AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #1 Skrevet 8. november 2015 Dattern min på 5 har fått vannkopper, og hadde feber når hun la seg. Akkurat i morgen må pappan reise så tildlig at han ikke kan levere lillebror i bhg...Dit må vi gå, og jeg føler at det blir dumt å måtte kle på henne masse, og drasse henne opp i bhg.Så ville dere latt 5 åringen være alene hjemme den stunden det tar å lever i bhg, 20-25 min? Anonymkode: c0379...256
Lou Salome Skrevet 8. november 2015 #2 Skrevet 8. november 2015 Det hadde jeg vurdert, med NRK super og et stort glass saft. Men hva sier hun selv? Blir hun redd ved tanken, går det selvfølgelig ikke. 8
doktorproktor Skrevet 8. november 2015 #3 Skrevet 8. november 2015 Det hadde aldri falt meg inn. Ikke med sjuåringen min heller.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #4 Skrevet 8. november 2015 Det kommer helt an på hva hun selv tør/ønsker. Om hun er trygg på det så går det nok fint om du plasserer henne foran tv'en. Anonymkode: bc428...cff 4
MapleSirup Skrevet 8. november 2015 #5 Skrevet 8. november 2015 Det hadde aldri falt meg inn. Ikke med sjuåringen min heller. Da er hun eller han svært lite selvstendig!En femåring ville jeg vurdert... Der er jeg ikke sikker, men jeg forstår at det er en problemstilling! 22
doktorproktor Skrevet 8. november 2015 #6 Skrevet 8. november 2015 Da er hun eller han svært lite selvstendig!En femåring ville jeg vurdert... Der er jeg ikke sikker, men jeg forstår at det er en problemstilling!At barnet mitt hadde klart 25 minutter alene tviler jeg ikke på men det er jo så mye som kan skje.. (som mest sannsynlig ikke skjer selvfølgelig) Hva om mor blir påkjørt på vei hjem fra barnehagen for eksempel? 1
Lady T Skrevet 8. november 2015 #7 Skrevet 8. november 2015 Det ville jeg gjort. Har hatt eldste hjemme alene korte stunder fra 1.klasse. Låser døren og sier han ikke skal lukke opp hvis det ringer på. 1
Ulrikke Skrevet 8. november 2015 #8 Skrevet 8. november 2015 Hvis ungen selv synes det er ok, hadde jeg nok gjort det tror jeg.Jentungen her var alene mens jeg var i butikken feks fra rett før hun fylte 6 (født seint på året, så da gikk hun i 1.klasse).Å ikke kunne la en 7-åring være alene hjemme en halvtime synes jeg er i overkant forsiktig (med mindre ungen ikke vil selv). 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #9 Skrevet 8. november 2015 Takk for svar:)Hun er veldig veslevoksen, og fornuftig, og relativt selvstendig, så med mat, drikke ipad og tv, tror jeg det skal gå bra.Får høre med henne i morgen om hun har lyst/tørr å prøve....Jeg har selvsagt tenkt "hva hvis", men jeg skal kunn gå på en gangvei, så noen større ulykke skal mye til.Men det kjennes jo litt skummelt ut.På den annen siden skal hun begynne på skolen til høsten, så hun må jo snart begynne å øve litt på å være hjemme alene. TS Anonymkode: c0379...256 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #10 Skrevet 8. november 2015 Det der blir litt for krisemaksimering for min del. Mor kan også falle død om hjemme mens hun er alene med barnet, noe som hadde vært enda mer traumatisk, men det betyr ikke at det alltid må være to voksne til stede. Da jeg var 5 kunne jeg fint være alene en stund. Faktisk var jeg hjemme alene en hel arbeidsdag dag da jeg var 5 og hadde vannkopper. Pappa jobbet 5 minutt unna, så jeg ble pakket inn i dyna på sofaen med mat, snop, saft, lesestoff og filmer på tv'en. Pappa kom hjem en gang i timen/hver andre time for å se til meg, og jeg hadde telefon tilgjengelig som jeg kunne bruke for å ringe han. Jeg koste meg jeg! Dette kommer selvfølgelig an på barnet, jeg var veldig trygg og "voksen" for alderen. Da jeg var 7 var jeg og min søster som er året eldre alene etter skolen hver dag i 2 timer. Det også var null stress. Om barnet til TS er ok med det selv, syns jeg ikke det er noe problem. 20 minutter er ikke lenge, og med noe på tv'en blir hun nok sittende i sofaen. Ja, huet kan brenne ned. Ja mor kan dø i en ulykke. Barnet kan også dø, man vet faktisk aldri. Men sjansen for dette er så uhyre liten, at det er på grensen til hysteri å tenke på det syns jeg da. :) Anonymkode: 25519...574 11
Rotemor Skrevet 8. november 2015 #11 Skrevet 8. november 2015 Det der blir litt for krisemaksimering for min del. Mor kan også falle død om hjemme mens hun er alene med barnet, noe som hadde vært enda mer traumatisk, men det betyr ikke at det alltid må være to voksne til stede. Da jeg var 5 kunne jeg fint være alene en stund. Faktisk var jeg hjemme alene en hel arbeidsdag dag da jeg var 5 og hadde vannkopper. Pappa jobbet 5 minutt unna, så jeg ble pakket inn i dyna på sofaen med mat, snop, saft, lesestoff og filmer på tv'en. Pappa kom hjem en gang i timen/hver andre time for å se til meg, og jeg hadde telefon tilgjengelig som jeg kunne bruke for å ringe han. Jeg koste meg jeg! Dette kommer selvfølgelig an på barnet, jeg var veldig trygg og "voksen" for alderen. Da jeg var 7 var jeg og min søster som er året eldre alene etter skolen hver dag i 2 timer. Det også var null stress. Om barnet til TS er ok med det selv, syns jeg ikke det er noe problem. 20 minutter er ikke lenge, og med noe på tv'en blir hun nok sittende i sofaen. Ja, huet kan brenne ned. Ja mor kan dø i en ulykke. Barnet kan også dø, man vet faktisk aldri. Men sjansen for dette er så uhyre liten, at det er på grensen til hysteri å tenke på det syns jeg da. Anonymkode: 25519...574Ja, enig. All krisemaksimeringen kan løses med å avtalte med noen at man sender sms når man går og når man kommer hjem...Hvis personen da ikke hører fra TS innen en viss tid så ligger hun sannsynligvis død på gangveien 8
Kara W Skrevet 8. november 2015 #12 Skrevet 8. november 2015 Jeg tror det skal gå helt bra, TS. Men har dere kanskje en nabo som skal i barnehagen? Jeg har fulgt nabobarn til barnehagen i liknende situasjoner, og fått naboer til å hente mine barn. En gang jeg hadde et sykt barn som nettopp hadde sovnet i det jeg skulle hente storesøsken, så satte jeg inn en babycall til naboen.Ellers kan det være greit å gi beskjed til en nabo f.eks. Ikke det at naboen trenger å gjøre noe, men for barn kan det være greit å høre at "Fru Hansen er hjemme dersom det skulle være noe".Et annet alternativ er dersom dere har en ekstra mobiltelefon, så kan hun få den og vite at hun kan ringe deg dersom det skulle være noe. Igjen, du får jo ikke faktisk gjort noe, men det kan skape trygghet for barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #13 Skrevet 8. november 2015 Jeg kunne vurdert det med min jente, straks 5,5 år. Hun er veldig selvstendig fra før av, kan såklart gå på do alene eller hente seg noe å drikke, og ville ikke akkurat funnet seg en kjøkkenkniv å leke med. Om hun får sitte med iPad eller film, og evt litt kjeks og saft, så sitter hun stille i en halvtime-time. Jeg har f.eks holdt på ute i hagen og på baksiden av huset med henne på sofaen (hun var syk, ellers hadde hun vært med ut frivillig), og jeg tror ikke hun rørte seg en cm på den timen. Var innom ofte og sjekket at alt var bra, og fikk "jaaada mamma!".Men det hadde kommet an på almenntilstanden også. Er det snakk om veldig høy feber så ville jeg ikke gått fra uansett, da hadde heller lillebror fått bli hjemme også. Og jeg ville nok gjort som Rotemor skriver, avtalt med noen om en sms/telefon, slik at om det utenkelige skulle skje så er det noen som vet at hun er alene. Eller snakket med en nabo om det er noen som er hjemme. Anonymkode: 88dbb...b8b 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #14 Skrevet 8. november 2015 Tror nok vi prøver ja.Vi bor i blokk, og kjenner desverre ingen her lenger, så har ikke mulighet til å alliere meg med noen....Men veldig godt å se at ikke alle sier bastant nei:) TS Anonymkode: c0379...256 2
doktorproktor Skrevet 8. november 2015 #15 Skrevet 8. november 2015 Selvfølgelig går det mest sannsynlig greit, og jeg vet at jeg sikkert er litt vel overbeskyttende men det får heller være De (7 og 4) klarer seg på morgenen i helgene og sjuåringen har også vært hjemme et par ganger jeg har sovet to-tre timer etter nattevakt så barnet klarer jo seg selv en stund selv om det er oppvokst med hønemor
MapleSirup Skrevet 8. november 2015 #16 Skrevet 8. november 2015 Har du tenkt på å ta en drosje?Spare tid? :) 3
Lillakitty Skrevet 9. november 2015 #17 Skrevet 9. november 2015 Det ville jeg gjort. Har hatt eldste hjemme alene korte stunder fra 1.klasse. Låser døren og sier han ikke skal lukke opp hvis det ringer på. jeg hadde ringt barnevernet om jeg skjonte voksne lar 5aaringer vare alene!.
MapleSirup Skrevet 9. november 2015 #18 Skrevet 9. november 2015 At barnet mitt hadde klart 25 minutter alene tviler jeg ikke på men det er jo så mye som kan skje.. (som mest sannsynlig ikke skjer selvfølgelig) Hva om mor blir påkjørt på vei hjem fra barnehagen for eksempel? Det er suoerenkelt å alliere seg med noen. Som sms feks som er nevnt over. 1
Alja Skrevet 9. november 2015 #19 Skrevet 9. november 2015 Kjenner jeg blir glad og får troen på fremtidens arvtakere av denne tråden! JA til selvstendige barn! NEI til puter under armene og dusselalletissetasse! :-D 14
Lady T Skrevet 9. november 2015 #20 Skrevet 9. november 2015 jeg hadde ringt barnevernet om jeg skjonte voksne lar 5aaringer vare alene!.Seriøst? 😳 Er vel ganske vanlig at barn er hjemme alene en liten stund fra 1.klasse. 😄 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå