Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Vi samsover også. Vi sliter med selve legginga om kvelden, ho blir alltid lys våken og skrikete uansett om vi legger henne tidlig eller sent, selv om jeg legger meg sammen med henne og hun får både pupp og flaske når vi legger oss i senga. Holder stort sett på 1-2 timer hver kveld😑 men når ho først sovner sover ho 3-4t før ho våkner og vil ha puppen, og så sovner hun raskt igjen. Så om vi bare får litt mer dreisen på selve legginga så blir nettene veldig greie😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg har skrevet før kjemper Mini mot søvnen på dagtid, men når han først vil sove sovner han uten problemer i egen seng. Han sovner uten problemer på kvelden og etter nattamming. Er litt bortskjemt med nok en sovebaby, selv om han her er mindre villig til å sove på dagtid enn storesøster. Han babler mye og smiler, han er stort sett fornøyd. 

Vi har måttet gå over til størrelse 62 i bodyer, resten av klærne er fremdeles i størrelse 56, men det begynner å bli litt smått. Han har fått valker og er nå en lubben liten gutt. Storesøster var likedan da hu var like gammel, så jeg har visst fløte i brystene.

Fikk tilstoppet melkegang her om dagen, våknet opp av at ene brystet brant. Gjorde vondt å amme og jeg frøs selv om jeg lå under dyna. Var utslitt dagen etter, siden jeg ikke fikk sove. Heldigvis tok mannen fri slik at jeg fikk slappet av. :sjenert:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte han med 56 i forrige uke tror jeg. Nå må vi ha 62 i pysj og enkelte andre ting passer straks. Synes det er så forskjell på samme str .. til og med innen samme merke og butikk. Skikkelig frustrerende altså :( Liker forøvrig best newbie og kan men elsker polarn o pyret! Litt for dyrt nå i starten da.. 

Kjipt med tette melkeganger @Emiliania :) Bra det går over. Her har jeg ett bryst som er litt ømt hele tiden uten noen åpenbar grunn. Til og med når det er tømt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. september 2016 at 9.44, LilleMy1989 skrev:

Kan godt se for meg at ting blir annerledes med en fra før. Her er jeg fortsatt i en boble. Det vil si at jeg gjør det som passer meg når det passer meg, selvsagt avhengig av han. Men det må jo være utrolig kos med et storesøsken! Å se de sammen, kose og være stolt :jepp: 

Det siste du skriver der er faktisk utrolig herlig, selv om jeg hadde tenkt at når storesøster akkurat har fylt to år, og lillebror er en "kjedelig" baby og ikke kan lekes med, så ville det ta en stund. Men hun er supersøt med ham, koser, kysser, trøster, vil holde ham. Han er det første hun nevner når hun våkner om morgenen, og omtaler ham som "min baby" og "lillebror" til alle som gidder høre. Og her om dagen sa hun for første gang "Jeg er så glad i lillebror". Det har hun hittil ikke sagt om sin mamma og pappa 😂. 

Så det er altså utrolig koselig og givende å se de sammen, selv så tidlig. Men for all del - det er slitsomt og kaotisk med to såpass tette, og jeg har ingen illusjon om at de forblir perlevenner til enhver tid. Men utrolig herlig for mammahjertet å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sideseng på min side. Det fungerer fint :) Når A først sovner om kvelden (alt fra kl 19.30-24) legger vi henne over og krysser fingrene. Noen ganger våkner hun og skravler i vei, men er hun trøtt så sovner hun. Det er ikke mulig å legge henne og gå ifra om kvelden, hun må være der vi er. Men jeg regner med at vi får til det om noen måneder, så det gjør ikke noe. Jeg kan godt se film om kvelden med baby sovende på skuldra, eller prøve å legge meg klokka halv ti og bli skuffa over partyfaktoren og tre måltider til før det endelig blir natta. 

Enig i at det er stor forskjell på størrelsene i de ulike merkene! Vi bruker 56, men noe er for stort ennå og mye er for bredt. Det frustrerer meg også at det er vanskelig å få tak i noe langermet i bomull som ikke er body eller strikkegenser i 56, vanlige gensere starter visst i 62 eller 68. Strikkegensere er upraktiske og sklir opp, og jeg vil ha på noe over bodyen. Det blir fort kaldt å være en nesten 2 måneder gammel baby som vil sprelle på gulvet og være sin egen person... Har funnet noe, men ikke helt slik som jeg var på jakt etter. HM er best på sånt, synes jeg, mens jeg synes Newbie er finest... 

Håper du er bra igjen nå, @Emiliania!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere startet å gi D-dråper igjen @Sisti? Etter å ha lest innlegget ditt har jeg ikke gitt han dråpene i går eller i dag og jeg synes jeg merker en viss forskjell. Det er jo viktig at de får i seg D-vitamin, så jeg må jo gi det, men lurer på å gi han en lavere dose nå og gradvis trappe opp til 5 :klo: Noen som har noen tips/formening om dette?

Nattesøvnen er veldig varierende her. Første strekket på ca 3.5 time kan han sove for seg selv mellom oss i nestet om han har blitt mett nok slik at han er i melkekoma. Etter å ha våknet og fått mat ender han ofte på armen for da roer han seg. Om jeg legger han for seg selv ligger han ofte og kaver og hyperventilerer. Ikke så lett å inne roen alene...

Her bruker vi 50/56. Det er varierene størrelser i butikkene altså. Lindex bodyene passer enda, mens H&M nå blir litt stramme å lukke nederst. Og sistnevnte er så dårlig kvalitet i stoffet at knappene og stoffet går fra hverandre om man drar litt i dem :dry: Her har jeg en lang og slank baby og derfor passer heller ikke alle buksene vi har så godt rundt livet. Jeg er veldig fornøyd med bomullsbuksene med fot fra H&M og noen joggebukser derfra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi gir D-dråper igjen nå, han strevde med magen også de dagene uten, så det hadde nok ikke noe med dem å gjøre for vår del. Kan være lurt å prøve å trappe opp ja, det ville hvertfall jeg prøvd. 

Vi har en liten tjukkas, så vi er nå på 62, og i pysjer bruker han 68... Han er 6 uker. :ler: Men vi tørketromler jo alt, så mye har krympet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sisti skrev:

Ja vi gir D-dråper igjen nå, han strevde med magen også de dagene uten, så det hadde nok ikke noe med dem å gjøre for vår del. Kan være lurt å prøve å trappe opp ja, det ville hvertfall jeg prøvd. 

Vi har en liten tjukkas, så vi er nå på 62, og i pysjer bruker han 68... Han er 6 uker. :ler: Men vi tørketromler jo alt, så mye har krympet litt. 

Herlig! Han høres skikkelig gossen ut :nigo:

Det er så mange faktorer som spiller inn så det er jo virkelig ikke godt å si! Kan jo være noe jeg har spist/ikke spist også. Jeg merker jeg blir litt sprø og ser frem til at tremånederskneika snart er overstått hva magen angår :bond:Vi har for øvrig hatt meget god effekt av kiropraktor. Jeg som er så skeptisk må si jeg ble passe overrasket over baby A før og etter. Samme dag sov han på siden som ikke var favorittsiden uten problem, slapp masse luft og våknet bare for å spise. Hun mente også at den stive nakken også førte til stiv kjeve og derfor også dårlig sugeteknikk. Vi skal tilbake, så er veldig spent på om vi snart skal kunne klare å amme normalt. I går ammet vi nesten bare uten skjold på det ene brystet 1 gang. Det er også rekord :nigo: Han nektet å die på et uten skjold resten av dagen da, men én gang er bedre enn ingen ;)

Vi vasker alt på 60 og tørketromler det, så det er nok derfor noe av det har krympet en del. Er vel ikke all bomullen som er av like bra kvalitet :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-dråper har ikke gitt magevondt her :) ikke smaker de noe heller (smakte selv), det lover bra. Kommer ikke til å gå tilbake til tran! 

Trommelen krymper det meste, ja... Men alt går jo i trommelen, så da har det ikke så mye å si hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at kiropraktor har gjort noe nytte for dere, @Sjela! :hoppe: fantastisk at ammingen også går bedre. Kjedelig at dere plages sånn med magen da, her er det bare noe som skjer sporadisk. Plutselig er det over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne at D-vitamindråpene ikke gir noe magevondt her heller.

Ulempen med å ha en baby som er superblid og pratesjuk kl 6 om morgenen er at det da bare er å stå opp, umulig å sove igjennom pludringen og dynesparkingen hans. Nå, litt over en time senere, sover han søtt igjen og jeg sitter og gjesper, men får ikke sove igjen. Vi er litt usynkroniserte :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Sjela skrev:

Takk @Sisti:) Hjalp kiropraktor for dere?

Nei... :( men er glad jeg har gjort det, kiropraktoren var veldig flink og kunne mye om ammeproblematikk. Eneste som KANSKJE kan hjelpe nå er å klippe tungebåndet ytterligere, men det må gjøres av spesialist. Har time på onsdag (i Oslo, vi bor på annen kant av landet) hos en som kommer helt fra London, men vurderer å avlyse, for klippet vil gjøre vondt og kan gro igjen senere. Er så sykt usikker. Tungebåndet kan jo gi andre problemer enn ifht amming. Amminga gir jeg litt blaffen i nå, holder ut så lenge jeg kan og så får det være godt nok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Sisti skrev:

Nei... :( men er glad jeg har gjort det, kiropraktoren var veldig flink og kunne mye om ammeproblematikk. Eneste som KANSKJE kan hjelpe nå er å klippe tungebåndet ytterligere, men det må gjøres av spesialist. Har time på onsdag (i Oslo, vi bor på annen kant av landet) hos en som kommer helt fra London, men vurderer å avlyse, for klippet vil gjøre vondt og kan gro igjen senere. Er så sykt usikker. Tungebåndet kan jo gi andre problemer enn ifht amming. Amminga gir jeg litt blaffen i nå, holder ut så lenge jeg kan og så får det være godt nok! 

Så dumt at det ikke fungerte :( Men for et dilemma. Skjønner godt du er usikker.... om  det kun er for ammingen og ikke vil påvirke språket hans når han blir eldre ville jeg kanskje ha droppet det i og med man ikke helt vet om man kan få andre utfordringer som et resultat av klippingen. Du er en flink mor som gjør ditt beste. Går det ikke, så går det ikke. Amming er ikke like enkelt for alle :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sjela skrev:

@Sisti

(får ikke fjernet quote) 

Det er jo nettopp fordi det kaaanskje kan påvirke språk etc jeg er så usikker. Men vi har jo klippet det verste, og vanlige leger mener jo det ser fint ut, det er bare disse sære spesialistene som det finnes en 4-5 av i landet som mener det fortsatt er stramt. Det er nok mange barn med den type tungebånd som aldri har blitt undersøkt og derfor ikke vet at de har stramt tungebånd, for tungebåndet ser egentlig normalt ut i mine øyne. Hadde jeg ikke kontaktet ammehjelp hadde jeg aldri fått vite at det er litt stramt fortsatt... :P

Smertene er hvertfall til å holde ut nå, så hvis det ikke blir verre skal jeg kunne amme en stund til. Kan hende jeg mister melka etter hvert pga feil sugetak, men da får mme gjøre nytta tenker jeg. Foreløpig er han jo tjukk og god... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sisti skrev:

(får ikke fjernet quote) 

Det er jo nettopp fordi det kaaanskje kan påvirke språk etc jeg er så usikker. Men vi har jo klippet det verste, og vanlige leger mener jo det ser fint ut, det er bare disse sære spesialistene som det finnes en 4-5 av i landet som mener det fortsatt er stramt. Det er nok mange barn med den type tungebånd som aldri har blitt undersøkt og derfor ikke vet at de har stramt tungebånd, for tungebåndet ser egentlig normalt ut i mine øyne. Hadde jeg ikke kontaktet ammehjelp hadde jeg aldri fått vite at det er litt stramt fortsatt... :P

Smertene er hvertfall til å holde ut nå, så hvis det ikke blir verre skal jeg kunne amme en stund til. Kan hende jeg mister melka etter hvert pga feil sugetak, men da får mme gjøre nytta tenker jeg. Foreløpig er han jo tjukk og god... :ler:

Skjønner godt at det er et vanskelig valg å ta😕 gå for magefølelsen din. Hvis du tror det er mer belastning enn hjelp så avbestiller du. Ei venninne av meg klippet tungebåndet i 5.klasse faktisk. Hun hadde ikke noe problem med språket fordet, måtte bare klippe det fordi legen mente det var lurt (regner med foreldrene fikk en bedre begrunnelse)

Er det noen av dere som gir multivitaminer? I så fall, hvilken type? På sykehuset fikk vi beskjed om å gi veslemor sanasol fordi ho er prematur. Har gitt henne det siden hun var en uke gammel, men så reagerer plutselig helsesøster veldig på det i dag, og sier at det er jo biovit man skal gi, for sanasol inneholder sitrus😲 Jeg har ikke tenkt tanken en gang siden det ble anbefalt på sykehuset! Nå håper vi at det kanskje kan være grunnen til magetrøbbelet, og at det vil roe seg nå når vi bytter. *krysser fingre og tær*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 5. september 2016 at 9.05, Sisti skrev:

Da har vi nok time samme sted i morgen, kanskje vi ses? 😉 Her legger han også rikelig på seg, men merker at sugetaket ikke er helt bra, og det gjør iblant litt vondt for meg, og merker forskjell fra søsteren. Ser vel litt stramt ut også. Skal høre hva eksperten sier i alle fall, men klipper ikke for enhver pris - selv om det visstnok er lav risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Glitnir skrev:

Da har vi nok time samme sted i morgen, kanskje vi ses? 😉 Her legger han også rikelig på seg, men merker at sugetaket ikke er helt bra, og det gjør iblant litt vondt for meg, og merker forskjell fra søsteren. Ser vel litt stramt ut også. Skal høre hva eksperten sier i alle fall, men klipper ikke for enhver pris - selv om det visstnok er lav risiko. 

Jeg har byttet til Bergen nå, så drar dit i stedet i morgen! Så slipper vi fly. 

Ja det er jo lav risiko, men jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre de tøyeøvelsene, virker som de kan være plagsomme. Håper vi får en klar anbefaling fra legen hvertfall, det verste er hvis det er i grenseland. Lykke til i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sisti skrev:

Jeg har byttet til Bergen nå, så drar dit i stedet i morgen! Så slipper vi fly. 

Ja det er jo lav risiko, men jeg har virkelig ikke lyst til å gjøre de tøyeøvelsene, virker som de kan være plagsomme. Håper vi får en klar anbefaling fra legen hvertfall, det verste er hvis det er i grenseland. Lykke til i morgen! 

Takk det samme! Jeg gruer meg også evt mest til de øvelsene. Høres innmari kjipt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Surriball og @LilleMy1989: Jeg ble bedre ganske så kjapt, tok vel et døgn eller noe. Hjalp veldig å amme. :jepp: 

Jeg leser når jeg er her inne, men merker at det er lite tid til annet enn å amme, være mamma og å rydde. :fnise: Her er det sommertendenser, varmt vær og sol, og det takler mini litt dårlig. De dagene det har vært litt kjøligere har han sovet uten problemer og ikke ammet så kontinuerlig som de dagene det er nesten 30 grader. Mange har sagt at det kanskje er magevondt, jeg og mannen tror rett og slett at mini er tørst siden han svetter så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...