Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen som reagerte negativt på at Noora driver med sladder og legger ut rykter om Isak og Chris? Topper seg når hun selv prøver å holde sitt forhold skjult. Den jenta eier ikke skam.

Anonymkode: 36ff7...98a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket Trygdekontoret-klipp med William er det folk snakker om her? Finner ingenting.

Anonymkode: e89a6...621

Episode 7(av 8) i årets sesong. Men William er ikke med (William finnes tross alt ikke) - derimot er det to stk fra russebussen som Thomas Hayes (han som spiller William) er på som deltar i programmet. Og jeg synes ikke dem var kleine jeg - til å være 18/19 år og invitert inn i et bra, men allikevel flåsete program synes jeg de gjorde gode karakterer alle de fire ungdommene de hadde med. Det er jo ikke noe galt i å snakke om russetida, sosiale medier, russebusser, SKAM etc når det er derfor du er der.. Det er jo ikke som om gutta bare "øy, vi er på buss med Willam fra SKAM da!" - det var jo Thomas Seltzer som stilte verdens mest ledende spørsmål for å få dem til å snakke om både Hayes og lille Marius..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Og jeg så Chris i helgen, han hjalp en gammel dame over veien mens han bærte handleposene hennes... :sarkasme:(Hilsen en som er sååå forelsket i karakteren "Chris" og som blir forbannet over at noen sier noe mindre snilt om personen som spiller ham, så derfor dikter jeg opp noe snilt om ham.)

Altså jeg dømmer ikke vedkommende, altså han som spiller William, men dette sitatet stemmer veldig ofte: "Vis meg vennene dine, og jeg skal fortelle deg hvem du er." En blir påvirket av vennene sine, og spesielt i den alderen. Og de kompisene som var på "trygdekontoret" var kleine og det miljøet de var i.... Fy så kleint!

Anonymkode: ca37e...e54

Jeg syns det er utrolig fordomsfullt både å dømme noen ut fra at de er på en stor russebuss og ut fra hvordan vennene framstår. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mange som har reagert på Eva sin oppførsel i sesong 1. Seerne flokkes ikke akkurat rundt denne tråden, og meningene rundt serien er nok litt mer nyansert enn hva vi kan finne her. 

Og jeg synes måten en person behandler andre mennesker på har stor betydning for om en egner seg som kjærestemateriale. Jeg synes det er snodig at så mange ikke mener det har en betydning. Har dere lyst til å være sammen med noen som behandler andre dårlig selv om det ikke er du som blir behandlet sånn? Det ville ikke jeg, og jeg hadde blitt skuffet over mine venner dersom de hadde tillatt det. 

Anonymkode: 07b78...464

Hvis dette var i virkeligheten og Noora var min venninne, ville jeg nok bekymret meg litt dersom hun var sammen med en som oppførte seg dårlig mot andre. Men jeg syns det er helt vesentlig at de er så unge, dvs jeg dømmer ikke en 18-19-åring like hardt som om han var noen år eldre. Jeg syns det viktigste er hvordan han oppfører seg mot Noora, for moralens del, når det er snakk om en tv-serie. Selv om det ikke er bra hvordan han oppførte seg mot Vilde, men på den annen side syns jeg ikke hennes oppførsel har vært helt innafor heller. Han blir jo på en måte objektifisert av henne (Vilde), som kun ser ut til å ha gått etter ham fordi han er den med høyest sosial status på skolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ClickB4it skrev:

Jeg elsker Eskild.

  Er så enig!! Eskild i dagens klipp er:legrine:

 

TS

Anonymkode: 26ebc...0fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dævver av dagens episode 😂 Du trenger pikk Noora, pikk! 

 

Anonymkode: 152fb...a53

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjotteri

Litt morsomt er det jo at en debatt om omdømme og mediefremtreden blir som en tråd om Fotballfrue der man enten hater eller elsker. 

Det går faktisk an å diskutere fenomener og rent prinsipielle ting uten at det har noe med privatpersoner å gjøre, eller at man mener et menneske er dårlig. 

Jeg skjønner mange er superfan av enkeltpersoner i serier, men det er da ingenting å trekke over i at refleksjoner rundt mediestrategi er personlig kritikk av ett enkeltmenneske. NRK vet veldig godt hva de driver med, og ikke. Det er ikke helt tilfeldig at en enkelt russebuss får mediedekning, får spalte- og TVplass og at de ansatte i NRK finner frem til akkurat dem. 

Og NEEEEEIIIII det var ikke kritikk av kjekkasen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2016 at 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg anser en sterk kvinne som en som ikke innfinner seg i å bli behandlet dårlig. William behandler kvinner dårlig. Bare forrige episode behandlet han Noora respektløst da broren var der, han løy for å rettferdiggjøre oppførselen hans og videre prøvde å rettferdiggjøre løgnene. Dette er jo heller ikke et engangstilfelle. 

Det er ikke følelsene Noora har for William som er samtaletema i artikkelen det vises til. Det er måten hun lar William behandle henne på - noe hun ikke tillot i sesong 1. Det var det jeg likte med karakteren i sesong 1, selv om det ikke var helt realistisk, men nå er jo hun som hvilken som helst ordinær jente som lar seg styre av en hensynsløs og uærlig drittsekk. 

Kunne ikke sagt det bedre selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.4.2016 at 21.14, AnonymBruker skrev:

Er det greit at han behandler andre jenter dårlig da? Er det greit at han presser Noora til å gå ut med han og true med å lure Vilde hvis hun ikke gjør det? Er det greit at han lyver til henne? Er det greit at han rettferdiggjør lyvingen? Er det greit at Noora går bak ryggen på venninnen sin for en gutt? 

Dette er en svak karakter. Klart, dere kan argumentere med at det viser en menneskelig side av henne, men dette er ikke en sterk karakter som vi så i sesong 1. Det er jo det som er poenget i artikkelen. Jeg synes det var den sterke karakteren som gjorde Noora spennende. Nå synes jeg hun er kjedelig og irriterende. Akkurat dette kan dere selvsagt være uenig i, men Noora ville ikke ha tillat det jeg har problematisert i det første avsnittet i første sesong. 

Jeg synes oppførselen til William er ufyselig, og jeg er ganske sjokkert over at dere ikke ser noe i veien med at en jente involverer seg med en slik gutt. Det er jo fiktivt, men dette skjer jo hver dag i realiteten også. Jeg hadde blitt bekymret for mine venninner dersom de involverte seg med en slik type. 

Anonymkode: 07b78...464

Helt enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
Den 23. april 2016 at 6.47, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er meningen at hun ikke er perfekt sminka, og jeg synes det er bra, for hun skal jo være 16 år og da er man gjerne ikke superflink til å sminke seg. Eskild kommenterte jo at Vilde var "ekkel rundt øynene", så det er et poeng at de skal se ut som de sminker seg selv. Det hadde ikke passa hvis hun var perfekt sminka.

Anonymkode: 3d2b2...4c2

Det er et godt poeng egentlig! Nå er jeg interessert i sminke, så det er noe jeg legger merke til. Men det er godt de ikke ser ut som jentene i Gossip Girl hvor de går til sengs med nystylet hår og falske vipper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mektig imponert over hvor mange perfekte og feilfrie mennesker det er her inne :P Hvordan får dere det til?? 

Selv har jeg gått på mange smeller i mitt liv: 

Falt for feile gutter, "glemt" venninner i forelskelsens rus, blitt for full, baksnakket og sladret +++  

Så lykke til videre med deres feilfrie liv, høres kjedelig ut spør dere meg :laugh:

 

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk driver med, det er å slut-shame William. Det at han har ligget med mange gjør han til en dårlig person som ikke fortjener ekte kjærlighet. Det han måtte føle og tenke blir avskrevet siden han er en slut. Tåpelig. Og ja, han var vanvittig frekk mot Vilde i skolegården da han sa at hun ikke var fin nok. Og det er ikke OK å oppføre seg sånn. Men Vilde hang jo etter han hele tiden, og hadde som plan å ligge med han fra første stund hun så han. Om en gutt hadde oppført seg på samme måte hadde de fleste syntes det var fortjent å få "du er ikke fin nok" tilbake.

jeg har, som mange andre, gjort dumme ting som tenåring. Da en fyr i klassen ble hodestups forelsket i meg og var ekstremt plagsom på hver eneste fest måtte jeg til slutt si fra. Det kom ikke spesielt pent ut, og han ble ekstremt lei seg. Men det at jeg var slem, betyr ikke at jeg ikke fortjente kjæreste etter på. Tenk om han jeg ble sammen med like etter hadde tenkt at jeg var crap bare fordi jeg hadde behandlet en annen person dårlig? Henger ikke på greip.

Anonymkode: 33d94...e36

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva man mener om hele Noora og William situasjonen så er det hvertfall veldig realistisk. Kjenner meg veldig igjen sånn jeg var som sekstenåring selv, liksom såå mye smartere enn alle de andre "dumme" jentene som falt for badboys, men likevel ble jeg hodestups forelsket i en fyr jeg visste ikke var helt bra for meg og begynte å holde på med han :POG som jeg visste en annen venninne av meg likte. Godt man lever og lærer! 

Endret av Koy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Koy skrev:

Uansett hva man mener om hele Noora og William situasjonen så er det hvertfall veldig realistisk. Kjenner meg veldig igjen sånn jeg var som sekstenåring selv, liksom såå mye smartere enn alle de andre "dumme" jentene som falt for badboys, men likevel ble jeg hodestups forelsket i en fyr jeg visste ikke var helt bra for meg og begynte å holde på med han :POG som jeg visste en annen venninne av meg likte. Godt man lever og lærer! 

Ja, det er akkurat det, dette er jo veldig realistisk. Og jeg mener det er grenser for hvor moraliserende en serie vør være. De må klare å finne en passe blanding av gode forbilder og realisme. 

Jeg kjenner meg for øvrig også godt igjen i det å forelske seg i samme fyr som en venninne. Jeg gikk helt skamløst etter en gutt jeg visste hele to venninner likte. Jeg mistet rett og slett hodet midt i forelskelsen og ofret hensynet til venninner til fordel for en gutt/kjæreste. Jeg er ikke spesielt stolt av det. Samtidig forstod jo ikke han noe av hele dramaet, fordi han var interessert i meg og ikke de andre. Og jeg håper dramaet i Skam videre dreier seg mest om Nooras forhold til Vilde, og ikke så mye om akkurat valg av kjæreste. Men der er publikum tydeligvis veldig delt i hvor snill/slem han er. Om han derimot behandlet Noora dårlig, mener jeg det ville vært veldig problematisk om de fortsatte å være sammen, da mener jeg dette med rollemodeller kommer inn.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.4.2016 at 17.21, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er utrolig fordomsfullt både å dømme noen ut fra at de er på en stor russebuss og ut fra hvordan vennene framstår. 

Det ligger noe i det, du blir påvirket av omgangskretsen din, akkurat det er vel ikke så rart? Joda, folk er forskjellige, men å påstå at en ikke blir påvirket av menneskene en er sammen med, er ignorant. Og spesielt i den alderen. Det er mye grupperinger på skolene i den alderen, og folk i de ulike gruppene ér temmelig like i oppførsel. 

Anonymkode: ca37e...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ligger noe i det, du blir påvirket av omgangskretsen din, akkurat det er vel ikke så rart? Joda, folk er forskjellige, men å påstå at en ikke blir påvirket av menneskene en er sammen med, er ignorant. Og spesielt i den alderen. Det er mye grupperinger på skolene i den alderen, og folk i de ulike gruppene ér temmelig like i oppførsel. 

Anonymkode: ca37e...e54

Jo, klart man kan bli påvirket av omgangskretsen sin. Men det ene er at man likevel er selvstendige personer som kan ha ulike holdninger. Men nesten viktigst vil jeg si er at man egentlig ikke vet så veldig mye om en ungdom ut fra hvordan de framstår i en gruppe. Eller, det kan hvertfall være mye mer ved en person enn hvordan de opptrer sammen med vennene sine (legg gjerne til: i russetiden). Jeg syns det er fordomsfullt å dømme en hel gjeng med ungdommer ut fra at de f.eks. ser snobbete ut, at de har en del seksuell erfaring eller at de bruker en del penger på russefeiring. (Og det sier jeg selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til en sossete ungdomskultur, hvor jeg også mener en del foreldre burde gå i seg selv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er rart at alle må gjøre de samme feilene for at det skal være "realistisk". Selv var jeg aldri forelsket i bad boys og både kvinner og menn som truet eller var manipulerende holdt jeg meg unna. Selvsagt gjorde jeg og gjør jeg feil, men ikke av typen date fyren som trua meg ut på date ellers skulle han sladre.

Egentlig, nå når jeg tenker tilbake til livet på vgs, så var det egentlig ganske dramafritt. Hadde en krangel med en venninne som jeg kan huske. Ellers hadde vi det koselig sammen og tok vare på hverandre så best vi kunne. De negative sidene våre gikk heller på at noen kanskje var litt pessimistiske, bastante, eksentriske eller hadde rar humor. Skal ikke avsløre hvilke av de trekkene som beskriver meg :P

Uansett, nå har ikke jeg sett den siste sesongen. Men frem til der jeg så, ble det ganske dumt at hun sa ja til å møte han etter den trusselen han kom med. Hun kunne jo bare vært ærlig med Vilde, istedet velger hun å tie for å gjøre skaden større og mer smertefull på sikt. Dette er typisk sitcom drama/ problemstilling der en person lyver til en annen også blir det masse drama og surr av det. Mens egentlig kunne man bare sagt fra med en gang og oppklart ting. Av og til må man rive av et plaster, eller dra et ledd inn på plass. Smertefullt der og da, men bedre enn lidelsen i lengden. Dette er for øvrig noe veldig mange voksne burde lære seg også. Møter så mange mennesker som ikke tørr si fra når de føler seg tråkket på, såret, oversett eller urettferdig behandlet. Så de går og gnager på det i stedet for å prøve å løse konflikten

Anonymkode: dc2b7...efc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vera Vinge skrev:

Jo, klart man kan bli påvirket av omgangskretsen sin. Men det ene er at man likevel er selvstendige personer som kan ha ulike holdninger. Men nesten viktigst vil jeg si er at man egentlig ikke vet så veldig mye om en ungdom ut fra hvordan de framstår i en gruppe. Eller, det kan hvertfall være mye mer ved en person enn hvordan de opptrer sammen med vennene sine (legg gjerne til: i russetiden). Jeg syns det er fordomsfullt å dømme en hel gjeng med ungdommer ut fra at de f.eks. ser snobbete ut, at de har en del seksuell erfaring eller at de bruker en del penger på russefeiring. (Og det sier jeg selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til en sossete ungdomskultur, hvor jeg også mener en del foreldre burde gå i seg selv.)

Hvilken gjeng du er i eller hvilke venner du har, sier noe om deg som person. De fleste er ikke venner med folk som har holdninger som krasjer med dine. Jeg sier ikke at det sier alt om en person, men det sier en del. Det er derfor narkomane henger sammen, sportinteressert henger sammen, nerdene henger sammen - de passer sammen, de har like interesser, holdninger, etc. Er du sammen med venner som er narkomane, så vil du, enten du vil det eller ikke, bli stemplet som en narkoman - så hvorfor skal ikke det gjelde her også? Dersom noen er har en del seksuell erfaring og bruker penger på f.eks. russefeiring og drikking, så sier det helt klart noe om en person (får nevne det igjen her: det sier ikke alt om en person, ingen enkel handling gjør det, men det sier noe), det ser du bare her, flere dømmer vedkommende på bakgrunn av hvordan vennene fremstiller seg selv.

Anonymkode: ca37e...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er rart at alle må gjøre de samme feilene for at det skal være "realistisk". Selv var jeg aldri forelsket i bad boys og både kvinner og menn som truet eller var manipulerende holdt jeg meg unna. Selvsagt gjorde jeg og gjør jeg feil, men ikke av typen date fyren som trua meg ut på date ellers skulle han sladre.

Anonymkode: dc2b7...efc

Helt enig med det du skriver her, det skal liksom fremstilles som "vanlig" å ha gjort mange dårlige og kjipe valg som tenåring/ungdom, men det gjelder langt i fra alle, etter min erfaring er det minoriteten som gjør slike dårlige valg, noe som fører til sladring og rykter, gjerne infame rykter også - altså blir det mye prat om disse som har gjort kjipe ting. 

Det er da like vanlig å ikke ha rotet med "badboys", ligget med flere, dritings hver helg, som det er å gjøre det, men det er disse som har opplevd en slik ungdomstid som gjerne ønsker at det skal gjelde for alle. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med det du skriver her, det skal liksom fremstilles som "vanlig" å ha gjort mange dårlige og kjipe valg som tenåring/ungdom, men det gjelder langt i fra alle, etter min erfaring er det minoriteten som gjør slike dårlige valg, noe som fører til sladring og rykter, gjerne infame rykter også - altså blir det mye prat om disse som har gjort kjipe ting. 

Det er da like vanlig å ikke ha rotet med "badboys", ligget med flere, dritings hver helg, som det er å gjøre det, men det er disse som har opplevd en slik ungdomstid som gjerne ønsker at det skal gjelde for alle. 

Anonymkode: ca37e...e54

Så bra for deg da, men det hadde blitt en ubegripelig kjedelig ungdomsserie :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...