Gå til innhold

Hva er galt med dere foreldre!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg er skikkelig irritert nå. Først og fremst, dette er IKKE rettet mot alle foreldre. Noen er såklart bedre enn andre på dette. Men for de som føler seg truffet, håper jeg endrer på noe.

Jeg vet godt at tiden har forandret seg mye bare de siste 10 årene, når det kommer til sosiale medier og bruk av mobiltelefon og nettbrett. Men virkelig, flertallet lar barn på 7 år og oppover ha iphoner og ipader. Det er delte meninger om dette er bra for barn eller ikke, men noe jeg synes foreldre bør tenke over er at det er EGOISME på høyt nivå. Jeg har en søster på 6 år(!!) som allerede har iphone, noe jeg selv mener er lite gjennomtenkt av foreldre. Tenk på alle foreldre som faktisk IKKE har råd til å kjøpe en dyr telefon eller det nyeste av teknologi til barna sine, og som sitter der med dårlig samvittighet fordi alle andre barn i klassen har smarttelefon. Foreldre er hovedårsaken til at barn føler seg utenfor og blir mobbet. Nettopp fordi noen har mer enn andre, og ikke alle barn har mulighet til å følge den sinnsyke strømmen om at alle skal ha materalistiske duppeditter. En nokia eller samsung telefon er mer enn bra nok for å få kontakt med barnet ditt.

Jeg håper virkelig at ting har forandret seg den dagen jeg får barn. Dere foreldre som føler dere truffet, bør tenke dere om.

Anonymkode: f4178...fbf

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis barnet føler seg utenfor fordi alle andre har, er det faktisk ikke telefonen eller ipaden som er problemet. Noen har mindre penger eller andre prioriteringer, og slik er dessverre verden. Hvis ikke det er snakk om en iphone er det alltids noe annet det gjenspeiles i. Jeg tror ikke man løser problemet ved å ikke kjøpe en smartphone til barnet, det blir bare tydeligere på andre områder uansett.

Smartphone i seg selv er dessuten et vidt begrep, og gamle el. brukte modeller er ikke særlig dyrere enn andre telefonalternativer, så det løser man hvis man vil.

Edit: Nå er vesla vår bare 2, så hun har ikke telefon. Men det får hun en eller annen gang, og da kommer jeg ikke til å kjøpe en dårlig modell for å spare andre barn for misunnelse el. Men jeg kommer til å ha regler i forhold til bruk.

Endret av TrickyCicci
  • Liker 3
Skrevet

Kjenner jeg er skikkelig irritert nå. Først og fremst, dette er IKKE rettet mot alle foreldre. Noen er såklart bedre enn andre på dette. Men for de som føler seg truffet, håper jeg endrer på noe.

Jeg vet godt at tiden har forandret seg mye bare de siste 10 årene, når det kommer til sosiale medier og bruk av mobiltelefon og nettbrett. Men virkelig, flertallet lar barn på 7 år og oppover ha iphoner og ipader. Det er delte meninger om dette er bra for barn eller ikke, men noe jeg synes foreldre bør tenke over er at det er EGOISME på høyt nivå. Jeg har en søster på 6 år(!!) som allerede har iphone, noe jeg selv mener er lite gjennomtenkt av foreldre. Tenk på alle foreldre som faktisk IKKE har råd til å kjøpe en dyr telefon eller det nyeste av teknologi til barna sine, og som sitter der med dårlig samvittighet fordi alle andre barn i klassen har smarttelefon. Foreldre er hovedårsaken til at barn føler seg utenfor og blir mobbet. Nettopp fordi noen har mer enn andre, og ikke alle barn har mulighet til å følge den sinnsyke strømmen om at alle skal ha materalistiske duppeditter. En nokia eller samsung telefon er mer enn bra nok for å få kontakt med barnet ditt.

Jeg håper virkelig at ting har forandret seg den dagen jeg får barn. Dere foreldre som føler dere truffet, bør tenke dere om.

Er det smarttelefoner i seg selv du er irritert over, eller er det det at noen har mer enn andre?

Om det er det siste, så er jo det en virkelighet barna må forholde seg til på så mange måter. Og jeg tror ikke det å være den som har alt nødvendigvis er det beste i oppveksten. Det å lære seg å leve med at man ikke kan få alt, og at noen har ting en selv kunne tenke seg å ha, er en viktig ting å lære seg for å takle voksenlivet.

