LeilaS Skrevet 3. november 2015 #21 Skrevet 3. november 2015 Jeg vokste opp på 90 tallet og var ikke snakk om å sitte inne å spille. Da lekte vi alltid ute. Uansett vær. Regnet det, så lekte vi med Barbiedukker eller tegnet osv. Jeg hadde en sånn gameboy, men fikk kun bruke den litt i helgene. Ting har uten tvil endret seg siden den gang. Altså teknologien. Noen unger er jo helt avhengig av nettbrett og iPhone. Som tantebarna mine. Hun på 4 får raserianfall hvis hun ikke får spille. Jeg synes ikke noe om barn som sitter inne og spiller når det er strålende sol ute. Jeg synes det er latskap når bror og dama ikke tar de med ut i helgene og bare lar de spille inne hele tiden. De sier da er det så lett og greit. Ikke bra. 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2015 #22 Skrevet 4. november 2015 I stedet for å håpe at alle barna i klassen går med klær fra H&M så lærer jeg heller barnet mitt verdien av å være takknemlig for det man får.Fristelser og urettferdighet slipper man aldri unna i livet og det viktigste vi kan lære våre barn er være lykkelig med det man har. La din søster være lykkelig med den nye tlf, tidene endrer seg og det kan hende du og får om du spør pent. Anonymkode: 6f1f5...f86
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #24 Skrevet 5. november 2015 Jeg vokste opp på 90 tallet og var ikke snakk om å sitte inne å spille. Da lekte vi alltid ute. Uansett vær. Regnet det, så lekte vi med Barbiedukker eller tegnet osv. Jeg hadde en sånn gameboy, men fikk kun bruke den litt i helgene. Ting har uten tvil endret seg siden den gang. Altså teknologien. Noen unger er jo helt avhengig av nettbrett og iPhone. Som tantebarna mine. Hun på 4 får raserianfall hvis hun ikke får spille. Jeg synes ikke noe om barn som sitter inne og spiller når det er strålende sol ute. Jeg synes det er latskap når bror og dama ikke tar de med ut i helgene og bare lar de spille inne hele tiden. De sier da er det så lett og greit. Ikke bra.At man skal være obs på hva barna bruker tiden på, er jeg enig i. Ta dem med ut, vær aktiv. Men det er da ikke uforenelig med å eie en smarttelefon, og bruke den til å spille litt mens de venter på bussen eller ringe hjem når treninga er ferdig? Anonymkode: 6c123...556
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #25 Skrevet 5. november 2015 Vi kan da ikke nekte barna alt fordi noen andre ikke har råd til det. Skal man strekke det litt langt, bør vi vel heller ikke ha klær på kroppen, mat på bordet, eller dra på ferieturer fordi det finnes mennesker som ikke har råd til dette. Anonymkode: 32b7c...b01 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #26 Skrevet 5. november 2015 Dette har ingen verdens ting med at jeg er sjalu på min lillesøster på 6 år. Jeg er 20, og har null interesse av å være bitter fordi jeg ikke hadde en iphone i en alder av 6 år. Poenget mitt er at foreldre på en inndirekte måte er med på å påvirke at barn føler seg urettferdig behandlet. Det er helt ok at barn skal lære seg at man ikke kan få alt man vil her i verden, og at verden er urettferdig. Men dette er i en helt annen sammenheng. Jeg forstår ikke hvorfor ett barn på 6 år skal ha en smarttelefonen, både fordi det ikke er SUNT og har heller ingen positiv påvirkning på andre barn som kanskje ikke får lov eller har mulighet til å få det pga foreldrenes økonomi. Foreldre må jo føle ett enormt press på å gi barna sine dyre duppedingser, fordi ¨alle¨ har det. Dette er synd for både barna og foreldrene.TSAnonymkode: f4178...fbfMen skjønner du ikke at verden forandrer seg? Skjønner du ikke at teknologi er den veien alt går? Og at barn som får lært dette tidlig kommer til å ha et fortrinn senere i livet? Hvorfor skal du legge deg opp i andres oppdragelse? Hvorfor har du noe med hvordan noen foreldre oppdrar barna sine? Det virker fortsatt som det er misunnelse som er grunnen, for vanligvis burde du ikke brydd deg om hvordan dine foreldre oppdro din nesten 15 år yngre søster. 15 år er mye når det gjelder teknologi. For 20 år siden var det helt uforståelig at noen skulle ha mobil til privat bruk også. Anonymkode: 5697e...80f
Red-Ruby Skrevet 5. november 2015 #27 Skrevet 5. november 2015 "Folk er uenig om det er bra eller dårlig, men jeg syns dere skal skamme dere!"altså, folk er uenig. Folk er uenig i at det er dårlig,og derfor er det greit. Ser ikke problem med det jeg. Hvis du tenker på tidsbruket så handler det vel om å være en god foreldre enn at nettbrett er tyven. Gode foreldre vet at alt er med måte. Gode foreldre setter grenser.Hvis du tenker på at noen faller utenfor, så viker ikke gode foreldre unna her heller. Istedenfor å hysje ned på problemet, som kanskje kommer frem i andre situasjoner uansett, bør en god foreldre ta tak i det og lære barn hva som er rett og galt. Poenget mitt er at gode foreldre de gir ikke total forbudt på noe som kommer inn i barnas liv før eller senere. Gode foreldre skjuler ikke verden for sine barn, de lærer dem hvordan man lever i den.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #28 Skrevet 5. november 2015 Med tanke på aldersforskjellen mellom deg og din søster så er jeg ganske overbevist om at dette er din halvsøster. Din far har kanskje funnet en ny dame og fått barn med henne og du plages av sjalusi.Det lyser sjalusi lang vei av HI. Anonymkode: 337f7...863 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #29 Skrevet 5. november 2015 Mine tantebarn på 4, 6 og 8 år har hver sin ipad. Mellomste har en brukt iphone 5, mens eldste fikk en flunkende ny iphone 6!!! Sånn uten videre. Ikke nok med det, de har jo selvfølgelig en felles familie-ipad også Jeg syns det er helt tullete. Tenk over hva man lærer barna! Anonymkode: 18c01...c4c
Red-Ruby Skrevet 5. november 2015 #30 Skrevet 5. november 2015 Mine tantebarn på 4, 6 og 8 år har hver sin ipad. Mellomste har en brukt iphone 5, mens eldste fikk en flunkende ny iphone 6!!! Sånn uten videre. Ikke nok med det, de har jo selvfølgelig en felles familie-ipad også Jeg syns det er helt tullete. Tenk over hva man lærer barna!Anonymkode: 18c01...c4cMan lærer barn om teknologi, verden og grenser. Så forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #31 Skrevet 5. november 2015 Man lærer barn om teknologi, verden og grenser. Så forferdelig.Hvilke grenser? En 4-åring som sitter med ipad en hel dag syns jeg ikke handler mye om læring. Det disse barna lærer er at de kan kreve dyre ting, og at andre merker som er billigere ikke er bra nok. Men igjen, det er foreldrene som legger opp til det. Anonymkode: 18c01...c4c
Red-Ruby Skrevet 5. november 2015 #32 Skrevet 5. november 2015 Hvilke grenser? En 4-åring som sitter med ipad en hel dag syns jeg ikke handler mye om læring. Det disse barna lærer er at de kan kreve dyre ting, og at andre merker som er billigere ikke er bra nok. Men igjen, det er foreldrene som legger opp til det. Anonymkode: 18c01...c4cGrenser som å ikke sitte med den en hel dag.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #33 Skrevet 5. november 2015 Hvilke grenser? En 4-åring som sitter med ipad en hel dag syns jeg ikke handler mye om læring. Det disse barna lærer er at de kan kreve dyre ting, og at andre merker som er billigere ikke er bra nok. Men igjen, det er foreldrene som legger opp til det. Anonymkode: 18c01...c4cJeg håper da virkelig ingen foreldre lar barna sitte en hel dag. Maks 30 minutter i strekk er regelen her i huset. Grensesetting er noe av det viktigste vi gjør som foreldre, ikke bare når det gjelder teknologi.Og hvordan lærer man at man kan kreve ting av at man har tilgang på ting? Og hvor kommer dette med merker inn? Har du en fiksering på ting med eple på? Jeg ser ikke den store forskjellen på iphone og andre smarttelefoner... Anonymkode: 6c123...556
Gjest Piraten Skrevet 5. november 2015 #34 Skrevet 5. november 2015 De gir barna sånn kun for å få ro og fred fra barna selv. Egoistiske foreldre. I stedet for å la de være ute eller gjøre noe aktivt. Ikke rart barn blir late og overvektige.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #35 Skrevet 5. november 2015 De gir barna sånn kun for å få ro og fred fra barna selv. Egoistiske foreldre. I stedet for å la de være ute eller gjøre noe aktivt. Ikke rart barn blir late og overvektige. Mine barn bruker MINDRE tid forann skjermen enn jeg gjorde som barn. Vi hadde bode tv og tv-spill. Barna mine bruker heller ipad og smarttelefon. Tror ikke mindre skjerm gir latere barn. Beklager, jeg ser ikke logikken din. Anonymkode: 6c123...556
