Gå til innhold

Du som ser på fostere som en verdiløs og som er for abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan se hjerteslagene i uke 8. Det har jeg på ultralyd-film.. Veldig mange som tar abort senere enn det

Anonymkode: 43b1d...29e

Enig. Så tvillingene mine i uke 8, og da var de i full bevegelse. Ikke bevisste bevegelser, men enda. Hjertet begynner å slå som tidlig som uke 5-6..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes mange uttaler seg upresist når det kommer til dette. Også TS. 

Det er en stor forskjell mellom å være for abort, og det å være for retten til selvbestemt abort. Dere som skriver at dere er for abort, jeg tenker (håper) at det bunner i mangel på språklig presisjon, for det å være for abort ser jeg på som ganske hjerteløst og idiotisk, med tanke på at resultatet av suksess på det området ville blitt at menneskeheten døde ut. 

Dette er flisespikkeri... Abort er en fellesbetegnelse på å avbryte svangerskapet. Det inkluderer både spontanabort og provosert abort. Jeg er for selvbestemt abort (som er mulig til utgangen av tolvte uke), men jeg er også for abort innvilget av en nemnd etter grensen for selvbestemt abort. 

Anonymkode: 2772d...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foster har like mye sjel som en voksen, det vil si absolutt ingenting så det går helt greit.

Et foster er per definisjon en parasitt når den vokser i magen på mor, og dette må man da selvsagt kunne fjerne hvis manvil.

Hvorfor skal jeg måtte overbevise meg om at dette er sant? Det er bare slik verden er. Trenger jeg å overbevise meg selv om at tyngdekraften eksisterer?
Det trengs intet lesestoff for å rasjonalisere abort da det virkelig ikke trengs for å kunne ta en så enkel og logisk sluttning.

Ingen har lært meg at slik er det (i motsettning til at noen har lært deg at slik er det ikke?), det er noe jeg har skjønt etter å ha sett litt og tenkt litt på tema.

Jeg vet utmerket godt hva et foster er (parasitt, om du husker?), jeg har også lest litt løst om tema for å dobbeltsjekke konklusjonen min og er fornøyd med den.?

Er du for å stille idiotiske spørsmål? Det er en forskjell på å drepe et barn kontra å fjerne en parasitt.

Babyen får verdi når den er født.

Et spebarn er selvsagt ekstremt avhengig av foreldrene sine, men det er en stor forskjell på å trenge hjelp kontra å stjele livskraft fra mor direkte. Jeg foreslår at du leser deg opp på hva betegneslen på en parastikk faktisk er siden det virker som om du mener at de som trenger hjelp av andre er parasitter.

Barnet har ingen vilje. Dette argumentet er totalt irrelevant og viser hvor lite reflektert du er rundt dette tema. Du prøver bare å demonisere de som ikke er enig med din indoktrinerte tankegang med at alt liv er hellig, like mye verdt, ingen skal dø, og gudene vet hva mer.

Anonymkode: c1ab0...4e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette er flisespikkeri... Abort er en fellesbetegnelse på å avbryte svangerskapet. Det inkluderer både spontanabort og provosert abort. Jeg er for selvbestemt abort (som er mulig til utgangen av tolvte uke), men jeg er også for abort innvilget av en nemnd etter grensen for selvbestemt abort. 

Anonymkode: 2772d...913

Du mener det er flisespikkeri, jeg mener det er en stor forskjell, og en språklig trend som ikke er helt god. Du sier det inkluderer spontanabort, okei, så hvis man er for abort, så er man for spontanabort? Nei, ikke det? Nettopp. Når abort er en fellesbetegnelse på å avbryte svangerskapet, så blir det upresist å bruke denne fellesbetegnelsen når det er snakk om konkrete ting som retten til selvbestemt abort, eller abort innvilget av nemnd. 

Å være for noe betyr gjerne å være tilhenger av noe, ville noen sagt at de var tilhenger av abort? Nei. Å være for noe betyr gjerne at man støtter noe, ville noen sagt at de støtter abort? Nei. Å være for noe betyr gjerne at man ser på det som ønskelig, ville noen sagt at abort var ønskelig? Nei. 

Det er gjerne blitt sånn at når man sier at man er for abort så er det implisitt at man mener retten til selvbestemt abort. Men det er forskjell. Hvis man sier "Jeg er for abort", så kunne man like gjerne ment "Jeg er for abort, at alle kvinner burde stikke livmora si med strikkepinner om de måtte, bare vi slapp barna." som "Jeg er for abort, at alle kvinner burde få bestemme selv om de ønsker å få barn eller ikke.". Selvsagt skjønner de fleste at når Rainstorm skriver "Jeg er for abort" så mener hun ikke at alle foster burde fjernes, men nettopp retten til selvbestemt abort, men det er ikke det hun egentlig skriver. 

Det er ikke mulig å være mot abort, og for abort samtidig, men det er fullt mulig å være mot abort, og for retten til selvbestemt abort samtidig. Når "for abort" blir uttrykket i stedet for "for retten til selvbestemt abort" fratar vi i en grad muligheten til å være mot abort og for retten til selvbestemt abort samtidig. Det er negativt når språket innskrenker menings-muligheter. Og å miste presise språklige uttrykk er med på dette. Flisespikkeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes abort burde vært lovlig fram til fødsel - og etter det også. Om man ikke ønsker å bli forelder burde man slippe. Det er ikke alle som er kapabel eller villig til å ofre seg for et annet liv i 18+ år selv om de kjenner seksuelle drifter. Selv alvorlig retarderte personer kjenner sexuell drift uten at de er i stand til å ta vare på og oppdra barn.

Spesielt for menn burde retten til å fraskrive seg soialt og ekonomisk annsvar for barn være mulig. Og ja, jeg er en kvinne!

Anonymkode: 34bd3...271

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

Synes abort burde vært lovlig fram til fødsel - og etter det også. Om man ikke ønsker å bli forelder burde man slippe. Det er ikke alle som er kapabel eller villig til å ofre seg for et annet liv i 18+ år selv om de kjenner seksuelle drifter. Selv alvorlig retarderte personer kjenner sexuell drift uten at de er i stand til å ta vare på og oppdra barn.

Spesielt for menn burde retten til å fraskrive seg soialt og ekonomisk annsvar for barn være mulig. Og ja, jeg er en kvinne!

Anonymkode: 34bd3...271

Du synes ikke adopsjon er et bedre alternativ enn å ta livet av babyer og småbarn? 

På hvilket tidspunkt ville du ansett det som drap? "Njæ, trodde jeg skulle klare å ta meg av denne drittungen, men trassalderen er for mye, jaja, får sende henne på avlivningsklinikk, jeg har jo angrerett." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes abort burde vært lovlig fram til fødsel - og etter det også. Om man ikke ønsker å bli forelder burde man slippe. Det er ikke alle som er kapabel eller villig til å ofre seg for et annet liv i 18+ år selv om de kjenner seksuelle drifter. Selv alvorlig retarderte personer kjenner sexuell drift uten at de er i stand til å ta vare på og oppdra barn.

Spesielt for menn burde retten til å fraskrive seg soialt og ekonomisk annsvar for barn være mulig. Og ja, jeg er en kvinne!

Anonymkode: 34bd3...271

Natta trollmor.

Anonymkode: 67dbd...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes abort burde vært lovlig fram til fødsel - og etter det også. Om man ikke ønsker å bli forelder burde man slippe. Det er ikke alle som er kapabel eller villig til å ofre seg for et annet liv i 18+ år selv om de kjenner seksuelle drifter. Selv alvorlig retarderte personer kjenner sexuell drift uten at de er i stand til å ta vare på og oppdra barn.

Spesielt for menn burde retten til å fraskrive seg soialt og ekonomisk annsvar for barn være mulig. Og ja, jeg er en kvinne!

Anonymkode: 34bd3...271

Dette blir drøyt. Å drepe små unger etter at de faktisk er født inn i verden. Da burde man faktisk gjøre så godt man kan, blir kvalm her jeg leser. En ting er at man får seriøst med tvil under svangerskapet om man er skikket eller ikke, anna ting er om man ikke tenker ihjel fosteret på den ene eller andre måten så skal man si at p piller også er abort da, eller faktisk ikke fordi man ikke produserer egg? jeg tror ikke jeg er smart nok ang p piller for denne diskusjonen.....

Anonymkode: e1fce...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skriver om at folk som lever ønsker å leve. Da påpeker jeg at et f.eks. 12 uker gammelt foster ikke har mulighet til å ha noen ønsker i det hele tat.

Igjen, du svarer på noe helt annet enn det jeg skriver. Det blir dermed meningsløst å svare noe mer enn at jeg ikke har påstått at fostere har ønsker.

