Gå til innhold

Problemer med barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan barnevernet ta et barn ut av hjemmet om det kommer inn en bekymringsmelding fra en helt random person? Om en person ikke liker deg og sender inn bekymringsmelding til barnevernet for å prøve å ødelegge for deg, kan barnevernet gripe inn selv om meldingen ikke stemmer overens med virkeligheten? Hva skal egentlig til før en får barnevernet på nakken? Noen som har erfaringer? Kjenner jeg blir nervøs :(

Jeg leser stadig vekk om foreldre som blir fratatt barna uten spesielle grunner virker det som. Selvfølgelig skal barna bli tatt om det er reell omsorgssvikt som rus, vold og slike ting. 

Anonymkode: 0fc25...cee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan barnevernet ta et barn ut av hjemmet om det kommer inn en bekymringsmelding fra en helt random person? Om en person ikke liker deg og sender inn bekymringsmelding til barnevernet for å prøve å ødelegge for deg, kan barnevernet gripe inn selv om meldingen ikke stemmer overens med virkeligheten? Hva skal egentlig til før en får barnevernet på nakken? Noen som har erfaringer? Kjenner jeg blir nervøs :(

Jeg leser stadig vekk om foreldre som blir fratatt barna uten spesielle grunner virker det som. Selvfølgelig skal barna bli tatt om det er reell omsorgssvikt som rus, vold og slike ting. 

Hvis du ikke tar med barnet ditt til legen eller tannlegen når barnet sier det har vondt så er det omsorgssvikt og da bør Barnevernet kontaktes!

Anonymkode: 0338f...802

• Liker 6
Skrevet

åpenbart ikke

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke tar med barnet ditt til legen eller tannlegen når barnet sier det har vondt så er det omsorgssvikt og da bør Barnevernet kontaktes!

Har alltid tatt med barn til tannlege og lege når det har trengtes så det står ikke på det.

• Liker 5
Skrevet

Ta det heeelt med ro:) Å ta fra noen barna er absolutt siste utvei og ikke noe barnevernet ønsker å gjøre. Veiledning o.l. av foreldre forsøkes lenge før man bare kan ta fra noen barnet, så fremt det ikke er akutt fare for dem da. Og de får nok inn mange henvendelser det ikke er noe hold i, så om de så kommer på besøk så er det nå bare å la dem gjøre det de skal, og er alt i orden så blir saken henlagt og det er det:) Du kan jo prøve å trøste deg med at om de kommer på besøk så funger i alle fall systemet som det skal, for de skal vel gjerne sjekke opp alle henvendelser.

Anonymkode: 77ca7...494

• Liker 10
Skrevet

Skulle jeg ha gått til legen 4 ganger i uka jeg da, ha ha.

Anonymkode: 201ab...313

• Liker 5
Skrevet

Barna mine var opptatt av at de fikk leke hos tannlegen en stund, så vondt hadde de titt og ofte fordi de ville ha leke hos tannlegen.

• Liker 4
Skrevet

BV dukker ikke bare opp på døra, og sier "hei vi har fått en anonym melding om at du er slem mot barnet ditt så nå får du aldri se henne igjen".

Et "problem" i barnevernssaker er at pga taushetsplikt så vil bare foreldrenes side komme frem i (sosiale) medier. I de kjente sakene fra media, syntes jeg et fellestrekk er at det omsider kommer frem/blir tydelig ikke var slik som foreldrene sa det var alikevel, og at BV med rette grep inn.

Så klart, i et så stort system vil det alltid skje feilvurderinger.

• Liker 29
Skrevet

Ja. Ei venninne av meg er fratatt barna basert på falske rykter. Helt forjævlig. 

Anonymkode: edb16...3bb

• Liker 4
Skrevet

Ja. Ei venninne av meg er fratatt barna basert på falske rykter. Helt forjævlig. 

Anonymkode: edb16...3bb

Dette er en typisk uttalelse i barnevernssaker. Man tror man vet eller ønsker ikke å få frem hva som er den egentlige årsaken til at bv må gripe inn. Noen ser heller ikke sine egne begrensninger og går i tillegg tungt ut i media i håp om å få empati. Barnevernet er til for barn som ikke har det bra, ikke for foreldre som ikke klarer å være gode omsorgspersoner for barna sine. 

Anonymkode: 9d262...500

• Liker 25
Skrevet

En av mine naboer ble fratatt barna helt uten forvarsel, basert på rykter og/eller misforståelser. Dagen etter kom barna tilbake igjen. Grunnen var at meldingen var av en slik art at det var umiddelbar fare for barna. BV handlet helt riktig, men etter å ha undersøkt saken konkluderte de med at meldingen ikke hadde rot i virkeligheten.

Dette var en helt absurd og grusom opplevelse for hele familien, men etter en god stund har også foreldrene konkludert med at det er bra at systemet fungerer.

Anonymkode: 3d85d...e8b

• Liker 30
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke....

• Liker 1
Skrevet

Ta det heeelt med ro:) Å ta fra noen barna er absolutt siste utvei og ikke noe barnevernet ønsker å gjøre. Veiledning o.l. av foreldre forsøkes lenge før man bare kan ta fra noen barnet, så fremt det ikke er akutt fare for dem da. Og de får nok inn mange henvendelser det ikke er noe hold i, så om de så kommer på besøk så er det nå bare å la dem gjøre det de skal, og er alt i orden så blir saken henlagt og det er det:) Du kan jo prøve å trøste deg med at om de kommer på besøk så funger i alle fall systemet som det skal, for de skal vel gjerne sjekke opp alle henvendelser.

Dette er det man typisk hører fra de naive som aldri har hatt nærkontakt med barnevernet. Bare se på statistikken over akuttvedtak. Kjenner til tilfeller de aldri pratet med foreldrene før de hentet barna.

BV dukker ikke bare opp på døra, og sier "hei vi har fått en anonym melding om at du er slem mot barnet ditt så nå får du aldri se henne igjen".

Et "problem" i barnevernssaker er at pga taushetsplikt så vil bare foreldrenes side komme frem i (sosiale) medier. I de kjente sakene fra media, syntes jeg et fellestrekk er at det omsider kommer frem/blir tydelig ikke var slik som foreldrene sa det var alikevel, og at BV med rette grep inn.

Så klart, i et så stort system vil det alltid skje feilvurderinger.

Nå er det en kjent sak at media generelt holder seg unna barnevernsaker, og mange foreldre som har vunnet lange kamper mot barnevernet ønsker ikke å gå til media fordi de vet hvor stigmatisert man automatisk blir. Bare se på hvilke holdninger som florerer her på forumet.

Ikke stol på vennina di, ligger nok mer bak.

Holdninger slik som dette. Saker jeg kjenner til der foreldrene har vunnet mot barnevernet har det vært tilfeldigheter som har spilt inn, de har hatt gode aktive advokater som virkelig tror på familien, de har vært sterke pyskisk og klart å holde seg oppe i en utrolig tøff tid, og de har hatt støtte av familie og venner. Hadde ikke dette vært på plass hadde barnevernet vunnet selv om de hadde en dårlig sak.

Anonymkode: 2a32b...895

• Liker 6
Skrevet

Dette er det man typisk hører fra de naive som aldri har hatt nærkontakt med barnevernet. Bare se på statistikken over akuttvedtak. Kjenner til tilfeller de aldri pratet med foreldrene før de hentet barna.

Nå er det en kjent sak at media generelt holder seg unna barnevernsaker, og mange foreldre som har vunnet lange kamper mot barnevernet ønsker ikke å gå til media fordi de vet hvor stigmatisert man automatisk blir. Bare se på hvilke holdninger som florerer her på forumet.

Holdninger slik som dette. Saker jeg kjenner til der foreldrene har vunnet mot barnevernet har det vært tilfeldigheter som har spilt inn, de har hatt gode aktive advokater som virkelig tror på familien, de har vært sterke pyskisk og klart å holde seg oppe i en utrolig tøff tid, og de har hatt støtte av familie og venner. Hadde ikke dette vært på plass hadde barnevernet vunnet selv om de hadde en dårlig sak.

Akuttvedtak handler jo om å redde barn fra potensielt farlige situasjoner. Da må man rett og slett agere først og spørre etterpå. Det er sikkert traumatisk for foreldre som har sitt på det tørre, men såpass får man tåle. 

Jeg mener bestemt at jeg ikke stigmatiserer folk som går ut og kritiserer barnevernet, dog er det slik at 100% av de jeg kjenner som har problemer med barnevernet er skyld i det selv. Alt fra ekstremt psykisk syke personer til rusmisbrukere og folk som reiser fra små barn for å shoppe i timesvis. Felles for alle disse menneskene er at de har gått hardt ut i sosiale medier og kritisert barnevernet. Ei gikk tilogmed så langt at hun fikk historien sin trykket i VG. Hun fikk faktisk ungen tilbake, nå er han 21 år, tobarnsfar og narkoman. Jeg påstår ikke at det er hennes skyld, men hun tok han ut av skolen og lot han ruse seg sammen med henne og hennes venner.

Anonymkode: 22946...858

• Liker 15
Skrevet

Ja jøss jeg er kjempenaiv jeg som det ble sendt bekymringsmelding om da jeg var barn. Jeg som overhodet ikke har hatt nærkontakt med barnevernet da de var å snakket med meg, skolen osv. Alt var i orden, de forsvant og jeg så de aldri noe mer. End of story.

For all del, det blir garantert gjort feilvurderinger av barnevernet. Men jeg synes det er bedre at man tar et barn for mye bort fra familien mens man forsikrer seg om at alt er ok, enn motsatt; atlså at barnet blir værende i en potensielt farlig situasjon bare fordi det kan skade ryktet til familien. Det er jo helt hårreisende!

• Liker 23
Skrevet

Ikke stol på vennina di, ligger nok mer bak.

Nettopp 😉

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema, men hvor gamle må barn være før de får uttale seg hos BV og faktisk blir hørt på? Eller kommer det helt an på barnet? Er jo fælt om barnet vil tilbake til foreldrene men BV nekter å høre. På en annen side er jo barn skremmende lojale.

Skrevet

Kanskje litt utenfor tema, men hvor gamle må barn være før de får uttale seg hos BV og faktisk blir hørt på? Eller kommer det helt an på barnet? Er jo fælt om barnet vil tilbake til foreldrene men BV nekter å høre. På en annen side er jo barn skremmende lojale.

Det er ingen aldersgrense for når barnets uttalelser blir lagt til grunn heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tolererer ikke at en og annen tilfeldig skrekkhistorie er representativt for barnevernet anno 2015.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...