Gå til innhold

Hva er greia med pakkekalendere til barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har aldri helt skjønt dette med pakkekalendere til barn (eller til voksne for den del, men det får bli en annen debatt). Pakker og nye ting hver dag i 24 dager, og så Gavefesten over alle gavefester, nemlig julaften, til slutt? :klo:

Hvorfor holder det ikke med kun julegaver? Hvorfor trenger man enda flere gaver, handle enda flere nye ting? Har man ikke nok? (Jeg er veldig klar over at ikke alle barn i Norge har nok, eller får mange julegaver, men disse får neppe pakkekalendere heller.)

Jeg er ikke imot adventskalendere i seg selv. Man kan jo lage f.eks. en aktivitetskalender for familien, hvor hver dag i desember betyr en felles aktivitet. En tur i skogen, bake pepperkaker sammen.. Det er den jevne strømmen av gaver og ting jeg synes er så merkelig, og synes det burde være en større debatt. 

Hva tenker dere om pakkekalendere? Hvorfor gir dere evt. pakkekalendere til deres barn, og hva er mentaliteten rundt det?

Anonymkode: 722e6...d79

Jeg er så uendelig enig med deg! Som om ikke grådigheten idag er stor nok, så skal vi gi den egenskapen videre til barna våre. Det er ikke rart mange barn blir kravstore og grådige, når vi foreldre gjør alt for at de skal bli sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri pakkekalender da jeg var barn. Ikke fordi vi ikke hadde råd eller noe sånt, men fordi det har ikke vært tradisjon i vår familie hverken nå eller siden. Savnet det noen ganger da vennene mine skrøt av sine flotte pakkekalendre, men misunnelsen varte ikke lenge. Det gikk fort over.

Jeg har ingen planer om å innføre pakkekalender til mine barn i fremtiden. Å få 24 små gaver frem til julaften, hvor de igjen kommer til å få et lass med julegaver, blir rett og slett for mye. Ser for meg at det meste i pakkekalenderen ender opp som rot og noe som ikke kommer til å bli brukt, selv om man har de beste intensjoner. Dessuten er det jo dyrt. 

Uansett, å få en gave hver dag i 24 dager, blir ikke ungene utrolig lei av gavemaset? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke gjør det dyrt... Hva skal de med alt dette rælet da? Det er ting, ting og ting man fint kan klare seg uten. Å si at alt er ting de trenger er bare en unnskyldning for å rettferdiggjøre overfor seg selv å kjøpe alt det der. 

Anonymkode: 43f44...69d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke gjør det dyrt... Hva skal de med alt dette rælet da? Det er ting, ting og ting man fint kan klare seg uten. Å si at alt er ting de trenger er bare en unnskyldning for å rettferdiggjøre overfor seg selv å kjøpe alt det der. 

Anonymkode: 43f44...69d

De fleste tingene kan man jo fint klare seg uten. Min sønn får blant annet trappetroll og prompepute, som han har ønsket seg de siste gangene vi har vært på lekebutikken. Vanligvis ville han bare fått det der og da, siden det er små, billige ting, men siden desember kommer snart så har vi spart det til pakkekalenderen.

I tillegg får han sokker, lue, hansker samt påfyll av fargeblyanter, fingermaling, glitterlim til julekortene, kritt og svamp til tavla, perler, et par nye perlebrett, en ny tegneblokk og kjevle til bakedagen.

Det er klart han kunne klart seg uten alt dette (i likhet med omtrent alt som kommer til å ligge under treet), men det er ting han har mye glede av og som han uansett ville fått, og det er ikke "ræl".

Anonymkode: 2fa2f...856

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste tingene kan man jo fint klare seg uten. Min sønn får blant annet trappetroll og prompepute, som han har ønsket seg de siste gangene vi har vært på lekebutikken. Vanligvis ville han bare fått det der og da, siden det er små, billige ting, men siden desember kommer snart så har vi spart det til pakkekalenderen.

I tillegg får han sokker, lue, hansker samt påfyll av fargeblyanter, fingermaling, glitterlim til julekortene, kritt og svamp til tavla, perler, et par nye perlebrett, en ny tegneblokk og kjevle til bakedagen.

Det er klart han kunne klart seg uten alt dette (i likhet med omtrent alt som kommer til å ligge under treet), men det er ting han har mye glede av og som han uansett ville fått, og det er ikke "ræl".

Anonymkode: 2fa2f...856

Det er nettopp sånn jeg tenker og. Her så får de sokker, vanter, hårstrikk, penner, mini-hårbørste (som er kjekk å ha i gymbagen), lipsyl, refleks man klapper rundt hånden, og snop. Snopet timer jeg for det meste til helg, men jeg er ikke helt antigodteri, så det blir litt på hverdagen og. Det er ikke snakk om store sjokoladeplater, men en fox, tyggis, minisjokolade, klubbe... Mange av tingene har jeg bestilt på ebay, så det ble ganske rimelig. Og alt dette er ting som de har bruk for i hverdagen, og som jeg må kjøpe jevnlig likevel. Både hårstrikk, vanter og sokker har en tendens til å forsvinne helt.. 

Pakkekalender er ikke noe nymotens greie iallefall. Jeg hadde pakkekalender da jeg var lita, en nydelig kalender som moren min broderte. Selv om pakkene besto av tvist så var det fortsatt pakker. Og det er over 30 år siden moren min begynte med det, lenge før facebook og insta, så ikke noe hun gjorde for å legge ut bilder av akkurat. 

Så mine døtre sine pakker er iallefall ikke et gavebonanza i tillegg til julegavene på julaften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. november 2015 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Har aldri helt skjønt dette med pakkekalendere til barn (eller til voksne for den del, men det får bli en annen debatt). Pakker og nye ting hver dag i 24 dager, og så Gavefesten over alle gavefester, nemlig julaften, til slutt? :klo:

Hvorfor holder det ikke med kun julegaver? Hvorfor trenger man enda flere gaver, handle enda flere nye ting? Har man ikke nok? (Jeg er veldig klar over at ikke alle barn i Norge har nok, eller får mange julegaver, men disse får neppe pakkekalendere heller.)

Jeg er ikke imot adventskalendere i seg selv. Man kan jo lage f.eks. en aktivitetskalender for familien, hvor hver dag i desember betyr en felles aktivitet. En tur i skogen, bake pepperkaker sammen.. Det er den jevne strømmen av gaver og ting jeg synes er så merkelig, og synes det burde være en større debatt. 

Hva tenker dere om pakkekalendere? Hvorfor gir dere evt. pakkekalendere til deres barn, og hva er mentaliteten rundt det?

Anonymkode: 722e6...d79

jeg er helt enig med deg.

Likevel lager jeg pakkekalender. Det er bare fordi jeg var så dum å begynne med det da eldste var tre år, og jeg var spent førstegangsmor som syntes det var stas selv.

Dermed ble det en tradisjon som jeg ikke har hjerte til å avslutte. Barn, jul, tradisjoner er en pakke som er vanskelig å røre ved.

Jeg prøvde aktivitetskalender, men det fungerte ikke så godt for oss, men vi holder på en del av aktivitetene - helst i helgene når jeg vet jeg orker. 

Jeg er nøye med at gavene kun er nyttige ting som de ville fått likevel, men i stedet for at sokkene de får er pleine, hvite, så er det med et motiv de liker, typisk en disneyfigur. Likevel, selv om gavene stort sett er snusfornuftige, står jeg igjen med den ugne følelsen. For fireåringen forstår ikke at undertrøya med Ella eller Hello Kitty er en nyttig ting - hun opplever den som en gave.

Og jeg liker ikke at desember er en gavebonanza - jeg skulle ønske vi kunne ta ventetiden tilbake.

Så løsningen nå er en del aktiviteter, en god del dager med en sjokoladebit, noen fornuftige gaver, og noen ytterst få leker. Men jeg prøver og å ha fokus på et fornuftig forbruksmønster, så billig ræl som kun er kalenderfyll er uaktuelt.

Endret av Amafalathiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja de får ikke pakke hver dag. Her får de heller en liten ting hver Søndag i Advent. Så har de en liten aktivitets kalende rpå siden hvor de kan lage armbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkekalender og nedtelling til jul er en koselig tradisjon, som jeg selv har veldig gode minner fra som barn. Satt stor pris på at min mor gjorde dette for oss hvert år. Her er pakkene er en miks av småting som han trenger (tannbørste, truser med gøye motiver), noen bøker (som han trenger), klistremerker og aktiviteter som vi uansett hadde planlagt å gjøre. Fordi Desember innebærer mye usunt ellers, ønsker vi ikke godterikalender. 

Kommer aldri til å kaste oss på noen konkurranse om å ha den mest fancy kalenderen/unødvendig/dyre julegaver, det ser vi på som å gjøre vårt barn en bjørnetjeneste. Dette har altså mer med hvordan vi ønsker å oppdra vårt barn, hvor mye andre foreldre gjør utav kalendere/julegaver får være deres sak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri pakkekalender da jeg var barn. Ikke fordi vi ikke hadde råd eller noe sånt, men fordi det har ikke vært tradisjon i vår familie hverken nå eller siden. Savnet det noen ganger da vennene mine skrøt av sine flotte pakkekalendre, men misunnelsen varte ikke lenge. Det gikk fort over.

Jeg har ingen planer om å innføre pakkekalender til mine barn i fremtiden. Å få 24 små gaver frem til julaften, hvor de igjen kommer til å få et lass med julegaver, blir rett og slett for mye. Ser for meg at det meste i pakkekalenderen ender opp som rot og noe som ikke kommer til å bli brukt, selv om man har de beste intensjoner. Dessuten er det jo dyrt. 

Uansett, å få en gave hver dag i 24 dager, blir ikke ungene utrolig lei av gavemaset? 

Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg om pakkekalendere når du sier du aldri fikk det selv. Jeg husker pakkekalenderen fra da jeg var liten med stor glede og skal selvfølgelig overføre det til mine barn! det er såååå kos, og stas!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg om pakkekalendere når du sier du aldri fikk det selv. Jeg husker pakkekalenderen fra da jeg var liten med stor glede og skal selvfølgelig overføre det til mine barn! det er såååå kos, og stas!!

Ikke sant. Jeg snakket med en dame i helgen, som har store barn og ikke lengre gir dem pakkekalendere. Hun sa at hun syntes det var litt trist og savnet denne oppgaven i førjulstiden. Men, som hun sa, "man kan jo ikke holde på til de blir middelaldrende heller" ;) 

Ser for meg å sende mine barn kalendere det første året de bor hjemme fra, når de f.eks er førsteårsstudender eller i militæret eller hva det nå er de begynner med. 

Anonymkode: 55d71...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du i det hele tatt uttale deg om pakkekalendere når du sier du aldri fikk det selv. Jeg husker pakkekalenderen fra da jeg var liten med stor glede og skal selvfølgelig overføre det til mine barn! det er såååå kos, og stas!!

Vel, jeg har jo vært barn selv i ganske mange år og det gikk helt fint å ikke få pakkekalender 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har jo vært barn selv i ganske mange år og det gikk helt fint å ikke få pakkekalender 😜

Det er utrolig mye koselig det går helt fint å ikke oppleve. Men det blir ikke mindre koselig for dem av oss som velger det likevel. 

 

Anonymkode: 55d71...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye koselig det går helt fint å ikke oppleve. Men det blir ikke mindre koselig for dem av oss som velger det likevel. 

 

Anonymkode: 55d71...702

Jeg hadde faktisk ikke lyst på gavekalender som barn. Selv da syntes jeg opplegget var tullete, og tenkte at jeg heller ville se frem til gavene på julaften.

Anonymkode: 2f12b...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk ikke lyst på gavekalender som barn. Selv da syntes jeg opplegget var tullete, og tenkte at jeg heller ville se frem til gavene på julaften.

Anonymkode: 2f12b...91f

Og hvilken relevans har det fordnet oss som liker det? 

Jeg elsker å lage kalendere til barna mine og de er begeistret for å få (de er helt i ekstase her nå, fordi det blir første pakke i morgen tidlig)

Anonymkode: 55d71...702

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvilken relevans har det fordnet oss som liker det? 

Jeg elsker å lage kalendere til barna mine og de er begeistret for å få (de er helt i ekstase her nå, fordi det blir første pakke i morgen tidlig)

Anonymkode: 55d71...702

hos oss har var det i går kveld også to barn som hadde vanskeligheter med å sovne pga julekalenderen:). Datteren min lå og sang til hun sovnet.

Bringer tilbake minner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er drøyt å skulle få en pakke hver dag frem til juleaften, for å så få enda flere pakker på kvelden.
Samme om det er nyttige ting som sokker, ny tannbørste eller en seigmann innpakket i en gave.
Barna mine er så små at det er uvesentlig om det er en ting til 100 eller 10 kr i pakken. Det er bare hele greia med å få en pakke hver dag jeg syntes er usmakelig.
Syntes konseptet med aktivitets kalender eller lignende er flott, og kanskje noe jeg kommer til å gjøre når de blir eldre. I år har de en 10 kroners sjokolade kalender hver og syntes det er kjempe stas å lete etter og åpne dagens luke. Så får heller gave hysteriet spares til juleaften.
Jeg irriterer meg også over de som har kjøpt gave bestående av flere ting og som pakker de inn hver for seg, det blir så mange flere pakker av det og det er mer enn nok om alle pakker inn alt fra seg samlet i en pakke!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er drøyt å skulle få en pakke hver dag frem til juleaften, for å så få enda flere pakker på kvelden.
Samme om det er nyttige ting som sokker, ny tannbørste eller en seigmann innpakket i en gave.
Barna mine er så små at det er uvesentlig om det er en ting til 100 eller 10 kr i pakken. Det er bare hele greia med å få en pakke hver dag jeg syntes er usmakelig.
Syntes konseptet med aktivitets kalender eller lignende er flott, og kanskje noe jeg kommer til å gjøre når de blir eldre. I år har de en 10 kroners sjokolade kalender hver og syntes det er kjempe stas å lete etter og åpne dagens luke. Så får heller gave hysteriet spares til juleaften.
Jeg irriterer meg også over de som har kjøpt gave bestående av flere ting og som pakker de inn hver for seg, det blir så mange flere pakker av det og det er mer enn nok om alle pakker inn alt fra seg samlet i en pakke!

Om jeg skal følge logikken din her, så er det ok å få en sjokoladebit i en "sjokoladekalender", men ikke om den er pakket inn i en liten pakke som en del av en "pakkekalender"?  Der falt jeg av altså. Er det innpakking du er i mot, da? Eller hva, egentlig?

Og hva er så feil med å dele opp en ting i flere pakker? Min datter får Elsa-puslespill over flere dager. Hun får esken  og noen brikker en dag, og deretter noen brikker til de neste 5 dagene. Hvordan er det verre enn å få alt på en gang? Det skjønner ikke jeg. Jeg synes det lærer dem noe om forventning, jeg Og om å vente på gode ting som kommer etter hvert, ikke bare få alt i hendene på en gang. 

Anonymkode: 55d71...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss har var det i går kveld også to barn som hadde vanskeligheter med å sovne pga julekalenderen:). Datteren min lå og sang til hun sovnet.

Bringer tilbake minner....

Herlig :) Her var det stor lykke i dag tidlig. To små som fikk hver sin lille sprettball, som de nå spretter rundt i stua med :)

Anonymkode: 55d71...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...