Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Bæsj...jeg hadde ikke trodd at bæsj skulle påvirke hverdagen min så mye😂 Lillemor har slitt mye med magen, og det har gått opptil 10 dager mellom  hver gang hun har bæsjet. Vi fikk tips om å prøve kiropraktor, og har hatt to timer der nå. I dag har lillemor bæsjet to ganger! Veldig fint, men da kommer det brått andre bekymringer😝 begge gangene var bæsjen veldig tynn. Tidligere har det vært som grøt, nå var det en mellomting av grøt og suppe. Så kommer spørsmålet mitt da: hvordan vet man at en baby har diaré?? Hvor tyntflytende er det snakk om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Rux skrev:

Bæsj...jeg hadde ikke trodd at bæsj skulle påvirke hverdagen min så mye😂 Lillemor har slitt mye med magen, og det har gått opptil 10 dager mellom  hver gang hun har bæsjet. Vi fikk tips om å prøve kiropraktor, og har hatt to timer der nå. I dag har lillemor bæsjet to ganger! Veldig fint, men da kommer det brått andre bekymringer😝 begge gangene var bæsjen veldig tynn. Tidligere har det vært som grøt, nå var det en mellomting av grøt og suppe. Så kommer spørsmålet mitt da: hvordan vet man at en baby har diaré?? Hvor tyntflytende er det snakk om da?

Ligner mer på betasuppe uten klumper enn grøt hos oss, så det er nok ikke diaré :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Surriball skrev:

Ligner mer på betasuppe uten klumper enn grøt hos oss, så det er nok ikke diaré :) 

Det er godt å høre😊 da håper jeg at det rett og slett har gjort susen med kiropraktor 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
3 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg tror jeg dævver!!! På dagen 11 uker siden fødsel og jeg, jeg spotter :daane: 

:hakeslepp: Her er renselsen akkurat overstått. 6 uker du liksom. Her tok det 8... ikke har jeg vært på kontroll enda heller da sykehuset utsatte timen min til neste uke. 1 mnd etter jeg skulle vært der. Jaja. Det føles i alle fall mer eller mindre normalt igjen. Men er det flere som får "fantom"-smerter der nede av og til? :klo: Kan plutselig verke og så forsvinner det like fort som det kom. Akkurat som man har truffet en nerve. Veldig merkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heftige stikninger oppover som garantert var nervesmerter. De var slik at jeg mistet pusten og fikk frysninger, noen ganger måtte jeg også bare stå helt stille. Driiitvondt! :spy: 

Kontroll på sykehuset? Jeg var til 6 ukerskontroll på hs og hos jordmor... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg hadde heftige stikninger oppover som garantert var nervesmerter. De var slik at jeg mistet pusten og fikk frysninger, noen ganger måtte jeg også bare stå helt stille. Driiitvondt! :spy: 

Kontroll på sykehuset? Jeg var til 6 ukerskontroll på hs og hos jordmor... 

Godt å høre at det er flere som har opplevd det og at det er "normalt" :) selv om der er sykt vobdt der og da. Intens stikning i noen sekunder og så forsvinner det :bond:Skal på 6ukerskontroll hos legen som satte vakuumet. Fikk tilbud om der da vi var på sykehuset og vil heller gjøre det hos legen på kvinneklinikken enn hos fastlegen som ikke har peiling på hvordan et underliv skal se ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får av og til en krampelignende smerte nedentil, ganske ubehagelig... Aner ikke om ting er "i orden" der nede, legen mente jeg ikke trengte 6-ukers kontroll, så jeg får nå bare anta det. Har ikke hatt sjans til å hoppe til sengs med mannen uansett, skjønner ikke når folk får tid til det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg tror jeg dævver!!! På dagen 11 uker siden fødsel og jeg, jeg spotter :daane: 

Begynte å spotte 10 uker og noen dager etter fødsel jeg også, men det gikk over igjen. Bannet og svertet over at mensen var tilbake, men det ble aldri noe mer enn spotting. Var forøvrig hos gynekolog og satt inn hormonspiral i går, og hun kunne fortelle at slimhinnen var tynn og at det ikke var noen som helst tegn til at mensen ville dukke opp med det første. Med andre ord var det ikke mensen som var på snarvisitt, så jeg har konkludert at det må ha vært noen siste smårestet fra renselsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte også å spotte her om dagen, 10uker etter fødsel. HS sa for en stund siden at det var vanlig at det kunne komme litt igjen etter at det egentlig hadde stoppet, så jeg var litt forberedt på det.

Jeg hadde 6ukers kontroll hos legen min, men ho stilte bare noen spørsmål, ho sjekket meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det, damer? 

Mini er nå straks 4 måneder og ikke særlig mini lengre. Den herlige babytiden med amming og kos ble til kolikkhelvete og ingen melk i puppene. Har nå de siste månedene vasket flasker morgen og kveld, samtidig som jeg trøster kolikkbarnet som skriker 6-10 timer i døgnet, hater å sovne og spiser med 1,5 timers mellomrom dag og natt.

Det har ENDELIG bedret seg. Det går 3-4 timer mellom hver mating, han sutrer litt når han et trøtt/sulten/kjeder seg og sover 3-5 timer om natta av gangen. Litt verre på dagtid. Han finner ikke søvn selv, må bysses eller bæres enda. Er visst normalt med en haug dårlige vaner når man har vært igjennom kolikken. 

Nevnte jeg at jeg er alenemor? Dette her unner jeg ingen.  Det er de verste månedene av mitt liv. Hadde det ikke vært for foreldrene mine hadde jeg nok hatt en voldsom fødselsdepresjon nå. 

Tror han er 8 kg nå, vi skal på helsestasjonen i dag (forsinka 3 mnders...). Bruker str 68 og jeg bare tipper 74 passer til jul. Samsover tett inntil, godtar 1/20 ganger å ligge i bedside criben. Kunne spart meg for den ja. Tok litt tutt tidligere, men nå blir de bare spytta ut da hendene er mer interessante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@augustmami

Uff, så kjedelig at dere har hatt kolikk. :( det må være beintøft! Håper tida fremover blir mye bedre! 

Det er ikke nødvendigvis kolikken som har gitt "uvaner" da, de fleste babyer på den alderen finner ikke søvnen selv. :) og rundt 4 mnd har de "4 month sleep regression" som gir enda mer urolig søvn... Min er snart 4 mnd og må enten ammes eller bysses i søvn, helt uten kolikk. Og sove inntil ja. Jeg stresser ikke med det, ser så mange si at det går seg til etter hvert, og at det er meningsløst å lære de nye rutiner nå for de endrer seg hele tiden uansett. 

Men fy flate, du har vært flink! Kolikk og alenemor... Hjelp! Så god du er! 

Oss går det bare bra med. 8 kg og størrelse 74 nå, god og rund. :ler: spiser hele tiden og er ellers veldig blid når han ikke er trøtt. Nå er han inne i en fase hvor dagsoving skal foregå OPPÅ noen, så det blir rolige dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, jeg bøyer meg i støvet @augustmami :pls: Det høres skikkelig tøft ut!! Så god du er!! 

Da har vi det vel litt enklere her :sjenert: Vi er velsignet med en liten tass som tåler det meste på magefronten virker det som..jeg drikker ammete som en helt allikevel, innbiller meg at det har positiv effekt på melkeproduksjonen i tillegg til at det hjelper mot oppblåsthet og luft i både min og lillebror`s mage! I tillegg til å tåle alt jeg spiser så sover han godt - så denne gangen fikk jeg en sånn baby jeg trodde folk bare diktet opp at fantes :ler: Han spiser godt, er blid som solen, supersosial og vokser som ugress; ca 7 kg og 65 cm på forrige kontroll (3 uker siden) - hvor ble det av den bittelille babyen min?! 

Når det er sagt så er livet med 2 (4) barn langt fra noen enhjørningdans på roser - for der lillebror er rolig og tålmodig er storesøster det stikk motsatte! Sjalusien råder, og hun tar det ut i sinne - heldigvis mot meg :sukk: Vi har dager som er et sant helvete, mens andre dager kan være veldig fine heldigvis..hun er kjempeglad i lillebror, men takler dårlig å dele oppmerksomheten! Vi jobber med saken foråsidetsånn, men jeg har dager der jeg har mest lyst å sette meg i bilen og kjøre langt langt vekk!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet @augustmami:pls: Her slet vi ogs med kolikk i starten. Etter at jeg kuttet melkeprodukter ble det mye bedre. Jeg vet ikke om du har prøvd noe erstatning uten melk, men det kunne jo vært verdt et forsøk?. Da det sto på som verst her var jeg sjeleglad for at mannen var hjemme for å avlaste. Veldig bra at du har foreldre som kan hjelpe! Det er tøft når det står på altså....

Det tar tid å bli kjent med barnet sitt. Alle er forskjellige.. Noen kan ligge alene og pludre, andre ikke. Her har A blitt 16 uker snart, var over 5 kg på 3 mnd kontrollen og bruker 56 enda. supplerer med 62 da selvsagt ettersom det nok er like før jeg må pakke vekk 56 nå. Og så har vi sluppet billig unna så langt med bleier, men vi må vel snart også nå over på 3-er bleier. Synes han har blitt rundere over natta :hoho:

Dagene går i lek, soving og pludring. Han babler mye og har funnet teknikken på vippestolen for å få den i fart. Han ler skikkelig om jeg tuller med han og vi øver på å rulle til magen hver dag. 

Om dagen stresser jeg motvillig med dåpsplanlegging så her går dagene...

(Skrevet i dag tidlig, men hadde visst ikke postet det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det er litt av en barseltid du har hatt 
@augustmami! All medfølelse herfra! Mi på snart 4,5 mnd klarer heller ikke å finne roa selv. Hun liker ikke lenger å bysses, men kan trilles i søvn, vugges eller helst ammes i søvn. Så da gjør vi det som funker. Jeg leser på nettet at søvnekspertene sier "unngå å venne barnet til å ammes, vugges eller bysses i søvn", men hva står det igjen da egentlig? :klo:

Lillejenta mi er stort sett ei lita sol, veldig blid og fornøyd. Hun ble enkel å ta med seg rundt da hun bikka 3 måneder, for da begynte hun plutselig å akseptere vogna. Nå sover hun til og med i vogna også... Men dagduppene er som regel 20-45 min lange, og jeg må være nøye med å legge henne til rett tid for hun vil ha med seg alt som skjer og blir overtrøtt. Hun kan godt være oppe i tre timer selv om hun var trøtt etter én, men da er hun grinete og vanskelig å legge.

Her har det vært litt styr med amminga, for jeg har hatt noe voldsomt til overproduksjon av melk og vesla har hatt litt dårlig vektoppgang. Men hun skal nok også være lita rent genetisk, for hun har aldri vært slapp. Jeg har ei sprellende lita jente som tar situps når hun vil opp og stå (dvs hele tida), holder hodet helt selv, ruller fra rygg til mage, står lenge i fanget og skravler og er sosial. Ikke akkurat utsultet. Har uansett klart å få kontroll på melkeproduksjon og vektoppgangen nå, glad for det. Lillemor veier vel ca. 5,5 kg og er kanskje 61 cm lang, vi bruker str. 62 nå. Pluss noen bodyer i 56 og et par bukser i 68. Det er så stor forskjell på størrelsene altså! 

Men jeg ønsker meg bedre netter framover, da. Ammer i snitt tre ganger om natta og dagen starter halv fem-fem. Er litt trøtt i trynet, kan man si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...