Gjest Piraten Skrevet 5. november 2015 #41 Skrevet 5. november 2015 Men dagens ipader er det selvfølgelig helt umulig å ta fra et barn.. Er det det du sier?Anonymkode: 6c123...556Tydeligvis er det det.
Gjest Uhumskheter Skrevet 5. november 2015 #42 Skrevet 5. november 2015 Sånn har det alltid vært, jeg hadde suuperlyst på Buffalosko, men det hadde vi ikke penger til så jeg fikk en annen type. Var fryktelig misunnelig på de som hadde det.Var også dødelig misunnelig på de som hadde mobiltelefon man fikk plass til I LOMMA! Det var da mobiltelefoner skulle være så små som mulig. Men til gjengjeld, fordi vi ikke brukte penger på sånne ting, så hadde vi råd til å dra på ferier utenlands, noe som andre var misunnelig på meg for. Er bare sånn det er, noen vil alltid ha mere, og noen vil alltid ha mindre. Det som betyr noe er hvor ansvarlig ungen er. Syns bortskjemt måles veldig i det også, hvor godt de passer på tingene de har, selv om de ikke har spinket og spart.Når det kommer til hvor mye tid som brukes på det, så syns jeg det er mange foreldre som lar barna få bli asosiale og inaktive. Og det må selvfølgelig gjøres noe med. Men at foreldre bruker det for å få litt fri og fred innimellom, syns jeg er helt greit. Da jeg var liten ble vi sendt ut for å leke og fikk ikke komme inn igjen før det hadde gått en god stund. Det var datidens måte å få litt fri på for foreldre.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #43 Skrevet 5. november 2015 Kjenner jeg er skikkelig irritert nå. Først og fremst, dette er IKKE rettet mot alle foreldre. Noen er såklart bedre enn andre på dette. Men for de som føler seg truffet, håper jeg endrer på noe.Jeg vet godt at tiden har forandret seg mye bare de siste 10 årene, når det kommer til sosiale medier og bruk av mobiltelefon og nettbrett. Men virkelig, flertallet lar barn på 7 år og oppover ha iphoner og ipader. Det er delte meninger om dette er bra for barn eller ikke, men noe jeg synes foreldre bør tenke over er at det er EGOISME på høyt nivå. Jeg har en søster på 6 år(!!) som allerede har iphone, noe jeg selv mener er lite gjennomtenkt av foreldre. Tenk på alle foreldre som faktisk IKKE har råd til å kjøpe en dyr telefon eller det nyeste av teknologi til barna sine, og som sitter der med dårlig samvittighet fordi alle andre barn i klassen har smarttelefon. Foreldre er hovedårsaken til at barn føler seg utenfor og blir mobbet. Nettopp fordi noen har mer enn andre, og ikke alle barn har mulighet til å følge den sinnsyke strømmen om at alle skal ha materalistiske duppeditter. En nokia eller samsung telefon er mer enn bra nok for å få kontakt med barnet ditt.Jeg håper virkelig at ting har forandret seg den dagen jeg får barn. Dere foreldre som føler dere truffet, bør tenke dere om.Anonymkode: f4178...fbfI Oslo går tiggerne fra Øst-Europa med IPhone. Anonymkode: 726a7...89a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #44 Skrevet 5. november 2015 Tydeligvis er det det. Nei, de er de åpenbart ikke. Jeg kan forsikre deg om at det er en nøyaktig like enkel oppgave som å ta fra et barn en gameboy (jeg vet, for mine barn har tilgang på begge deler). Hvor du har fått det fra at eierskap i familien tilsier fri tilgang, aner jeg ikke. Men grensesetting går ut på nøyaktig det samme nå som da du var barn. Anonymkode: 6c123...556
Gjest Piraten Skrevet 5. november 2015 #45 Skrevet 5. november 2015 Nei, de er de åpenbart ikke. Jeg kan forsikre deg om at det er en nøyaktig like enkel oppgave som å ta fra et barn en gameboy (jeg vet, for mine barn har tilgang på begge deler). Hvor du har fått det fra at eierskap i familien tilsier fri tilgang, aner jeg ikke. Men grensesetting går ut på nøyaktig det samme nå som da du var barn. Anonymkode: 6c123...556Vi var ikke så avhengig av gameboy som barn idag er av telefon og ipad. Det var mye mer moro å leke ute i all slags vær. Jeg ble mer avhengig av spill og pc i tenåra. Nå trenger foreldrene mye ro og fred. Da er nettbrett, tv og telefon barnevakten.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2015 #46 Skrevet 5. november 2015 Vi var ikke så avhengig av gameboy som barn idag er av telefon og ipad. Det var mye mer moro å leke ute i all slags vær. Jeg ble mer avhengig av spill og pc i tenåra. Nå trenger foreldrene mye ro og fred. Da er nettbrett, tv og telefon barnevakten.Dette er jo bare løsrevne påstander fra din side. Totalt grunnløse også. Jeg har barn, og jeg har gjentatte ganger forsikret deg om at man helt fint kan begrense bruken av slike gjenstander.Og hvorfor tror du dagens foreldre « trenger mye ro og fred»? Da hadde de vel i så fall sørget for at barna var ennå mer ute Anonymkode: 6c123...556 1
Gjest Piraten Skrevet 6. november 2015 #47 Skrevet 6. november 2015 Dette er jo bare løsrevne påstander fra din side. Totalt grunnløse også. Jeg har barn, og jeg har gjentatte ganger forsikret deg om at man helt fint kan begrense bruken av slike gjenstander.Og hvorfor tror du dagens foreldre « trenger mye ro og fred»? Da hadde de vel i så fall sørget for at barna var ennå mer ute Anonymkode: 6c123...556Små barn kan ikke være ute alene så da må de late foreldra være med. Nei gir de heller en iPad så foreldra får fred.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #48 Skrevet 6. november 2015 Små barn kan ikke være ute alene så da må de late foreldra være med. Nei gir de heller en iPad så foreldra får fred.Barn som er for små til å være ute alene er også for små til å sitte med en ipad. Og selvfølgelig gidder foreldre å være ute med barna sine. Vi går på fjelltur, vi drar i skogen vi henger rundt på lekeplasser osvIgjen: det du kommer med er fullstendig ubegrunnde påstander. Du har ikke sagt noe om hvorfor du tror det er slik barn har det. Og jeg som har barn og kjenner mange andre barnefamilier har virkelig ikke sett noen som oppdrar barna sine på den måten du beskriver her.Det kan selvfølgelig finnes noen. Men uengasjerte foreldre uten grensesettign er ikke et moderne fenomen som skyldes den tekonologiske utviklingen. Det er et sosialt problem som har helt andre årsaker enn en smarttelefon. Anonymkode: 6c123...556 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #49 Skrevet 6. november 2015 Jeg håper da virkelig ingen foreldre lar barna sitte en hel dag. Maks 30 minutter i strekk er regelen her i huset. Grensesetting er noe av det viktigste vi gjør som foreldre, ikke bare når det gjelder teknologi.Og hvordan lærer man at man kan kreve ting av at man har tilgang på ting? Og hvor kommer dette med merker inn? Har du en fiksering på ting med eple på? Jeg ser ikke den store forskjellen på iphone og andre smarttelefoner... Anonymkode: 6c123...556Det er bare de som av uvisse årsaker har kjøpt en smartphone av et annet merke som påstår at det ikke er forskjell på iphone og en hvilken som helst annen smartphone. En gang iphone - alltid iphone! Anonymkode: 337f7...863 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #50 Skrevet 6. november 2015 Det er bare de som av uvisse årsaker har kjøpt en smartphone av et annet merke som påstår at det ikke er forskjell på iphone og en hvilken som helst annen smartphone. En gang iphone - alltid iphone!Anonymkode: 337f7...863Det er forskjeller på alle telefoner. Men i forhold til dette med barns bruk og hvor stillesittende det blir, er du vel enig i at det ikke blir noen forskjell? Altså; digg iphonen din så mye du vil, men ikke dra det inn i en tråd hvor det ikke har noen relevans (ps. jeg har hatt smarttelefon av 5 ulike merker inkl iphone, og den er verken bedre eller dårligere enn de andre, bare mer overpriset) Anonymkode: 6c123...556
Cashbah Skrevet 6. november 2015 #51 Skrevet 6. november 2015 Det er ikke mobbingen som bekymrer meg så mye som latskapen til foreldrene disse dager. Hva har skjedd med friluftsliv? Tilbringe dagen med barna, istedefor å la elektronikk oppdra dem?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #52 Skrevet 6. november 2015 Det er ikke mobbingen som bekymrer meg så mye som latskapen til foreldrene disse dager. Hva har skjedd med friluftsliv? Tilbringe dagen med barna, istedefor å la elektronikk oppdra dem?Friluftsliv eksisterer i beste velgående.Om du kjenner til familier som "lar elektronikk" oppdra barna, så tar du kontakt med barnevernet. Dårlige foreldre har alltid eksisterte, de er ikke resultat av teknologis. Anonymkode: 6c123...556
Cashbah Skrevet 6. november 2015 #53 Skrevet 6. november 2015 Friluftsliv eksisterer i beste velgående.Om du kjenner til familier som "lar elektronikk" oppdra barna, så tar du kontakt med barnevernet. Dårlige foreldre har alltid eksisterte, de er ikke resultat av teknologis. Anonymkode: 6c123...556Jeg kan ikke ta kontakt med barnevernet når dette gjelder en stor del av befolkningen.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #54 Skrevet 6. november 2015 Jeg kan ikke ta kontakt med barnevernet når dette gjelder en stor del av befolkningen.Påstår du at en stor del av befolkningen "lar elektronikk oppdra barna"? I så fall; hva i alle dager baserer du denne merkelige påstanden på?Jeg har barn og er aktiv i speiderbevegelsen. Hva er ditt erfaringsgrunnlag? Anonymkode: 6c123...556
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #55 Skrevet 6. november 2015 Det er ikke mobbingen som bekymrer meg så mye som latskapen til foreldrene disse dager. Hva har skjedd med friluftsliv? Tilbringe dagen med barna, istedefor å la elektronikk oppdra dem?Dette synes jeg er et merkelig spørsmål, siden å tilbringe tid med barna er noe som har kommet de senere årene. For 20 år siden ble vi kastet ut for å leke alle mann, kvalitetstid var frokosten, middagen og nattaklem. Det er nå de senere årene at foreldre har begynt å stå på pinne for barna sine. Jeg hører om foreldre som sitter i timesvis på gulvet med barnet for å leke. Ingen hadde hatt tid til det for 20-30 år siden. Anonymkode: 5697e...80f
Gjest Piraten Skrevet 6. november 2015 #56 Skrevet 6. november 2015 Barn som er for små til å være ute alene er også for små til å sitte med en ipad. Og selvfølgelig gidder foreldre å være ute med barna sine. Vi går på fjelltur, vi drar i skogen vi henger rundt på lekeplasser osvIgjen: det du kommer med er fullstendig ubegrunnde påstander. Du har ikke sagt noe om hvorfor du tror det er slik barn har det. Og jeg som har barn og kjenner mange andre barnefamilier har virkelig ikke sett noen som oppdrar barna sine på den måten du beskriver her.Det kan selvfølgelig finnes noen. Men uengasjerte foreldre uten grensesettign er ikke et moderne fenomen som skyldes den tekonologiske utviklingen. Det er et sosialt problem som har helt andre årsaker enn en smarttelefon.Anonymkode: 6c123...556Barnehagebarn sitter med nettbrett i dag så nei de er ikke for små. Jeg har hørt flere som jobber med barn og har barn selv si at alt for mange foreldre er late. De vanene går så klart over til barna. Selv om de fleste klarer å sette grenser og være ute med barna sine i stedet for å la de sitte inne med nettbrett og smarttelefoner så er det alt for mange som velger motsatt for å få fred.
Cashbah Skrevet 6. november 2015 #57 Skrevet 6. november 2015 Påstår du at en stor del av befolkningen "lar elektronikk oppdra barna"? I så fall; hva i alle dager baserer du denne merkelige påstanden på?Jeg har barn og er aktiv i speiderbevegelsen. Hva er ditt erfaringsgrunnlag?Anonymkode: 6c123...556Altfor mye nettbrett, TV og mobilbruk når de er for små. For å ikke snakke om all TV-spillingen når de blir litt eldre.
Gjest Piraten Skrevet 6. november 2015 #58 Skrevet 6. november 2015 For 20 år siden lekte barna selv når foreldrene ikke hadde tid. Nettopp de ble kastet ut eller sett til å gjøre noe. Da var ikke elektronikken barnevakt. Da satt de ikke på rumpa i flere timer.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #59 Skrevet 6. november 2015 Barnehagebarn sitter med nettbrett i dag så nei de er ikke for små. Jeg har hørt flere som jobber med barn og har barn selv si at alt for mange foreldre er late. De vanene går så klart over til barna. Selv om de fleste klarer å sette grenser og være ute med barna sine i stedet for å la de sitte inne med nettbrett og smarttelefoner så er det alt for mange som velger motsatt for å få fred. Barnehagebarn er så mangt. De yngste er for små til å være ute alene og for små til å bruke ipad. De eldste er 6 år gamle nok til å bruke ipad (innen for begrensninger selvfølgeliig) og til å være ute alene.Bra at du forstår at de fleste klarer å sette begrensninger for barna sine. Jeg tror heldigvis det er svært få som ikke setter begrensninger, men jeg er enig i så lenge det er noe er det for mange. Men det har altså ikke noe med selve teknologien å gjøre, men med foreldrene. Anonymkode: 6c123...556
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #60 Skrevet 6. november 2015 Altfor mye nettbrett, TV og mobilbruk når de er for små. For å ikke snakke om all TV-spillingen når de blir litt eldre. Jeg skjønner at du TROR det er slik, men du begrunner ikke. Hva for deg til å tro at dette er et stort problem?Mine barn ser mindre på TV enn jeg gjorde som barn.... Og jeg og min mann er mye mer ute med dem enn hva våre foreldre var med oss. Anonymkode: 6c123...556
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå