Gå til innhold

Eksluderer èn venninne fra julebordet


The Kitten

Anbefalte innlegg

Som jeg har nevnt tidligere så er det altså mulig å endre en reservasjon, men du vender det døve øret til og vil ikke kommentere på det. For øvrig er ikke 800 kr med drikke dyrt for julebord, prisen kan jo da justeres ut fra hva som drikkes til maten. Hvis du mener de fleste er mot dette så får dere "grow some balls" og gi beskjed da, fremfor å sutre her inne.

Men jeg spør igjen; syns du det er rett at folk skal bruke penger på et sted de ikke har lyst å gå, for at hun som ikke kan styre pengene skal være med? Eller kan det rett og slett være at hvis hun ikke har råd til julebord, så hadde det vært bedre å si "i år har ikke jeg råd til å være med, men kos dere, så blir jeg med igjen neste år". Jeg forstår godt at når folk er 27 er de lei av å gå på billige studentsteder o.l. for å spise middag, og ønsker å gå et bedre sted og gjøre det skikkelig. Hvis du i en alder av 27 har så lite kontroll på pengene at du ikke klarer å spare opp til et julebord du vet om hele året, ja da er det vel ikke ment at du skal være med da. Hvorfor er det greit at EN med dårlig råd skal holde de andre tilbake? 

Anonymkode: 1960f...eba

I mine øyne prøver man å inkludere alle hvis man faktisk er gode venner.

Jeg har råd til å bruke 800 kr på en middag ute, men det skjer ikke at jeg gjør det. For meg er 800 kr, uavhengig om jeg har råd til det eller ikke, mye penger. Og ja, det gjør meg sikkert gjerrig, men det får så være. Jeg tror jeg aldri har spist ute for mer enn 600 kr per person.

Uansett mener jeg det er irrelevant i den store sammenhengen, gode venninner backer hverandre og støtter hverandre, man inkluderer og tilrettelegger. Og for å være helt ærlig: å være sammen med vennene mine er mye viktigere enn selve maten. Jeg hadde fått en dårlig bismak i munnen hvis jeg var med på å ekskludere en venninne på denne måten. Det er rett og slett usolidarisk.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var for øvrig ute med venninner på lørdag. Vi er alle opptatt av god mat. Var på italiensk restaurant, hovedrett, dessert og en Pepsi Max kom på svimlende 308kr.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.  Her har alle vist et aar I forveien at det er julebord og alikevel har altsaa en null kroner??.  Dette er ikke en standard fredagspils med venninne gjengen men en EN GANG I AARET greie.  Syns hun med saa ekstremt lite penger (...) Hoores nesten ego ut, personlig hadde jeg aldri hatt samvittighet til aa bestemme denne aarlige begivenheten for de andre pga min daarlige okonomi/ prioriteringer!    800 nok er ikke vanvittig mye for et julebord Heller.  De fleste over 18 onsker vel ikke det aller stusseligste og billigste street for denne en gang I aaret middagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Hva er det med kvinnedrama?! :ler: Hadde dere vært menn så hadde følgende skjedd. En har ikke råd, blir han ekskludert? Nei. Hvor mye kan han punge ut selv? Halve prisen? Ja ok, da speiser kompisene på resterende sum han ikke hadde råd til. Så hvis man potensielt kan bruke 800kr på maten der og halvparten kan han betale selv så er det 400kr som må dekkes. Blir akkurat ikke store summen ekstra hver person må punge ut om man er 10-15 stykker.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette ikke er løsningen om dere faktisk er VENNINNER? Eller er ikke venninner det samme som kompiser? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.  Her har alle vist et aar I forveien at det er julebord og alikevel har altsaa en null kroner??.  Dette er ikke en standard fredagspils med venninne gjengen men en EN GANG I AARET greie.  Syns hun med saa ekstremt lite penger (...) Hoores nesten ego ut, personlig hadde jeg aldri hatt samvittighet til aa bestemme denne aarlige begivenheten for de andre pga min daarlige okonomi/ prioriteringer!    800 nok er ikke vanvittig mye for et julebord Heller.  De fleste over 18 onsker vel ikke det aller stusseligste og billigste street for denne en gang I aaret middagen.

Må det enten koste 800 kroner eller være det stussligste stedet i manns minne? Vennskap er tydeligvis ikke mye verdt for enkelte.

Anonymkode: 31183...9fb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det enten koste 800 kroner eller være det stussligste stedet i manns minne? Vennskap er tydeligvis ikke mye verdt for enkelte.

Anonymkode: 31183...9fb

vet du,  aa ta saa lite ansvar og drite I aa spare opp og saa forvente at alle andre skal ta 100% hensyn hadde ikke jeg hatt samvittighet til som venninne.  Jeg tviler om man faar en bra julebords / helkveld m drikke, dessert for veldig mye mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rare prioriteringer når man setter maten og stedet man vil spise over selskap. Mulig denne gjengen ikke er så sammensveiset, men selv ville jeg iallefall mye heller hatt alle vennene mine tilstede fremfor å spise fancy mat.

Enig. Vi hadde nettopp julebord og alle var enige i at det er bedre at vi samles hos en av oss og tar med en god matrett hver slik at alle hadde mulighet til å være med. Noen av oss er studenter, andre er i full jobb mens andre er nyutdannet og på utkikk etter jobb og derfor passet det oss slik. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du bør trekke deg fra julebordet av to grunner. Nummer en er at det vil ødelegge stemningen om du trapper opp og begynner å stille dem til veggs. Ikke forandrer det saken, heller. Vil du konfrontere dem, bør det gjøres i forkant. Da kan de både revurdere oppførselen sin og komme med forslag til et nytt sted. 

Grunn nummer to er at jeg tenker at det vil bety mye for denne venninnen om dere tar en middag sammen denne dagen. 

Ellers må jeg si at jeg blir satt ut av logikken til enkelte i denne tråden. Klart at man ønsker god mat, men der det er vilje, er det håp. Det er fint mulig å finne god mat til rimeligere priser dersom man leter litt. Dersom disse venninnene ønsker en fancy middag må de gjerne tromme sammen det, men å legge det til årets faste tradisjon, er dårlig stil. 

Når det er sagt, synes jeg ikke 800 for mat og drikke er svindyrt, men det finnes helt klart rimeligere alternativer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du,  aa ta saa lite ansvar og drite I aa spare opp og saa forvente at alle andre skal ta 100% hensyn hadde ikke jeg hatt samvittighet til som venninne.  Jeg tviler om man faar en bra julebords / helkveld m drikke, dessert for veldig mye mindre. 

hvordan vet du at dette er grunnen? Hva om hun hadde spart opp, men fikk uforutsette utgifter i tillegg til det man vet kommer før jul? 

Og hvor bra er det at noen få tok avgjørelsen så raskt uten å sjekke med alle? Det var jo flere i tillegg til TS som ikke ble spurt i det hele tatt. 

Anonymkode: f1450...21e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Hva er det med kvinnedrama?! :ler: Hadde dere vært menn så hadde følgende skjedd. En har ikke råd, blir han ekskludert? Nei. Hvor mye kan han punge ut selv? Halve prisen? Ja ok, da speiser kompisene på resterende sum han ikke hadde råd til. Så hvis man potensielt kan bruke 800kr på maten der og halvparten kan han betale selv så er det 400kr som må dekkes. Blir akkurat ikke store summen ekstra hver person må punge ut om man er 10-15 stykker.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette ikke er løsningen om dere faktisk er VENNINNER? Eller er ikke venninner det samme som kompiser? :klo:

Ja, ikke sant! Men det finnes venninner og så finnes det "venninner". Det er nok dette et godt eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker situasjonen her kommer an på dette:
Vet du/dere at denne venninnen faktisk har dårlig råd? Jeg har f.eks. opplevd å skulle gå ut med venninner, men noen dager før trekker en seg grunnet dårlig råd. I et tilfelle visste jeg f.eks. at venninnen min for 1-2 uker siden hadde vært i London på "storshopping". Altså i et slikt tilfelle har personen selv valgt å prioritere dårlig. Men om personen faktisk har dårlig råd, og man vet personen sliter med å få endene til å møtes, da burde alle samarbeidet for en løsning som fungerer for alle. 

I ditt tilfelle så sa venninnen din at hun skulle fikse et annet sted, men har ikke klart det. Forstår at hun gjerne kunne fått en dag til på seg, samtidig som at dette er en tid hvor restauranter er fullbooket. Altså greit for alle å vite om det blir et annet sted eller om man skal beholde opprinnelig sted. Det tar heller ikke så alt for lang tid å finne et annet sted om man søker litt "systematisk" og tar en kjapp telefon til aktuelle steder. Men nå er det slik at julemeny ofte er en del dyrere enn vanlig meny. Så tror det er ganske begrenset hvor mye billigere en kan få det. Regner med det er julemeny dere skal ha. 