Prøv enda en gang du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ønsker å leve betyr ikke at man er glad for å leve, bare at overlevelsesdriften er ekstremt sterk hos de aller fleste, så de vil foretrekke å leve et dårlig liv fremfor å dø.

Som du sier, de aller fleste vil foretrekke å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, de aller fleste vil foretrekke å leve. 

Måten du fremlegger det her på er:jeg bestemmer meg imorgen for at jeg skal spise egg og bacon til frokost igår.Skjønner du ikke det?:fnise:

Anonymkode: 1df79...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på fostere som verdiløse selv om jeg er for abort, og er derfor gjerne ikke den ts adresserer i hovedinnlegget. Jeg tror at for at vi skal kunne få en god debatt omkring abortspørsmålet så må man slutte å ilegge motparten meninger og skjære alle over en kam. Det gjelder begge sider.

Da jeg først forstod at jeg var for abort var da jeg innså at jeg kunne komme til å bli gravid som barn. Mot min vilje. Og at jeg ikke var alene. Selv om det utgjør mindretallet av aborter som blir utført, veier det hensynet til mennesker som må igjennom det samme som meg så tungt at jeg alltid kommer tilbake til konklusjonen om at jeg er for abort. Jeg merker at jeg fortsatt ikke klarer å holde den saklige avstanden til temaet som trengs for å virkelig se begge sider av saken, så jeg tenker at jeg stopper der.

Anonymkode: b7669...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, du svarer på noe helt annet enn det jeg skriver. Det blir dermed meningsløst å svare noe mer enn at jeg ikke har påstått at fostere har ønsker.

Prøv enda en gang du.

Han gjør akkurat som du gjør.Bare forskjellen er at du liker det ikke:)

Anonymkode: 1df79...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på et foster på 12 uker som en celleklædd som kun har potensiale til å bli liv. 

Jeg er helt for selvbestemt abort :) 

Hva med i uke 15? Er man et menneske da og derfor behøver beskyttelse mot mødre som ønsker abort? I sverige kan man ta abort i uke 15. Kan du forklare dumme meg hvorfor du mener at det er riktig at det skal være forbudt å ta abort i norge i uke 13, men helt riktig og lov i sverige i uke 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  

Anonymkode: 62099...3b6

Jeg kom frem til den tanken fordi det i mange livssituasjoner er det bedre å ikke være enn å være. Jeg ser på liv om verdifullt.

- Nei

-  Ingen spesiell lesestoff, men leser generelt

- Forskning, historie, utvikligslære, kunnskap om livet, filmer, bøker.....

- Har lest en hel del om det. 

- Nei, i utgangspunktet ikke, og i hvert fall ikke om det er på grunnlag av at mor angrer. Det skjer aldri abort etter fødsel på den måten. Tror heller ikke det da heter abort. Men ja, jeg er for dersom barnet vil lide hemningsløst i lang tid fremover og få varige fysiske og psykiske skader. 

-

-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som er forkjempere mot abort har alltid det til felles at alle har hatt en bra barndom.

 

Jeg var et barn som ikke var ønsket , men det ble ikke tatt abort fordi det var galt å drepe et forster...

Jeg husker ikke når første gangen var, men jeg var veldig ung, da jeg dagdrømte om å ikke være født. Jeg viste godt allerede rundt 10 års alder at de ikke ønsket meg og ikke likte meg..

Hadde de tatt abort hadde jeg vært heldig å sluppet all smerten. Jeg har akseptert nå at jeg kommer til å slite hele livet med psykiske problemer på grunn av min elendige barndom.

Anonymkode: 6a432...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er forkjempere mot abort har alltid det til felles at alle har hatt en bra barndom.

 

Jeg var et barn som ikke var ønsket , men det ble ikke tatt abort fordi det var galt å drepe et forster...

Jeg husker ikke når første gangen var, men jeg var veldig ung, da jeg dagdrømte om å ikke være født. Jeg viste godt allerede rundt 10 års alder at de ikke ønsket meg og ikke likte meg..

Hadde de tatt abort hadde jeg vært heldig å sluppet all smerten. Jeg har akseptert nå at jeg kommer til å slite hele livet med psykiske problemer på grunn av min elendige barndom.

Anonymkode: 6a432...86a

Så la meg gjette, når du  blir gravid så vil du ta abort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mener at fostere ikke har verken livets rett eller en sjel..

Hvordan kom du frem til den tanken? 

Oppfølgingsspørsmål:

  • Er det noe du jevnlig må overbevise deg selv om at er sant? 
  • Hvilket lesestoff bruker du for å fortsette rasjonaliseringen av abort?
  • Hvem lærte deg at det er slik det er?
  • har du lest mye om emnet, eller kun bestemt deg for at du mener at det er sånn uten egentlig å ha lest hva et foster er?
  • er du også for abort etter fødselen? (At man dreper nyfødte babyer fordi moren angrer)
  • Dersom du svarte nei på spørsmålet ovenfor: når får babyen verdi? Når den trekker sin første pust? Når hjertet begynner å slå? Når barnet kan overleve utenfor mors mage med svært mye hjelp fra mennesker rundt?
  • Dersom et av dine argumenter er at fosteret ikke har livets rett, at det bare er en parasitt (http://www.l4l.org/library/notparas.html ), på hvilken måte er ikke et spedbarn, en toåring, avhengig av mor 100%? De hadde dødd uten en person som stilte opp for dem hele døgnet. En toåring er på ingen måte mer selvstendig eller mer uavhengig enn et foster eller et spedbarn
  • Er du også for at man dreper gamle, demente mennesker imot deres vilje? Folk som ligger i koma (man ikke vet varigheten på)?  

Anonymkode: 62099...3b6

Jeg er litt usikker på om jeg er i målgruppen for spørsmålene, for om et foster er verdiløst eller ei kommer an på holdningen til den som er gravid. For den som ønsker seg barn er det svært verdifullt, mens det for den som ikke ønsker barn er svært så verdiløst. 

Men...

Jeg trenger absolutt ikke overbevise meg om at det er sant. For meg har selvbestemt abort i den tidlige delen av svangerskapet vært en selvfølgelighet fra den tid begrepet ble skapt. 

Jeg trenger ikke lese for å rasjonalisere, det holder med at jeg er overbevist om at det er riktig å la kvinnen få bestemme over sin egen kropp så lenge man er i den første delen av svangerskapet. 

Tror nok jeg lærte en del i abortdebatten på -70 og -80 tallet...

Etter fødselen snakker vi ikke om abort, men om drap. Det er jeg naturligvis i mot. Barn som er født eller som er så utviklet at de kan leve utenfor morens kropp skal man naturligvis ikke drepe. 

Jeg regner ikke et foster som en parasitt,  men jeg mener heller ikke det er et ferdig utviklet menneske så lenge det ikke kan leve uavhengig av morens kropp. Synes derfor 12 ukers grensen er en rimelig fornuftig grense for når det er forsvarlig å kunne velge selvbestemt abort. 

Jeg er ikke for at man dreper noen som helst mot deres vilje (med mulig unntak av direkte selvforsvar hvis man selv er truet på livet), men jeg er for menneskets rett til å frivillig avslutte sitt liv ved alvorlig/uhelbredelig sykdom, dvs. assistert dødshjelp. Ser imidlerid komplikasjoner i forhold til hvordan man kan sikre at det 100% er personens eget valg, så jeg innser at det spørsmålet er vanskelig å gi et entydig svar på. Hva angår folk som ligger i koma så mener jeg det å avslutte behandlingen må være noe som medisinsk fagpersonell avgjør i samråd med nærmeste familie, avhengig av mulighetene pasienten har for å våkne opp og få et rimelig verdig liv en gang i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg påpekte at du ser ut til å motsi deg selv flere ganger, det er synd hvis det får deg til å hisse deg sånn opp. Om du skriver noe men mener noe annet må du nesten tåle at det blir påpekt. 

 

Du skriver følgende:

 

Med andre ord mener du at abortene her gjennomføres av hensyn til det oppvoksende barnet, som enda ikke er født. Dette barnet du mener man viser hensyn, må nødvendigvis være en person når det vokser opp. Med andre ord baserer hele argumentasjonen din seg på at det vil være vondt for et menneske å vokse opp uten å være ønsket, og at det derfor er av hensyn man velger å ikke la det leve. 

 

Mitt svar til det er at barnet, gitt at du ikke tar livet av det før eller etter det fødes, trolig vil være glad for å ha fått leve. Da virker det lite logisk å hevde at man ikke lar det leve, av hensyn til det. 

Nå må du rulle inn årene dine her og slutte med dette flisespikkeriet. Du er utydelig og svarer på innlegg på en måte som viser at du tilegner brukeren ord og meninger som ikke står der. Hvorfor gjør du det? Du fremstår som uryddig og kverulerende. Du må gå inn I deg selv her og tenke på hva som er agendaen din.  

Nå fremstår du bare som irriterende og useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...