Og så over til dette med mobiler og ipad. Er du sikker på at alle disse barna har en egen? Jeg tror mange bruker familiens ipad f.eks. Og at noen familier har ipad og andre kanskje ikke, blir vel ikke så veldig forskjellig fra alt annet noen familier har og andre ikke? Noen har bil, noen har hytte, noen drar på dyre ferier, noen har dyre klær, noen har stort hus osv.

Selv vokste jeg opp i en familie med dårlig råd. Vi var de eneste i min barneskoleklasse som ikke hadde videospiller. Syntes jeg det var dumt? Absolutt! Tok jeg noen skade av det eller ble mobbet for det? Nei. 

Og så skriver du at en Samsung er ok, mens en iphone ikke er like lurt å gi barna? Hvorfor det? Jeg har selv en billig mobil (likevel smarttelefon), og jeg kan ikke se at det gjør meg til et bedre menneske (?) Og man kan jo gjøre akkurat de samme tingene med en smarttelefon, uavhengig av merket.

Jeg sliter litt med å få tak i hva du mener foreldre bør gjøre, hva som er ok og ikke, og ikke minst hovrfor.

• Liker 7
Skrevet

Nei vet du hva.

Du startet opp med noe som kunne ha vært litt meningsfylt, som at barn heller burde aktiviseres enn å bli plassert foran en skjerm.

Men vet du hva. Hva andre foreldre har råd til / vil kjøpe til sitt barn er ikke mitt problem. Jeg kommer ikke til å nekte mitt barn noe som helst fordi de andre barna ikke har råd til det. Når jeg var liten var det også dette med telefoner, selv om det var Nokia uten fargeskjerm så var det fremdeles noen som ikke hadde det, mens andre hadde det. Det var Gameboy og Nintendo, og masse forskjellige spill. Det var sommerferier til syden og det var familier som hadde egen hytte.

Jeg hadde Nintendo, men ønsket meg en PlayStation for "alle andre hadde det". Jeg fikk det ikke, og jeg lærte meg å leve med det.

Vi kan ikke begynne å nekte hverandre å eie ting fordi alle ikke har råd. Hvordan skal det bli når disse barna vokser opp og det er "urettferdig" at noen har finere hus? Eller kommer inn på bedre studier? Nei, en god forelder klarer å nekte barna sine noen goder, og barn har godt av det, selv om "alle andre har det".

Hvis det er et problem at barnet føler seg utenfor så er det vel noe å ta opp med skolen? Får barn helt ned i 6 års alderen virkelig lov å dra med seg duppedingser til flere tusen kroner på skolen? Jeg ville aldri ha latt barnet mitt gjøre det, for jeg hadde vært redd det skulle blitt ødelagt eller stjålet. Og dessuten trenger de vel ikke dette på skolen, men INGEN kan nekte foreldre å kjøpe det til barna sine.

Det er du som det virker som at det er noe galt med som ikke skjønner dette. Det vil alltid være urettferdighet, også blant barn. Foreldre som ikke klarer å lære barna om dette sånn at det skal bli et så stort spetakkel ut av det, syntes ikke jeg gjør en god nok jobb. Samme gjelder på andre siden at foreldre må lære barna å være inkluderende og ikke mobbe.

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn fikk iphone til julegave ifjor. Hun var siste i klassen som fikk smarttelefon, da vi ikke har hatt råd tidligere, ei heller har hun fått lov. Til jul kjøpte jeg da en brukt, gammel iphone 4. 

En annen i klassen hadde også fått iphone til jul. Den aller nyeste, iphone 6. I tillegg til en ny ipad air, og diverse andre dyre saker. 

Trenger jeg å fortelle hvem som var gladest av de to? 

Innlegget ditt har ikke annet innhold enn at du er sjalu på lillesøster som får ting du ikke fikk. Dessverre. 

Anonymkode: 5697e...80f

• Liker 8
Skrevet

Mitt barn fikk iphone til julegave ifjor. Hun var siste i klassen som fikk smarttelefon, da vi ikke har hatt råd tidligere, ei heller har hun fått lov. Til jul kjøpte jeg da en brukt, gammel iphone 4. 

En annen i klassen hadde også fått iphone til jul. Den aller nyeste, iphone 6. I tillegg til en ny ipad air, og diverse andre dyre saker. 

Trenger jeg å fortelle hvem som var gladest av de to? 

Innlegget ditt har ikke annet innhold enn at du er sjalu på lillesøster som får ting du ikke fikk. Dessverre. 

Anonymkode: 5697e...80f

Dette har ingen verdens ting med at jeg er sjalu på min lillesøster på 6 år. Jeg er 20, og har null interesse av å være bitter fordi jeg ikke hadde en iphone i en alder av 6 år. Poenget mitt er at foreldre på en inndirekte måte er med på å påvirke at barn føler seg urettferdig behandlet. Det er helt ok at barn skal lære seg at man ikke kan få alt man vil her i verden, og at verden er urettferdig. Men dette er i en helt annen sammenheng. Jeg forstår ikke hvorfor ett barn på 6 år skal ha en smarttelefonen, både fordi det ikke er SUNT og har heller ingen positiv påvirkning på andre barn som kanskje ikke får lov eller har mulighet til å få det pga foreldrenes økonomi. Foreldre må jo føle ett enormt press på å gi barna sine dyre duppedingser, fordi ¨alle¨ har det. Dette er synd for både barna og foreldrene.

TS

• Liker 1
Skrevet

Dette har ingen verdens ting med at jeg er sjalu på min lillesøster på 6 år. Jeg er 20, og har null interesse av å være bitter fordi jeg ikke hadde en iphone i en alder av 6 år. Poenget mitt er at foreldre på en inndirekte måte er med på å påvirke at barn føler seg urettferdig behandlet. Det er helt ok at barn skal lære seg at man ikke kan få alt man vil her i verden, og at verden er urettferdig. Men dette er i en helt annen sammenheng. Jeg forstår ikke hvorfor ett barn på 6 år skal ha en smarttelefonen, både fordi det ikke er SUNT og har heller ingen positiv påvirkning på andre barn som kanskje ikke får lov eller har mulighet til å få det pga foreldrenes økonomi. Foreldre må jo føle ett enormt press på å gi barna sine dyre duppedingser, fordi ¨alle¨ har det. Dette er synd for både barna og foreldrene.

TS

Ja, det er mye press på å ha ting som andre har og passe inn. Det må man uansett lære barna å motstå. Man lærer dem ingeting med å begynne å legge seg opp i hva andre familier har. Det har man ingen kontroll over, verken som voksen eller barn.

Og hva er det med akkurat smarttelefoner som er verre enn andre ting som noen har og andre ikke har? De skal jo uansett ikke bruke disse telefonene på skolen. 

Jeg er enig i at det ikke er sunt å sitte forann skjermer for mye, enten det er TV, PC, nettbrett eller smarttelefon. Derfor må vi gi barna gode holdninger og sørge for at de er ute og er aktive. Begrense skjermtid er noe de fleste foreldre er opptatt av. 

Men om det er en egen smarttelefon eller famliiens ipad man sittte med, ser jeg ikke helt den store forskjellen på. 

Og du var jo positiv til at et barn kan ha en telefon, så man kan få tak i dem. Og det mange barn har er jo nettopp foreldrenes gamle telefon, altså som oftest en smarttelefon.

• Liker 2
Skrevet

Verden er urettferdig og sånn er det bare. Det vil ALLTID være noen som har noe ikke andre har.

Jeg kommer aldri til å nekte mitt barn en iphone fordi kompisen ikke har råd til en. Ei heller kommer jeg til å slutte å reise på turer med de hvert år fordi kompisen ikke har råd til det.

Veldig mange som klager på at de ikke har råd til slike ting, ville hatt det hvis de prioriterte det. Foreldre som drar ut på byen å fester 1 til 2 ganger I mnd for deretter å klage på at de ikke har råd til diverse ting synes jeg ikke synd på.

Jeg ser ikke noe problem med at unger har teknologiske duppeditter så lenge man passer på at de er aktive I tillegg.

Generasjonene som kommer etter oss vil ALLTID ha ting vi selv ikke hadde. Slik har det vært siden tidenes morgen. Og det vil nok forbli slik I all fremtid pga utvikling.

Skrevet

Jeg tror forresten barna er langt mindre opptatt av dettte enn du tror TS. Jeg har et skolebarn  som ikke har mobil. Det er noen i klassen hans som har, og noen som ikke har. Men det er ikke noe han snakker om, og det er ikke mobil han ønsker seg til jul. 

Vi har liggende en gammel telefon (hans fars gamle samsung smarttelefon), som han skal få når vi mener tiden er inne, men foreløpig har han altså ikke uttrykt noe ønske om å eie sin egen telefon.

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Datteren min på 7 har spurt om å få en telefon, den vil hun ha til å spille på. Vi henviser til den gamle DS'en hun har arvet. Ellers ser hun på NRK-super på vår ipad av og til. Hun sier "noen" på skolen har mobil, og kan oppgi to (i tre parallell-klasser). Sikkert mange flere som har en gammel mobil, men de har ikke lov til å ha dem med på skolen, så hva skal de med dem?

Hun vil få en telefon når hun trenger den til å ringe med, men hvorfor skal det irritere deg om vi gir henne en iphone eller en samsung? Om de andre barna har ipadder og iphoner selv, plager det ikke mitt barn nevneverdig.

Anonymkode: 7220d...097

Skrevet

Jeg blåser en lang f*** i om alle de andre har iphoner og ipader. Ja, de må gjerne ha badebasseng og motoriserte sparkesykler og Christian Dior skolesekker og en BMW i garasjen klar til 18-årsdagen om de har lyst på det. Vi kjøper det VI synes er viktig, nødvendig og kjekt og som vi kan / ønsker å prioritere økonomisk. Vi lærer ungene at vi har det fint uavhengig av hva slags duppeditter vi har som alle andre har. Vi har alle forskjellige økonomiske prioriteringer. Vi har sikkert kule duppeditter som han kule med ipaden og iphonen og Michael Kors-jakken ikke får. Det er nok mange på skolen som har "luksusting", men vi har aldri opplevd at disse "heldige" barna har vært stygg med de som ikke har de samme tingene.

Anonymkode: 2c267...43c

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg leser bare innlegget ditt som moralsk panikk og teknologivegring.

Skrevet

Man ønsker jo sosial utjevning sett i større perspektiver som at alle skal inviteres i bursdag etc. 

Men på hjemmebarne får man gjøre som man vil. Skal ikke folk få reise til syden eller slalombakken heller da?

Tåpelig.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Ulikhet kommer alltid til å finnes, både blant barn og voksne. Og det er helt uten sammenheng med telefoner. Hvorfor henger du deg sånn opp i telefoner??

Jeg vokste opp på 80-tallet, og vi hadde ikke videospiller. "Alle andre" hadde det, men min far nektet. Skikkelig urettferdig, altså!

Men vi hadde vel andre ting som andre ikke hadde. Jeg hadde mange Barbie-dukker for eksempel, og ble kalt "bortskjemt" av mine venninner som hadde videospiller.

Min beste venninnes familie hadde båt, mens min familie dro til Frankrike på ferie. Begge var misunnelige på hverandre for det.

Det kommer alltid til å være slik at man ønsker seg ting man ikke kan få. Det må faktisk barn lære seg å leve med, for det gjelder like mye i voksenlivet. Ingen kan få alt, så en av oppgavene som forelder er å forklare barna litt om prioriteringer og valg. Og - selvsagt -  at mobbing av andre eller hovering om sine egne eiendeler overhode ikke er akseptert.

Skrevet

Det blir egentlig bare dummere jo mer jeg tenkter på det.

Da lillebroren min ble storebror på barneskolen, endte det med kjempekrangel mellom han og bestevennen, siden han også hadde lyst på et yngre søsken. Jeg skjønner at det var sårt for kompisen, men man kan ikke akkurat bli sinte på folk som velger å få flere barn av den grunn. De ble forøvrig venner og kom over det.

Anonymkode: f32d8...ee9

Skrevet

Jeg syns det er verre med de foreldre som mener at absolutt alt skal være likt. Joda, man skal prøve å være så rettferdig som mulig, men på visse områder må barn lære at det fins forskjell. Jeg vet om en jente på 7 år som aldri får lov til å spise godteri hjemme, mens resten av vennene hennes får. Dette syns jo hun er urettferdig, men hun har jo lært at det er sånt de gjør i hennes familie.

