Gå til innhold

5 åring alene hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du en ekstra mobil? Kan jo be henne ringe hvis det er noe, eller at du ringer når du er på vei hjem igjen. Det går nok bra:)

Anonymkode: 46976...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst? 😳 Er vel ganske vanlig at barn er hjemme alene en liten stund fra 1.klasse. 😄

5 aar er altfor ungt til aa vare alene hjemme. Er foreldre saa ego og opptatt saa dette blir resultatet er man ikke skikket.  Skulle holdt seg til en sot liten undulat.

• Liker 1
Skrevet

Dattern min på 5 har fått vannkopper, og hadde feber når hun la seg. Akkurat i morgen må pappan reise så tildlig at han ikke kan levere lillebror i bhg...

Dit må vi gå, og jeg føler at det blir dumt å måtte kle på henne masse, og drasse henne opp i bhg.

Så ville dere latt 5 åringen være alene hjemme den stunden det tar å lever i bhg, 20-25 min?

Anonymkode: c0379...256

Det ville ikke jeg gjort, i og med at det kun er snakk om en dag og hun bare er 5 år gammel.

• Liker 1
Skrevet

5 aar er altfor ungt til aa vare alene hjemme. Er foreldre saa ego og opptatt saa dette blir resultatet er man ikke skikket.  Skulle holdt seg til en sot liten undulat.

Jeg hadde en mor som jobbet mye natt og var fra jeg var 5-6 år "hjemme alene" i noen timer hver dag når hun sov. Var også alene når hun jobbet kveld og pappa kom hjem sent. Det er snakk om noen timer, mellom 1 og 3. Jeg er den dag i dag veldig glad for at jeg fikk lære meg selv å være så selvstendig i så tidlig alder og tror det har hjulpet meg mye i livet. Dette er også noe jeg vil praktisere på mine unger, når jeg får dem, om nødvendig.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge barnet selv vil det så hadde jeg gjort det ja. Vi startet med butikkturer da barnet her var 5 år, 10-15 minutter, med min mor som "sikkerhet", dvs hadde hun ikke hørt fra meg etter så og så lenge så skulle hun dra bort til oss. Vi hadde en ekstra mobil (knapper) og sa fra til naboen. 

Men, jeg ville ikke låst døra. Hvis noe skulle skje inne i leiligheten så er det dumt at døren er låst. Feks. hvis brannalarmen går. Det er så lite sannsynlig at noen skal komme med onde hensikter akkurat i denne korte tiden (jada, like usannsynlig at brannalarmen går, men jeg ville heller sikret mot brann). 

Flott med selvstendige barn forresten, mitt barn nå elsker å være hjemme alene og jeg kan være borte i flere timer (tiåring). Feks. planleggingsdager er det ikke noe problem at jeg drar på jobb mens barnet er alene. Mitt barns klassekamerater er veldig spredt i selvstendighet, noen er som mitt barn, andre trenger barnevakt for et lite møte på ettermiddagen. Det er trist å se barn som ikke klarer seg selv i det hele tatt. 

Anonymkode: 09a29...070

• Liker 5
Skrevet

Hvis barnet selv vil så er det jo greit, når du mener hun er moden nok. Men hun er syk, og for femåringer som er syke så er det ikke så festlig å være alene. Hva annet skal du i dag egentlig? Du har kanskje levert i barnehagen nå, men når du i utgangspunktet skal være hjemme med sykt barn, kan ikke lillebror bare være hjemme fra barnehagen?

• Liker 2
Skrevet

Så lenge barnet selv vil det så hadde jeg gjort det ja. Vi startet med butikkturer da barnet her var 5 år, 10-15 minutter, med min mor som "sikkerhet", dvs hadde hun ikke hørt fra meg etter så og så lenge så skulle hun dra bort til oss. Vi hadde en ekstra mobil (knapper) og sa fra til naboen. 

Men, jeg ville ikke låst døra. Hvis noe skulle skje inne i leiligheten så er det dumt at døren er låst. Feks. hvis brannalarmen går. Det er så lite sannsynlig at noen skal komme med onde hensikter akkurat i denne korte tiden (jada, like usannsynlig at brannalarmen går, men jeg ville heller sikret mot brann). 

Flott med selvstendige barn forresten, mitt barn nå elsker å være hjemme alene og jeg kan være borte i flere timer (tiåring). Feks. planleggingsdager er det ikke noe problem at jeg drar på jobb mens barnet er alene. Mitt barns klassekamerater er veldig spredt i selvstendighet, noen er som mitt barn, andre trenger barnevakt for et lite møte på ettermiddagen. Det er trist å se barn som ikke klarer seg selv i det hele tatt. 

herregud; Snakk om aa lure seg selv! Late som om BARN som gode foreldre ikke lar vaare alene er mindre begavede el.  Er endel meget tragiske ulykker som skjer KUN pga haaplose foreldre!. Hvorfor ta sjansen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

herregud; Snakk om aa lure seg selv! Late som om BARN som gode foreldre ikke lar vaare alene er mindre begavede el.  Er endel meget tragiske ulykker som skjer KUN pga haaplose foreldre!. Hvorfor ta sjansen. 

Hvorfor ta sjansen på noe som helst egentlig? Egentlig burde vel alle med barn bo med besteforeldrene, i tilfelle det skjer noe med foreldrene, og et par av besteforeldrene bør bo i samme hus, mens et par av besteforeldre bør være nabo, i tilfelle første huset brenner ned. Og hvis begge husa brenner ned da er man fucked! 

Innlegg ryddet for spekulasjon

Nordvesta, mod.

Anonymkode: 79381...4db

Endret av Nordvesta
  • Liker 9
Skrevet

Du kjenner ikke denne familien så vær litt forsiktig med hva du skriver. Det er ganske enkelt opp til mammaen selv

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor ta sjansen på noe som helst egentlig? Egentlig burde vel alle med barn bo med besteforeldrene, i tilfelle det skjer noe med foreldrene, og et par av besteforeldrene bør bo i samme hus, mens et par av besteforeldre bør være nabo, i tilfelle første huset brenner ned. Og hvis begge husa brenner ned da er man fucked! 

Anonymkode: 79381...4db

Klassisk! Slik prater folk som har daarlig samvittighet langt langt der INNE et sted .Som om ikke livet I seg selv inneholder nok sjanser og uforutsigbarhet!  Late som om det er noe positive og bra aa gi beng I smaa barn. Ikke kom med krokodille taarer om noe mot formodning skulle skje. Jeg er ferdig med diskutere med egoer.

Innlegg ryddet for spekulasjon i sitat

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
Skrevet

:Gjesp: ...

Hvordan gikk det i dag, TS? Hva ble det til?

Skrevet

Nå minner du meg om tankene jeg hadde da jeg hadde en baby og en toåring, og pappaen pendlet (så han var bortreist fra mandag morgen til torsdag kveld). Husker jeg hadde scenarier om at jeg falt i trappa osv. 

Den gang ville det jo vært en katastrofe for barna om noe skjedde med meg. Pappaen ville nok ikke reagert på noe før han ringte meg om kvelden. Og om han ikke fikk tak i meg, ville han nok i første omgang tenkt at jeg var opptatt med bading, legging osv. Likevel var det sånn vi hadde det. Jeg var helt alene med to barn, tre og et halvt døgn i strekk hver uke. Nok tid til at i alle fall babyen ville sultet ihjel før noen kom og fant oss. Og tenk, det gikk bra. Jeg falt ikke i trappa en eneste gang.

Nå er de blitt store, dvs 4 og 6 år. Og en av de tingene som gleder meg ved at de er såpass store, er at nå er det ikke lengre samme katastrofe om noe skjer med meg. Barna ville både klart å varsle andre (gå til naboer, og trolig også ringe med telefonene min), de ville klart å finne seg mat og drikke selv osv. Den eldste skal snart få sin egen mobil, så da vil han jo kunne nå både tanter, onkler, besteforeldre osv med få tastetrykk. 

6 åringen er stadig vekk hjemme alene et kvarters tid, så jeg kan dra på nærbutikken, eller hente lillesøster i barnehage eller lignende. 

Anonymkode: 1988a...d84

• Liker 4
Skrevet

Ja det ville jeg vurdert om det var greit for barnet selv. 

Med en film og noe godt å knaske på, og jeg ville samtidig sagt ifra til min mor eller nabo eller whatever at barnet er alene hjemme i noen minutter mens jeg leverer. dette fordi i tilfelle det skulle skjedd noe med meg da jeg var ute...

Skrevet

Min eldste var syk når jeg måtte levere yngste i barnehagen. 
Eldste var da 8 år gammel. Det skulle ikke tatt mer enn 30 minutt, men et sted på veien kjørte jeg på en bolt og punkterte. Det som skulle tatt 30 minutt tok halvannen time pga at jeg måtte bytte dekk. Heldige meg hadde en totalt ubrukelig jekk i bilen som minnet mest om en tannpirker, så da måtte jeg ringe til mannen som kastet det han hadde i henda på jobb og kom med en jekk han fant på jobb og hjalp meg. 

Eldste var så klart urolig når det tok så lang tid, og var helt sikker på at jeg hadde kræsjet og at nå kom ingen hjem på mange timer. 
Ting kan skje. Uten telefon hjemme og barn som vet hvordan mobil fungerer så hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg lot barnet være alene. 

• Liker 1
Skrevet

Min eldste var syk når jeg måtte levere yngste i barnehagen. 
Eldste var da 8 år gammel. Det skulle ikke tatt mer enn 30 minutt, men et sted på veien kjørte jeg på en bolt og punkterte. Det som skulle tatt 30 minutt tok halvannen time pga at jeg måtte bytte dekk. Heldige meg hadde en totalt ubrukelig jekk i bilen som minnet mest om en tannpirker, så da måtte jeg ringe til mannen som kastet det han hadde i henda på jobb og kom med en jekk han fant på jobb og hjalp meg. 

Eldste var så klart urolig når det tok så lang tid, og var helt sikker på at jeg hadde kræsjet og at nå kom ingen hjem på mange timer. 
Ting kan skje. Uten telefon hjemme og barn som vet hvordan mobil fungerer så hadde jeg tenkt meg nøye om før jeg lot barnet være alene. 

Det her er jo kun din feil, at du ikke har snakket med barnet om sånne scenarioer på forhånd. Hadde du trent på alene hjemme tidligere hadde du sikkert gått mer nøye til verks. Min tiåring visste for flere år siden at hvis jeg ikke kom hjem som avtalt skulle hun ringe hvis hun hadde mobil, eller gå bort til naboen. Vi gikk gjennom sånne ting FØR barnet var alene. At det kunne vært noe så lite som stengt vei, kø på butikken eller om jeg måtte stoppe og hjelpe noen i en ulykke. Det er viktig å lære barna at forsinkelse ikke betyr at det er noe farlig, men lære de opp til hva de da skal gjøre. Så feilen din var ikke å etterlate åtteåringen alene, men å ikke snakke om sånne ting på forhånd. 

• Liker 11
Skrevet

Det her er jo kun din feil, at du ikke har snakket med barnet om sånne scenarioer på forhånd. Hadde du trent på alene hjemme tidligere hadde du sikkert gått mer nøye til verks. Min tiåring visste for flere år siden at hvis jeg ikke kom hjem som avtalt skulle hun ringe hvis hun hadde mobil, eller gå bort til naboen. Vi gikk gjennom sånne ting FØR barnet var alene. At det kunne vært noe så lite som stengt vei, kø på butikken eller om jeg måtte stoppe og hjelpe noen i en ulykke. Det er viktig å lære barna at forsinkelse ikke betyr at det er noe farlig, men lære de opp til hva de da skal gjøre. Så feilen din var ikke å etterlate åtteåringen alene, men å ikke snakke om sånne ting på forhånd. 

Du kjære anonyme vet ingenting om hva som var snakket om på forhånd. Du vet heller ikke hvilken type vei det var. Det var ikke snakk om noe gjennom bysentrum, ikke rundkjøringer, og ikke mange kryss. Og heller ikke noe landevei. 

Hva jeg har gjort og ikke gjort vet du fint lite om. Og ikke vet du hvordan vi på den tiden bodde heller. 
Din store feil her er å uttale deg om ting du ikke vet en dritt om :) 

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig egoistisk å la en småsyk 5 åring med vannkopper slippe å kle på seg masse og gå til fra/bgh?

Vel jeg lot henne prøve å være alene hjemme. Hun syntes det var kjempe spennende og skulle få prøve det.

Hun hadde barne tv og ipad og frokost under dyna og var veldig fornøyd.

Så bra :)  det går som regel fint ;)

Skrevet

Du kjære anonyme vet ingenting om hva som var snakket om på forhånd. Du vet heller ikke hvilken type vei det var. Det var ikke snakk om noe gjennom bysentrum, ikke rundkjøringer, og ikke mange kryss. Og heller ikke noe landevei. 

Hva jeg har gjort og ikke gjort vet du fint lite om. Og ikke vet du hvordan vi på den tiden bodde heller. 
Din store feil her er å uttale deg om ting du ikke vet en dritt om :) 

Det spiller ingen rolle hvilken vei det var. Om det var rundkjøringer, hvor dere bodde, eller om det var kryss. Du kunne syklet på en sti for den del, saken er den samme. Man forbereder barna, og lærer de slike ting FØR man etterlater de alene. At du ikke hadde gjort det blir ikke bedre av at det ikke var mange kryss (hvor i alle dager får du den logikken fra?). Om du så bare skulle gå 200 meter så hadde poenget mitt stått fortsatt. Informer barna, snakk om ting som kan skje. Lær de å ikke få panikk hvis noen blir forsinket, og ha en plan om hva barnet da skal gjøre. At du feiler i noe sånt har ingenting med hva jeg vet om din situasjon, uansett hvilket bosted eller vei du skulle kjøre på så gav du ikke barnet nok info og opplæring på forhånd. 

• Liker 8
Skrevet

Er det virkelig egoistisk å la en småsyk 5 åring med vannkopper slippe å kle på seg masse og gå til fra/bgh?

Vel jeg lot henne prøve å være alene hjemme. Hun syntes det var kjempe spennende og skulle få prøve det.

Hun hadde barne tv og ipad og frokost under dyna og var veldig fornøyd.

Da jeg kom hjem etter nøyaktig 20 min, var hun megastolt, og lurte på om hun kunne få være alene hjemme når vi skal hente lillebror igjen...

Nå skal det sies at jeg nok hadde valgt annerledes om jeg skulle ut i traffiken, der kan så mye skje som man har 0 kontroll på. Jeg skulle tross alt bare gå noen få min på en gangvei, så veldig lite som kunne gå galt!

TS

Bra du lot henne få prøve! Barn har godt av trening på dette, og når hun er syk er det en ekstra god grunn for å ikke dra henne ut. 

Jeg ser ikke hvorfor du skulle valgt annerledes om du skulle ut i trafikken eller jeg da, men :) Har bare gode erfaringer med å øve på sånne ting. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det spiller ingen rolle hvilken vei det var. Om det var rundkjøringer, hvor dere bodde, eller om det var kryss. Du kunne syklet på en sti for den del, saken er den samme. Man forbereder barna, og lærer de slike ting FØR man etterlater de alene. At du ikke hadde gjort det blir ikke bedre av at det ikke var mange kryss (hvor i alle dager får du den logikken fra?). Om du så bare skulle gå 200 meter så hadde poenget mitt stått fortsatt. Informer barna, snakk om ting som kan skje. Lær de å ikke få panikk hvis noen blir forsinket, og ha en plan om hva barnet da skal gjøre. At du feiler i noe sånt har ingenting med hva jeg vet om din situasjon, uansett hvilket bosted eller vei du skulle kjøre på så gav du ikke barnet nok info og opplæring på forhånd. 

Du forstod det ikke når jeg skrev med vanlige bokstaver, så nå skal du få det inn med store, feite bokstaver: 

Du vet ingenting om hva jeg har gjort eller ikke gjort! Barn kan bli urolige likevel når ting tar såpass mye lengre tid enn det normalt sett gjør!!

Og hvorfor min eldste kanskje tenker noe mer negativt eller blir mer stresset enn andre skal du ta fart og drite i. 

Skriftstørrelsen endret pga. plassmessige hensyn

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...