AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #41 Skrevet 5. november 2015 Og hvorfor er det ikke sånn? Hva er det som gir mennesker mer rett til å leve og ha det bra enn dyr? Hvorfor er du mer verdt enn en hamster? Anonymkode: 73cd2...01aHamster? De fleste hamster har det da vel bra? Og de som har hamster kan vel kjøre hamsteren sin til dyrlegen selv? Men jeg vil tro at jeg bidrar mer enn et hamster til å få samfunnet til å gå rundt. Håper iallfall. Men det er litt vanskelig å diskutere med noen som sidestiller meg med et hamster. Men du kan jo begynne med å fortelle hvorfor et hamsterliv er verdt like mye som mitt? Anonymkode: f8ae4...57c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #42 Skrevet 5. november 2015 Vi er ikke viktigere enn dyr. Der er nok de aller aller fleste mennesker uenige med deg. Anonymkode: 46e68...735 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #43 Skrevet 5. november 2015 HVORFOR skal det gjelde kun mennesker? Vi er ikke viktigere enn dyr. Mennesket er det verste dyret på jorda. Vi har heller ingen DYR å miste. Anonymkode: 73cd2...01aJo, vi har ganske mange dyr å miste. Det kryr jo av både katter og rotter. Bare for å nevne noe. Anonymkode: f8ae4...57c
MajorasMaske Skrevet 5. november 2015 #44 Skrevet 5. november 2015 Dyrepoliti? Dyreambulanse? Alle overser det viktigste, hva med dyrebrannvesen? 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #45 Skrevet 5. november 2015 Det å dra aktiv dødshjelp inn i denne diskusjonen vil vel være en avsporing? Men ja, jeg er for aktiv dødshjelp. Det at jeg nekter en kjøttmeis akutt hjelp sier vel ganske mye om meg ja... Vi har alle våre prioriteringer og jeg velger å prioritere menneske foran dyr. Jeg syns det er viktigere at den ambulansen plukker opp et menneske som har blitt påkjørt fremfor katten din. Syns det sier mer om deg som mener det motsatte. Anonymkode: f8ae4...57cMen poenget her er at det er råttent gjort å prioritere mennesker over dyr. Det sier ganske mye om deg. Katten min har like mye rett til å leve som deg, og det provoserer meg at samfunnet gir faen i det. Anonymkode: 73cd2...01a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #46 Skrevet 5. november 2015 Nå skal jeg ut å gå med bikkjene mine, så får dere sitte her å reflektere litt imens. ts Anonymkode: 73cd2...01a 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #47 Skrevet 5. november 2015 Det finnes gode formål i søkk og kav, og man må bare prioritere mellom hva som er viktig og hva som kan dekkes på andre måter. Vi trenger virkelig ikke dyreambulanser. Det finnes veterinærvakter, og enten får man kjøre det skadde dyret sitt dit, eller så får vakthavende veterinær rykke ut. Sistnevnte gjøres når dyrene av naturlige årsaker ikke kan fraktes til klinikken, f.eks fordi det er en ku eller en gris.Etter min mening trenger vi virkelig ikke dyrepoliti, heller. Mattilsynet har myndighet til å rykke inn og gjøre vedtak der dyreholdet er uforsvarlig. Mattilsynet har veterinærfaglig kompetanse som politiet ikke har. Man kunne heller bevilget litt mer til Mattilsynet slik at de kunne gjort mer tilsyn med generell dyrehelse og dyrehold, og samarbeidet mellom mattilsyn og politi kunne styrkes. Anonymkode: b1fef...d96
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #48 Skrevet 5. november 2015 (...)Jeg mener det er forskjell på pattedyr og insekter. Hvis det kommer omfattende forskning på at insekter har stort følelsesspekter og tenkeevne, skal jeg selvsagt sette dem like høyt som alle andre. Intelligensnivået er jo ikke avgjørende. Men hvis du river av et blomsterblad, føler den ikke frykt og smerte. Men river du av poten til en løve, får den vondt og blir redd. Anonymkode: 73cd2...01aInsekter føler da frykt og smerte. Hvorfor er frykt og smerte relevant for argumentene dine når det gjelder planter, men ikke når det gjelder insekter? Hvorfor mener du ikke at fugler er likeverdige med pattedyr? Det er da heller ikke vist at dyr har et stort følelsesspekter og tenkeevne (med unntak av arter som er nært beslektet med mennesket, slik som sjimpanser), så jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Dersom du skiller insekter og pattedyr ut ifra grad av intelligens (altså følelsesspekter og tenkeevne), bør da også mennesker og dyr skilles ut ifra grad av intelligens. Ser du at det logiske resonnementet ditt svikter? Anonymkode: 7163c...465 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #49 Skrevet 5. november 2015 Men poenget her er at det er råttent gjort å prioritere mennesker over dyr. Det sier ganske mye om deg. Katten min har like mye rett til å leve som deg, og det provoserer meg at samfunnet gir faen i det. Anonymkode: 73cd2...01aJammen pass på katten din da så går det bra. Har du tatt ansvar for et dyr så må du passe på det. Jeg passer på hunden min og forventer ikke at det skal komme en ambulanse å hente den når den er syk, nei, da tar jeg ansvar og kjører den til dyrlegen. Jeg lurte på om det skulle provosere meg at du syns at kattelivet er like mye verdt som mitt, men nei, jeg gir faen, for livet mitt er verdt mer enn en katt sitt og de som mener noe annet orker jeg ikke å diskutere med. Anonymkode: f8ae4...57c 1
Tvist Skrevet 5. november 2015 #50 Skrevet 5. november 2015 Jeg synes ikke dyreambulanse er noe som bør prioriteres. Det finnes mange frivillige som kan hente eierløse kjæledyr som er blitt skadet i trafikken. I motsetning til med mennesker er kan man stort sett få plass til å legge dem i baksetet på en bil. Det som er mye viktigere er å få til en ordning som gjør at dyrene kan leve videre etter at de har blitt levert til dyrlege. Betalting av hjelp fra dyrlege, og et kommunalt eller statlig senter som kan ta imot eierløse dyr er det som trengs, så dyrepoliti/mattilsynet kan ta dyr fra en uansvarlig eier og ikke avlive det, men gi det en mulighet til et nytt hjem. 1
Djungelvrål Skrevet 5. november 2015 #51 Skrevet 5. november 2015 Du vet at årsaken til at man har en egen ambulansetjeneste er fordi disse bryter vegtrafikklovene ikke sant?Man har spesialtrente personer med spesielle biler som tar en risiko i trafikken med både sin egen og andres helse nettopp fordi det er vurdert dithen at risikoen er verdt fortjenesten? Mener du at man skal risikere andre menneskers liv og helse på samme måte for et dyr? Det er en veldig enkel måte å komme seg til en veterinær om man mangler bil, det kalles taxi. Eller synes du det er for ille å betale for å redde livet til dyret ditt? Her på kg mener mange at ei kattes liv er mer verdt enn et lite barns, så ja mange mener det er verdt å drepe noen i trafikken for rotta si!
Djungelvrål Skrevet 5. november 2015 #52 Skrevet 5. november 2015 Men poenget her er at det er råttent gjort å prioritere mennesker over dyr. Det sier ganske mye om deg. Katten min har like mye rett til å leve som deg, og det provoserer meg at samfunnet gir faen i det. Anonymkode: 73cd2...01a Nei, det har den absolutt ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #53 Skrevet 5. november 2015 Synes dyreambulanse er en fin ordning. De har det også i Nederland, og det blir tatt like seriøst som med ambulanser for mennesker. Også flere fylker/regioner i Italia har dyreambulanse. I tillegg er det i flere regioner også straffbart å ikke ringe dyreambulansen dersom man for eksempel har kjørt på en katt. Nå er det vel også en helt annen økonomisk situasjon i Italia enn i Norge, men det handler nok om prioriteringer. Hva man velger å bruke penger og innsats på. I tillegg er mye av ambulansetjenesten i Italia basert på frivillige (Misericordia), og etter det jeg har fått opplyst er også mye av dyreambulanse-tjenesten basert på frivillig arbeid og donasjoner. Litt ala Røde Kors. Norge som er verdensmestere i dugnad, kunne kanskje blitt verdensmestere i annet frivillig arbeid også? Tid har man nok av, siden vi i Norge har en av verdens korteste arbeidsdager/arbeidsuker. Anonymkode: 64fe7...1ef
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #54 Skrevet 5. november 2015 Her på kg mener mange at ei kattes liv er mer verdt enn et lite barns, så ja mange mener det er verdt å drepe noen i trafikken for rotta si!Nei, det tror jeg ikke. En forskrudd type er ikke «mange» Anonymkode: 46e68...735
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #55 Skrevet 5. november 2015 Katten min har like mye rett til å leve som deg.Absolutt ikke. Kjører man på et menneske i trafikken, kan man bli dømt for uaktsomt drap. Kjører man på en katt, forsøker man å få varslet eier slik at de blir informert. Anonymkode: 46e68...735
Djungelvrål Skrevet 5. november 2015 #56 Skrevet 5. november 2015 Nei, det tror jeg ikke. En forskrudd type er ikke «mange»Anonymkode: 46e68...735 Bare vent å se, de hiver seg sikkert snart på her. Brukte et eksempel som gikk ut på om du ville reddet katta di eller hunden din eller et to år gammelt barn fra en brann, hvis du BARE kunne reddet èn. Husker ikke tråden, det var en del som ville reddet bikkja si!
Gjest supernova_87 Skrevet 5. november 2015 #57 Skrevet 5. november 2015 Jeg synes at å redde liv er noe man må prioritere i budsjettet. Anonymkode: 73cd2...01aEr det viktigere å redde dyreliv enn det er å redde menneskeliv? Burde man i budsjettet heller sette av penger til dyreambulanse enn andre tiltak som skulle reddet menneskeliv?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #58 Skrevet 5. november 2015 Hamster? De fleste hamster har det da vel bra? Og de som har hamster kan vel kjøre hamsteren sin til dyrlegen selv? Men jeg vil tro at jeg bidrar mer enn et hamster til å få samfunnet til å gå rundt. Håper iallfall. Men det er litt vanskelig å diskutere med noen som sidestiller meg med et hamster. Men du kan jo begynne med å fortelle hvorfor et hamsterliv er verdt like mye som mitt? Anonymkode: f8ae4...57cHvis en hamster blir akutt syk og trenger hjelp umiddelbart kan en dyreambulanse kjøre den til veterinær fortere enn eieren har lov til. En hamster er like mye verdt som deg fordi den lever. Det har ikke noe å si hvor mye den bidrar til samfunnet. Er du mer verdt enn syke mennesker som ikke bidrar til samfunnet? Jo, vi har ganske mange dyr å miste. Det kryr jo av både katter og rotter. Bare for å nevne noe. Anonymkode: f8ae4...57cSå ufyselig du er Anonymkode: 73cd2...01a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #59 Skrevet 5. november 2015 Det finnes gode formål i søkk og kav, og man må bare prioritere mellom hva som er viktig og hva som kan dekkes på andre måter. Vi trenger virkelig ikke dyreambulanser. Det finnes veterinærvakter, og enten får man kjøre det skadde dyret sitt dit, eller så får vakthavende veterinær rykke ut. Sistnevnte gjøres når dyrene av naturlige årsaker ikke kan fraktes til klinikken, f.eks fordi det er en ku eller en gris.Etter min mening trenger vi virkelig ikke dyrepoliti, heller. Mattilsynet har myndighet til å rykke inn og gjøre vedtak der dyreholdet er uforsvarlig. Mattilsynet har veterinærfaglig kompetanse som politiet ikke har. Man kunne heller bevilget litt mer til Mattilsynet slik at de kunne gjort mer tilsyn med generell dyrehelse og dyrehold, og samarbeidet mellom mattilsyn og politi kunne styrkes. Anonymkode: b1fef...d96Deg om det. Jeg synes det er flott at vi har dyrepoliti og gleder meg til vi får det over hele landet. Det er altfor mange kalde mennesker her som behandler dyr dårlig Insekter føler da frykt og smerte. Hvorfor er frykt og smerte relevant for argumentene dine når det gjelder planter, men ikke når det gjelder insekter? Hvorfor mener du ikke at fugler er likeverdige med pattedyr? Det er da heller ikke vist at dyr har et stort følelsesspekter og tenkeevne (med unntak av arter som er nært beslektet med mennesket, slik som sjimpanser), så jeg ser ikke helt hva du vil frem til. Dersom du skiller insekter og pattedyr ut ifra grad av intelligens (altså følelsesspekter og tenkeevne), bør da også mennesker og dyr skilles ut ifra grad av intelligens. Ser du at det logiske resonnementet ditt svikter? Anonymkode: 7163c...465Jeg sidestiller fugler med pattedyr, glemte å nevne det. Det eneste jeg setter utenom er insekter og planter. Fisk har stor rett til å leve og jeg er imot fisking med krok. Jeg synes det er ille å spise kjøtt, men hvis man absolutt må spise fisk, må man fange dem med nett og avlive dem ordentlig og humant. Ikke bare slenge dem opp i båten. Jeg har jo sagt at det ikke er intelligens det står på, men summen av følelses, tankeevne og intelligens. Har noen alle disse tingene, har den like stor rett til å leve som alle andre og skal ha rettigheter. Uansett hvor stor grad den har av disse. Lav intelligens er like viktig som høy intelligens osv. Anonymkode: 73cd2...01a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #60 Skrevet 5. november 2015 Jammen pass på katten din da så går det bra. Har du tatt ansvar for et dyr så må du passe på det. Jeg passer på hunden min og forventer ikke at det skal komme en ambulanse å hente den når den er syk, nei, da tar jeg ansvar og kjører den til dyrlegen. Jeg lurte på om det skulle provosere meg at du syns at kattelivet er like mye verdt som mitt, men nei, jeg gir faen, for livet mitt er verdt mer enn en katt sitt og de som mener noe annet orker jeg ikke å diskutere med. Anonymkode: f8ae4...57cAlle skal jo passe på dyret sitt, men noen ganger strekker man ikke til. Hadde du ikke likt å ringe dyreambulanse om hunden din f.eks fikk akutte pusteproblemer på tur. Eller er det greit om den dør fordi du absolutt skal ha alt ansvar for den og nekter å ta imot hjelp? Her på kg mener mange at ei kattes liv er mer verdt enn et lite barns, så ja mange mener det er verdt å drepe noen i trafikken for rotta si!De er like mye verdt, og det er opp til den enkelte hva den prioriterer om den står i en situasjon hvor en må velge. Man skal alltid hjelpe så mange man kan, men om man kun kan hjelpe noen få, må man velge hva man synes er viktigs for en selv. Tipper du synes det er verdt å drepe en fremmed mann i trafikken for å redde barnet ditt. Absolutt ikke. Kjører man på et menneske i trafikken, kan man bli dømt for uaktsomt drap. Kjører man på en katt, forsøker man å få varslet eier slik at de blir informert. Anonymkode: 46e68...735Det er desverre sånn (fortsatt). Jeg tipper det vil endre seg i framtiden og at dyr kan få samme livets rett og bli beskyttet av samme paragraf. Er det viktigere å redde dyreliv enn det er å redde menneskeliv? Burde man i budsjettet heller sette av penger til dyreambulanse enn andre tiltak som skulle reddet menneskeliv? Det er akkurat like viktig! Man bør dele budsjettet så det kan brukes på å hjelpe både mennesker og dyr. Jeg synes at en hund som ligger klint utover asfalten har like stor rett på å bli operert og fikset, som gamle tante Olga som ligger på sykehus for hofteoperasjon. Anonymkode: 73cd2...01a 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå