AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #21 Skrevet 5. november 2015 Hva med psykisk utviklingshemmede som heller ikke kan tenke rasjonelt og objektivt. Er de mindre verdt da? Det er ikke tenkeevnen som skal avgjøre om noen er verdt noe. Mennesker misbruker tenkeevnen sin til å være onde og egoistiske og påføre andre lidelse, med vilje. Dyr gjør ikke sånt. Det er du som har et råttent dyresyn. Jeg har omsorg for alle levende vesner. Jeg gir (mye!) penger til Dyrebeskyttelsen hvert år og har flere dyr selv. Overtok hunden til et familiemedlem som ikke behandlet han bra. Anonymkode: 73cd2...01aHva mener du er det som avgjør om noe er verdt mindre eller mer enn andre da? Hva er det du karakteriserer som et levende vesen da? En levende organisme kan vel strengt talt også omfatte blant annet bakterier. Har du noen gang tatt en antibiotikakur? Da har du drept flere levende organismer på grunn av at du mener at ditt liv er viktigere. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: 7163c...465 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #22 Skrevet 5. november 2015 Håper ikke vi ender opp med å bruke penger på noe så vanvittig som dyreambulanse. Det høres igrunn litt ut som en sketch. Vi vet at vi må stramme inn på en del områder fremover, og at veldig mange mennesker trenger hjelp i verden. Det siste vi burde prioritere er en ambulanse til katten til fru Hansen. Det skal ikke gå utover dyrene at det er mange mennesker som også trenger hjelp. Med tanke på det tull som svenske dyreambulansen rykker ut for og kaster bort en masse penger på så er det et prosjekt som vil koste dyrt og gjøre lite/ingen nytte.Hamster i fare! Dyreambulansen rykker ut! (nei, det er, dessverre, ikke en svenskevits!)Anonymkode: cb8c6...7dcHvorfor er det tull å rykke ut til dyr i fare? De hamstrene dumpet var ute, og det var både døde hamstere og hamsterbabyer i buret. Det er jo ikke å kaste bort penger ved å hjelpe dem. Anonymkode: 73cd2...01a 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #23 Skrevet 5. november 2015 Tråkker du i det hele tatt utenfor boenheten din? Du er klar over at du da mest sannsynlig dreper hundrevis av smådyr? Spiser du syltetøy eller kylling tandoori, bruker rouge eller leppestift eller drikker frappuchino fra Starbucks? Dette, og svært mye annet, inneholder fargestoffet karmin som er utvunnet av lus. Bruker du silke? Dette er fremstilt av larver. Eller er ikke smådyr like verdt som andre dyr? Hvor går grensen din og hva er forklaringen på hvorfor du setter grensen akkurat der? Anonymkode: 7163c...465Nei, jeg bruker ikke dyreprodukter. Jeg kan desverre ikke noe for de maurene o.l. jeg tråkker på ute i naturen, men jeg dreper jo ikke med vilje. Fanger og slipper ut alle insekter i leiligheten min. Alle dyr har rett til å leve uansett hvor små de er. Men insekter har vel ikke samme spekter av følelser og tanker som andre dyr og mennesker. Anonymkode: 73cd2...01a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #24 Skrevet 5. november 2015 Nei, jeg bruker ikke dyreprodukter. Jeg kan desverre ikke noe for de maurene o.l. jeg tråkker på ute i naturen, men jeg dreper jo ikke med vilje. Fanger og slipper ut alle insekter i leiligheten min. Alle dyr har rett til å leve uansett hvor små de er. Men insekter har vel ikke samme spekter av følelser og tanker som andre dyr og mennesker. Anonymkode: 73cd2...01aDa går du jo tilbake på det du har sagt om at tenkeevnen ikke skal ha betydning for i hvilken grad de er verdt. Anonymkode: 7163c...465 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 Hvorfor er det tull å rykke ut til dyr i fare? De hamstrene dumpet var ute, og det var både døde hamstere og hamsterbabyer i buret. Det er jo ikke å kaste bort penger ved å hjelpe dem. Anonymkode: 73cd2...01aFordi det forstyrrer trafikken og kan skape trafikkfarlige situasjoner med en slik "ambulanse". Noen kunne kjørt de inn med vanlig bil og dumpet de hos vetrinæren i stedet, som kunne avlivet de med litt gass (det er egne rom en bruker til å gasse ihjel dyr). Penger spart er penger tjent. Penger kastet bort på noe slikt er idioti når det er så mye annet som trenger penger. Anonymkode: cb8c6...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #26 Skrevet 5. november 2015 Nei, vet du hva. Folk får kjøre dyrene sine til dyrlegen selv. Anonymkode: f8ae4...57cMan har jo ikke tid til å kjøre dyrene til dyrlegen når de er akutt skadet. Det er jo hele poenget. Tenk så utrolig mange påkjørte katter man kunne reddet. Hva mener du er det som avgjør om noe er verdt mindre eller mer enn andre da? Hva er det du karakteriserer som et levende vesen da? En levende organisme kan vel strengt talt også omfatte blant annet bakterier. Har du noen gang tatt en antibiotikakur? Da har du drept flere levende organismer på grunn av at du mener at ditt liv er viktigere. Hva er årsaken til dette? Anonymkode: 7163c...465Med levende vesen mener jeg vesen som tenker og føler. En organisme kan ikke tenke. Men dyr føler frykt, sult, glede osv, og derfor må vi verne om dem fordi de bryr seg om å ha et godt liv. En bakterie har ikke følelser og tanker og bryr seg ikke om den lever. Anonymkode: 73cd2...01a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #27 Skrevet 5. november 2015 Man har jo ikke tid til å kjøre dyrene til dyrlegen når de er akutt skadet. Det er jo hele poenget. Tenk så utrolig mange påkjørte katter man kunne reddet. Anonymkode: 73cd2...01aSå det du ønsker er en katteambulanse? Nei vet du hva. Om folk er så redd for katten sin så får de holde den inne eller i bånd. Er helt vanvittig at noen ønsker å bruke millioner av kroner på en katteambulanse. Igjen, folk får kjøre dyret sitt til dyrlegen selv. Anonymkode: f8ae4...57c 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #28 Skrevet 5. november 2015 Da går du jo tilbake på det du har sagt om at tenkeevnen ikke skal ha betydning for i hvilken grad de er verdt. Anonymkode: 7163c...465Det handler om å ha følelser også. Man må verne om både mennesker og dyr uansett hvor mye de tenker og føler. Insekter er i en annen kategori for de kan ikke tenke og føle.Fordi det forstyrrer trafikken og kan skape trafikkfarlige situasjoner med en slik "ambulanse". Noen kunne kjørt de inn med vanlig bil og dumpet de hos vetrinæren i stedet, som kunne avlivet de med litt gass (det er egne rom en bruker til å gasse ihjel dyr). Penger spart er penger tjent. Penger kastet bort på noe slikt er idioti når det er så mye annet som trenger penger.Anonymkode: cb8c6...7dcDe sto ute, og noen var allerede døde. Det er en akutt situasjon, spør du meg. Og hvorfor skal de gasses ihjel?? Menneskeambulansen rykker også ut til ting som folk heller kunne kjørt til sykehuset selv. Betyr det at vi må kutte ut ambulansen fordi den skaper trafikkfarlige situasjoner med å rykke ut "unødvendig"? Anonymkode: 73cd2...01a 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #29 Skrevet 5. november 2015 Så det du ønsker er en katteambulanse? Nei vet du hva. Om folk er så redd for katten sin så får de holde den inne eller i bånd. Er helt vanvittig at noen ønsker å bruke millioner av kroner på en katteambulanse. Igjen, folk får kjøre dyret sitt til dyrlegen selv. Anonymkode: f8ae4...57cNei, dyreambulanse. Hvorfor skal dyr måtte bli tvunget til å holdes inne bare fordi idioter kjører over dem og ikke gidder å kjøre dem til veterinær? Hva med fugler og andre dyr som blir overkjørt? Og hva om dyreambulansen kunne komme ut hentet rådyr/elg osv som overlever påkjørsel og operere dem, istedenfor at de blir avlivet på stedet? Anonymkode: 73cd2...01a
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 5. november 2015 #30 Skrevet 5. november 2015 Synes dyreambulanse er en fin ordning. De har det også i Nederland, og det blir tatt like seriøst som med ambulanser for mennesker.
herzeleid Skrevet 5. november 2015 #31 Skrevet 5. november 2015 Det kan du gjerne sitte i din egen boble og tro. I den virkelige verden prioriterer vi mennesker som trenger hjelp. Så får du heller kjøre rundt og leke dr. Dyregod selv om du mener det er verdt det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #32 Skrevet 5. november 2015 Man har jo ikke tid til å kjøre dyrene til dyrlegen når de er akutt skadet. Det er jo hele poenget. Tenk så utrolig mange påkjørte katter man kunne reddet. Med levende vesen mener jeg vesen som tenker og føler. En organisme kan ikke tenke. Men dyr føler frykt, sult, glede osv, og derfor må vi verne om dem fordi de bryr seg om å ha et godt liv. En bakterie har ikke følelser og tanker og bryr seg ikke om den lever. Anonymkode: 73cd2...01aDersom du baserer det på dette rangerer mennesket helt klar over dyr, og da ser jeg overhodet ikke hvorfor du argumenterer som du gjør. Tanker og følelser er knyttet opp til intelligens, og her briljerer mennesket over alle dyr. En organisme kan før øvrig tenke. Mennesker eller dyr er eksempler på det. Anonymkode: 7163c...465 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #33 Skrevet 5. november 2015 Det kan du gjerne sitte i din egen boble og tro. I den virkelige verden prioriterer vi mennesker som trenger hjelp. Så får du heller kjøre rundt og leke dr. Dyregod selv om du mener det er verdt det. I den virkelige verden bryr man seg om andre som lider og hjelper alle man kan. Uansett om det er dyr eller menneske. Alle har rett til å få hjelp. Dersom du baserer det på dette rangerer mennesket helt klar over dyr, og da ser jeg overhodet ikke hvorfor du argumenterer som du gjør. Tanker og følelser er knyttet opp til intelligens, og her briljerer mennesket over alle dyr. En organisme kan før øvrig tenke. Mennesker eller dyr er eksempler på det. Anonymkode: 7163c...465Det handler jo ikke om HVOR mye man kan tenke og HVOR mye hjernekapasitet man har. Man er like mye verdt uansett hvor mye man kan tenke og føle, så mennesker står ikke over dyr bare fordi vi har høyere intelligens. En bakterie kan ikke tenke. Anonymkode: 73cd2...01a
herzeleid Skrevet 5. november 2015 #34 Skrevet 5. november 2015 I den virkelige verden bryr man seg om andre som lider og hjelper alle man kan. Uansett om det er dyr eller menneske. Alle har rett til å få hjelp. Anonymkode: 73cd2...01aNei. I den virkelige verden så prioriterer vi mennesker. Det er sånn det fungerer her. Jeg tror på at det er annerledes i boblen din, men der er det altså ganske få andre som oppholder seg. Det er derfor vi ikke har dyreambulanse osv. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #35 Skrevet 5. november 2015 Nei, dyreambulanse. Hvorfor skal dyr måtte bli tvunget til å holdes inne bare fordi idioter kjører over dem og ikke gidder å kjøre dem til veterinær? Hva med fugler og andre dyr som blir overkjørt? Og hva om dyreambulansen kunne komme ut hentet rådyr/elg osv som overlever påkjørsel og operere dem, istedenfor at de blir avlivet på stedet? Anonymkode: 73cd2...01aSom oftest er det mest humane å avlive en elg/rådyr som har blitt påkjørt og skadet. Jeg kommer ikke til å stemme på et parti som vil innføre dyreambulanse iallfall. Det er så mange andre saker som brenner før en prioriterer noe sånt. Jeg syns også det virker helt merkelig at du mener at en ambulanse skal komme å hente en kjøttmeis som har blitt påkjørt. Og igjen, om du slipper katten din ut vil jeg si at det er en ganske grei sjanse for at den kan bli påkjørt, den sjansen velger du å ta, jeg har iallfall ikke tenkt til å betale en krone for en kjøttmeis/katteambulanse. Anonymkode: f8ae4...57c 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #36 Skrevet 5. november 2015 Her jeg bor er det 3 timers kjøring til nærmeste sykehus. Og nå kjemper vi for å beholde ambulansen (til mennesker)Perspektiv, TS, perspektiv! Anonymkode: 46e68...735 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #37 Skrevet 5. november 2015 Her jeg bor er det 3 timers kjøring til nærmeste sykehus. Og nå kjemper vi for å beholde ambulansen (til mennesker)Perspektiv, TS, perspektiv!Anonymkode: 46e68...735Åpenbart mener TS at dyr stiller på lik linje som mennesker. Anonymkode: 7163c...465 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #38 Skrevet 5. november 2015 Men nå er faktisk dyr og mennesker like mye verdt, så det er like viktig at dere får dyreambulanse som menneskeambulanse. Kanskje dere kan få begge deler? Hvis dyreambulanse kommer gjennom, må det jo bli prioritert å få den der det trengs. Anonymkode: 73cd2...01aHar du hørt om menneskeverd? Menneskerettigheter? Dette er ting som gjelder kun mennesker, og som er noe av det vi mennesker i verden i dag er mest enige om. Og nei, vi får nok INGEN ambulanse her. Den flyttes slik at den vil være stasjonert tre kvarter herifra igjen. Men som sagt, så kjemper vi nå alt vi kan for å få beholde den. For vi har ingen MENNESKER å miste. Dyr? Ja, det spiser vi hver dag. Anonymkode: 46e68...735
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #39 Skrevet 5. november 2015 Det er mest humant å avlive et menneske som er blitt ekstremt hardt skadet også, men er det rett? Kan noen reddes, så redder man dem. Hvorfor har et menneske mer rett til å leve enn en elg? At du nekter å betale en krone på å hjepe dyr å få akutt hjelp, sier litt om deg. Anonymkode: 73cd2...01aDet å dra aktiv dødshjelp inn i denne diskusjonen vil vel være en avsporing? Men ja, jeg er for aktiv dødshjelp. Det at jeg nekter en kjøttmeis akutt hjelp sier vel ganske mye om meg ja... Vi har alle våre prioriteringer og jeg velger å prioritere menneske foran dyr. Jeg syns det er viktigere at den ambulansen plukker opp et menneske som har blitt påkjørt fremfor katten din. Syns det sier mer om deg som mener det motsatte. Anonymkode: f8ae4...57c 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #40 Skrevet 5. november 2015 Har du hørt om menneskeverd? Menneskerettigheter? Dette er ting som gjelder kun mennesker, og som er noe av det vi mennesker i verden i dag er mest enige om. Og nei, vi får nok INGEN ambulanse her. Den flyttes slik at den vil være stasjonert tre kvarter herifra igjen. Men som sagt, så kjemper vi nå alt vi kan for å få beholde den. For vi har ingen MENNESKER å miste. Dyr? Ja, det spiser vi hver dag.Anonymkode: 46e68...735HVORFOR skal det gjelde kun mennesker? Vi er ikke viktigere enn dyr. Mennesket er det verste dyret på jorda. Vi har heller ingen DYR å miste. Anonymkode: 73cd2...01a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå