Gå til innhold

Hva slags fordommer har dere mot sykepleiere ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke fordom akkurat, men hvorfor har de så lang utdanning? Jeg mener de kunne lært seg det de trenger på noen kurs i stedet. 

Anonymkode: 5a3c1...f7e

Emh... Nei.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stringfellow1

 

 hvorfor skal jeg egentlig ha noen fordommer mot sykepleiere?
 sykepleierne gjør faktisk en utrolig viktig jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fordommer har dere mot sykepleiere ?

Tenker dere at dette er personer som ikke er smarte nok til å bli leger ?

Anonymkode: 553fe...0ff

Anonymkode: 3261a...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de er flinke til å finne en kjekk lege så gifter seg seg til slutt😂

Anonymkode: 3261a...16d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer mot sykepleiere, kun mot NSF. Inntrykket av fagforeningen er at de bare syter og klager og sammenligner sykeplerernes lønn med ingeniørenes kun fordi "utdanningen er like lang" (men at en ingeniørutdanning er mye hardere, og at "praksisen" kommer etter at man er ferdig utdannet og ikke er bakt inn i studiet nevner de ikke med et ord. Heller ikke at en ingeniørs utdanning er verdiskapende for arbeidsgiver, mens helsevesnet kun er en utgiftspost. Hvor skal liksom denne økte lønna komme fra, om ikke via skatteseddelen? I tillegg evner de ikke å se at den reduserte ukentlige arbeidstiden for de som jobber turnus gjør deres timelønn høyere, slik at det ikke er direkte sammenlignbart å sammenligne årslønn, for ikke å nevne at de klager over lave kvelds-og helgetillegg, uten å se at redusert arbeidstid også er en kompensasjon for dette. På toppen av det hele har sykepleiere fordelen ved at de får overtidsbetalt dersom de må jobbe ekstra, og det er ingenting å "ta igjen" etter de har hatt ferie eller har vært borte en dag, da andre selvsagt må ta over oppgavene deres under fravær. Hvor mange ingeniører kjenner de egentlig som ikke må jobbe lange kvelder og til og med helger uten annen "kompensasjon" enn avspasering de aldri får tid til å ta ut uansett? Jeg kjenner ingen. I tillegg må en ingeniør og andre sammenlignbare yrker gjerne jobbe (gratis) overtid tilsvarene i alle fall 2 uker for å ta igjen det tapte etter noen ukers ferie) 

Sett bort fra fagforeningen deres ser jeg på sykepleiere som livsnerven til sykehus og andre helseforetak. Det er de som har den daglige kontakten med pasienten, og legene ville famlet i blinde uten deres observasjoner, for ikke å nevne at de er gode på prosedyrer som legene ikke er. Jeg tror helsevesnet kunne effektiviseres ved at oppgaver som stell og andre ting som ikke er sykepleieroppgaver ble utført av ufaglærte. Da ville vi ikke bare vært bedre rustet til å takle det økende behovet for helsetjenester, men vi ville kanskje også kunne frigjort noen midler til å ruste opp helsevesenet (evt. øke lønna litt, som NSF maser om) Utfordringen blir da å samle inn de gode observasjonene fra kvalifisert personell, ettersom sykepleierenes kontakt med pasientene da blir noe begrenset. 

Anonymkode: d4721...21d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ofte inntrykk av at sykepleier er en "helt ok" løsning for mange, men at en det kanskje ikke er den store drømmen for så mange? Virker på meg som en del "ender opp" på sykepleien når de egentlig ikke vet helt hva annet de skulle gjøre, uten at jeg har noe annet enn eget inntrykk å vise til. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte inntrykk av at sykepleier er en "helt ok" løsning for mange, men at en det kanskje ikke er den store drømmen for så mange? Virker på meg som en del "ender opp" på sykepleien når de egentlig ikke vet helt hva annet de skulle gjøre, uten at jeg har noe annet enn eget inntrykk å vise til. 

De fleste blir sykepleiere fordi de vil bli det. For meg er det min store drøm, og det er det for mange andre og. Jeg kunne ikke tenke meg å bli noe annet i hele verden enn sykepleier. 

Anonymkode: bf531...8d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har ofte inntrykk av at sykepleier er en "helt ok" løsning for mange, men at en det kanskje ikke er den store drømmen for så mange? Virker på meg som en del "ender opp" på sykepleien når de egentlig ikke vet helt hva annet de skulle gjøre, uten at jeg har noe annet enn eget inntrykk å vise til. 

Jeg sitter med litt samme inntrykk, etter at jeg havnet på faddergruppe med en gjeng med sykepleierstudenter. Når det er sagt så møtte jeg da også mange som virkelig brant for utdanningen sin, og jeg regner med flere av de som tar det i mangel på andre alternativer faller av etterhvert.

Ellers har jeg en fordom som går mer på miljøet innenfor helseyrker, at det virker som om det er veldig dårlig arbeidsmiljø og dårlig kommunikasjon mellom de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sykepleiere har faktisk ikke resultater gode nok til å bli leger, det skal en del selvdisiplin og mye hardt arbeid til for å oppnå og det er jo bare realistisk. Ikke så mye med smartness å gjøre, men oppofrelse.  

Ellers syter mange av de særdeles mye over arbeidsvilkårene sine og lønna si, samtidig som at de oppfatter seg selv som den gode samaritan og gratulerer seg selv og hverandre ofte om hvor fantastisk oppofrende og omsorgsfulle de er, selv om de ikke blir så satt pris på som de mener de bør, og så glemmer at det er pasienten som skal være i sentrum. 

Anonymkode: 96eae...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste fordommen jeg har er at disse er som regel kvinner som velger et yrker som helt og holdent går ut på å pleie, stelle og hjelpe folk..samtidig er det den yrkesgruppen som syter mest over lønna (som er helt gjennomsnittlig). Virker nesten som at lønn er mer viktig enn det faktum at de valgte et omsorgsyrke. DE VALGTE et omsorgsyrke. Ingen tvang dem. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sykepleiere har faktisk ikke resultater gode nok til å bli leger, det skal en del selvdisiplin og mye hardt arbeid til for å oppnå og det er jo bare realistisk. Ikke så mye med smartness å gjøre, men oppofrelse.  

Ellers syter mange av de særdeles mye over arbeidsvilkårene sine og lønna si, samtidig som at de oppfatter seg selv som den gode samaritan og gratulerer seg selv og hverandre ofte om hvor fantastisk oppofrende og omsorgsfulle de er, selv om de ikke blir så satt pris på som de mener de bør, og så glemmer at det er pasienten som skal være i sentrum. 

Anonymkode: 96eae...cdb

Det er ikke alle sivilingeniører som har 6,2 i snitt og dermed er gode nok til å bli leger de heller. Betyr ikke at en sivilingeniør heller har lyst å bli lege. 

Anonymkode: bf531...8d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Når de klager over lønn og turnusjobbing selvom det er allment kjent at slik er forholdene idag. Ingen tvang dem til å bli sykepleiere akkurat.

-De glemmer at det finnes massevis av arbeidere som jobber turnus,tungt og dårlig betalt og snakker som om det kun er sykepleiere dette skjer med.

Ellers ingenting. Forstår meg ikke på de som ser ned på sykepleiere eller lignende jobber.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Når de klager over lønn og turnusjobbing selvom det er allment kjent at slik er forholdene idag. Ingen tvang dem til å bli sykepleiere akkurat.

-De glemmer at det finnes massevis av arbeidere som jobber turnus,tungt og dårlig betalt og snakker som om det kun er sykepleiere dette skjer med.

Ellers ingenting. Forstår meg ikke på de som ser ned på sykepleiere eller lignende jobber.

Skal ikke folk få lov til å bedre egne arbeidsforhold? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har hundrevis av fordommer mot sykepleiere. Jeg tenker ikke at de var for dumme til å bli leger, mer at de var for dumme til å bli noe som helst. De er evneveike rusmisbrukere som ikke har forståelse for noe som helst. De er late, og sutrete. De bryter lover og regler, og er slitsomme.

Eneste folkegruppen som irriterer meg mer enn sykepleiere er kenguruer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De mener ofte de har hatt en så veldig tøff utdanning, noe de fleste ikke-sykepleiere er sterkt uenig i. Ergo må de være dummere enn andre, siden de sliter så fælt på den enkle skolen sin. (Jeg har sett pensum...)

Anonymkode: 507d2...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke folk få lov til å bedre egne arbeidsforhold? 

poenget er at de klager så enormt mye ift andre yrkesgrupper med like dårligere (eller verre)arbeidsforhold.

de og butikkmedarbeidere er ekstreme på det der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget er at de klager så enormt mye ift andre yrkesgrupper med like dårligere (eller verre)arbeidsforhold.

de og butikkmedarbeidere er ekstreme på det der..

Det er opp til hver enkelt yrkesgruppe å fagorganisere seg for å bedre arbeidshverdagen.
At det finnes noen som har det verre er ikke et godt argument for å la være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de er like viktige som alle de andre som jobber på sykehus eller aldershjem, alle har en rolle som gjør at ting fungerer. 

 

Forskjellen er at sykepleiere ofte mener at de er viktigst. 

Anonymkode: 97075...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...