Gå til innhold

Fjerne hår fra vasken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vasken min har rent utrolig sakte i det siste og etter nærmere undersøkelse har jeg funnet ut at det er fordi den er full av hår.. Problemet er at jeg ikke får renset med fingrene mine siden det er sånn "kryss" nedi der. Sånn som dette. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få fjernet det uten å kontakte en rørlegger? Har prøvd å løse opp med plumbo, men det funka ikke :(

 

 

Anonymkode: 79ba8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få kjøpt en sånn lang plastikkgreie med haker på som kan dra opp håret, ofte kommer de med type Plumbo og lignende. Ellers kan du lage selv med ståltråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under vasken er det rør, disse rørene må du skue opp og fjerne smuss/hår, vaske dem og skru dem på plass igjen. Det er en skrue i sluken i vasken som du må skrue opp for å få vannlåsen under vaske løs. 

Ta gjerne et bilde av rørene under vasken, så du husker å få dem på igjen som de skal. Bruk bøtte under før du tar av vannlåsen under. Jeg har langt hår og vasker nå og da håret i vasken, og må derfor gjøre denne operasjonen passe ofte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte samme problemet. Jobber mye med håret foran speilet, altså over vasken. Så tette rør er jeg godt vant med.

Det er skjelden Plumbo ikke gjør jobben, men det hender. Da ringer jeg pappa som kommer med en avløpspumpe (er det det det heter? Tenker på det norske ordet for "plunger").

Det funker kjempebra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk Plumbo, det etser og kan ødelegge rørene. Åpne vannlåsen under vasken, og fjern all dritt som ligger der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en avløpspumpe. Koster 30,- på Claser'n. http://www.clasohlson.com/no/Avløpsrenser/Pr341911000

Ikke skru på rørene. 

 

Hvorfor mener du TS ikke skal rense vannlåsen? :klo:

- vannlåsen er skrudd på, så du må skru på den for å ta den ut.

Det er mye smartere å rense vannlåsen for hår og annet rusk enn å bruke Plumbo og tro at magien fjerner årsaken til problemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

 

Hvorfor mener du TS ikke skal rense vannlåsen? :klo:

- vannlåsen er skrudd på, så du må skru på den for å ta den ut.

Det er mye smartere å rense vannlåsen for hår og annet rusk enn å bruke Plumbo og tro at magien fjerner årsaken til problemet.

Jeg har ikke skrevet at hun ikke skal rense vannlåsen. Har heller ikke nevnt noe om Plumbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke skrevet at hun ikke skal rense vannlåsen. Har heller ikke nevnt noe om Plumbo.

Hei!

Jeg har også planlagt å kjøpe en slik avløpspumpe.

Vil det komme en stor eller liten vannsprut opp fra sluket når man bruker en slik pumpe?

Blir det mye søl utover mens man holder på med å bruke denne pumpen?

Anonymkode: 4988e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har ikke skrevet at hun ikke skal rense vannlåsen. Har heller ikke nevnt noe om Plumbo.

Du sa hun ikke skulle skru på rørene, kombinert med anbefalingen om en avløpspumpe.

Det er så mye, mye enklere å rense vannlåsen enn å prøve å få opp hår og annet med et sugekoppsystem.

Og for å rense vannlåsen er TS nødt til å skru den løs. Ergo skrur hun på rørene.

Jeg er mest interessert i hvorfor du fraråder TS å skru på rørene, noe h*n må gjøre for å få renset ut hårene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en avløpspumpe vil virke. Den bruker vakuum til å bevege propper som toalettpapir. Hvis det er hår i bunnventilen(bildet), så har nok dette håret knyttet seg fast til skruen som er i midten av bunnventilen(denne skruen er cirka 7-8 cm lang).

I alle moderne vannlåser kan du skru ut bunndelen av flasken, slik vist i denne linken https://youtu.be/_c28HqPi7Ec?t=9

Hvis dette ikke virker, så er det bare å skru ut skruen i midten av bunnventilen(bildet ditt), da vil du kunne ta ut skruen og toppdelen av vannlåsen(der hvor røret møter vasken på undersiden).

Og aldri bruk Plumbo. Det kan forkalke rørenene dine og gjøre de helt tette. Hvis du vil bruke et middel, så bruk et produkt som heter Mudin eller Sour Power. Kan fåes kjøpt hos Brødrene Dahl og Ahlsell :)

Endret av skulldrag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova

Du sa hun ikke skulle skru på rørene, kombinert med anbefalingen om en avløpspumpe.

Det er så mye, mye enklere å rense vannlåsen enn å prøve å få opp hår og annet med et sugekoppsystem.

Og for å rense vannlåsen er TS nødt til å skru den løs. Ergo skrur hun på rørene.

Jeg er mest interessert i hvorfor du fraråder TS å skru på rørene, noe h*n må gjøre for å få renset ut hårene.

Herregud, glem det da! Jeg er ingen ekspert. Har du ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å stille folk til veggs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, glem det da! Jeg er ingen ekspert. Har du ikke bedre ting å gjøre en lørdagskveld enn å stille folk til veggs ?

I alle dager så sinna da !

Slapp av, ingen som driver og stiller deg til veggs. 

TS trang noen svært enkel råd, og det har TS fått. Råd som er direkte feil er det greit å korrigere. Så enkelt, også på en lørdagskveld.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte samme problemet. Jobber mye med håret foran speilet, altså over vasken. Så tette rør er jeg godt vant med.

Det er skjelden Plumbo ikke gjør jobben, men det hender. Da ringer jeg pappa som kommer med en avløpspumpe (er det det det heter? Tenker på det norske ordet for "plunger").

Det funker kjempebra! :D

Dette ^

Jeg gjør det på den måten. Bruker aldri Plumbo eller sugekopp, men fra tid til annen Jif avløpsåpner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette ^

Jeg gjør det på den måten. Bruker aldri Plumbo eller sugekopp, men fra tid til annen Jif avløpsåpner. 

Er en avløpspumpe og en sugekopp det samme?

Anonymkode: 4988e...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en avløpspumpe og en sugekopp det samme?

Anonymkode: 4988e...880

Funker jif avløpsåpner? Har samme problem nemlig, og er livredd for å begynne å skru fra hverandre ting :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...