Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Vackra skrev:

Det nyeste klippet var gøy, gleder meg til å se hvordan dette utarter seg. 

Enig. Latteren til Vilde... OMG :fnise: :hjerte:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg digger utviklingen til Vilde, og det er helt klarte positivt for henne å oppleve dette sviket. Jeg trodde hun skulle bryte sammen og miste all selvtillit, men det at perfekte Noora kunne gjøre noe slikt har på en måte gitt henne guts, og jeg digger det!

jeg syntes heller ikke at det er et karakterdrap at Noora er sammen med William. Det at han har fremstått som drittsekk betyr ikke at han ikke fortjener å bli elsket, eller at han er en grusom person. 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Birdo skrev:

Jeg syns det har virket som om Noora var hatt en ting for William hele tiden jeg, og hver gang hun har avvist han så har hun hatt noe lekent i stemmen/blikket. Blir for dumt at hun ikke kan ende opp med han fordi da er hun ikke en sterk kvinne. Trodde det å være en sterk kvinne betydde at man gjorde egne valg jeg.

Jeg anser en sterk kvinne som en som ikke innfinner seg i å bli behandlet dårlig. William behandler kvinner dårlig. Bare forrige episode behandlet han Noora respektløst da broren var der, han løy for å rettferdiggjøre oppførselen hans og videre prøvde å rettferdiggjøre løgnene. Dette er jo heller ikke et engangstilfelle. 

Det er ikke følelsene Noora har for William som er samtaletema i artikkelen det vises til. Det er måten hun lar William behandle henne på - noe hun ikke tillot i sesong 1. Det var det jeg likte med karakteren i sesong 1, selv om det ikke var helt realistisk, men nå er jo hun som hvilken som helst ordinær jente som lar seg styre av en hensynsløs og uærlig drittsekk. 

 

Anonymkode: 07b78...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke William pga oppførselen hans gjennom hele serien, men jeg mener at forfatteren av den artikkelen har bommet på noe: karakteren Noora har ikke blitt "ødelagt" av å bli sammen med William. Jeg skulle ønsket at hun ikke lot han behandle henne som han gjør, men samtidig så gjør dette at karakteren Noora virke mer ekte og menneskelig. Og fører i alle fall ikke til at Noora, som en karakter, har blitt dårligere. Hun er ikke perfekt, det er ingen av oss, men om disse valgene er feil så lærer hun/vi av dem i ettertid. Dere må huske at vi ikke ønsker oss sterke kvinnelige karakterer, men godt skrevne karakterer med dybde. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser en sterk kvinne som en som ikke innfinner seg i å bli behandlet dårlig. William behandler kvinner dårlig. Bare forrige episode behandlet han Noora respektløst da broren var der, han løy for å rettferdiggjøre oppførselen hans og videre prøvde å rettferdiggjøre løgnene. Dette er jo heller ikke et engangstilfelle. 

Det er ikke følelsene Noora har for William som er samtaletema i artikkelen det vises til. Det er måten hun lar William behandle henne på - noe hun ikke tillot i sesong 1. Det var det jeg likte med karakteren i sesong 1, selv om det ikke var helt realistisk, men nå er jo hun som hvilken som helst ordinær jente som lar seg styre av en hensynsløs og uærlig drittsekk. 

 

Anonymkode: 07b78...464

Herlighet, syns folk overdriver litt vel her. Hun sa jo greit i fra om at hun ikke satte pris på hvordan han snakket når broren var der, syns hun er flink til å svare for seg jeg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser en sterk kvinne som en som ikke innfinner seg i å bli behandlet dårlig. William behandler kvinner dårlig. Bare forrige episode behandlet han Noora respektløst da broren var der, han løy for å rettferdiggjøre oppførselen hans og videre prøvde å rettferdiggjøre løgnene. Dette er jo heller ikke et engangstilfelle. 

Det er ikke følelsene Noora har for William som er samtaletema i artikkelen det vises til. Det er måten hun lar William behandle henne på - noe hun ikke tillot i sesong 1. Det var det jeg likte med karakteren i sesong 1, selv om det ikke var helt realistisk, men nå er jo hun som hvilken som helst ordinær jente som lar seg styre av en hensynsløs og uærlig drittsekk. 

 

Anonymkode: 07b78...464

Tja, jeg syns nå hun er ganske flink til å sette ham på plass, jeg. Jeg syns ikke han har vært spesielt drittsekk mot henne, selv om han behandlet Vilde dårlig. Litt aggressiv i forfølgelsen av henne før de ble sammen, men det viste seg jo å ha et visst grunnlag, dvs hun hadde jo følelser for ham. Jeg syns mao ikke det kan sammenlignes med stalking. Det med broren antar jeg må ha hatt en god grunn, som han sa, for å beskytte henne, siden han broren virket en smule slesk. Det hadde nå vært ålreit å fortelle N hva som var den egentlige grunnen, men han er tydeligvis en like lukket person som N, som trenger tid.

Jeg syns det er interessant at Noora opplever å ikke kunne etterleve alle prinsippene sine i praksis, at det ikke er så enkelt likevel. Jeg så en i Aftenposten (eller var det der?), som sammenlignet Noora med Elisabeth i Stolthet og fordom av Jane Austen. Og det syns jeg var en utrolig god sammenligning. Mr Darcy var heller ikke en spesielt likandes kar i begynnelsen, samtidig som Elisabeth hadde sine fordommer. Jeg syns det sistnevnte gjelder hos Noora også.

Ble brått litt i overkant engasjert i denne serien, merker jeg...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Birdo skrev:

Herlighet, syns folk overdriver litt vel her. Hun sa jo greit i fra om at hun ikke satte pris på hvordan han snakket når broren var der, syns hun er flink til å svare for seg jeg.

Man må da få lov til å ha sin mening uten at man får "herlighet, synes folk overdriver litt vel her" slengt tilbake. Det er ikke særlig god forumskikk. Jeg har argumentert saklig for mine meninger. 

Selv om Noora sa ifra først ga hun etter da William prøvde å rettferdiggjøre hvorfor han lyver (som er helt urimelig etter min mening). Det er jo det verste med hele situasjonen synes jeg, at William rettferdiggjør løgnene og prøver å vri det om til at det er Noora som er vanskelig. Noora blir stum og gir etter. Det synes ikke jeg er en sterk kvinne. Det er en ettergivende kvinne. 

Anonymkode: 07b78...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Tja, jeg syns nå hun er ganske flink til å sette ham på plass, jeg. Jeg syns ikke han har vært spesielt drittsekk mot henne, selv om han behandlet Vilde dårlig. Litt aggressiv i forfølgelsen av henne før de ble sammen, men det viste seg jo å ha et visst grunnlag, dvs hun hadde jo følelser for ham. Jeg syns mao ikke det kan sammenlignes med stalking. Det med broren antar jeg må ha hatt en god grunn, som han sa, for å beskytte henne, siden han broren virket en smule slesk. Det hadde nå vært ålreit å fortelle N hva som var den egentlige grunnen, men han er tydeligvis en like lukket person som N, som trenger tid.

Jeg syns det er interessant at Noora opplever å ikke kunne etterleve alle prinsippene sine i praksis, at det ikke er så enkelt likevel. Jeg så en i Aftenposten (eller var det der?), som sammenlignet Noora med Elisabeth i Stolthet og fordom av Jane Austen. Og det syns jeg var en utrolig god sammenligning. Mr Darcy var heller ikke en spesielt likandes kar i begynnelsen, samtidig som Elisabeth hadde sine fordommer. Jeg syns det sistnevnte gjelder hos Noora også.

Ble brått litt i overkant engasjert i denne serien, merker jeg...

Er det greit at han behandler andre jenter dårlig da? Er det greit at han presser Noora til å gå ut med han og true med å lure Vilde hvis hun ikke gjør det? Er det greit at han lyver til henne? Er det greit at han rettferdiggjør lyvingen? Er det greit at Noora går bak ryggen på venninnen sin for en gutt? 

Dette er en svak karakter. Klart, dere kan argumentere med at det viser en menneskelig side av henne, men dette er ikke en sterk karakter som vi så i sesong 1. Det er jo det som er poenget i artikkelen. Jeg synes det var den sterke karakteren som gjorde Noora spennende. Nå synes jeg hun er kjedelig og irriterende. Akkurat dette kan dere selvsagt være uenig i, men Noora ville ikke ha tillat det jeg har problematisert i det første avsnittet i første sesong. 

Jeg synes oppførselen til William er ufyselig, og jeg er ganske sjokkert over at dere ikke ser noe i veien med at en jente involverer seg med en slik gutt. Det er jo fiktivt, men dette skjer jo hver dag i realiteten også. Jeg hadde blitt bekymret for mine venninner dersom de involverte seg med en slik type. 

Anonymkode: 07b78...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at han behandler andre jenter dårlig da? Er det greit at han presser Noora til å gå ut med han og true med å lure Vilde hvis hun ikke gjør det? Er det greit at han lyver til henne? Er det greit at han rettferdiggjør lyvingen? Er det greit at Noora går bak ryggen på venninnen sin for en gutt? 

Dette er en svak karakter. Klart, dere kan argumentere med at det viser en menneskelig side av henne, men dette er ikke en sterk karakter som vi så i sesong 1. Det er jo det som er poenget i artikkelen. Jeg synes det var den sterke karakteren som gjorde Noora spennende. Nå synes jeg hun er kjedelig og irriterende. Akkurat dette kan dere selvsagt være uenig i, men Noora ville ikke ha tillat det jeg har problematisert i det første avsnittet i første sesong. 

Jeg synes oppførselen til William er ufyselig, og jeg er ganske sjokkert over at dere ikke ser noe i veien med at en jente involverer seg med en slik gutt. Det er jo fiktivt, men dette skjer jo hver dag i realiteten også. Jeg hadde blitt bekymret for mine venninner dersom de involverte seg med en slik type. 

Anonymkode: 07b78...464

Nei, det er selvsagt ikke greit å behandle andre jenter dårlig, men jeg skrev et svar til at han skal ha behandlet Noora så veldig dårlig, og det er jeg ikke helt enig i.

Men selvsagt, ved første øyekast virker han ikke som en bra fyr. Men jeg tror han har sine kvaliteter, og det ser jo tydeligvis Noora også nå. Sånn sett syns jeg ikke det er en horribel match for henne. Tvert i mot syns jeg han er ganske søt når han tydeligvis liker å sove med henne og han sier fine ting til henne når hun forteller om familien sin. Jeg tror de er ganske like på enkelte områder, selv om det kommer til uttrykk på ulik måte. Begge er forlatt av foreldrene sine, og har blitt litt harde og utilnærmelige pga det. Jeg syns dermed det er spennende å se dem begynne å åpne seg for hverandre, forhåpentligvis enda mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på Noora og William jeg. De minner meg om et par fra videregående og jeg synes de er et veldig naturlig par.

Jeg synes ikke alltid William oppfører seg etter boka, men det gjør da virkelig ikke Noora heller? Det er vel akkurat det tenåringer ofte ikke gjør? Hadde de tatt voksne valg hele veien hadde det neppe vært noen serie å snakke om, ei heller tenåringer for den saks skyld.

I det virkelige liv gjør jo folk feil, mange av dem er heldigvis tilgivelige, særlig når man er yngre. Det er jo nettopp det som er så fascinerende med Skam, at serien er så realistisk. Kan ikke se at karakterene gjør så store blemmer at de ikke kan tilgis?

Jeg er godt over målgruppen og vokste opp med den ene moralserien etter den andre, uten at det påvirket oss nevneverdig. Vi gjorde alle feilene og tabbene ungdom gjerne gjør. Jeg synes det er modig å vise en ærlig serie!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helt ærlig Noora har blitt irriterende etter hvert. Hun er så forferdelig bedreviter og kverulerende til tider.. Synes og det er jævlig dårlig av henne å holde på med William bak ryggen på Vilde når hun vet godt at hun er dødsforelska i ham. Er helt greit å få følelser for noen, det kan du ikke noe for, men i det minste snakk med Vilde først før du gjør noe med det, synes jeg da. Meeeen de er jo 16 år, har jo ikke alt på stell da akkurat

Endret av nutella
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle mener Nora er den sterkeste i Skam. Sana er jo virkelig en som står for egne meninger, og sier klart i fra, og Chris er også helt seg selv og gjør akkurat det hun vil. Nora er for opptatt av å være frk. moral at det skinner igjennom at hun også er veldig opptatt av hva andre tenker om henne (at hun ikke vil at noen skal ta henne i et umoralsk øyeblikk). Nei heia Sana og Chris altså, når det kommer til å være sterke jenter. 

Anonymkode: 00cb9...bca

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så han som spiller William i helgen. Klokken var rundt 0240 natt til søndag. Han og noen andre hadde kjøpt seg mat og så gikk de forbi en pike som satt alene, han stoppet og spurte om det gikk bra med henne. Og så lånte han henne mobilen sånn at hun kunne ringe pappaen sin. Tror faktisk at han fulgte henne til Bensinstasjonen også, sånn at hun ikke satt alene i mørket. Han virket veldig jordnær og hyggelig på meg.

 

Anonymkode: 315ac...27d

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg var forutinntatt og tok feil. Beklager.

Anonymkode: 3d2b2...4c2

 

Og jeg så Chris i helgen, han hjalp en gammel dame over veien mens han bærte handleposene hennes... :sarkasme:(Hilsen en som er sååå forelsket i karakteren "Chris" og som blir forbannet over at noen sier noe mindre snilt om personen som spiller ham, så derfor dikter jeg opp noe snilt om ham.)

Altså jeg dømmer ikke vedkommende, altså han som spiller William, men dette sitatet stemmer veldig ofte: "Vis meg vennene dine, og jeg skal fortelle deg hvem du er." En blir påvirket av vennene sine, og spesielt i den alderen. Og de kompisene som var på "trygdekontoret" var kleine og det miljøet de var i.... Fy så kleint!

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, ankara skrev:

Denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Skam-odela-sin-sterkeste-kvinnelige-karakter--Asli-Altunoz-8441086.html er spot on.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Noora skuffet enormt.

Joda, jeg er enig i at slike valg kan skuffe, men ikke glem at Noora er 16 år gammel, i den alderen kan en bli forvirret. Dessuten syns jeg det er viktig at det kommer fram at uansett hvor flink, reflektert og selvstendig en er, kan en fremdeles ta dårlige valg eller bli lurt.

6 timer siden, Birdo skrev:

Jeg syns det har virket som om Noora var hatt en ting for William hele tiden jeg, og hver gang hun har avvist han så har hun hatt noe lekent i stemmen/blikket. Blir for dumt at hun ikke kan ende opp med han fordi da er hun ikke en sterk kvinne. Trodde det å være en sterk kvinne betydde at man gjorde egne valg jeg.

En sterk kvinne (eller mann, for den saks skyld) har også svake sider. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på Chris i neste sesong! Vi får fått fryktelig mye Vilde i både ses1 og ses2, mens Chris har liksom blitt en endimensjonal "comic relief", er så nysgjerrig på hva som egentlig skjer der

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, nutella skrev:

Håper på Chris i neste sesong! Vi får fått fryktelig mye Vilde i både ses1 og ses2, mens Chris har liksom blitt en endimensjonal "comic relief", er så nysgjerrig på hva som egentlig skjer der

Enig! Liker Chris veldig godt, syns både hun og Sana har fått altfor lite fokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist, og det betyr at jeg er opptatt av likestilling. Jeg ser veldig mange klage på William sine dårlige sider, og hvor lite han fortjener Noora på grunn av disse eksemplene. Problemet mitt er at ingen reagerte på oppførselen til Eva overfor Jonas gjennom hele sesong 1. Hun stolte aldri på han, var sur hver gang han var sammen med kompiser og lagde dårlig stemning selv om Jonas bare var hyggelig og snill. Hun var utro, løy om det og ba bestekompisen hans lyve om det også. La oss heller ikke glemme at hun stjal Jonas fra sin aller beste venninne.

Det at William har oppført seg råttent mot Vilde har ingenting å si for hvordan han er som en fremtidig kjæreste. Det dere kan kritisere er at Noora lyver for absolutt alle venninnene sine. Det er her problemet mitt med Noora dukker opp. Jeg har opplevd et titals venner og bekjente som har blitt sammen med eller hooket opp med noen som venner har været bortpå før dem, og dette er helt normalt i den alderen. Jeg tror mange glemmer hvor lite miljø det er på en videregående skole. Men Noora burde helt klart snakket med Vilde by now, og det er veldig problematisk at hun ikke engang har sagt det til Eva. 

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er feminist, og det betyr at jeg er opptatt av likestilling. Jeg ser veldig mange klage på William sine dårlige sider, og hvor lite han fortjener Noora på grunn av disse eksemplene. Problemet mitt er at ingen reagerte på oppførselen til Eva overfor Jonas gjennom hele sesong 1. Hun stolte aldri på han, var sur hver gang han var sammen med kompiser og lagde dårlig stemning selv om Jonas bare var hyggelig og snill. Hun var utro, løy om det og ba bestekompisen hans lyve om det også. La oss heller ikke glemme at hun stjal Jonas fra sin aller beste venninne.

Det at William har oppført seg råttent mot Vilde har ingenting å si for hvordan han er som en fremtidig kjæreste. Det dere kan kritisere er at Noora lyver for absolutt alle venninnene sine. Det er her problemet mitt med Noora dukker opp. Jeg har opplevd et titals venner og bekjente som har blitt sammen med eller hooket opp med noen som venner har været bortpå før dem, og dette er helt normalt i den alderen. Jeg tror mange glemmer hvor lite miljø det er på en videregående skole. Men Noora burde helt klart snakket med Vilde by now, og det er veldig problematisk at hun ikke engang har sagt det til Eva. 

Anonymkode: 33d94...e36

Det er da mange som har reagert på Eva sin oppførsel i sesong 1. Seerne flokkes ikke akkurat rundt denne tråden, og meningene rundt serien er nok litt mer nyansert enn hva vi kan finne her. 

Og jeg synes måten en person behandler andre mennesker på har stor betydning for om en egner seg som kjærestemateriale. Jeg synes det er snodig at så mange ikke mener det har en betydning. Har dere lyst til å være sammen med noen som behandler andre dårlig selv om det ikke er du som blir behandlet sånn? Det ville ikke jeg, og jeg hadde blitt skuffet over mine venner dersom de hadde tillatt det. 

Anonymkode: 07b78...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket Trygdekontoret-klipp med William er det folk snakker om her? Finner ingenting.

Anonymkode: e89a6...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...