Jeg har møtt barn som hele livet har opplevd at alt skal være rettferdig, som ikke forstår at en må behandle folk ulikt. Det skaper problemer. En kan ikke bare fjerne forskjellene for en periode og la barna leve i et vakuum i grunnskole-alder. Det er sunt for barn å kjenne på vonde følelser. Selv vokste jeg opp med foreldre som bare ga meg ting jeg trengte. Alle andre fløy rundt med dyre klær og dingsebomser. Men dette lærte foreldrene mine meg opp i å takle og forstå, og heller fokusere på andre ting. gjett om det var kjipt, men det er jo (dessverre?) sånn at barndommen er grunnlaget for hvordan vi kommer til å ha det/være som voksne og da må vi ha blitt litt hardhudet. Det er jo ikke rart det er så mye prat om deprimerte ungdommer, de vet ikke hvordan man takler vonde følelser.

Anonymkode: cd6f1...95b

Skrevet

Jeg er enig i at iphon/pc/ipad er alt for mye brukt hos barn. Jeg leste en artikkel i går, husker ikke hvor, om at barn/unge foretrekker å være hjemme på iphone/pc/ipad istedenfor å være med venner! Synes det er ganske drøyt! Det er viktig at barn og unge får utviklet kommunikasjonsferdigheter og opprettholdt den sosiale kontakten. Joda, nettbrett o.l. kan brukes sosialt, men det vil aldri bli på samme måte som å være med venner face to face. 

Det at det kan bli mobbing pga noen ikke har råd til iphone, ikke får lov å ha det osv er jeg litt uenig i. Jeg har ikke hørt om noen som blir mobbet pga det, men det kan selvfølgelig hende det skjer. Jeg vil kanskje tro at personer uten iphone/ipad føler mer et slags press på å skaffe seg et/føler seg "utenfor" enn at de direkte blir mobbet. 
Det optimale ville vel vært om alle hadde hatt like ting...Men slik er det ikke. Innimellom må en bare lære seg at man ikke kan få alt og at ikke alle har muligheten økonomisk til å skaffe seg alt en ønsker. Sikkert kjedelig å ikke kunne ha samme iphone som "resten", men det er mulig å kjøpe eldre iphonemodeller som kan være billigere eller billigere smarttelefon. Stort sett har de fleste smarttelefonene like funksjoner. 
Jeg måtte selv ha en vanlig mobil en god stund før jeg fikk smarttelefon. Jeg følte "alle andre" fikk smarttelefon med en gang markedet reklamerte for det og ble irritert og skuffet over å ikke få en slik selv. Men når jeg endelig fikk så var det stas den første uken, men så var det ikke noe særlig spesielt likevel. Stort sett går en ikke glipp av noe. Samme gjelder andre ting i barndommen jeg følte jeg "fikk" senere enn venner. 

Skrevet

Problemet er de barna som mener at de som ikke har det samme, eller en mobil til "mindre verdi", er mindre verdt. - De barna har blir oppdratt feil.

Barn som hyler og griner fordi deres samsung galaxy s4 ikke er bra nok, når Ola har s6. - De barna har blitt oppdratt feil. 

Barn bør blir lært at man trenger ikke å ha det samme som de andre. Og at de som har mindre enn deg, er ikke dårligere mennesker enn deg, de er heller ikke mindre verdt. Og motsatt! Bare fordi DU har den nyeste iphonen, ipad og mac, så er ikke du noe bedre enn andre. 

DET er feilen.
Det å gi et barn en smarttelefon er opp til vær enkelt. Det å gi barna merkeklær, er opp til vær enkelt. Det er hva barna blir lært opp til å mene og tenke om de rundt seg, det er der mange gjør feil, ofte uten å tenke over det selv! Det å sitte å prate dritt om moren til Kari fordi hun har klær fra cubus, foran barna, det gjør noe med barna! 

Jepp. Misunnelse er en elendig egenskap. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Rotemor skrev (På 3.11.2015 den 20.51):

Jepp. Misunnelse er en elendig egenskap. 

.

Endret av Nasse Nøff ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...