Gå til innhold

Snart umulig for unge å kjøpe bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

det var umulig for meg også for 20 år siden når jeg var ung, hvorfor tror unge i dag at de skal få alt oppi hendene?

Anonymkode: 00025...c93

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvis 250 000 er netto, kan du jo spare halvparten, 125 000 i året. Husleie bør ikke være mer enn 7500 og man klarer seg fint med 5000 til andre utgifter. Likevel så skjønner jeg ikke hvorfor folk skal ta så lavt lønnede yrker, en trafikklærer tjener lett en million i året etter to års utdanning og det er gørrenkelt å komme inn på, hvorfor bytter dere ikke yrke? Hvorfor kaster dere bort 5 år på å studere noe som gir dere drittlønn?

Problemet er jo at folk prioriterer håpløst, de velger å kaste bort masse år på en verdiløs utdanning, og så får de barn isteden for hus. Det er priorteringer, ikke problemer med boligmarkedet. Med en mill i året kan jeg jo nesten kjøpe hus uten lån etter få år. Huset på 3.5 millioner vil jo bli nedbetalt på under 10 år. Det er jo ikke dyrt, og da er jeg alene.

5000 til å dekke alt annet i mnd. Er ganske lite da, mat, strøm, (evt. Lånekassa) trening, telefon, månedskort, +alle de utgiftene som ikke kommer hver mnd ( frisør, tannlege, møbler etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å tjene 500 000. Da må du ha høy utdanning og jobbe privat. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Det er gjennomsnittslønnen i 2014, sjekk SSB. En trafikklærer trenger to års utdanning og har startlønn på minst en halv million. To års høyskolekandidatstudium er på ingen måte høy utdanning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er det ikke de unge som eier leiligheten, det er foreldrene, så ungene er like langt, sånn sett.

De får fokusert mer på studiet istedenfor å være på universitetet 8-4 og deretter 3 timer jobb og lesing om kvelden. Høres gunstig ut for enhver student. 

Anonymkode: c3b43...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får fokusert mer på studiet istedenfor å være på universitetet 8-4 og deretter 3 timer jobb og lesing om kvelden. Høres gunstig ut for enhver student. 

Anonymkode: c3b43...949

Nja, jeg ville ikke ha bodd i en leilighet foreldrene mine eide da jeg studerte, men så har jeg alltid vært mer selvstendig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 til å dekke alt annet i mnd. Er ganske lite da, mat, strøm, (evt. Lånekassa) trening, telefon, månedskort, +alle de utgiftene som ikke kommer hver mnd ( frisør, tannlege, møbler etc.)

Telefon koster 200 i måneden dersom du trenger ubegrenset. Du får helt ok leiligheter i Oslo til 7000 med strøm, prisen blir selvsagt lavere dersom man er et par, og noe lavere i et kollektiv. Har du gjeld i lånekassen vil du få mindre skatt. Trening er gratis, bare ta på deg et par Asics til 299 og spring til krampen tar deg. Måndeskort er dyrt, jeg ville anbefalt alle som er unge nok til å melde seg opp på studier for å få det billigere. 

Jeg er 24 og har aldri vært hos en tannlege, send deg selv epost om å huske å bruke tanntråd hvert år så slipper du dem. Puss tenne godt og ikke drikk noe annet enn vann og kaffe. Ikke spis frukt, spesielt sitrus og unngå sukker. Frisør er en unødvendig luksus, og møbler bør du kjøpe brukt eller på Ikea og det er en engangsutgift når du flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det var umulig for meg også for 20 år siden når jeg var ung, hvorfor tror unge i dag at de skal få alt oppi hendene?

Anonymkode: 00025...c93

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange rare svar...

Vi har vært midt oppe i det å kjøpe en periode nå, og har vært på utkikk en stund. Vi opplevde det TS skriver, at det er vanskelig å få høyt nok lån, spesielt med tanke på at vi ville kjøpe midt i hovedstaden. Vi har begge greit med egenkapital kombinert, og ingen av oss har fått hjelp. Jeg har omtrent gjennomsnittslønn (som ikke er 250.000,- verken før eller etter skatt), min samboer litt lavere enn meg, men vi ligger på omtrent samme nivå. Jeg hadde litt høyere egenkapital enn samboer, og litt over gjennomsnittet. Han hadde litt, men ikke mye egenkapital. Hadde jeg vært alene hadde jeg aldri klart å kjøpe, i hvert fall ikke midt i Oslo sentrum.

Jeg er over 23-24 år, og det er ikke vanlig at folk på den alderen eier, spesielt ikke i Oslo. Noen gjør, men de fleste bor i leid leilighet. Mange i min vennekrets er godt over den alderen, og det er få av dem som eier leilighet. Flere av dem er knapt nok ferdig med studiene sine.

Man får høyere lån i mindre banker, det var i hvert fall det vi erfarte. 

Det er ikke umulig, men det er vanskeligere og vanskeligere. Spesielt hvis man er enslig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg ville ikke ha bodd i en leilighet foreldrene mine eide da jeg studerte, men så har jeg alltid vært mer selvstendig av meg.

Tror nok ikke at det har spesielt mye med selvstendighet å gjøre, men heller at det er en mulighet man ikke burde si nei til. Vennene mine kunne gjerne sagt til foreldrene sine at de kunne leie ut den ekstra leiligheten til noen andre, fordi de heller ville finne en plass selv. Likevel sier de ja for i dette tilfellet er det det lureste å gjøre med tanke på studiene.
Vi får vel bare være enige i å være uenige :)

Anonymkode: c3b43...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det er så mange som får leilighet av foreldrene sine og  boligspekulanter som har drar prisene i skyene. Behovet for bolig i Oslo er for stort nå. Dette fører til større forskjeller. Jeg vil kalle det tyveri, men mange er vel uenig med meg i det... Folk må begynne å åpne øynene. 

Anonymkode: 9d1f2...b84

I løpet av det siste året flyttet jeg og eksen min. For begge tok det under 14 dager å finne oss ny bolig. Hvorfor synes folk det er så vanskelig? Dette er i Oslo, ingen av oss hadde referanser. Priser på 12000 i bokollektiv er også hinsides, du kan jo nesten leie et hus til 24000 og dele det med en person.  For 6500 får du leilighet i Oslo med inklusiv strøm og internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke at det har spesielt mye med selvstendighet å gjøre, men heller at det er en mulighet man ikke burde si nei til. Vennene mine kunne gjerne sagt til foreldrene sine at de kunne leie ut den ekstra leiligheten til noen andre, fordi de heller ville finne en plass selv. Likevel sier de ja for i dette tilfellet er det det lureste å gjøre med tanke på studiene.Vi får vel bare være enige i å være uenige :)

Anonymkode: c3b43...949

Det er akkurat like presis det det ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller foreldrene vil ha kontroll over podene fortsatt og ungene går med på det pga det er så lettvindt når pappa ordner opp.

Dette blir nok en for enkel konklusjon. På mange måter er det vanskeligere nå enn før. Sier ikke at man skal regne med at mor og far ordner opp, men at mange foreldre tilbyr å gjøre det likevel. Grunnen til det er at om man har holdninger som tilsier at barna skal klare seg selv til enhver pris, så vil sparing likevel spises opp av prisstigningen og man er like langt. Med så kraftig prisstigning som man ser nå, så blir det bare vanskeligere og vanskeligere å spare. 

 

 

Anonymkode: bce7f...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat like presis det det ikke er. 

mao det er dumt å takke ja til et (noe) gratis sted å bo som student? 

Anonymkode: c3b43...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir nok en for enkel konklusjon. På mange måter er det vanskeligere nå enn før. Sier ikke at man skal regne med at mor og far ordner opp, men at mange foreldre tilbyr å gjøre det likevel. Grunnen til det er at om man har holdninger som tilsier at barna skal klare seg selv til enhver pris, så vil sparing likevel spises opp av prisstigningen og man er like langt. Med så kraftig prisstigning som man ser nå, så blir det bare vanskeligere og vanskeligere å spare. 

 

 

Anonymkode: bce7f...5c5

På mange vis er det enklere nå enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på å leie og betale ned lånet i 40 år?

Når du har betalt ned lånet så er boligen din. Det er forskjellen. 

Anonymkode: 146a0...4bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På mange vis er det enklere nå enn før. 

Kan du begrunne denne påstanden? 

Anonymkode: c3b43...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste har blitt hjernevasket. De fleste tror at man på død og liv eie. 
Det å leie til man dør er ikke bra nok. Da kaster man penger ut vinduet. Men hva er forskjellen på å leie og betale ned lånet i 40 år? Når du først får det ned så sitter du der med et stor hus og alle barna har flyttet ut, så da blir det å selge med tap også kjøpe en dyr leilighet og må ta opp et nytt lån, også er det på'en igjen med å nedbetale lånet. 

Hva er forskjellen på å betale 12 000 i utgifter og nedbetaling av lånet. Enn det å betale 8500kr i leie? 
Man føler en skam over å si at man leier. For det er en selvfølge at alle skal eie. Kun navere og studenter leier, det er en skam å si at man leier av egen fri vilje. 
Jeg har ingenting imot å betale i under kant av 9000kr i måneden til jeg klarer å kjøpe noe som varer. Vet om flere som har leid hele sitt liv. Noen har flyttet flere ganger, noen har ikke det. Samme med de som eier. Flere har 10 000 i måneden + dyrt internett, tv og strøm. Så de går fint oppi 15 000 i måneden, fordi de eier. 
Har ikke tenkt å ta opp lån bare for å flytte inn i noe lite, dyrt og midlertidig, bare fordi det er sosialt uakseptabelt og leie fordi man føler det er det beste for deg. 

Det er ikke det at du tjener stort på å eie. Du har jo større frihet, du kan gjøre hva fader du vil. Du risikerer ikke å bli kastet ut, fordi utleieren føler for å leie bort leiligheten til sønnen sin. 
Jeg har ingen planer om å ta meg en tur innom det private leiemarkedet. Du vet aldri hva eller hvem du møter på. Så jeg leier billig fra et firma og er fornøyd med det. Det å flytte for å tjene en tusen lapp i måneden er idiotisk av meg, fordi det private leiemarkedet er helt på tryne, sykt ustabilt og utrygt. 

Forskjellen er jo at når du betaler ned på et lån så forsvinner ikke pengene. I tillegg vil du få deler av rentene du betaler tilbake på skatten. Og så har du verdistigningen på boligen. Det sier seg selv at det er en bra investering. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi snart nådd et punkt hvor det er umulig for unge å kjøpe bolig med mindre de arver store pengesummer eller har svært rike foreldre eller kan ta opp lån sammen med venner eller kjæreste? Kjenner flere som tjener helt greit men som ikke får tilstrekkelig lån. 

Anonymkode: 146a0...4bf

Yeah, jeg kjenner også flere (nei, noen) som tjener helt greit, men likevel ikke får tilstrekkelig lån (til treroms-leiligheten de har så veldig lyst på, midt på grünerløkka, går ut og spiser 4-5 ganger i uka, ut på fylla hver helg, drar på lengre ferieturer 3-4 ganger i året, kles/elektronikkbudsjetter det er til å grine av).

Jeg kjenner også et par (nei, ei) som nylig har kjøpt seg egen leilighet i (utkanten av) Oslo som 20åring, uten noe hjelp hjemmefra. Hun har dog vært flink med økonomien helt siden hun fikk seg sin første sommer/deltidsjobb, levd nøkternt og satt av penger til sparing hver måned.

Anonymkode: ca6bc...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...