Gå til innhold

Snart umulig for unge å kjøpe bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arv har ikke alltid vært like viktig. Med det mener jeg at arv selvfølgelig hjelper en hel del, men vi har hatt noen gode tiår der det ikke har vært vesentlig. Nå er vi i en overgang til at arv igjen blir vesentlig selv om vi ikke er helt der ennå. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Men til forskjell fra før av så er ikke unge av i dag villig til å stramme inn livreima eller ta flere jobber, så da er det jo ikke rart de ikke klarer å skaffe penger til bolig på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men til forskjell fra før av så er ikke unge av i dag villig til å stramme inn livreima eller ta flere jobber, så da er det jo ikke rart de ikke klarer å skaffe penger til bolig på egen hånd.

Jeg er ung. Jeg har tre deltidsjobber. Hvis du ser på studiene mine som en fulltidsjobb (det gjør nok ikke du, for ditt liv er nok tyngere), så arbeider jeg nærmere 190 %. På tide å slutte og generalisere! Du er gammel, derfor er du sur?

Anonymkode: e0208...acb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung. Jeg har tre deltidsjobber. Hvis du ser på studiene mine som en fulltidsjobb (det gjør nok ikke du, for ditt liv er nok tyngere), så arbeider jeg nærmere 190 %. På tide å slutte og generalisere! Du er gammel, derfor er du sur?

Anonymkode: e0208...acb

Det var en grov generalisering jeg gjorde, det samme som den som mente "det var så mye bedre før" gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi snart nådd et punkt hvor det er umulig for unge å kjøpe bolig med mindre de arver store pengesummer eller har svært rike foreldre eller kan ta opp lån sammen med venner eller kjæreste? Kjenner flere som tjener helt greit men som ikke får tilstrekkelig lån. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 22 år gammel. Den kostet 1 mill ca. Hadde ingen egenkapital eller kausjonist, fikk låne alt i banken. 
Et vennepar av meg på samme alder fikk låne 2 mill uten egenkapital og kausjonist, så ingenting er umulig. En må kanskje fire litt på kravene, men når en først er inne så er en inne. 

Anonymkode: fd46e...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 22 år gammel. Den kostet 1 mill ca. Hadde ingen egenkapital eller kausjonist, fikk låne alt i banken. Et vennepar av meg på samme alder fikk låne 2 mill uten egenkapital og kausjonist, så ingenting er umulig. En må kanskje fire litt på kravene, men når en først er inne så er en inne. 

Anonymkode: fd46e...d81

i dag får du ikke kjøpt leil uten EK.
totalt urealistisk sammenligning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag får du ikke kjøpt leil uten EK.totalt urealistisk sammenligning.

Jeg kjøpte leiligheten i fjor. Det gjorde også vennene mine. Kravet på 15% EK var også i fjor. 

Anonymkode: fd46e...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte leiligheten i fjor. Det gjorde også vennene mine. Kravet på 15% EK var også i fjor. 

Anonymkode: fd46e...d81

hvis kravet på EK var der, hvordan fikk dere da kjøpt uten EK eller kausjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis kravet på EK var der, hvordan fikk dere da kjøpt uten EK eller kausjonist?

Kravet på EK var der ja. Jeg spurte helt ærlig ikke banken om hvorfor de var villige til å gi meg pengene, men hadde noe med at så lenge jeg holdt meg under en mill (altså 3xinntekt) så gikk det greit. Det samme gjaldt for vennene mine. Også en ting til: lokalbank. 

Anonymkode: fd46e...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er for kravstore, du får deg ikke egne leilighet mitt i smørøyet når du er 20 år. Faktisk er det helt vanlig å ikke eie eget til man er godt i etableringsfasen, så  lenge man satser på å bo så fancy og nærme sentrum som mulig. 

Mine foreldre eier en leilighet veldig sentralt i Oslo, hvor jeg og min bror har flyttet inn. Vi betaler ikke leie, men sparer all lønnen til vi er ferdig med studiet og skal se etter eget hus. Da forventer jeg heller ikke å bo like sentralt som nå, men det skulle bare mangle at man setter ned kravene sine når man ennå er fersk.

Anonymkode: 84f4d...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis kravet på EK var der, hvordan fikk dere da kjøpt uten EK eller kausjonist?

Kjøper nå med 8 % EK. Ikke lokalbank. Ingen kausjonist eller annen hjelp. Det er mulig. Snakk med en lånerådgiver å forhør deg om dine muligheter!

Anonymkode: e0208...acb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo hva kapitalisme handler om. Arbeiderklassen stiger ikke i lønn, mens eierne bare får profitt.
Dersom du ønsker å stige i lønn må du starte ditt eget selskap og bli din egen sjef.
Du kan godt jobbe 10 år på Rema1000, men det er kun sjefen din som øker i lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet på EK var der ja. Jeg spurte helt ærlig ikke banken om hvorfor de var villige til å gi meg pengene, men hadde noe med at så lenge jeg holdt meg under en mill (altså 3xinntekt) så gikk det greit. Det samme gjaldt for vennene mine. Også en ting til: lokalbank. 

Anonymkode: fd46e...d81

Dette er ikke veldig representativt, den bankansatte kan få represalier om vedkommende ser bort fra EK-kravet. 

Dessuten er det noe helt annet å være et par på to millioner (en mill hver. ) og det å kjøpe en leilighet til kun en mill, noe som ikke er mulig mange steder. 

Anonymkode: bce7f...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke veldig representativt, den bankansatte kan få represalier om vedkommende ser bort fra EK-kravet. 

Dessuten er det noe helt annet å være et par på to millioner (en mill hver. ) og det å kjøpe en leilighet til kun en mill, noe som ikke er mulig mange steder. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Nå kjøpte jeg leiligheten min i Bergen (alene, til en mill). Så er ikke på en øde øy leiligheten ligger om det var det du trodde. 
Nå er det flere her som sier de har fått kjøpt leilighet uten full EK, så...ja.

Anonymkode: fd46e...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kjøpte jeg leiligheten min i Bergen (alene, til en mill). Så er ikke på en øde øy leiligheten ligger om det var det du trodde. Nå er det flere her som sier de har fått kjøpt leilighet uten full EK, så...ja.

Anonymkode: fd46e...d81

Og jeg sier igjen til det kjedsommelige - det er faktisk ikke veldig vanlig å bli fritatt for slike krav. Flott for deg at du slapp det, men på generelt grunnlag er det virkelig ikke mange som blir fristilt for krav til egenkapital eller andre kapitalkrav. 

Anonymkode: bce7f...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung. Jeg har tre deltidsjobber. Hvis du ser på studiene mine som en fulltidsjobb (det gjør nok ikke du, for ditt liv er nok tyngere), så arbeider jeg nærmere 190 %. På tide å slutte og generalisere! Du er gammel, derfor er du sur?

Anonymkode: e0208...acb

Nå har det vært veldig mange på KG som har langet hardt ut mot egenkapitalkravet og ikke har råd til å spare. Hvis det blir foreslått å droppe kino, ferie, kaffe ute, IPhone og annet så får vi en tirada om at det er en livsnødvendighet som de har krav på. Jeg skjønner generalisering godt. Kanskje du heller skal trappe litt ned på jobbingen om du er så jævla hårsår, bitter much eller?

Anonymkode: e523e...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et marked med knapphet på boliger (takket være strenge reguleringer) så vil boligprisene være akkurat så høye som folk vil/ønsker/kan betale for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo hva kapitalisme handler om. Arbeiderklassen stiger ikke i lønn, mens eierne bare får profitt.
Dersom du ønsker å stige i lønn må du starte ditt eget selskap og bli din egen sjef.
Du kan godt jobbe 10 år på Rema1000, men det er kun sjefen din som øker i lønn.

Det her er hva råkapitalisme handler om, selv en røverbaron som Henry Ford forstod at arbeiderne måtte ha betalt, for hvem skulle ellers kjøpe bilene han laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leiligheten i fjor. Det gjorde også vennene mine. Kravet på 15% EK var også i fjor. 

Anonymkode: fd46e...d81

Jeg støtter dette. Jeg kjøpte leiligheten min i år, i en av landets største byer. 2,4 mill, og 0 i egenkapital. Jeg har deltidsjobb utenfor studiet, og fikk en kausjonist på halvparten av lånet. Dvs at jeg fikk 1,2 helt alene uten egenkapital.

Anonymkode: c869b...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter dette. Jeg kjøpte leiligheten min i år, i en av landets største byer. 2,4 mill, og 0 i egenkapital. Jeg har deltidsjobb utenfor studiet, og fikk en kausjonist på halvparten av lånet. Dvs at jeg fikk 1,2 helt alene uten egenkapital.

Anonymkode: c869b...e41

Og dere kan trekke frem så mange enkelteksempler dere bare vil, selvfølgelig skjer det enkeltvis. Kravet til de fleste banker er likevel at man på generelt grunnlag må ha EK, og de aller fleste faller inn under denne generelle behandlingen i lånesøknaden. 

Selvfølgelig hjelper det stort at noen kan kausjonere for halvparten av lånet ditt, men det er det jo heller ikke alle som har mulighet til. 

Anonymkode: bce7f...5c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er hva råkapitalisme handler om, selv en røverbaron som Henry Ford forstod at arbeiderne måtte ha betalt, for hvem skulle ellers kjøpe bilene han laget?

Joda, men så er det jo denne formen for råkapitalisme som gjør seg mer og mer gjeldende. 

Anonymkode: bce7f...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...