Gjest Gjest_wolfofme Skrevet 5. november 2015 #36 Skrevet 5. november 2015 Kjenner jeg er skikkelig irritert nå. Først og fremst, dette er IKKE rettet mot alle foreldre. Noen er såklart bedre enn andre på dette. Men for de som føler seg truffet, håper jeg endrer på noe.Jeg vet godt at tiden har forandret seg mye bare de siste 10 årene, når det kommer til sosiale medier og bruk av mobiltelefon og nettbrett. Men virkelig, flertallet lar barn på 7 år og oppover ha iphoner og ipader. Det er delte meninger om dette er bra for barn eller ikke, men noe jeg synes foreldre bør tenke over er at det er EGOISME på høyt nivå. Jeg har en søster på 6 år(!!) som allerede har iphone, noe jeg selv mener er lite gjennomtenkt av foreldre. Tenk på alle foreldre som faktisk IKKE har råd til å kjøpe en dyr telefon eller det nyeste av teknologi til barna sine, og som sitter der med dårlig samvittighet fordi alle andre barn i klassen har smarttelefon. Foreldre er hovedårsaken til at barn føler seg utenfor og blir mobbet. Nettopp fordi noen har mer enn andre, og ikke alle barn har mulighet til å følge den sinnsyke strømmen om at alle skal ha materalistiske duppeditter. En nokia eller samsung telefon er mer enn bra nok for å få kontakt med barnet ditt.Jeg håper virkelig at ting har forandret seg den dagen jeg får barn. Dere foreldre som føler dere truffet, bør tenke dere om.Anonymkode: f4178...fbfEgoisme vet jeg ikke helt om du vet hva er! og at mobbing skjer pga dette,det er ikke problemet at foreldrene kjøper ting. men at enkelte barn har dårlig oppdragelse fra foreldrene., materiale ting har ingenting med dette å gjøre... er dessverre lite hold i det du skriver...
Gjest Piraten Skrevet 5. november 2015 #37 Skrevet 5. november 2015 Jeg vokste opp på 90 tallet og var ikke snakk om å sitte inne å spille. Da lekte vi alltid ute. Uansett vær. Regnet det, så lekte vi med Barbiedukker eller tegnet osv. Jeg hadde en sånn gameboy, men fikk kun bruke den litt i helgene. Ting har uten tvil endret seg siden den gang. Altså teknologien. Noen unger er jo helt avhengig av nettbrett og iPhone. Som tantebarna mine. Hun på 4 får raserianfall hvis hun ikke får spille. Jeg synes ikke noe om barn som sitter inne og spiller når det er strålende sol ute. Jeg synes det er latskap når bror og dama ikke tar de med ut i helgene og bare lar de spille inne hele tiden. De sier da er det så lett og greit. Ikke bra.Jeg vokste også opp på 90 tallet. Vi var ute og spilte fotball og lekte mye ute. Jeg elsket å være ute og var sjelden i ro inne også. Hadde også gameboy men spilte kun i helgene. Satt jeg med det i ukedagene så tok mamma det i fra meg. Så klart skreik jeg da. Av tv fikk jeg se barne tv og litt tegnefilmer. Fikk ikke sitte i flere timer som dagens barn gjør. Nå blir barna ødelagt av foreldrene som gir de mobiler, nettbrett osv i tidlig alder. Barn blir avhengig av sånt. Jo tidligere de får det, jo tidligere avhengig blir de.
Gjest Piraten Skrevet 5. november 2015 #38 Skrevet 5. november 2015 Mine barn bruker MINDRE tid forann skjermen enn jeg gjorde som barn. Vi hadde bode tv og tv-spill. Barna mine bruker heller ipad og smarttelefon. Tror ikke mindre skjerm gir latere barn. Beklager, jeg ser ikke logikken din.Anonymkode: 6c123...556En ipad og telefon er enklere å ta med seg overalt. Lett å bli avhengig, og alle foreldre i dag er dessverre ikke sånn som deg som setter grenser og lar de sitte en liten stund. Foreldre orker ikke for mye bråk av barna sine i dag. De blir fort sliten og trøtte og lar barna sitte med tv, ipad og telefon. Sånn at foreldrene får fred.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #39 Skrevet 5. november 2015 En ipad og telefon er enklere å ta med seg overalt. Lett å bli avhengig, og alle foreldre i dag er dessverre ikke sånn som deg som setter grenser og lar de sitte en liten stund. Foreldre orker ikke for mye bråk av barna sine i dag. De blir fort sliten og trøtte og lar barna sitte med tv, ipad og telefon. Sånn at foreldrene får fred. En ipad er ikke letter å ta med seg en en gameboy. Og det er ingen automatikk i at man bare lar barna ta med seg ting dit de vil, selv om man har det i huset. Grensesetting er tingen. Og det er like viktig enten det gjelder godteri, tv-spill eller telefonbruk. Anonymkode: 6c123...556
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #40 Skrevet 5. november 2015 Hadde også gameboy men spilte kun i helgene. Satt jeg med det i ukedagene så tok mamma det i fra meg. Men dagens ipader er det selvfølgelig helt umulig å ta fra et barn.. Er det det du sier? Anonymkode: 6c123...556
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå