Gå til innhold

Hva er galt med dere foreldre!!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For 20 år siden lekte barna selv når foreldrene ikke hadde tid. Nettopp de ble kastet ut eller sett til å gjøre noe. Da var ikke elektronikken barnevakt. Da satt de ikke på rumpa i flere timer.

Og det gjør de nå også. 

Sitte på rumpa gjør de riktignok en del av, da de går på skole. Men på fritiden sitter de ikke timesvis med elektronokk, nei. 

Anonymkode: 6c123...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du TROR det er slik, men du begrunner ikke. Hva for deg til å tro at dette er et stort problem?

Mine barn ser mindre på TV enn jeg gjorde som barn.... Og jeg og min mann er mye mer ute med dem enn hva våre foreldre var med oss.

Du bruker jo deg selv som eksempel... Dette er noe jeg har observert de siste årene med venner, familie og kolleger. Det er veldig mange som lar elektronikk styre altfor mye av barnas liv.

Skrevet

Du bruker jo deg selv som eksempel... Dette er noe jeg har observert de siste årene med venner, familie og kolleger. Det er veldig mange som lar elektronikk styre altfor mye av barnas liv.

Og om du mener at dette utgjør et stort problem for de barna du vet om, bør du kontakte barnevernet ang disse familiene.

Det du hevdet var at dette gjalt en stor andel av befolkningen. Det kan du ikke påstå ut i fra at du kjenner barnefamilier som ikke tar tilstrekkelig vare på barna sine.

Skrevet

Og om du mener at dette utgjør et stort problem for de barna du vet om, bør du kontakte barnevernet ang disse familiene.

Det du hevdet var at dette gjalt en stor andel av befolkningen. Det kan du ikke påstå ut i fra at du kjenner barnefamilier som ikke tar tilstrekkelig vare på barna sine.

Dette er ellers oppegående vanlige mennesker, jeg har ingen grunn til å tro at disse familiene ikke er representative for resten av befolkningen. Dessuten har jeg er generelt inntrykk ut ifra andre medier som går mer på nasjonalt basis.

Skrevet

Dette er ellers oppegående vanlige mennesker, jeg har ingen grunn til å tro at disse familiene ikke er representative for resten av befolkningen. Dessuten har jeg er generelt inntrykk ut ifra andre medier som går mer på nasjonalt basis.

På at norske barn oppdras av teknologi og bare sitter inne?

Som lokallagsleder i speideren, møter jeg i alle fall veldig mange barn og familier som verdsetter friluftsliv. Det er gjerne foreldrene som ønsker at barna skal ha med en mobil når de drar på tur, ikke barna selv.

Om disse foreldrene er mennesker som du oppfatter som oppegående ellers, hvordan kan det ha seg at de ikke klarer å praktisere grensesetting? Er du sikker på at du har et riktig inntrykk? Mange vil f.eks tillate mer brukt av ipad ol når de har gjester enn de vil i hverdagen osv.

Du baserer oppfattningen din på sensasjonsoppslag fra medier, altså? Ikke fra faktiks forskning, som viser at foreldre tilbringer langt mer tid med barna sine nå enn tidligere?

Gjest Piraten
Skrevet

Barnehagebarn er så mangt. De yngste er for små til å være ute alene og for små til å bruke ipad. De eldste er 6 år gamle nok til å bruke ipad (innen for begrensninger selvfølgeliig) og til å være ute alene.

Bra at du forstår at de fleste klarer å sette begrensninger for barna sine. Jeg tror heldigvis det er svært få som ikke setter begrensninger, men jeg er enig i så lenge det er noe er det for mange. Men det har altså ikke noe med selve teknologien å gjøre, men med foreldrene. 

Det jeg mener. Foreldrene sin feil. Barna ned i 3-4 års alder får sitte med nettbrett og prøve seg. Jeg ser og hører om alt for mange barn som sitter mye med det. Vet også om noen som har det til barnevakt. 

Skrevet

Det jeg mener. Foreldrene sin feil. Barna ned i 3-4 års alder får sitte med nettbrett og prøve seg. Jeg ser og hører om alt for mange barn som sitter mye med det. Vet også om noen som har det til barnevakt. 

Selvfølgelig er det foreldrenes feil i de tilfellene barn sitter for mye med ipad.

Hva mener du med "barnevakt"? 

At barn på 4 får lov til å prøve seg på nettbrett, ser jeg ikke noe galt i. Men det må selvfølgelig følges opp og begrenses.

• Liker 1
Gjest Piraten
Skrevet

Selvfølgelig er det foreldrenes feil i de tilfellene barn sitter for mye med ipad.

Hva mener du med "barnevakt"? 

At barn på 4 får lov til å prøve seg på nettbrett, ser jeg ikke noe galt i. Men det må selvfølgelig følges opp og begrenses.

Barna får sitte på nettbrett eller smarttelefon, eller setter de foran tv'en så foreldra får ro og fred. Det jeg mener med barnevakt.

Skrevet

Barna får sitte på nettbrett eller smarttelefon, eller setter de foran tv'en så foreldra får ro og fred. Det jeg mener med barnevakt.

Det spiller vel egntlig liten rolle om foreldrene "får ro og fred" eller om de tar oppvasken, når barnet er aktivisert med noe annet. Enten det er barne-TV, nettbrett, lego, tegning.

Poenget må vel være at barn ikke tilbringer for mye tid i ro eller ved skjermer? Ikke hva foreldrene gjør samtidig?

Gjest Piraten
Skrevet

Det spiller vel egntlig liten rolle om foreldrene "får ro og fred" eller om de tar oppvasken, når barnet er aktivisert med noe annet. Enten det er barne-TV, nettbrett, lego, tegning.

Poenget må vel være at barn ikke tilbringer for mye tid i ro eller ved skjermer? Ikke hva foreldrene gjør samtidig?

Mitt poeng er det samme, og det er opp til foreldra å passe på. Det gjør de ikke når de vil ha ro og fred. Da lar de barna sitte lenge så lenge foreldra får lang hvile uten bråk fra barna. 

Skrevet

Mitt poeng er det samme, og det er opp til foreldra å passe på. Det gjør de ikke når de vil ha ro og fred. Da lar de barna sitte lenge så lenge foreldra får lang hvile uten bråk fra barna. 

1. Selvfølgelig er det opp til foreldrene å passe barna. Men hvordan kan du påstå at barna ikke blir passet, om foreldrene får litt ro og fred innimellom? Jeg nyter en kopp kaffe og slapper av, både når de tegner, når de bygger lego, når de bygger borg i stua osv. Hva er galt med det?

2. Å la barn sitte for lenge med ipad er vi helt enige om er galt. 

Gjest Piraten
Skrevet

1. Selvfølgelig er det opp til foreldrene å passe barna. Men hvordan kan du påstå at barna ikke blir passet, om foreldrene får litt ro og fred innimellom? Jeg nyter en kopp kaffe og slapper av, både når de tegner, når de bygger lego, når de bygger borg i stua osv. Hva er galt med det?

2. Å la barn sitte for lenge med ipad er vi helt enige om er galt. 

Problemet er at mange sitter for lenge for foreldra vil ha fred. Dessverre finnes det en del som er sliten i flere timer etter jobben. Da gjør de det enklest for seg selv. 

Skrevet

Problemet er at mange sitter for lenge for foreldra vil ha fred. Dessverre finnes det en del som er sliten i flere timer etter jobben. Da gjør de det enklest for seg selv. 

Det kan hende det er noen sonoe gjør det, og det er selvfølgelig ikke bra.

Men vi er også mange som klarer å eie en iPad uten å begynne å bruke den på denne måten likevel. Så ta foreldrene, ikke det å eie teknologi.

Gjest Piraten
Skrevet

Det kan hende det er noen sonoe gjør det, og det er selvfølgelig ikke bra.

Men vi er også mange som klarer å eie en iPad uten å begynne å bruke den på denne måten likevel. Så ta foreldrene, ikke det å eie teknologi.

Jeg tar foreldrene. Det er de som må oppdra ungene sine.

Skrevet

Da er vi enige da. Noen foreldre er gjør ikke jobben sin,  men det har ikke noe med om de eier en iPad eller ei å gjøre. 

Gjest Piraten
Skrevet

Da er vi enige da. Noen foreldre er gjør ikke jobben sin,  men det har ikke noe med om de eier en iPad eller ei å gjøre. 

Ja da er vi enig. Foreldre som ikke orker å passe på og bruker det som barnevakt må ikke kjøpe sånt til barna sine. 

Skrevet

Ja da er vi enig. Foreldre som ikke orker å passe på og bruker det som barnevakt må ikke kjøpe sånt til barna sine. 

Hvorfoe fortsetter du å henge deg opp i hva det eier. Det er det å ikke sette genser for barna og ikke passer på hva de bruker tiden på som er problemet. 

Om man bruker din logikk, burde ikke foreldre eie verken TV, PC, mobil eller spillkonsoller osv heller. 

Gjest Piraten
Skrevet

Hvorfoe fortsetter du å henge deg opp i hva det eier. Det er det å ikke sette genser for barna og ikke passer på hva de bruker tiden på som er problemet. 

Om man bruker din logikk, burde ikke foreldre eie verken TV, PC, mobil eller spillkonsoller osv heller. 

Tv'en er jo den mest populære barnevakten dessverre. 

Skrevet

Tv'en er jo den mest populære barnevakten dessverre. 

Ok. Så start fniser kampanjen mot alle tekniske hjelpemidler, da. Om du virkelig tror det er de som ødelegger.

Jeg derimot tror at så elendige foreldre som du beskriver, uansett ville funnet en måte å unngå å oppdra barna sine skikkelig. Så jeg ville heller tatt kontakt med barnevernet om jeg kom over noen så katastrofale foreldre.

Gjest Piraten
Skrevet

Ok. Så start fniser kampanjen mot alle tekniske hjelpemidler, da. Om du virkelig tror det er de som ødelegger.

Jeg derimot tror at så elendige foreldre som du beskriver, uansett ville funnet en måte å unngå å oppdra barna sine skikkelig. Så jeg ville heller tatt kontakt med barnevernet om jeg kom over noen så katastrofale foreldre.

Barnevernet griper ikke inn selv om barn sitter å ser for lenge på tv, pc, nettbrett, mobil, men det går utover barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...