Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Er alltid øm hvis de er ganske fulle ja. Hatt tette melkeganger en gang, da var det ømt etter mini hadde tømt det også. Oppdaget det heldigvis så tidlig at det bare tok et par amminger å bli kvitt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påbegynnende tette melkeganger føles sånn at brystet er ømt selv etter det er tømt, @LilleMy1989 Hadde det /påbegynnende betennelse. Hjalp å legge han til bare det brystet hele tiden så det ble tømt ofte, massere det i dusjen og varme omslag. Vil også anbefale ullinnlegg i bh-en og passe på trekken. De dagene i starten hvor jeg hadde feber og var dårlig var virkelig ikke noe særlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sisti skrev:

Er alltid øm hvis de er ganske fulle ja. Hatt tette melkeganger en gang, da var det ømt etter mini hadde tømt det også. Oppdaget det heldigvis så tidlig at det bare tok et par amminger å bli kvitt det. 

Bra du oppdaget det så fort :jepp: 

2 timer siden, Sjela skrev:

Påbegynnende tette melkeganger føles sånn at brystet er ømt selv etter det er tømt, @LilleMy1989 Hadde det /påbegynnende betennelse. Hjalp å legge han til bare det brystet hele tiden så det ble tømt ofte, massere det i dusjen og varme omslag. Vil også anbefale ullinnlegg i bh-en og passe på trekken. De dagene i starten hvor jeg hadde feber og var dårlig var virkelig ikke noe særlig....

De er småømme hele tiden. Kjenner det hvis jeg trykker på de... Tror nok ikke det er noe egentlig, ganske kraftig utdrivning, litt for mye for Lillemann dessverre. 

Det høres ikke godt ut altså :( Bra du ble kvitt det! Satser på det holder seg borte. 

Jeg er blitt flinkere til å passe på å ikke være bar over brystene. Bruker som regel ammesinglet og må ha noe over :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Ok, that's it! Nå har jeg fått nok av tranlukten overalt - fra og med i dag blir det D-vitamindråper :dry:

Sitter nå og ser igjennom klærne i str 62, for 56 blir straks for lite, ser jeg. Men hjelpes så forskjellige størrelsene er! Han kan allerede bruke bodyer fra H&M i 62, men de fra Lindex svømmer han i. Mens det bare er flaks at jeg prøvde på ham klærne fra Petit Bateu i 60 - de passer akkurat.. Ikke lett å holde oversikten når størrelsene er så forskjellige :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anubiel skrev:

Ok, that's it! Nå har jeg fått nok av tranlukten overalt - fra og med i dag blir det D-vitamindråper :dry:

Sitter nå og ser igjennom klærne i str 62, for 56 blir straks for lite, ser jeg. Men hjelpes så forskjellige størrelsene er! Han kan allerede bruke bodyer fra H&M i 62, men de fra Lindex svømmer han i. Mens det bare er flaks at jeg prøvde på ham klærne fra Petit Bateu i 60 - de passer akkurat.. Ikke lett å holde oversikten når størrelsene er så forskjellige :(

Jeg går også litt surr i alle størrelsesforskjellene. Lillemor bruker 44 fra Kappahl og Lindex, men passer fint i 50 fra HM. 50 fra cubus er litt stort, og 50 fra Kappahl og Lindex svømmer hun i 😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk over til D-dråper i går. Men er redd det ga han mageknip, han lå og trykket og trykket i hele natt (fikk de ved leggetid),ser at det er ganske vanlig med dråpene. :( Må gi det noen dager til da, men kjedelig hvis de har skylda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Sisti skrev:

Vi gikk over til D-dråper i går. Men er redd det ga han mageknip, han lå og trykket og trykket i hele natt (fikk de ved leggetid),ser at det er ganske vanlig med dråpene. :( Må gi det noen dager til da, men kjedelig hvis de har skylda. 

Kan D-vitamindråper gi magetrøbbel? Det visste jeg ikke. Kanskje det er de som gjør at lillemor trykker så fælt hele tiden - men ikke får ut noe....

Et helt annet spørsmål..hvor ofte ammer dere? Vesla vil ha puppen veldig ofte, og jeg frykter det er fordi jeg ikke har nok melk til å gjøre henne skikkelig mett.😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rux skrev:

Kan D-vitamindråper gi magetrøbbel? Det visste jeg ikke. Kanskje det er de som gjør at lillemor trykker så fælt hele tiden - men ikke får ut noe....

Et helt annet spørsmål..hvor ofte ammer dere? Vesla vil ha puppen veldig ofte, og jeg frykter det er fordi jeg ikke har nok melk til å gjøre henne skikkelig mett.😕

Det kan gi magetrøbbel ja, men de fleste får ikke det. Prøv noen dager uten, og så noen dager med? Vi prøver i kveld også, og er det like ille i natt skal vi prøve uten i morgen, og så eventuelt bytte tid på dagen han får de. 

Tja... Når mini er våken ammes han ca annenhver time, noen dager, som i dag, hver time frem til kl 18, siden har han hengt i puppen bare med små sovepauser . Og jeg har en liten tjukkas, så tror ikke jeg har for lite melk. ;) At hun vil ha puppen ofte er bare bra, da får hun opp melkeproduksjonen enda mer. Husk at det ikke nødvendigvis dreier seg om at hun er sulten, kanskje trenger hun bare kosen, pupp er ikke bare mat, men også nærhet, trygghet og ikke minst smertestillende. Så lenge hun har nok tisse/bæsjebleier og grei vektoppgang over tid får hun nok! Morsmelk er lett fordøyelig, så de vil ikke føle seg "skikkelig mett" særlig lenge før de trenger mer - det er heller ikke et mål i seg selv å være "skikkelig mett". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye amming her og. Det varierer fra dag til dag egentlig :jepp: 

Nå har vi dessverre fått litt problemer her. O har trøske som ikke er behandlet. Vi prøvde for noen uker siden men kom til at det var bare mas. Dessverre er det blitt verre, såpass at jeg mistenker sterkt at det er det som forårsaker urolighetene hans ved puppen. Virker som han får vondt av å spise og ligger ellers ofte å geiter og amatører og liksom gnir tunga mot gommen. Han har vært generelt urolig de siste dagene i tillegg. Ammingen virker verst idag og jeg får jo vondt av han for han virket skikkelig sulten men klarer ikke spise skikkelig :( Heldigvis våte bleier så han får i seg "nok" sånn sett men hvis det ikke blir bedring innen ut dagen i morra så blir det tur til lege... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det kanskje ikke så ille da. Vesla mi vil ha puppen alt fra en gang i timen til annenhver time, og henger der gjerne 20 min hver gang. Mannen syns jeg ammer veldig mye i forhold til eksen hans med deres barn, men så er det riktignok 13år siden, så er ikke sikkert han husker helt rett heller😝

Så kjedelig med trøske @LilleMy1989 😕 får håpe det kommer seg snart❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også mye amming! Har noen litt lengre opphold i døgnet der det kan gå ca 3 timer men oftest hver andre time og i perioder oftere. Godt å høre at det er normalt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvfølgelig å skrive at jeg har startet behandlingen av oss igjen :hoho: *tåke*

Geiter og amatører ja... Geiper og smatter skulle det vel være... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Rux skrev:

Ok, da er det kanskje ikke så ille da. Vesla mi vil ha puppen alt fra en gang i timen til annenhver time, og henger der gjerne 20 min hver gang. Mannen syns jeg ammer veldig mye i forhold til eksen hans med deres barn, men så er det riktignok 13år siden, så er ikke sikkert han husker helt rett heller😝

Så kjedelig med trøske @LilleMy1989 😕 får håpe det kommer seg snart❤ 

Det er fullstendig normalt. Men tidligere fikk mange beskjed om å bare amme hver tredje time, søstera mi som fikk barn for 13 år siden fikk for eksempel den beskjeden, at hun burde forsøke å drøye det til hver tredje time (og det rådet tror hun fortsatt på og gir videre til meg... :glare: ). Til og med legen min tror på det! Men i dag vet man (altså de som har peiling)  at man skal la baby stemme ammefrekvens, man skal IKKE vente tre timer med mindre baby selv vil, baby kan styre dette bedre enn vi kan. Dette med amming hver tredje time er nok årsaken til at mange tidligere fikk dårlig melkeproduksjon etter hvert, for de lot ikke baby styre, og da ville jo ikke kroppen vite hva baby faktisk trenger. Står om dette på ammehjelpen. 

Men dessverre mange som ikke vet dette, jeg får også mye kommentarer på det fra folk som ikke har hatt baby på noen år...  "Skal du amme IGJEN?". Men ser jo at det er helt normalt blant oss med baby på samme alder, vi ammer hele tiden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så vondt av alle de babyene som skrek av sult men ikke fikk mat fordi det ikke var gått lang nok tid :sad::trist: Helt forferdelig.. 

Svigermor er overbevist om at det bør gå tre timer imellom. Hvorfor det?? 

Det er nok grunnen i kombinasjon med 3 mnd krisen.. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht til hyppighet på amming så tenker nok de fleste tilbake på når babyene var litt større enn våre. Her var jeg overbevist om at storebror spise hver tredje time, men det er nok bare delvis riktig, for jeg tror nemlig ikke ammingen stabiliserte seg på hver tredje time før han var litt større enn det våre er nå. Men i likhet med meg er det mange som glemmer mye av hvordan det var den første tiden.

Her spiser mini i snitt hver andre time på dagtid, og hver 3-5 time på natten. Når jeg skjønte det at han faktisk er sulten hver andre time og dreit i "tretimersregelen" ble mini litt enklere å ha med å gjøre :sjenert: Til mitt forsvar har vi hatt en del magevondt i tillegg til at mini har hatt ørebetennelse, så det har ikke alltid vært lett å skjønne hva som er galt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Godt å høre at det er normalt😊 ble litt redd for at det var for lite melk som var årsaken her, men så er det ofte mer melk i puppen etter hun har sluppet den også. Blir vel bare litt lett i tvil når folk sier noe annet 😝  Skal på veiing på helsestasjonen i morgen, første gang etter jeg kuttet ned på mme og ammet mye oftere i stedet, så jeg er veldig spent på hvordan vekta er. Må også spørre hva jeg skal gjøre med magen hennes, for nå er det 8 dager siden hun bæsjer sist... tenk at bæsjer kan bli en så viktig del av hverdagen min💩😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her nå. Dagene rusler og går, og lillemann har bikket en måned.

Merker at det er stor forskjell på barseltiden nå og med storesøster. Med henne var jeg fremdeles i en boble - alt var nytt og rart og skummelt, og jeg orket ikke gjøre noe utenom amming, soving og spising i begynnelsen. 

Denne gangen sørget toåringen for at jeg ble dratt raskt ut av bobla. I tillegg har man jo gjort ting en gang før, og jeg er mye mer avslappet - selv om babyene selvsagt ikke er like. Jeg var også ganske stresset for offentlig amming sist - nå slenger jeg ut puppen hvor det måtte være 😂 

Lillegutt sover heldigvis litt roligere på nettene er søsteren. Vi samsover, og jeg hadde egentlig tenkt å få ham oppi bedside-criben som står her. Men ga opp etter noen forsøk første uka. Så nå får han bare sove klin inntil meg. Det som gir best og mest søvn for begge gjennomføres! Han sover 2-5 timers intervaller, våkner for litt mat og sovner igjen. Vi får et langt avbrudd når storesøster kommer innom når hun våkner i gryotta og frem til far følger i barnehagen og går på jobb. Men har vi ikke planer etter det kan vi gjerne bli liggende i senga og sove/amme til godt utpå formiddagen. Så totalt sett får jeg egentlig greit med søvn, selv om den blir veldig oppdelt.   

Hvordan går sovingen for resten av dere? 😃 Håper ellers alle har en fin barseltid så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover slik som dere ;) Det er det jeg (endelg! ) har funnet ut at fungerer best for oss. Han sover da helt inntil meg og siden vi sovner under amming så blir det på siden eller halvveis på siden. Men iom at jeg ligger der så ruller han ikke over på magen. Vi kunne spart oss å kjøpe seng til han :fnise: Noen netter husker jeg ikke når han har spist fordi jeg bare kobler på og så sover vi videre. Bruker å være flink til å huske å bytte side men ikke alltid. 

Kan godt se for meg at ting blir annerledes med en fra før. Her er jeg fortsatt i en boble. Det vil si at jeg gjør det som passer meg når det passer meg, selvsagt avhengig av han. Men det må jo være utrolig kos med et storesøsken! Å se de sammen, kose og være stolt :jepp: 

Vi begynner snart med barseltreff her. Der skal bli godt å komme seg mer ut og være sammen med folk i samme situasjon. Savner å være sosial, og for all del liker å være sammen med venner som ikke er i samme situasjon, men det blir godt og avslappende tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går sovingen veldig bra. Fra starten av samsov vi (selv om det ikke var planen!) fordi det gav absolutt mest søvn for alle. Men den siste uka har poden sovet i vuggen sin! Han har kommet inn i en fin døgnrytme som vi utnytter. Han sovner rundt kl 22 og sover da ca. fire timer i strekk. Når han sovner på denne tiden legger vi ham i vuggen. Jeg våkner av at han sparker i dyna og knirker, tar ham opp og ammer ham sittende. Da sover han egentlig fortsatt. Så legges han i vuggen igjen og sover i nye tre fire timer. Repeat! De eneste gangene jeg tar ham opp i senga nå er når han er lys våken sånn i sekstiden. For jeg klarer ikke sove når han pludrer og spreller i vuggen. :P Jeg har funnet ut at jeg sover bedre nå enn da jeg var gravid...

Forrige uke hadde vi barseltreff for første gang. Det var veldig hyggelig! Jeg kjenner ingen andre som er hjemme på dagtid i vår by, så det blir bra å ha noen å være sosiale med.

Sånn ellers så pludrer poden som en helt hver dag, er skikkelig blid så lenge han er mett og elsker å prate med kosedyrene i babygymmen. Og han vokser som en helt. Vi har nå begynt å bruke str 62. Han svømte i 50 for seks uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...