Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samme hva rote, hooke osv betyr vel? Det er sikkert forskjellig for hvor man bor/går på skole og hvor gammel man er. Hvertfall ikke noe vits å krangle om hvem som har rett. 

Anonymkode: e679f...876

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme hva rote, hooke osv betyr vel? Det er sikkert forskjellig for hvor man bor/går på skole og hvor gammel man er. Hvertfall ikke noe vits å krangle om hvem som har rett. 

Anonymkode: e679f...876

Enig i dette! Alle jeg kjenner som bruker "rote" og "hooke" mener å kline og klå, ikke sex, men det betyr ikke at dette gjelder for alle andre.

Anonymkode: 71812...c3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, helloAdele skrev:

Er fra Oslo jeg, og vet at dere voksne sa rote for å kline når dere var unge men blant ungdom i dag (hvis ikke hele min omgangskrets er helt på bærtur) brukes å rote for å ha sex. 😉 

Så da er det dere unge da som har forandret (misforstått) begrepene. Skal du virkelig si at det er oss litt eldre enn dere, som har kjent til begrepene lengre enn dere, som har feil? :P Haha

Anonymkode: 0c169...1e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har feil. Ord, uttrykk, slang forandrer seg hele tiden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, helloAdele skrev:

Er fra Oslo jeg, og vet at dere voksne sa rote for å kline når dere var unge men blant ungdom i dag (hvis ikke hele min omgangskrets er helt på bærtur) brukes å rote for å ha sex. 😉 

"Dere voksne" sa hu på 18 som er voksen selv ;) Ikke tro du er den eneste unge på dette forumet, jeg vet godt hva både hooke og rote betyr ;)

Anonymkode: dc85c...3bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, helloAdele skrev:

Hahaha så gøy det er med voksne som skal forklare ungdommelige begreper de ikke har peiling på 😂 

Dere har begge feil. Å rote er å ha sex. Det kan være med eller uten følelser involvert. Og jeg er 18 så jeg vet hva jeg snakker om 😉 

Å rote er det samme som å hooke! Det er IKKE å ha sex! Hva har det med saken å gjøre hvor gammel du er? Skal jeg også skrive "jeg er 20 år, så jeg vet hva jeg prater om." 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er jo dere tenåringer som blander sammen. Rote er å kline. Å hooke som dere norske ungdommer tror er å kline, er å ha sex i engelskspråklige land..m

Det er nok bare ungdom selv som kan definere hva ordene de bruker betyr i deres omgangskrets.   

Det spiller ingen rolle hva de samme ordene betyr på andre språk eller for oss som er eldre.  Ungdom har og har alltid hatt sin egen sosiolekt med egen betydning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle hun hooke up med Jonas hvis hun faktisk var forelsket i Chris? Hun har jo tilgang på Chris hele tiden, virker det som, så hvis hun hadde følelser for ham ville hun vel ikke gått for Jonas?

Anonymkode: 753ca...807

Og hvorfor hooker Jonas med Emma hvis han er interessert i Eva? Eva tror jo ikke at Chris er seriøs, hun ser på han som en fuckboy og er nok derfor hun ikke tør å satse på han, men kanskje hun gjør det nå som hun ser at Chris faktisk liker henne?

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det dere unge da som har forandret (misforstått) begrepene. Skal du virkelig si at det er oss litt eldre enn dere, som har kjent til begrepene lengre enn dere, som har feil? :P Haha

Anonymkode: 0c169...1e7

Ja, det er faktisk vi voksne som tar feil her.  Det er bare ungdommen selv som kan definere hva ordene de bruker internt i sin omgangskrets (som kan være i skolegården, vennekretsen, på Jodel, på Snapchat etc.) betyr. 

Vi kan si hvilken betydning de har for oss, og også hva som er riktig definisjon for oss, men språket er levende og endrer seg hele tiden. Det er de som er unge nå som har fasiten på hva som vil stå i ordbøkene når vi er gamle og døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kalevala skrev:

Det er nok bare ungdom selv som kan definere hva ordene de bruker betyr i deres omgangskrets.   

Det spiller ingen rolle hva de samme ordene betyr på andre språk eller for oss som er eldre.  Ungdom har og har alltid hatt sin egen sosiolekt med egen betydning. 

Nei men når tenåringen kommer med den åhh dere voksne er sååå teite og vet ingenting holdningen så er det vel lov å sette personen litt på plass eller hva.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Nei men når tenåringen kommer med den åhh dere voksne er sååå teite og vet ingenting holdningen så er det vel lov å sette personen litt på plass eller hva.

Jeg har aldri hatt behov for å sette tenåringer på plass.  De får lov til å ha en ganske stor tabbekvote, og lærer tidsnok å ikke være eplekjekke :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, helloAdele skrev:

Er fra Oslo jeg, og vet at dere voksne sa rote for å kline når dere var unge men blant ungdom i dag (hvis ikke hele min omgangskrets er helt på bærtur) brukes å rote for å ha sex. 😉 

Du er to år yngre enn meg, hvis alder har så mye å si for deg. Når vi sier "rote" så mener vi kline, ikke sex!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette! Alle jeg kjenner som bruker "rote" og "hooke" mener å kline og klå, ikke sex, men det betyr ikke at dette gjelder for alle andre.

Anonymkode: 71812...c3d

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det dere unge da som har forandret (misforstått) begrepene. Skal du virkelig si at det er oss litt eldre enn dere, som har kjent til begrepene lengre enn dere, som har feil? :P Haha

Anonymkode: 0c169...1e7

Jeg er ikke så mye eldre enn den brukeren som påstår at rote betyr å ha sex, og jeg mener også at det er feil. Tror majoriteten mener at rote er å kline, klå, etc.

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hooke virker å bety helt forskjellig etter hvor man er. Kjenner noen som mener ligging, noen mener kun roting. :P Personlig mener jeg roting, mens noen venner mener ligging. 

Og jeg er 21, hvis det skulle ha noe å si.

Endret av mm456
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg har aldri hatt behov for å sette tenåringer på plass.  De får lov til å ha en ganske stor tabbekvote, og lærer tidsnok å ikke være eplekjekke :)

Får de? Tenåringer er de verste og største hormonbombene i verden. Mulig du er tenåringsmor og forstår de. Jeg derimot får de oppi vrangstrupen når de er eplekjekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Maleficenta skrev:

Får de? Tenåringer er de verste og største hormonbombene i verden. Mulig du er tenåringsmor og forstår de. Jeg derimot får de oppi vrangstrupen når de er eplekjekke.

Hehe, ja det stemmer - jeg er tenåringsmor.  Var nok ikke så generelt begeistret før jeg heller - men nå liker jeg mange av dem, og elsker selvsagt mine egne. De er jo bare mennesker som ikke er helt ferdige ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette! Alle jeg kjenner som bruker "rote" og "hooke" mener å kline og klå, ikke sex, men det betyr ikke at dette gjelder for alle andre.

Anonymkode: 71812...c3d

Dette

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det dere unge da som har forandret (misforstått) begrepene. Skal du virkelig si at det er oss litt eldre enn dere, som har kjent til begrepene lengre enn dere, som har feil? :P Haha

Anonymkode: 0c169...1e7

Nå er vel jeg godt voksen, og jeg og min omgangskrets har alltid brukt rote og hooke slik AB øverst beskriver - altså ikke sex.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, helloAdele skrev:

Er fra Oslo jeg, og vet at dere voksne sa rote for å kline når dere var unge men blant ungdom i dag (hvis ikke hele min omgangskrets er helt på bærtur) brukes å rote for å ha sex. 😉 

Rote betyr å kline, i hvertfall her hos oss. Er selv 18 såå tror det er forskjellig.

Anonymkode: e7ae4...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er to år yngre enn meg, hvis alder har så mye å si for deg. Når vi sier "rote" så mener vi kline, ikke sex.

Anonymkode: ca37e...e54

Same same. Er 19 og denne brukeren mener jeg er sååå gammel liksom 😂

Anonymkode: dc85c...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...