist, man lar bare være å tro på eventyr og fantasier. Man "praktiserer" altså ingen verdens ting, derfor blir det rart å skulle plassere oss i en gruppe på lik linje med kristne eller muslimer for eksempel. 

Anonymkode: 3d823...d50

Er ikke å fornekte at guder eksisterer likt et eventyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det et livssyn da? Eller sånn rent bokstavelig blir det vel et gudssyn.

Anonymkode: 80fda...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Ateisme betyr kun at man ikke tror på Gud.

Å ikke tro er også en form for tro. Man kan ikke si at man vet at Gud finnes\ikke finnes man kan bare si at man tror Gud finnes\ikke finnes. 

Anonymkode: 70d8d...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke det et livssyn da? Eller sånn rent bokstavelig blir det vel et gudssyn.

Anonymkode: 80fda...7b9

Jeg vil nå ikke si det, like lite som skalla er en hårfarge.

Humanetikk, for eksempel, er et livssyn. En del ateister er humanetikere, men langt fra alle er det. Følger da humanetikere to livssyn, både ateisme og humanetikk? Nei, det kan de jo ikke gjøre. Ateisme kan ikke være et livssyn, det er en fellesbetegnelse for de som ikke er teister (som f.eks. kristne og muslimer) og vice versa, ikke et enkelt livssyn. Blant ateister kan du derimot finne flere forskjellige livssyn, slik du kan finne flere livssyn/religioner innenfor teismen. Ateisme og teisme er de generelle, overordnede kategoriene.

Ateisme er naturlig nok heller ingen religion. Det betyr selvsagt ikke at ateister ikke er vernet av straffelovens § 185, slik TS tydeligvis innbiller seg. Hverken "ateisme" eller "teisme" er vernet av loven, for de er ikke bestemte livssyn. Men enhver person, ateist eller teist, har jo et eller annet individuelt livssyn (som bare betyr "syn på menneskelivet"), og dette er beskyttet mot diskriminerende og hatefulle ytringer. Det er veldig logisk.

Anonymkode: 01ffc...9a7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå ikke si det, like lite som skalla er en hårfarge.

Humanetikk, for eksempel, er et livssyn. En del ateister er humanetikere, men langt fra alle er det. Følger da humanetikere to livssyn, både ateisme og humanetikk? Nei, det kan de jo ikke gjøre. Ateisme kan ikke være et livssyn, det er en fellesbetegnelse for de som ikke er teister (som f.eks. kristne og muslimer) og vice versa, ikke et enkelt livssyn. Blant ateister kan du derimot finne flere forskjellige livssyn, slik du kan finne flere livssyn/religioner innenfor teismen. Ateisme og teisme er de generelle, overordnede kategoriene.

Ateisme er naturlig nok heller ingen religion. Det betyr selvsagt ikke at ateister ikke er vernet av straffelovens § 185, slik TS tydeligvis innbiller seg. Hverken "ateisme" eller "teisme" er vernet av loven, for de er ikke bestemte livssyn. Men enhver person, ateist eller teist, har jo et eller annet individuelt livssyn (som bare betyr "syn på menneskelivet"), og dette er beskyttet mot diskriminerende og hatefulle ytringer. Det er veldig logisk.

Anonymkode: 01ffc...9a7

Signerer.

 

 

Anonymkode: 23439...970

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er ikke slik "ateister" praktiserer det. Men det er sant, de aller fleste "ateistene" er egentlig ikke ateister. De vil bare hai pose og sekk.

Hæ?

Jeg er ateist og "praktiserer" ikke noe som helst (hvordan skulle man "praktisert" mangel på tro?)

Og hva vil jeg ha i pose og sekk? Jeg vil ikke ha noe som helst jeg når det gjelder religion og gudstro.

Anonymkode: 23439...970

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betyr det bare at jeg ikke tror på noen gud. Utover det er det ikke noe jeg tenker noe særlig på eller praktiserer.
Men jeg kjenner jo ateister som snakker mye om det og prøver å overbevise andre om at de har rett.

Anonymkode: d6c7c...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...