Dersom situasjonen er slik at hun faktisk har dårlig råd, uten å selv ha prioritert helt feil, så synes jeg ekskludering er feil. Da burde man kommet frem til en felles løsning. F.eks. at hun som har dårlig råd tilbyr å ha julebordet hos seg, mot at alle deler utgifter. Eller at du eller andre i vennegjengen kan ha det hos dere. 
Men dersom det er snakk om dårlig prioritering her, så synes jeg ikke det gjør noe. 
Jeg må også ærlig innrømme at jeg foretrekker GOD mat og ikke halvgod fordi en må gå et kjipere/billigere sted. Nå er det ikke slik at billige steder betyr mindre god mat. Men jeg ville hvertfall forventet en viss standard på et julebord, og i noen tilfeller er gjerne standarden bedre på litt dyrere restauranter. Og mange av disse stedene er nok allerede fullbooket. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. De bestilte under en time etter at de hadde bestemt seg for stedet. Faktisk ventet de ikke til alle hadde sagt seg enig engang. Jeg fikk ikke sagt min mening, og det var det et par andre som ikke fikk gjort heller. 

Men dersom hun fant et sted en stund etter eller nå i ettertid...Så kan en vel avbestille det første stedet? Så lenge hun gir beskjed om at hun har et annet alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... Hva er det som er viktigst, egentlig? Jeg gir alltid blanke i hva vi gjør, og hvor vi går, det er samværet som er i hovedfokus. Kunne ikke ha falt meg inn å gjøre slik som venninnene til ts.

Anonymkode: 8daba...9d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker situasjonen her kommer an på dette:
Vet du/dere at denne venninnen faktisk har dårlig råd? Jeg har f.eks. opplevd å skulle gå ut med venninner, men noen dager før trekker en seg grunnet dårlig råd. I et tilfelle visste jeg f.eks. at venninnen min for 1-2 uker siden hadde vært i London på "storshopping". Altså i et slikt tilfelle har personen selv valgt å prioritere dårlig. Men om personen faktisk har dårlig råd, og man vet personen sliter med å få endene til å møtes, da burde alle samarbeidet for en løsning som fungerer for alle. 

I ditt tilfelle så sa venninnen din at hun skulle fikse et annet sted, men har ikke klart det. Forstår at hun gjerne kunne fått en dag til på seg, samtidig som at dette er en tid hvor restauranter er fullbooket. Altså greit for alle å vite om det blir et annet sted eller om man skal beholde opprinnelig sted. Det tar heller ikke så alt for lang tid å finne et annet sted om man søker litt "systematisk" og tar en kjapp telefon til aktuelle steder. Men nå er det slik at julemeny ofte er en del dyrere enn vanlig meny. Så tror det er ganske begrenset hvor mye billigere en kan få det. Regner med det er julemeny dere skal ha. 

Dersom situasjonen er slik at hun faktisk har dårlig råd, uten å selv ha prioritert helt feil, så synes jeg ekskludering er feil. Da burde man kommet frem til en felles løsning. F.eks. at hun som har dårlig råd tilbyr å ha julebordet hos seg, mot at alle deler utgifter. Eller at du eller andre i vennegjengen kan ha det hos dere. 
Men dersom det er snakk om dårlig prioritering her, så synes jeg ikke det gjør noe. 
Jeg må også ærlig innrømme at jeg foretrekker GOD mat og ikke halvgod fordi en må gå et kjipere/billigere sted. Nå er det ikke slik at billige steder betyr mindre god mat. Men jeg ville hvertfall forventet en viss standard på et julebord, og i noen tilfeller er gjerne standarden bedre på litt dyrere restauranter. Og mange av disse stedene er nok allerede fullbooket. 

Så du foretrekker heller å spise dyr mat og ofrer heller ei venninne for å få det igjennom?

I min verden så teller venninnene mere, så da velger jeg heller litt lavere kvalitet mot at jeg får tilbringe kvelden med alle de jeg er glad i.

Men hei, vi er jo alle forskjellige!

Anonymkode: ee2e9...351

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det snakk om hvor vennegjengen skulle ha det årlige julebordet, og en restaurant ble foreslått. Hun ene sa i fra flere ganger at den restauranten var for dyr for henne og at hun skulle finne et alternativ alle kunne like. Og mindre enn en time senere er de andre enig i at den restauranten skal de bestille bord på og reserverer et bord der. Diskusjonen skjedde på facebook og jeg kom inn i samtalen etter at bestillingen var foretatt. 

Jeg spurte om de ikke hadde fått med seg at hun ikke hadde råd til å gå dit, og fikk til svar at "ja, men hun hadde jo ikke et alternativ å komme med, og vi må bestille noe før helgen." I dag er det onsdag og de kunne gitt henne litt tid til å tenke ut et alternativ. Eventuelt forsøkt å finne et selv. 

Er det bare meg eller er dette i praksis å ekskludere èn venninne fra julebordet? Jeg sa til dem at jeg ikke hadde tenkt å lage dårlig stemning, men at det er ganske råttent gjort å bestille på den ene stedet én person ikke har råd til å gå. 

Wow, dårlige mennesker du henger med. Jeg hadde hatt dårlig samvittighet om jeg var de.

Anonymkode: a6ef4...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært så "lur" (ironi) at jeg tok ansvaret for å arrangere det årlige venners-venner julebordet i år.  Det angrer jeg på.  Vi er en gjeng med ca 30 venner og bekjente, vi har veldig forskjellig økonomi og det gjorde jeg mist beste for å ta hensyn til da jeg foreslo restaurant.  Jeg valgte et sted som er langt fra "McDonalds-kjipt", de er kjent for god (men upretensiøs mat) og prisnivået antok jeg at kom til å være akseptabelt for alle inkludert de "dårligst stilte". Resultatet er at flertallet, uavhengig av økonomisk ståsted, klager over at det ikke er "fint" nok.  Hadde jeg valgt et sted jeg vet "rikingene" hadde vært fornøyd med hadde "fattigfolket" klaget over at det var for dyrt, så derfor forsøkte jeg å velge noe jeg antok de fleste hadde råd til. Det er ikke lett å gjøre alle fornøyd...

Anonymkode: 24821...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal oppdatere dere litt. 

For det første har jeg ikke tenkt å utbrodere om venninnen min sin økonomi, men hun har gode grunner til ikke å ha penger til det nå. 

Jeg besøkte henne i dag, og hun sa jeg bare måtte gå på julebordet og jeg er ganske sikker på at hun mente det oppriktig. Samtidig sa hun at hun håpet at denne feiden ikke ble et stort tema der. Det vil det ikke bli fra min side om jeg drar, men om de andre bringer temet på banen så kommer jeg til å si min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal oppdatere dere litt. 

For det første har jeg ikke tenkt å utbrodere om venninnen min sin økonomi, men hun har gode grunner til ikke å ha penger til det nå. 

Jeg besøkte henne i dag, og hun sa jeg bare måtte gå på julebordet og jeg er ganske sikker på at hun mente det oppriktig. Samtidig sa hun at hun håpet at denne feiden ikke ble et stort tema der. Det vil det ikke bli fra min side om jeg drar, men om de andre bringer temet på banen så kommer jeg til å si min mening. 

Hvis du velger å dra så bør du si din mening uansett om de andre tar det opp eller ikke, noe annet vil være feigt. 

Anonymkode: ee2e9...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt lyst til å dra slik situasjonen har blitt, men så vet jeg at jeg er helt kompromissløs på enkelte saker, som i saker som denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med kvinnedrama?! :ler: Hadde dere vært menn så hadde følgende skjedd. En har ikke råd, blir han ekskludert? Nei. Hvor mye kan han punge ut selv? Halve prisen? Ja ok, da speiser kompisene på resterende sum han ikke hadde råd til. Så hvis man potensielt kan bruke 800kr på maten der og halvparten kan han betale selv så er det 400kr som må dekkes. Blir akkurat ikke store summen ekstra hver person må punge ut om man er 10-15 stykker.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette ikke er løsningen om dere faktisk er VENNINNER? Eller er ikke venninner det samme som kompiser? :klo:

For min del kunne vi gjerne betalt for henne, men nå er det enda mer drama. 

Hun har skrevet i en fellesmelding på facebook at. 

 

1 Hun ene sladrer for mye om andre, og hun har ikke inkludert henne i samtalen. Så vi andre må vise henne det hvis hun skal få se det. 

2. Jeg burde inkludert henne fra begynnelsen. Det var ikke jeg som startet samtalen om hvor julebordet skulle være, så det hele der er en mistforståelse som jeg skal oppklare i morgen. 

3. Hun skrev til hun som bestilte bordet at hun ikke lenger anså henne som en venninne og kutter ut vennskapet. 

Og til noen andre har hun skrevet at hun mener de burde forsvart henne mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...